Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Nej. Att argumentera "Sverige är det enda landet som..." är ett annat sätt att säga att "Majoriteten har rätt". Det är ett mycket mycket farligt argument!
Varför kanske bättre passar i annan tråd. Men vill bara säga att detta är inte "hårkjyverier".
Är en väsensskillnad om man tar upp effekterna av att "Sverige är enda landet som.." än om man säger "Sverige är enda landet som..." = minoritet = har/gör automatiskt fel.

Självklart!
Lika väl som att det står andra fritt att hålla med om att det är ett smart sätt att stoppa spridningen av sjuka gener eller genetiska sjukdomar i världen.

Nej man ska kanske inte argumentera att Sverige är det enda land....
Men vi ska definitivt fråga oss också VARFÖR Sveige är det enda land...annars är det minst lika farligt....

Och din poäng är:crazy: Vad f-n, rent ut sagt, har det med saken att göra var jag gör och inte gör? Jag har delgett vad jag anser och tycker lagt fram fakta som delvis ikullkastar saker som enligt "din" sida är absoluta sanningar i vissa delar. Ska jag scanna in min CV oxå för att du ska bli nöjd eller :eek:

Tack vare dig & joice och framförallt ALLA dina miljarder inlägg i detta ämne har du nu lyckats få mig att förakta HELA westernkulturen i Sverige. Jag har tidigare vart skeptisk och erkänner rakt av att jag haft förutfattade meingar om er sport. Alla dessa förutfattade meningar är nu bekräftade.

Till alla er andra inom westerngebitet kan jag inte göra annat än tycka synd om er som valt iallafall en av dessa personer som språkrör för er sak! De stjälper ju hela er organisations trovärdighet!!!!!! Det finns ingenting som någonsin kan få mig att tycka att det är rätt att som styrelsemedlem i en avelsförening sitta och diskutera anonymt på nätet.
Spelar ingen roll om man sitter med i en lokalförening för ASVH eller annan förening. Kan man inte stå för vem man är och länka till en hemsida eller liknande eller skriva under med namn så är man helt ute och cyklar.

Till alla andra i denna tråden länkar jag åter igen till Djurskyddmyndighetens yttrande till SPHA i denna frågan. Lägg extra noga till avsnittet om roan-anlaget och paintanhängarnas åsikt i denna frågan. Sidan tre i dokumentet.....

Läs sedan på sidan fyra där myndigheten klart och tydligt klargjort att dessa regler kan komma att ändras om andra fakta kommer dem tillhanda. Tro f-n att ni sitter och läser rapporter för att hitta andra raser med defekter för att bevisa er i sak!

Här är sedan en artikel med kommentarer om uppfödaren av paint som JO-anmälde myndigheten för tjänstefel och gud vet allt. I JO-anmälan tas upp att man lagt ut info om anmälan på hemsidan. Vanlig hederlig kunskap om myndighetsutövning borde klargöra att ALLA anmälningar är OFFENTLIGA handlingar och inget man kan sitta och gömma undan för att man inte vågar synas eller vad det nu är man är rädd för detta oavsett vem som råkat synas i anmälan och vem som inte råkade synas.

Ok, roslagen...jag gömmer mig inte och jag vet vad jag pratar om och jag är inte feg... Jag heter Marie Nilsson och jag sitter inte i någon rasförening, endast suppleant i en tävlingsförening som då inte har med genetik att göra...jag föder upp Quarterhästar till husbehov, har tidigare haft Paints och innan det avlade jag fullblodsaraber....
Jag har pluggat på i mina raser förekommande anlag och problem...därför vet jag det mesta om just det...men inte allt annat...därför frågar jag!!
Jag har aldrig gjort en anmälan mot något/någon vilket jag heller aldrig kommer att göra...jag slåss för...inte emot!!!
Så påstå inte igen att jag är ute och cyklar och att jag inte står för min kunskap...

Tack vare dig & joice och framförallt ALLA dina miljarder inlägg i detta ämne har du nu lyckats få mig att förakta HELA westernkulturen i Sverige. Jag har tidigare vart skeptisk och erkänner rakt av att jag haft förutfattade meingar om er sport. Alla dessa förutfattade meningar är nu bekräftade.

Till alla er andra inom westerngebitet kan jag inte göra annat än tycka synd om er som valt iallafall en av dessa personer som språkrör för er sak! De stjälper ju hela er organisations trovärdighet!!!!!! Det finns ingenting som någonsin kan få mig att tycka att det är rätt att som styrelsemedlem i en avelsförening sitta och diskutera anonymt på nätet.
Spelar ingen roll om man sitter med i en lokalförening för ASVH eller annan förening. Kan man inte stå för vem man är och länka till en hemsida eller liknande eller skriva under med namn så är man helt ute och cyklar.

:bow: :bow: :bow:

knapplån

Så, nu när alla sidor har fått komma till tals, ska vi sluta kasta skit på varandra nu eller ska vi behöva låsa även denna tråd?
Såvitt jag ser så är det inga nya argument som kommer, utan enbart en upprepning av samma saker hela tiden.
Det verkar inte som att denna diskussion kommer leda någon vart just nu i alla fall...
HÅll er i skinnet så förblir tråden öppen :idea:

Senast ändrad:

Det är ju synd...för westernkulturen är inte detsamma som att vara Paint och QH uppfödare. Vi är rätt många som är westernryttare som inte ens rider amerikanskt, som inte fallit för rasfanatismen.

Anledningen kan vara många...i mitt fall har jag en ras som är minst lika dyr som en amerikansk ras men mitt val baseras på funktion och hälsa.
:cool:

Anledningen kan vara många...i mitt fall har jag en ras som är minst lika dyr som en amerikansk ras men mitt val baseras på funktion och hälsa.

Precis på samma sätt som Quarter och Paint uppfödare gör sina avelsval; exteriör, meriter, funktion och HÄLSA!!

Det är ju synd...för westernkulturen är inte detsamma som att vara Paint och QH uppfödare. Vi är rätt många som är westernryttare som inte ens rider amerikanskt, som inte fallit för rasfanatismen.

Ursäkta, men rasfanatism???

Om man väljer att rida/avla på en amerikansk ras (och värna om denna ras) tex quarter så är man fanatiker, men om man väljer Welsch Cob så är man en seriös uppfödare?

Jag hoppas verkligen inte det var så du menade.

Jag vill inte föda upp sjuka eller dåliga hästar. Jag premierar resultat, exteriör, härstamning, hållbarhet och bra psyke i mitt lilla avelsprogram, men bara för att jag har valt amerikanska raser så är jag en fanatiker?

Så, nu när alla sidor har fått komma till tals, ska vi sluta kasta skit på varandra nu eller ska vi behöva låsa även denna tråd?
:idea:

Håller med fullständigt...om någon har något mer att tillföra på seriös nivå vad gäller synen på detta ämne..gör det! Annars kan denna totalt urspårade pajkastande tråd lika gärna stängas.
Att vissa skall avkrävas total faktapresentation samt officiellt förklara vem man är och vissa andra fortsätter att konsekvent inte bemöta frågor eller funderingar samt lalla runte med diffusa förklaringar håller inte särskilt långt..
Och att som roslagen helt tappa konceptet och dra in westernkultur?? Det här handlar om avel....ALL AVEL... i hela sverige...ALLA RASER.
Diskussionen gällde inte OLWS och var INTE rasbunden...
Men att dissa frågor från alla håll och kanter för ju inte diskussionen framåt eller bidrar till seriositet...tyvärr!:smirk:

Tror folk på fullaste allvar att det enbart är Paint och QH som bär o -genen? Tyvärr så måste jag göra er besvikna för så är inte fallet.
Detta är ingen rasrelaterad gen utan en färg gen som finns i många raser den är ressesiv och ingen häst är sjuk på något sätt. Av paint är det ju en större mängd djur som har testats det är klart att man då kan säga att det är en hög % just i den rasen, med om man skulle testa en annan ras med samma färg gen så kan ju % bli lika där det vet ju ingen för det har inte testats.

Frame overo er ikke et recessivt gen! Det påvirker fenotypen i enkelt opplag og er således enten dominant eller inkomplett dominant. Ifølge APHA forårsakes OLWS av et gen som sitter veldig nært locuset til Frame overo, men altså ikke av selve overogenet. Det betyr at de to genene veldig ofte, men ikke alltid, er linket. Hvem var det som sa at 100% av frame overos bærer OLWS-genet? APHA er visst ikke enige, eller har de bare ikke oppdatert sidene sine?

Ursäkta, men rasfanatism???

Om man väljer att rida/avla på en amerikansk ras (och värna om denna ras) tex quarter så är man fanatiker, men om man väljer Welsch Cob så är man en seriös uppfödare?

Jag hoppas verkligen inte det var så du menade.

Jag vill inte föda upp sjuka eller dåliga hästar. Jag premierar resultat, exteriör, härstamning, hållbarhet och bra psyke i mitt lilla avelsprogram, men bara för att jag har valt amerikanska raser så är jag en fanatiker?

Det kan ju inte ha gått dig förbi att det hos vissa inom QH/P anses att det är de enda hästarna man kan använda i westernridning. Jag har stött på det personligen samt även läst inlägg här på Buke med den meningen. Huruvida man är seriös som uppfödare eller ej har inte med saken att göra och tycker att det är synd att du gör den kopplingen till mitt inlägg. Jag har inte med ett ord påstått att du eller någon annan är oseriös. Däremot har jag framhållit mina värderingar OM jag skulle avla på min WC.

Det jag ville visa för roslagen var att QH/P/APP inte ensamt representerar westernkulturen. Möjligen var jag otydlig i mitt inlägg och är ledsen om du tog illa vid dig...

Då missuppfattade jag dig! *puh*

Jag anser varken att Qh/Ph är synonymt med western, lika lite som jag faktiskt anser att western är synonymt med Qh/Ph... som är en mycket mer allround ras än bara till westernridning.

Att det finns en del som anser att man bara kan rida western med en Quarter eller Paint vet jag, och jag håller inte med.

En del anser (tror) också att man bara kan rida western på en Quarter/Paint och det är lika fel det.

Men nu kom jag ifrån ämnet, ursäkta! :bow:

Frame overo er ikke et recessivt gen! Det påvirker fenotypen i enkelt opplag og er således enten dominant eller inkomplett dominant. Ifølge APHA forårsakes OLWS av et gen som sitter veldig nært locuset til Frame overo, men altså ikke av selve overogenet. Det betyr at de to genene veldig ofte, men ikke alltid, er linket. Hvem var det som sa at 100% av frame overos bærer OLWS-genet? APHA er visst ikke enige, eller har de bare ikke oppdatert sidene sine?
Det var ju just detta jag undrade om förut. TACK för ditt klargörande.
Det innebär ju alltså förmodligen att det FINNS frame overo-hästar som INTE bär anlaget, även om det vanligaste är att de gör det. Och DÅ faller också hela resonemanget om att den ovanliga färgen skulle försvinna om man tog bort alla som bär OLWS-anlag ur avel.

Vem har resonerat så då?

Om ett antal individer är overos men inte bär på anlaget så ska vi per automatik välja dom bara för det?
Inte andra individer med bättre härstamning, tävlingsresultat, meriterade avkommor, bättre exteriör, bättre psyke osv men som råkar bära på anlaget? (det är väl avel på färg om något)

För så ser det ofta ut nämligen!

Det är ju inte så att man absolut måste välja en anlagsbärare, men ser man bara till det här landet så är de bästa hingstarna (i våra ögon och resultatmässigt) anlagsbärare.

Jag tycker ovanstående kriterier är viktigast, och om hingstar som uppfyller dom råkar bära på anlaget så vill jag kunna välja dom iallafall, givetvis till negativtestade ston! Och vice versa.

Vi behöver inte dra hela diskussionen igen, det FINNS att läsa i tråden om du läser ordentligt.
Kontentan är att jag anser att man inte ska avla på anlagsbärarna, oavsett övriga meriter.

Om de inte bär o-genen så är det ingen overo, det är en sabino. I USA benämner man även en sabino som en overo men om det inte bär o-genen så är den enbart en sabino. Det bedrivs nu forskning kring sabino men det är bara SB1 som går att testa för om jag läst rätt och har hästen inte SB1 är det en vanlig sabino.

Det var ju just detta jag undrade om förut. TACK för ditt klargörande.
Det innebär ju alltså förmodligen att det FINNS frame overo-hästar som INTE bär anlaget, även om det vanligaste är att de gör det. Och DÅ faller också hela resonemanget om att den ovanliga färgen skulle försvinna om man tog bort alla som bär OLWS-anlag ur avel.

En korrekt färg/teckningsbestämd frame overo=100% :p OLWS anlagsbärare!

Vem har resonerat så då?

Om ett antal individer är overos men inte bär på anlaget så ska vi per automatik välja dom bara för det?
..................

Det är ju inte så att man absolut måste välja en anlagsbärare, men ser man bara till det här landet så är de bästa hingstarna (i våra ögon och resultatmässigt) anlagsbärare.
.................................

En korrekt färg/teckningsbestämd frame overo=100% :p OLWS anlagsbärare!

Ok? Vilket är det som stämmer för det dominanta Overo-anlaget. Är det alltid kopplat till det reccesiva letalanlaget för OLWS eller är det inte det? Eller ger OLWS i enkel uppsättning en viss färgvariant just på Paint men inte på andra hästraser?

Har "Frame Overo" en annan nedärvning än "Overo" dvs att för att få en full Frame så krävs ytterligare anlag än det vanliga Overoanlaget eller är det "bara" en variant på Overo dvs Overo+Overo kan ge full Frame? Eller använder man benämningarna Overo och Frame Overo synonymt ??
Nu börjar det gå runt i mitt huvud....

Senast ändrad:

Detta är inte jag rätt kvinna att svara på. Bollar frågan över till de som är mer kunniga på overo genetiken! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit