Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Vilket syfte har ni då om det inte är för att slippa ett ev. positivt gentest??? Ledsen, men det gör mig bara ännu mer tveksam till att skaffa rasen...:cool:

Är man seriös idkar man välplanerad avel baserad på kunnande och val...
Om man utgår ifrån ren fakta och om man vet vad det handlar om (på riktigt) då är det inga problem att avla dessa raser, om man är väl insatt finns det heller ingenting att vara rädd för eller att tycka illa om...
Folk som inte kan sakfrågan sprider rykten och osanningar..dessutom...tråkigt men allt för sant..
Att frågan om OLWS ens kom upp till ytan från början handlar om att en fruktansvärt oseriös Paintuppfödare drabbades av vad vi kallar svensk avundsjuka..hon föder själv upp tobiano paints med dålig stam, exteriör och inga meriter...(annat än att avelshingsten är homozygot?!?!?, alltså "färgavel"). Hon gjorde en anmälan till DSM och ett flertal andra myndigheter...och på den vägen är det...
Det är tråkigt att folk blir skrämda...jag blev själv skrämd rejält då jag började med Quarter och Paints...

Jag skaffade en Quarter för länge sedan som visade sig bära en HYPP-gen...Hypp är då en helt annan sak än det jag förespråkar då en häst som bär en HYPP gen kan vara sjuk. HYPP är en muskelsjukdom, där bärare av en gen oftast är symptomfri, bärare av två HYPP gener kan ge en oerhört sjuk individ. HYPP är testningsbart via DNA och sjukdomen håller på att avlas bort ur AQHA...
Jag fick höra att jag hade en döende häst i stort sett, trots att jag aldrig märkt att hästen var sjuk (vilket den naturligtvis inte var, den var symptomfri) Jag fick dock höra diverse skräckhistorier från snälla människor...det gjorde att jag började läsa på om detta. När jag skaffat mig tillräcklig information slappnade jag av, hästen var symptomfri och skulle troligen förbli frisk...hästen fick även en avkomma som ej var bärare av varken gen eller sjukdom. Jag personligen vill att HYPP skall avlas bort då det är ett anlag som kan ge sjukdom och/eller lidande i både enkel och dubbel uppsättning.

Nästa smäll blev när jag betäckte ett breedingstocksto (enfärgad paint) med en overohingst..fölungen jag fick var en riktig frame overo..återigen blev jag påhoppad om att min fölunge i stort sett troligen inte skulle överleva sitt första dygn...fölet var döende?!?!? Jag blev förtvivlad...igen....
Och igen fick jag söka min kusnkap hos dom som hade den och igen kunde jag slappna av..fölungen skulle överleva och alla som hade hoppat på mig hade fel!!!
Än en gång fick jag lov att bli proffs på något som andra pratade om och inte hade en susning om????
Idag vet jag precis allt som finns att veta om anlag/defekter/sjukdomar hos min ras...och jag är helt lugn...jag har tester att tillgå för att idka välplanerad avel...och jag vet att min moderförening hjälper mig...
Jag har tidigare fött upp araber och där sopades problemen under mattan litegrann...jag kan till en del förstå varför...om okunniga människor får fel information kan det gå illa!!!

Jag har funderat på en sak vad det gäller sabino inte den vanliga sabinon utan SB1 den kan ge helt vita föl eftersom det är en sådan hysteri om att vita föl är sjuka och mådste avlivas. Har någon tänkt tanken att om en människa inte är så insatt i OLWS och det föds en vit unge utav tex ett fullblod+fullblod som är helt möjligt en planerad avel med upplysning förespråkar jag, för alla som föds vita dör ju inte och är inte defekta.

Hur resonerar ni i "din" värld=galoppen gällande nedan??

RER (Reccurent Exertional Rhabdomyolysisär)
RER en annan form av korsförlamning som har upptäckts hos det Engelska Fullblodet. Forskning pågår för att identifiera en genetisk mutation som orsak till RER,men är ännu ej lokaliserad.
Foder och motion rekommenderas för dessa som för PSSM hästar.

Hur jobbar din förening mot denna sjukdom? Sponsras forskningen av vem?/vilka?

Hur resonerar ni i "din" värld=galoppen gällande nedan??

RER (Reccurent Exertional Rhabdomyolysisär)
RER en annan form av korsförlamning som har upptäckts hos det Engelska Fullblodet. Forskning pågår för att identifiera en genetisk mutation som orsak till RER,men är ännu ej lokaliserad.
Foder och motion rekommenderas för dessa som för PSSM hästar.

Hur jobbar din förening mot denna sjukdom? Sponsras forskningen av vem?/vilka?

Jag kan inte svara på det i dag men jag lovar dig att jag ska ta upp det och återkomma. Förr kallade man ju korsförlamning för måndagssjuka, min erfarenhet i allt detta är att folk är inte så insatta tyvärr människor har fått sköta detta själva men när djm tillkom så är det som om man är idiot och inte klarar av att avla längre, jag har så många olika svar från djm så en advokat och jag undrar hur de ska krångla sig ut detta efter ett möte och mail. Och eftersom man nu tydligen inte får agna med levande bete för att en tex fisk har också känsel jag då tycker jag att nivån är ganska låg.

Jag vill bara tillägga att läs på DFS 2004:22 Saknr L115.

Där står allt klart och tydligt och enligt DJM så är det en människas skylldighet att känna till lagen de ska inte behöva upplysa om den.
Det var den upplysningen jag fick, när jag ställde frågan om att hur ska folk veta detta, det är ju inte så många som är inne på eran hemsida.

Du missuppfattade nog...frågan var ställd till Roslagen...ang RER.

Det där röriga inlägget om sabino får du nog förtydliga för jag begriper inte vad du pratar om riktigt?

Självklart kan kombinerade färganlag tex tobiano+sabino,sabino+sabino,sabino+overo exempelvis ge helt vitfärgade fölungar utan några som helst defekter på.Dessa föds vita och förblir vita.

Inom nordsvensken är inte hästar med dubbelt gult anlag välkomna heller. Är det så att de är mer känsliga för solljus eller är det bara nys?

Har en Cremello/dubbelgul som tål solen fin-fint, både när våsrolen reflekteras mellan snödriverna och när den lyser dygnet runt. Visst kan damen kisa lite ibland vilket hennes blåögda matte också gör och hennes blåögda katt. Har inte frågat hur de blåögda huskysarna på hyskyfarmen klarar sig.
Min Cremello prinsessa blir inte bränd i huden det minsta för den är pigmenterad, värre med min andra dam, helt utan gulgen, som har vita tecken på mulen; hon blir bränd i huden.

Wild Rein; frågar dig för tredje gången(från förra tråden):
........................
likväl som man inte betäcker två isabeller/palominos?!?
...............

Varför ska man inte göra det?

.................
Men nu gällde inte min tråd just OLWS, utan ALLA recessiva anlag som finns och dessutom enligt SJV; KAN FINNAS???
......................
Varför ska man när man nu kan låta bil (enkel genetisk nedärvning, går att testa för och tillräckligt många individer för avel/undvika inavel blir kvar när man sållat bort de som är anlagsbärare) avla på anlagsbärare av sjukdomsframkallande/dödligt anlag?
Som annan i tråden skrev kommer ju avel på friska anlagsbärare bara öka förekomsten av den sjukdomsframkallande genen. Om ett antal år kan man stå i den situationen att det är svårt att hitta avelsindivider som inte bär den aktuella genen och då har man verkligen avlat sig in i ett hörn.

Tänker ytterligare på min fundering ovan när jag läste Wranglers inlägg i förra tråden nummer 191
....................................

