Sv: Avel Med Recessiva Anlag
Det enda färgrelaterade är OLWS, inga andra av nämnda anlag ex. GBED, HERDA samt HYPP är relaterade till färg.....
Eftersom jag är nyfiken av mig så gjorde jag en Googling på alla dina bokstavssjukdomar.
Var inte helt ute och cyklade då jag nämnde färgade westernhästar..
För..som du säger var ju inte alla sjukdomar du nämnt relaterade till färg..näää..
Men dom verkar ha ett par grupper klart över-representerade i alla fall. Varav Paint är en av dom..
Hur kommer det sig att sjukdomarna du nämnt är så koncentrerade där??
Någonstans måste ju aveln ha slagit slint helt och hållet.
Någon måste ju ha tänkt i stil med "skitsamma om ungen dör" Bara några andra överlever.
Att instansen DSM har denna inställning är väl inte så konstigt..Då får man ju bort den oseriösa delen av aveln:
CITAT
Hästar ska testas
Anlaget för OLWS är enligt Djurskyddsmyndighetens bedömning så spridd inom populationen av painthästar att sannolikheten är stor för enskilda individer i populationen att vara bärare. Detta innebär att varje individ som ska användas i avel först måste testas om den är bärare av anlaget OLWS.
SLUTCITAT
Jag är ju själv hästuppödare på heltid. Finns ju mycket att oroa sig för ändå.
Skulle nog inte ens komma på tanken att avla fram individer med risken för dessa sjukdomar du nämnt.
Anser nog att det är bra att sjuka eller sjukdomsbärare definitivt ska bort från avelsboxen. Annars lär väl hela rasen gå under på lång sikt..
AM