Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

???? Du ska nog börja med att läsa hela tråden...det handlar inte om färgavel!!!!

Du kan hoppa över min fråga. :smirk:
Har läst igenom inläggen men förstår inte...

Skickar den till qtrsforpleasure efter som h*n verkar mer trevlig i sina inlägg.

AM

Du kan hoppa över min fråga. :smirk:
Har läst igenom inläggen men förstår inte...

Skickar den till qtrsforpleasure efter som h*n verkar mer trevlig i sina inlägg.

AM

Om du har den uppfattningen ber jag om ursäkt, absolut inte min mening att på något vis låta otrevlig....:smirk:

Det enda färgrelaterade är OLWS, inga andra av nämnda anlag ex. GBED, HERDA samt HYPP är relaterade till färg.....

Eftersom jag är nyfiken av mig så gjorde jag en Googling på alla dina bokstavssjukdomar.

Var inte helt ute och cyklade då jag nämnde färgade westernhästar..

För..som du säger var ju inte alla sjukdomar du nämnt relaterade till färg..näää..

Men dom verkar ha ett par grupper klart över-representerade i alla fall. Varav Paint är en av dom..

Hur kommer det sig att sjukdomarna du nämnt är så koncentrerade där??
Någonstans måste ju aveln ha slagit slint helt och hållet.
Någon måste ju ha tänkt i stil med "skitsamma om ungen dör" Bara några andra överlever.

Att instansen DSM har denna inställning är väl inte så konstigt..Då får man ju bort den oseriösa delen av aveln:
CITAT
Hästar ska testas
Anlaget för OLWS är enligt Djurskyddsmyndighetens bedömning så spridd inom populationen av painthästar att sannolikheten är stor för enskilda individer i populationen att vara bärare. Detta innebär att varje individ som ska användas i avel först måste testas om den är bärare av anlaget OLWS.
SLUTCITAT

Jag är ju själv hästuppödare på heltid. Finns ju mycket att oroa sig för ändå.
Skulle nog inte ens komma på tanken att avla fram individer med risken för dessa sjukdomar du nämnt.

Anser nog att det är bra att sjuka eller sjukdomsbärare definitivt ska bort från avelsboxen. Annars lär väl hela rasen gå under på lång sikt..

AM

Det all forskning gällande ex. GBED samt HERDA handlar om är fortsatta avelsmål baserade på DNA tester med väl informerade avelsval...Forskningen bedrivs väl för att bevara rasen och för att man vill rasens bästa??? Det är ju faktiskt moderföreningen som sponsrar denna forskning och informerar alla inblandade....

Jag förstår att det bedrivs omfattande forskning men forskas det på att få bort dessa anlag eller bara för att man ska kunna identifiera bärarna? Att använda djur med lethala gener känns inte som ett bra sätt att värna om rasen i längden. Om det är något som måste ske under en period för att bredda avelsbasen, ok (med tvekan) men målet torde väl ändå vara att få bort just dessa gener ur avelsmaterialet? Jag utgår ju från mig själv och hur jag agerar ifall det skulle dyka upp nåt liknande hos mina hästar.

En hund kunde vara hur läcker som helst och suverän i arbete men med en nedärvningsbar defekt gen blev hunden helt ointressant...att avla på den fanns inte. Det är också något som jag har med mig i mina tankar när det gäller hästaveln.

Jag förstår att det bedrivs omfattande forskning men forskas det på att få bort dessa anlag eller bara för att man ska kunna identifiera bärarna? Att använda djur med lethala gener känns inte som ett bra sätt att värna om rasen i längden. Om det är något som måste ske under en period för att bredda avelsbasen, ok (med tvekan) men målet torde väl ändå vara att få bort just dessa gener ur avelsmaterialet? Jag utgår ju från mig själv och hur jag agerar ifall det skulle dyka upp nåt liknande hos mina hästar.

En hund kunde vara hur läcker som helst och suverän i arbete men med en nedärvningsbar defekt gen blev hunden helt ointressant...att avla på den fanns inte. Det är också något som jag har med mig i mina tankar när det gäller hästaveln.

Jag har förståelse för dina tankar absolut...det går inte att få allt svart eller vitt heller....
Om ett letal eller sjukdomsanlag nedärvs och blir dominant i en upplaga då är jag beredd att hålla med dig till 100%, detta har vi inom Quarterhästen i HYPP....genen är sjuk redan i enkel upplaga.
GBED och HERDA är rätt "nya", med et menar jag att anlagen är gamla men forskarrapporterna är nya..
Jag tror inte att man bara kan lägga ner aveln med anlagsbärare (om inget händer med ett anlag)...följer man forskarrapporterna så kan ma misstänka att nya saker kommer att se dagens ljus med jämna mellanrum...
Eftersom det inte medför död eller lidande i en upplaga borde vi fundera vidare över detta...

Fast jag förstår faktiskt inte varför det ska göras undantag för just Er ras. :confused:
Shettisar som är bevisat anlagsbärare för krumma föl tas ur avel
Gotlandsruss som är bevisat anlagsbärare för slinger tas ur avel

Jag förstår liksom inte problemet, varför kan man inte göra detsamma inom paintaveln?
Jag förstår att det är surt om man har en häst tänkt till avel som visar sig vara anlagsbärare, men i ärlighetens namn så förstår jag inte hur man kan tänka så egoistiskt!
Att man inte ser på saken likadant utomlands hindrar väl inte att VI här i sverige tar VÅRT ansvar, för ALLA dessa recessivt nedärvda sjukdomsanlag!

Fast jag förstår faktiskt inte varför det ska göras undantag för just Er ras. :confused:
Shettisar som är bevisat anlagsbärare för krumma föl tas ur avel
Gotlandsruss som är bevisat anlagsbärare för slinger tas ur avel
!

Gäller inte detta enbart hingstarna???????????????????????

Men för bövelen, vi vill ju inte vara något jädra undantag!!!

Om genen inte kan ge sjukdom i enkel upplaga så vill vi inte ha ett avelsförbud, vilken jäkla ras det än må vara!!!

Jag vet inte hur generna som ger krumma föl eller slinger ser ut, om de kan ge sjuka hästar i enkel uppsättning (som tex Hypp) ska definitivt dessa hästar tas ur avel, om det är bevisat att det måste till dubbla uppsättning gener så bör lagen lyda att man ej får korsa dessa med andra anlagsbärare, och det ska gälla både sto och hingst!

Är det så svårt att läsa vad vi skriver??? Ingen har tvingat er att tycka som "vi", och det finns säkert olika åsikter bland "oss" också.

Att vissa skriver om anlag som drabbar mest Paint och Quarter är för att vi håller på med, och känner till dessa raser. Men denna diskussion har med alla dessa "sjuka" gener att göra, vi kan väl inte hjälpa om inte de som vet mer om hur det fungerar i andra raser väljer att skriva.

Kom igen nu!

Och vad gäller sannolikheten, som någon ordade om, så spelar det väl ingen roll vad sannolikheten är för en viss gen i en annan ras än den där den förekommer mest??? Om den har påvistats har den påvisats! Om vi ska döma efter sannolikhetsregeln så borde inte avel mellan TEX OLWS anlagsbärare med ej anlagsbärare vara ett problem ÖHT, då sannolikheten för ett lethal whiteföl i den kombinationen ÄR NOLL!

Senast ändrad:

Jag anser att om avelsbasen är liten så kan det finnas skäl att avla på individer med ett recessivt anlag, självklart skall man då undvika parning av två individer med detta anlag. Jag anser också att man självklart testar om gentest finns. Detta har inte med rastillhörighet att gör. Dock finns väl vissa anlag MER i endel raser än i andra och det är ett hänsyn att ta vid avel.

Är det intressant att på sikt minska antalet anlagsbärare i avelspopulationen eller ska man tycka det är ok att en ressesiv letalgen sprider sig i hästpopulationen?

(Någon som läst mitt tidigare inlägg nr 50. Skulle gärna vilja ha en kommentar på det, tredje gången jag skriver om men får ingen respons. Är det ointressant?)

Kan lova att det är ett sakligt argument när det tas upp i EU rätten..då är detta uttryck ett sakligt argument och det är ett handelshinder inom EU, där får man som enskilt land inte gå emot en ras moderförening utan skall följa dennes riktlinjer för avel och bestånd...och eftersom sverige är det enda landet....i världen... enda landet i EU....................

Njä... Då är det väl "handelshinder" som är argumentet inte "Sverige är det enda landet som.."

Majoriteten har inte automatiskt rätt;
inte minoriteten heller för den delen.

Är det intressant att på sikt minska antalet anlagsbärare i avelspopulationen eller ska man tycka det är ok att en ressesiv letalgen sprider sig i hästpopulationen?

(Någon som läst mitt tidigare inlägg nr 50. Skulle gärna vilja ha en kommentar på det, tredje gången jag skriver om men får ingen respons. Är det ointressant?)

Avvikande gener är inte något nytt, det är naturligt i alla djurpopulationer! Och det är ju för den sakens skull inte ett dugg säkert att genen nedärvs!!! Man måste ju också väga in andra aspekter och gener som en individ för med sig, det kan ju vara för rasen mycket bra gener! Och eftersom inte genen "bryter ut" vid parning med individ utan samma gen så är det ju större chans att få en ännu bättre avkomma och föra rasen framåt!

Vilken frågeställning menar du i inlägg 50? Palomino/creme frågan har ju både jag och Wild Rein kommenterat.

Njä... Då är det väl "handelshinder" som är argumentet inte "Sverige är det enda landet som.."

Ha, nu är vi väl ändå inne på hårklyverier och ovilja att förstå snarare än något annat?

Att "Sverige är det enda landet som..." ÄR väl ett handelshinder! DET Hándelshindret i detta fallet!

Dessutom måste det väl stå var och en fritt att inte hålla med om att det är ett smart sätt att stoppa spridningen av sjuka gener eller genetiska sjukdomar i världen, eller?

Men för bövelen, vi vill ju inte vara något jädra undantag!!!
Det har nog alla förstått som ni gapar i dessa trådar men vi andra som ser det utifrån ett utanförperspektiv anser kanske att det är befogat att använda sig av toppstyrning för att få bukt med detta problem inom den lilla avelsbas ni har i Sverige.

Det är ingen som gapar! Förrän nu möjligen.... :smirk:

Det står i inlägg efter inlägg efter inlägg....

Varför ska vi tycka att det är okej att ni vill toppstyra vår avel?

Varför får vi inte reagera när vi blir toppstyrda?

Nu skriver jag Vi fast jag inte ens har en paint i min ägo (än)
Det är nämligen inte bara folk med egenintresse som engagerar sig i detta och tycker det är fel.

Dessutom har du fortfarande inte förstått att denna tråden inte är tillägnad paintuppfödare exclusivt....

Dessutom har du fortfarande inte förstått att denna tråden inte är tillägnad paintuppfödare exclusivt....

Nää det är den ju inte förståss...

Men det verkar just vara "era" raser som dominerar i mängd av riktigt taskig avel där dödliga sjukdomar finns i arvet.

Men någon här kan rada upp övriga rasers "ankare" då.
Vi hade ju shettisar med krumma ben.
Kallbloden med sina fötter.
Araben med sin "fölsjuka"

Men i denna diskussion har jag snart lyckats ta mig igenom hela alfabetet angående "konstigheter"

Blir enbart förvånad att inte kassation sker omedelbart efter "prognos" HERDA

Detta låter ju inte speciellt kul..inte för hästen i alla fall:
Klippt från en westernhemsida

Citat
Sjukdomen orsakar att skinnet längs med hästens hals och rygg sträcks och får öppna revor, något som gör hästarna helt obrukbara till all ridning. Det tycks som om sjukdomen uppträder allt oftare. Idag räknar vi ungefär fem fall per år vid Universitetet i California vid Davis och därtill informerar veterinärer runt om i landet (USA övs anm) informerar Davis om åtminstone ytterligare 15 fall.
Slutcitat

Min egen fundering är ju då. Avlivas dessa fall omedelbart????
För i avelsboxen..vad har dom där att göra?

AM

Herda är mycket ovanligt, jag vet om en hingst som bar på anlaget och han har kasserats.

Dock krävs det för en sjuk häst att anlaget kommer från båda föräldrarna, så denna sjukdom är lika lätt som OLWS att undvika, eftersom den genen nu är testningsbar!

Självklart ska inte en häst som har sjukdomen Herda (inte en gen då) användas i avel! Den ska, och behöver heller aldrig födas, eftersom det går att testa och avla planerat innan!

Det fall som jag tror har fötts i Sverige, föddes innan vi ens visste vad Herda var.

Senast ändrad:

Detta låter ju inte speciellt kul..inte för hästen i alla fall:
Klippt från en westernhemsida

Citat
Sjukdomen orsakar att skinnet längs med hästens hals och rygg sträcks och får öppna revor, något som gör hästarna helt obrukbara till all ridning. Det tycks som om sjukdomen uppträder allt oftare. Idag räknar vi ungefär fem fall per år vid Universitetet i California vid Davis och därtill informerar veterinärer runt om i landet (USA övs anm) informerar Davis om åtminstone ytterligare 15 fall.
Slutcitat

Min egen fundering är ju då. Avlivas dessa fall omedelbart????
För i avelsboxen..vad har dom där att göra?
bara formuleringen något som gör hästarna helt obrukbara till all ridning säger mig en hel del om nivån på hästkunnandet och djurskyddet! :eek: :eek: :eek: :eek: Är det nummer ett att rikta in sig på i det läget???????

Ok

En nyfiken fråga.

Om man har en hingst som är "gen-bärare"
Har man då listor på märrar som också är det??

Eller chansar man?

AM

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III