Vi är oroade för våra rasers överlevnad i detta landet. Inte för rasen som sådan, som sagt, det är bara Sverige som har dessa förbud och på så sätt stoppas ändå inga gener, och raserna kommer fortsätta frodas i resten av världen. Utan döda föl osv. Sverige går inte i förgrunden och är stolta för att vi har lyckats avla bort alla genmutationer i världen hästpopulation! Vi står kvar och ser dumma ut!

Det är tex färre och färre som väljer att köpa/föda upp tex painthästar (som ett exempel nu) i Sverige. Det blir färre tävlingar och till slut är det ingen som orkar bry sig mer.
.........................

Täker också att det är viktigt att skilja på det som är "enkelt" nedärvt, dvs man kan lokalisera det till en enda gen. Mycket är ju så mer kompliserat, massor med olika gener involverade och påverkas av miljöfaktorer tex OCD hos häst och HD hos hund (där utfodring, mineralbalans, tillväxthastighet bla spelar in). Här finns ju inga enkla gentester.
För att spekulera lite och göra frågan ännu svårare: tänk fång. Kanske generna som ger fång är väldigt bra att ha i vissa miljöer? Den häst som kan ivarata näringen i lavar och blåbärris, hålla sitt eget hull och ge tillräckligt med di åt ett föl har en klar fördel i den miljön dvs överlever längre, bättre och får fler avkommor=sprider sina gener. Sätt samma individ i en modern hage med massor med bete, näringsrikt hösilage och kraftfoder och rätt vad det är ger de gener som var så bra tidigare en smällfet häst med fång.

Tänk om det var mer av det som är ärftligt som plågar våra hästar som gick att identifiera med att testa för en gen. Tyvärr är inte verkligheten så enkel

Till slut är inte "Sverige är det enda landet som..." ett sakligt argument. Majoriteten har inte alltid rätt. Ska man ifrågasätta detta så ifrågasätt varför Sverige är det enda landet som...

Wild Rein; frågar dig för tredje gången(från förra tråden):

Varför ska man inte göra det?

För att i möjligaste mån undvika gulanlaget som vardagligt kallas albinoanlag (trots att det uttrycket ej stämmer). Do flesta är väl kanske medvetna om avsaknad av pigment, det drar ofta med sig en del "problem" (hos de flesta arter), dessutom är individerna ofta överkänsliga i sin dåligt pigmenterade hud och i sina ögon. Tidigare har man hos vår moderförening inte kunnat ens få registrera vad vi kallar cremellos samt perlinos, numera får man registrera dessa individer...

För att i möjligaste mån undvika gulanlaget som vardagligt kallas albinoanlag (trots att det uttrycket ej stämmer). Do flesta är väl kanske medvetna om avsaknad av pigment, det drar ofta med sig en del "problem" (hos de flesta arter), dessutom är individerna ofta överkänsliga i sin dåligt pigmenterade hud och i sina ögon. Tidigare har man hos vår moderförening inte kunnat ens få registrera vad vi kallar cremellos samt perlinos, numera får man registrera dessa individer...

Tack för svar! Är inte detta dock en myt? (Se mitt inlägg ovan) Dessa hästar har pigmenterad hud och igna problem med solbränna.

Netika;8155431 Till slut är inte "Sverige är det enda landet som..." ett sakligt argument. Majoriteten har inte alltid rätt. Ska man ifrågasätta detta så ifrågasätt varför Sverige är det enda landet som...[/QUOTE skrev:
Kan lova att det är ett sakligt argument när det tas upp i EU rätten..då är detta uttryck ett sakligt argument och det är ett handelshinder inom EU, där får man som enskilt land inte gå emot en ras moderförening utan skall följa dennes riktlinjer för avel och bestånd...och eftersom sverige är det enda landet....i världen... enda landet i EU....................

Är ditt syfte med denna tråd att få ihop information som ni kan söka mer info om till ert överklagande, är det att få dokument översatta eller vad är egentligen meningen. :crazy: Du slutar ju aldrig tjata :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Är ditt syfte med denna tråd att få ihop information som ni kan söka mer info om till ert överklagande, är det att få dokument översatta eller vad är egentligen meningen. :crazy: Du slutar ju aldrig tjata :eek:

Skämtar du?? Har lite svårt att förstå ditt påhopp i detta meddelande..tråden har ingenting med något överklagande av något att göra?!?!?!?
Om du läser första inlägget i tråden så kan du se vad syftet är?? Eller behöver du hjälp med förklaring??:D

Jag ser inget syfte alls med denna tråden annat än att du använder den för att mästra och besser-wissra alla andra.

Dessutom talar du emot dig själv gång på gång på gång i frågan om skrämselpropaganda som det heter när du vaktar dina egna raser mot oss andra, men när du och joice kommer med vad ni kallar absoluta sanningar "för det har minnsann en forskare i USA kommit fram till" då ska vi bara säga ja tack och Amen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag ser inget syfte alls med denna tråden annat än att du använder den för att mästra och besser-wissra alla andra.

Dessutom talar du emot dig själv gång på gång på gång i frågan om skrämselpropaganda som det heter när du vaktar dina egna raser mot oss andra, men när du och joice kommer med vad ni kallar absoluta sanningar "för det har minnsann en forskare i USA kommit fram till" då ska vi bara säga ja tack och Amen.

Nej glöm det, du har så fel...självklart månar jag om min ras främst..vilken är Quarter. Jag vill INTE ÄN EN GÅNG ha något med skrämselpropaganda att göra....jag vill veta hur andra raser gör??? Jag är ytterst dåligt insatt i andra raser...men problem av samma sort finns hos många. Jag talar inte mot mig själv...NEJ!!! Jag är ingen anhängare som anmäler olika rasers problem till DSM eller SJV för att försöka få min egen att framstå som bättre. Jag värnar om all avel på alla raser..min förhoppning är att de som kan sin ras bäst fattar de bästa besluten...Jag bedriver ingen häxjakt....jag vet vad jag kan om min ras men inte andra....och jag vill veta!!!
Du kan lägga ner det där med material och översättningar till överklaganden...att dra in och anmäla andra rasers problem får oss inte att framstå som seriösa eller bättre?!?!?!?
Jag vill få fram en seriös diskussion om hur det kommer att bli i framtiden och vad ni alla gör med eran ras.....
Dessutom besserwissrar jag inte om något jag inte vet...då frågar jag! Och vad gäller forskarfrågan..vet jag inte vad du menar att jag sagt om det???
Jag vet att tre anlag med tillhörande tester är framtagna i USA, dessa använder jag i min avelsplanering..

Senast ändrad:

Som svar på frågan om solbränna hos creme-hästar:

Inte enligt CPEA (Cremello and Perlino Educational Ass)

Albinogen har hitills aldrig hittats hos häst, och en cremegen (enkel= palomino eller buckskin, dubbel= Cremello eller Perlino) är inte avsaknad av pigment, den gör bara färgen ljusare.

Solbränna är mkt vanligare på vita tecken, tex overos med mycket vitt i huvudet, än på creme-hästar. Detta är ingen vetenskaplig studie dock, utan baseras på ägares vittnesmål.

Antagligen tog AQHA (som är en framåtsträvande organisation) åt sig de forskningsresultat som visat på detta och det är därför de nu tillåter Cremellos och Perlinos.

http://www.doubledilute.com
Denna sida är mkt bra och lättfattlig. Där står också bla detta:

""Lethal whites are a product of a terrible gene (LWO) that is associated with the frame overo "paint" pattern. LWO, unfortunately, is not prejudiced, and attacks horses of all colors equally, sometimes even horses that appear to be solid, and therefore wouldnt be thought of as an "overo.""

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka