Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Det är ju precis samma läge inom dessa två raser, med dessa två sjukdomar, som för OLWS och inom dessa raser är man POSITIV till att dessa djur tas ur aveln! Så det ÄR faktiskt ett undantag ni vill ha!!:idea:

Nej om du kan läsa vad jag har skrivit:

om det är bevisat att det måste till dubbla uppsättning gener så bör lagen lyda att man ej får korsa dessa med andra anlagsbärare, och det ska gälla både sto och hingst!

så tycker jag inte att de ska tas ur avel, men ej korsa positiv med positiv. Så kan du en gång för alla sluta jiddra om undantag!!!

ameo;8161492[B skrev:
Både slinger och krumma föl nedärvs genom EN RECESSIV GEN!![/B]
Och där tar man anlagsbärarna UR AVEL! Hingstarna med tvång och stona med frivillighet (= de flesta stoägare gör detta på frivillig väg, då de vill slippa risken att få fler sådana föl!
.

Kan du bara ge mig ett enkelt svar??? Hur kan du tycka att stoägarna med slinger och krumma föl ska få välja själva, men inte Quarter och Paint ägare som dessutom kan ´testa för dessa saker och med TVÄRSÄKERHET undvika död och lidande???

Även där har du uppenbarligen inte läst vad som skrivits!!
Det blir inte ens några foster med RnRn, vilket gör att DET FINNS INGET SOM KAN DÖ!!! Därför anses detta inte vara något problem! Det vi ska värna om är ju DJURSKYDD, så att de hästar som FÖDS slipper lida.

Det var precis det jag hade gjort serru!
roslagen skrev:

"Hur kan man på fullaste allvar anse att ett djur som bär på ett letalt anlag anses vara ett väldigt bra avelsdjur annat än i forskningssyfte!"

Om vi nu ska kassera alla djur med ett anlag som kan vara letalt så gällar det ju även roangenen eftersom den kan vara letal!

Ska vi bara undvika döda föl, sen kastning eller lidande så ska avel positiv/negativ vara lika legalt vilken gen det än må vara. OLWS; Roan eller vad vi nu pratar om!

Bestäm er, är det den felaktiga genen eller avkommans eventuella lidande ni är emot???

Eftersom jag är nyfiken av mig så gjorde jag en Googling på alla dina bokstavssjukdomar.

Var inte helt ute och cyklade då jag nämnde färgade westernhästar..

För..som du säger var ju inte alla sjukdomar du nämnt relaterade till färg..näää..

Men dom verkar ha ett par grupper klart över-representerade i alla fall. Varav Paint är en av dom..

Hur kommer det sig att sjukdomarna du nämnt är så koncentrerade där??
Någonstans måste ju aveln ha slagit slint helt och hållet.
Någon måste ju ha tänkt i stil med "skitsamma om ungen dör" Bara några andra överlever.

AM

Om du påstår att aveln har slagit slint baserat på att moderföreningen TAGIT SITT ANSVAR och forskat det begriper jag inte alls...och om du på fullaste allvar tror att Quarter och Paint är överrepresenterade i sjukdomsstatistik då är du inte särskilt insatt överhuvudtaget...hur många kastade eller dödfödda fölungar har du lämnat till forskningsinstitut för att ta reda på VARFÖR fölet dött??? Och tro mig när jag säger att en stor procents földödlighet beror på gener INOM ALLA RASER!!!

Men jag kan garantera att OM man kommer på att Roan-anlaget strider mot djurskyddet, då kommer jag med så omedelbar verkan som är praktiskt möjligt (dvs, är hon dräktig får hon naturligtvis föla som planerat, men betäcks inte om sen) att ta mitt rödskimmelsto ur avel. Detta trots att hon har en SUPERSTAM, själv är välmeriterad och har lämnat väldigt bra avkommor hittills. För har hon ett anlag som anses vara defekt så är hon inte en lämplig avelshäst! Och då får hon vara barnponny resten av livet - det är hon nämligen också suverän som, ytterligare en egenskap som är ett plus för avelsvärdet i normalfall, men som inte skulle spela någon roll om man anser att hon bär defekta gener.

Om du skulle göra så med ett avelsmaterial av god kvalitet skulle nog dom allra flesta (SOM VET VAD DET HANDLAR OM!) tycka att din avelsplanering var korkad. Om du blir överbevisad imorgon gällande roan, skulle du göra så då? Blir ditt sto värdelöst för dig?
Du borde behålla ditt sto och betäcka med en icke roan anlagsbärare istället....och fortsätta få fina föl av ett bra sto!

Alltså, seriösa uppfödare är ju inte problemet, det som är problem är när oseriösa och/eller okunniga uppfödare är igång. Eventuella föl som föds med denna defekt hittar vi ju troligtvis i den gruppen, eller hur?

OM man tar alla anlagsbärare ur avel, inte tillåter avel på dem alls, DÅ som först kan man - nära nog i alla fall - garantera att det inte föds några sådana föl.

Men vad är egentligen skillnaden på att förbjuda anlagsbärare, eller förbjuda att korsa anlagsbärare med varandra?

Om de oseriösa uppfödarna bryter ett förbud att avla poitivt/positivt (vilket ingen skulle göra om avkomman riskerar att dö direkt iallafall) så kan dom ju lika gärna bryta mot förbudet att använda en individ i aveln. Kontentan är ju densamma. Och garantier får man aldrig.

Om du skulle göra så med ett avelsmaterial av god kvalitet skulle nog dom allra flesta (SOM VET VAD DET HANDLAR OM!) tycka att din avelsplanering var korkad. Om du blir överbevisad imorgon gällande roan, skulle du göra så då? Blir ditt sto värdelöst för dig?
Du borde behålla ditt sto och betäcka med en icke roan anlagsbärare istället....och fortsätta få fina föl av ett bra sto!
Nej, jag skulle INTE betäcka henne mer om forskningen visar att det är ett anlag som orsakar lidande för den avkomma som föds, så att man sätter anlaget på defektlistan.
Jag skulle behålla henne som den fantastiska barnponny hon är och fortsätta njuta av hur vacker hon själv är.
Jag skulle inte ens bry mig om att bli sur över detta ens trots att hon både är det äldsta och det dyraste avelssto jag har köpt. För hon är värd pengarna i vilket fall som helst och användbar minst så länge till som mina egna barn kan rida på henne.

Senast ändrad:

Alltså, seriösa uppfödare är ju inte problemet, det som är problem är när oseriösa och/eller okunniga uppfödare är igång. Eventuella föl som föds med denna defekt hittar vi ju troligtvis i den gruppen, eller hur?

OM man tar alla anlagsbärare ur avel, inte tillåter avel på dem alls, DÅ som först kan man - nära nog i alla fall - garantera att det inte föds några sådana föl.

Ja men hur kommer vi åt oseriösa avlare?? Dom håller på med sitt i alla fall på ett eller annat sätt, är det inte så?
Om jag nu ska fortsätta tjata om "min" ras, alltså Quartern då...det är en dyr häst att köpa...allrahelst att ta in från USA, detta har medfört att en stor del av Sveriges Quarterhästar håller otroligt låg standard...det har avlats hej vilt (inte med letalanlag utan bara kassa individer)...och så vill man sälja dessa hästar för dyra pengar?!?! Förlåt att jag frångår mitt eget ämne...men oseriösa människor (allrahelst hästfolk) finns ju överallt i alla discipliner...
Och rätta mig om jag har fel säkert finns dom som skiter i slinger eller krumma föl inom de raser det gäller?? Men ändå får stoägarna egetansvar i det...
Jag menar de oseriösa kommer vi då endast åt inom Quarter och Paintaveln???
Förvisso bra att rensa bort dom men....

Kan du bara ge mig ett enkelt svar??? Hur kan du tycka att stoägarna med slinger och krumma föl ska få välja själva, men inte Quarter och Paint ägare som dessutom kan ´testa för dessa saker och med TVÄRSÄKERHET undvika död och lidande???

Hon sa inte att hon själv tyckte så.....bara att läget är så inom rasen...så fattade jag det åtminstone.

Jag hittade dock något intressant om roan;

There was a theory that a homozygous roan (RR) could be a lethal gene. This idea of "Lethal Roan Syndrome" was based primarily on a 1979 study.[2] This study examined the percentages of roan foals thrown by roan parents, and found fewer than expected. The study did not include direct genetic analysis, as such technology was not available at the time. Not finding large numbers of dead foals, the researchers concluded that any homozygous roan fetus was absorbed, thus preventing birth. This study and its conclusions popularized the idea of Lethal Roan Syndrome. This was consistent with the "dominant white" and "lethal white" studies available at the time; later study has shown that the dominant white or "W" gene in horses is lethal when homozygous (see White (horse), and there is a different, unrelated recessive condition called lethal white syndrome. Nonetheless, in the late 1970s, genetic science had not yet developed to provide a clear answer to the roan question.

A more recent genetic study of roans by Dr. Ann Bowling [3] refuted the lethal roan theory. Using modern genetic analysis techniques, Dr. Bowling found several homozygous roans and no evidence of a Lethal Roan Syndrome

Borde inte den understrukna raden tyda på att om det verkligen finns homozygota roans som lever? Resorberas enbart de odugliga fostren och de andra helt dugliga överlever?

Vet dock att jag läste nånstans om kastning runt 10 månaders dräktighet gällande roan+roan.

Av det jag läst verkar det råda olika meningar om och olika uppgifter som går isär.

Källhänvisning; http://en.wikipedia.org/wiki/Roan_(color)

Nej, jag skulle INTE betäcka henne mer om forskningen visar att det är ett anlag som orsakar lidande för den avkomma som föds, så att man sätter anlaget på defektlistan.
Jag skulle behålla henne som den fantastiska barnponny hon är och fortsätta njuta av hur vacker hon själv är.
Jag skulle inte ens bry mig om att bli sur över detta ens för att hon både är det äldsta och det dyraste avelssto jag har köpt. För hon är värd pengarna i vilket fall som helst och användbar minst så länge till som mina egna barn kan rida på henne.

Då får vi hoppas för din skull och alla andra konstantskimmel uppfödare att den forskningen kvävs i sin linda...eftersom det är lika lite lidande=INGET LIDANDE som alla andra recessiva letal eller sjukdomsanlag...
Och hade jag roan skulle jag tveka lika lite att använda mina avelsindivider...efter gott vetande och planerad avel

Hon sa inte att hon själv tyckte så.....bara att läget är så inom rasen...så fattade jag det åtminstone.

Jag hittade dock något intressant om roan;

Borde inte den understrukna raden tyda på att om det verkligen finns homozygota roans som lever? Resorberas enbart de odugliga fostren och de andra helt dugliga överlever?

Vet dock att jag läste nånstans om kastning runt 10 månaders dräktighet gällande roan+roan.

Av det jag läst verkar det råda olika meningar om och olika uppgifter som går isär.

Källhänvisning; http://en.wikipedia.org/wiki/Roan_(color)

Dr Ann T Bowling var väl inte klar med forskningen gällande roan?? Jag hade intensiv kontakt med henne under år 2000 gällande recessivt nedärvningsbara letalanlag, tyvärr avled hon kort därefter. Hon lämnade efter sig många intressanta teorier och många ej avslutade forskningsarbeten..det som var klart var OLWS...vilket var hennes största forskningsprojekt och som hon lyckades lysande med...
Jag är ledsen att hon inte finns kvar...då hon var en fantastisk person att belysa sitt eget arbete och varför....

Våran moderförening har tagit mer än sitt ansvar gällande detta då dom har lagt en oerhörd massa pengar på att forska i dessa ämnen. Dom har lagt pengar på att söka efter svar på ev. sjuka individer samt på ett ev. dött föl.
Vad gör de flesta andra rasföreningar när ett sto får ett dött föl? Eller kastar sitt foster???
Vad är det som säger att just ditt dödfödda föl inte bär på en sjukdom eller ett anlag som är letalt i dubbel uppsättning???
Tar du ditt sto samt även hingsten ur avel om det föds ett dött föl eller om stoet aborterar sitt foster???
Vad gör DIN rasförening??
Och din poäng är:crazy: Vad f-n, rent ut sagt, har det med saken att göra var jag gör och inte gör? Jag har delgett vad jag anser och tycker lagt fram fakta som delvis ikullkastar saker som enligt "din" sida är absoluta sanningar i vissa delar. Ska jag scanna in min CV oxå för att du ska bli nöjd eller :eek:

Tack vare dig & joice och framförallt ALLA dina miljarder inlägg i detta ämne har du nu lyckats få mig att förakta HELA westernkulturen i Sverige. Jag har tidigare vart skeptisk och erkänner rakt av att jag haft förutfattade meingar om er sport. Alla dessa förutfattade meningar är nu bekräftade.

Till alla er andra inom westerngebitet kan jag inte göra annat än tycka synd om er som valt iallafall en av dessa personer som språkrör för er sak! De stjälper ju hela er organisations trovärdighet!!!!!! Det finns ingenting som någonsin kan få mig att tycka att det är rätt att som styrelsemedlem i en avelsförening sitta och diskutera anonymt på nätet.
Spelar ingen roll om man sitter med i en lokalförening för ASVH eller annan förening. Kan man inte stå för vem man är och länka till en hemsida eller liknande eller skriva under med namn så är man helt ute och cyklar.

Till alla andra i denna tråden länkar jag åter igen till Djurskyddmyndighetens yttrande till SPHA i denna frågan. Lägg extra noga till avsnittet om roan-anlaget och paintanhängarnas åsikt i denna frågan. Sidan tre i dokumentet.....

Läs sedan på sidan fyra där myndigheten klart och tydligt klargjort att dessa regler kan komma att ändras om andra fakta kommer dem tillhanda. Tro f-n att ni sitter och läser rapporter för att hitta andra raser med defekter för att bevisa er i sak!

Här är sedan en artikel med kommentarer om uppfödaren av paint som JO-anmälde myndigheten för tjänstefel och gud vet allt. I JO-anmälan tas upp att man lagt ut info om anmälan på hemsidan. Vanlig hederlig kunskap om myndighetsutövning borde klargöra att ALLA anmälningar är OFFENTLIGA handlingar och inget man kan sitta och gömma undan för att man inte vågar synas eller vad det nu är man är rädd för detta oavsett vem som råkat synas i anmälan och vem som inte råkade synas.

.....................
Vilken frågeställning menar du i inlägg 50? Palomino/creme frågan har ju både jag och Wild Rein kommenterat.

Nej, inte den eftersom den var avhandlad. Jag har fått veta att tanken var den gamla myten om solkänslighet och inte något nytt fynd.

Det jag funderade på vad detta att sprida en reccesiv letalgen i populationen och jag har inte ens nämt OLWS!
Texten:
Varför ska man när man nu kan låta bil (enkel genetisk nedärvning, går att testa för och tillräckligt många individer för avel/undvika inavel blir kvar när man sållat bort de som är anlagsbärare) avla på anlagsbärare av sjukdomsframkallande/dödligt anlag?
Som annan i tråden skrev kommer ju avel på friska anlagsbärare bara öka förekomsten av den sjukdomsframkallande genen. Om ett antal år kan man stå i den situationen att det är svårt att hitta avelsindivider som inte bär den aktuella genen och då har man verkligen avlat sig in i ett hörn.
...............................
Tänker också att det är viktigt att skilja på det som är "enkelt" nedärvt, dvs man kan lokalisera det till en enda gen. Mycket är ju så mer kompliserat, massor med olika gener involverade och påverkas av miljöfaktorer tex OCD hos häst och HD hos hund (där utfodring, mineralbalans, tillväxthastighet bla spelar in). Här finns ju inga enkla gentester.

Netika/Cremello ägare

Senast ändrad:

jadu crazy, det där var ju intressant att se förstås.... :)
Man har ju, såvitt jag förstått, bara antagit att RnRn inte är förenligt med fosterutveckling eftersom man inte har sett några homozygota konstantskimlar. Dvs att det inte finns någon sådan som enbart fått konstantskimmelavkommor.

Det du hittade måste ju innebära att man har hittat Rn-genen, vilket jag inte heller visste om. Det var inte heller något som nämndes när husdjursgenetiska lab hade sin timmes föreläsning på Hippocampusdagarna i höstas, då man informerade om deras senaste rön och även rabblade vilka färganlag man kunde testa.

Jag håller tummarna att det är som du skrivit.

Ha, nu är vi väl ändå inne på hårklyverier och ovilja att förstå snarare än något annat?

Att "Sverige är det enda landet som..." ÄR väl ett handelshinder! DET Hándelshindret i detta fallet!

Nej. Att argumentera "Sverige är det enda landet som..." är ett annat sätt att säga att "Majoriteten har rätt". Det är ett mycket mycket farligt argument!
Varför kanske bättre passar i annan tråd. Men vill bara säga att detta är inte "hårkjyverier".
Är en väsensskillnad om man tar upp effekterna av att "Sverige är enda landet som.." än om man säger "Sverige är enda landet som..." = minoritet = har/gör automatiskt fel.

Dessutom måste det väl stå var och en fritt att inte hålla med om att det är ett smart sätt att stoppa spridningen av sjuka gener eller genetiska sjukdomar i världen, eller?

Självklart!
Lika väl som att det står andra fritt att hålla med om att det är ett smart sätt att stoppa spridningen av sjuka gener eller genetiska sjukdomar i världen.

Senast ändrad:

Jaha du Roslagen...min poäng var att försöka få ett svar...men det verkar ju inte gå så bra direkt...verkar lite känsligt som om att du skulle vara personligen påhoppad eller nåt!?!?!
Jag vet inte vilken röra du har lagt ihop och du skulle behövt göra en del förklaringar...vad du nu dillar om styrelsemedlemmar och annat?!?!

Men din aggro attityd samt avsaknad av svar gör att jag lägger ner det med dig...men häv inte ur dig saker som får det att se ut som om jag är involverad i något jag inte är...tack!!!:banana:

Tror folk på fullaste allvar att det enbart är Paint och QH som bär o -genen? Tyvärr så måste jag göra er besvikna för så är inte fallet.
Detta är ingen rasrelaterad gen utan en färg gen som finns i många raser den är ressesiv och ingen häst är sjuk på något sätt. Av paint är det ju en större mängd djur som har testats det är klart att man då kan säga att det är en hög % just i den rasen, med om man skulle testa en annan ras med samma färg gen så kan ju % bli lika där det vet ju ingen för det har inte testats.

Men lite som som står där är ju inte riktigt 100% sanningsenligt heller.

Det står att det skulle bli omöjligt att kontrollera hur anlaget sprids...detta är ju inte sant ett dugg.*noterande*

Jag tycker tonen på inläggen kunde skötas något bättre från en del här.Kan förstå frustrationen dock.

Bättre att försöka hålla ämnet sakligt utan att blanda in en massa upprörda känslor...även om det kanske inte alltid är så lätt.

Lägger till en länk till angående roan;

http://www.apha.com/breed/pdf/TheWhiteStuffJan02.pdf

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka