Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Korrekta fakta har jag ju skrivit tidigare i tråden! Nu när man vet att det inte är albino man har att göra med - och därför inte heller ska kalla dem för albino!! - så finns ingen anledning att undvika parning som kan ge dubbelgult!

Jag ser inget syfte alls med denna tråden annat än att du använder den för att mästra och besser-wissra alla andra.

Dessutom talar du emot dig själv gång på gång på gång i frågan om skrämselpropaganda som det heter när du vaktar dina egna raser mot oss andra, men när du och joice kommer med vad ni kallar absoluta sanningar "för det har minnsann en forskare i USA kommit fram till" då ska vi bara säga ja tack och Amen.

Varför är du så otrevlig? Jag tycker att du ska radersa för gott.:devil:

Fundering på detta med westernaveln..
Avlar man på färger enbart???

AM

Jag vet inte vad du menar med westernavel...om du menar paintavel alltså American Paint Horses så är färgen en del av rasbeskrivningen. Man avlar på goda individer med bra stam och meriter...detta är väl viktigast inom alla raser??
Att avla Quarter och Paint betyder ett väl informerat avelsarbete baserat på kunnande och erfarenhet.
Det handlar inte om färgavel...utan högkvalitativt avelsmaterial som inom alla raser.:)

Jag ser inget syfte alls med denna tråden annat än att du använder den för att mästra och besser-wissra alla andra.

Dessutom talar du emot dig själv gång på gång på gång i frågan om skrämselpropaganda som det heter när du vaktar dina egna raser mot oss andra, men när du och joice kommer med vad ni kallar absoluta sanningar "för det har minnsann en forskare i USA kommit fram till" då ska vi bara säga ja tack och Amen.

Varför denna fruktansvärt tråkiga attityd?! Du hoppar på två människor som faktiskt vet vad dom pratar om! Och -tro det eller ej- värnar om all avel i Sverige. Du skulle nog behöva läsa TS första inlägg fler gånger.

Det är inte fråga om skrämselpropaganda, det är frågan om vad människor med inte så mycket insikt i sakfrågan-men med makt att lagstifta- kan ställa till med för ALL avel i Sverige.

Varför inte tänka till och samarbeta innan det är försent?

Då menar jag inte att alla måste tycka lika....;)

Varför denna fruktansvärt tråkiga attityd?! Du hoppar på två människor som faktiskt vet vad dom pratar om! Och -tro det eller ej- värnar om all avel i Sverige. Du skulle nog behöva läsa TS första inlägg fler gånger.

Det är inte fråga om skrämselpropaganda, det är frågan om vad människor med inte så mycket insikt i sakfrågan-men med makt att lagstifta- kan ställa till med för ALL avel i Sverige.

Varför inte tänka till och samarbeta innan det är försent?

Då menar jag inte att alla måste tycka lika....;)

:bow: SÅ SANT :bow:

Jag håller med dig! :bow:

Jag vet inte varför det gnälls och klagas på "våra" attityder hela tiden, detta är en diskissionstråd och det ända vi vill är bringa klarhet och ljus till vissa saker, men vissa beter sig som det är en personlig vendetta mot just dom och deras raser!

Hur ska man kunna väcka opinion eller få folk att vakna och se vad som händer om man inte får ta upp det?

Det är ingen som vill tvinga eller lura någon till att tycka som en annan, även om det är just det som vissa hela tiden försöker påskina!

Jag anser att om avelsbasen är liten så kan det finnas skäl att avla på individer med ett recessivt anlag, självklart skall man då undvika parning av två individer med detta anlag. Jag anser också att man självklart testar om gentest finns. Detta har inte med rastillhörighet att gör. Dock finns väl vissa anlag MER i endel raser än i andra och det är ett hänsyn att ta vid avel.

När jag var inne i "hundsvängen" fick jag uppfattningen att avelsföreningarna själva sorterade bort dåliga anlag, hundar som var bärare av oönskad gen togs bort ur aveln... och då handlade det inte alltid om dödliga oönskade gener utan även sånt som ögonproblem etc. När en rasförening inom hästbranschen inte gör det kanske det behövs en lag för det.

Det kanske räcker om man ställer om avelsmålen där det tydligt framgår att målet är att få bort dessa lethala gener och på vilket sätt man tänker arbeta för det. (Vill dock påpeka att jag inte är insatt i hur avelsmålen är skrivna för varken P eller QH, utan det här är mina tankar rent allmänt) Tycker att det nu mest verkar som om fokus står på att man är upprörda över att så mycket bra hästar inte kan användas i avel p.g.a. denna regel...och inte så mycket i hur fortsatta målen ser ut för rasens bästa.

Jag anser att om avelsbasen är liten så kan det finnas skäl att avla på individer med ett recessivt anlag, självklart skall man då undvika parning av två individer med detta anlag. Jag anser också att man självklart testar om gentest finns. Detta har inte med rastillhörighet att gör. Dock finns väl vissa anlag MER i endel raser än i andra och det är ett hänsyn att ta vid avel.

Helt sant!
:bump:

Du säger att ni har mycket erfarenhet guess what det har även vi andra även om vi inte ägnar oss åt western.

Skillnaden i dessa två trådar ni skapat är att allt och alla som ifrågasätter er kunskapsnivå inom vissa områden och de forskningsrön ni anser vara absoluta sanningar kapas direkt och leder till personangrepp (som är raderade).

Säger någon något positivt så blir ni saliga. Summa sumarum ert argumenterande är svårt att ta på allvar. Likaså är det svårt att ta er vendetta mot Djurskyddsmyndigheten på allvar.
Att gå ut i pressen och tala om förföljelser och trakasserier är faktiskt på gränsen till pinsamt.

Att ge sig på alla som inte delar er uppfattning eller har andra erfarenheter inom sin specifika expertområden främjar definitivt inte er sak. Snarare får det er att komma ännu längre bort från övriga hästsverige

Jag vet inte vad du menar med westernavel...

JAg menar flerfärgade hästar som oftast används i sådan sportgren. Quarter bl.a.

Det jag undrar igentligen om är att varför överhuvud taget avla på individer som har sådana konstiga sjukdomar??
Enbart för att då få fram en viss färg?
Har skummat igenom tråden och det ser ju nästan ut som det är så.

Men någon kanske kan förklara bättre för mig att det inte är färg som styr i så fall.

Eller generaltestning av all avelsmaterial.
Anlagsbärare?? Bort med den.

AM

knapplån

Det här är ett stort ämne som manar till eftertanke. Som föredetta Painthästägare följer jag denna diskussion med stort intresse men samtidigt stor sorg.

Jag köpte ett litet korrekt välstammat sto föl. Dessutom hade hennes föräldrar varit ute på tävlingsbanan och presterat. Detta var en fölunge i den högre prisklassen. Siktet var högt inför framtiden.

Tyvärr skadade hon sig i hagen mycket illa nästan direkt efter köpet. Prognosen var inte god men veterinärerna ville ändå ge henne en chans. Vi kämpade allt vi orkade och kunde med den lilla och hoppades på ett mirakel. Efter en tid förstod vi att en prestationshäst det blir det ju inte men jag klamrade fast vid det lilla hoppet att hon kunde gå i avel. Hon utvecklades till en jättefin Paintfröken och med tanke på hennes stamtavla så kunde hon kanske tillföra något i avelsboxen.

Men...hon testades positivt för OLW:
Overo Result:
N/O - One copy of the altered sequence detected. If bred to another N/O horse, there is a 25% chance of producing a lethal white overo foal. The N/O type has been detected in Paints (including breeding stock), Pintos, Thoroughbreds, Miniatures, Quarter Horses and Tennessee Walking Horses.

Resultat från equine-cc-results@vgl.ucdavis.edu

Så jag hade ett Paint sto, som blev utdömt och som jag inte kunde triangelmärka för avel. Jag orkade inte mer utan tog det tunga beslutet och avlivade min Paint.

Det var min berättelse. Nu har jag ett halvblod;)

Ja, vad ska jag säga... svaret borde varit väntat...
Det jag blir mest ledsen över är att du inte ens orkade läsa HELA mitt inlägg innan du kastade även mig i idiotfacket....

JAg menar flerfärgade hästar som oftast används i sådan sportgren. Quarter bla

AM

Det är inte quarter som är dom fläckiga, det är paint...;)

Seriös "westernavel" är inte avel på fläckiga hästar, utan avel på korrekta hästar som presterar på tävlingsbanan, precis som i alla andra seriösa avelsprogram... Att westernhästar ska vara fläckiga är en missuppfattning. Färgen har ingen som helst betydelse...
Föder man upp Paint så är det ju naturligtvis positivt om hästen får tilläckligt mycket vitt för att kunna registreras som regular paint, men även där är en korrekt häst det viktigaste.

Du säger att ni har mycket erfarenhet guess what det har även vi andra även om vi inte ägnar oss åt western.

Men varför kommer inte du med din sida av sakfrågan (inte skitsnack eller smutskastning), vissa av oss här försöker få fram en diskussion på en seriös nivå...
Vem dissar någons uppenbara erfarenhet och kunskap?? Presentera ditt kunnande...jag är verkligen intresserad av den...och då inte i ett led att försöka besserwissra den! eller använda den i anmälningar, jag förstår inte...om du undviker frågan??!!!!!!!!!!!!!!!!!
Tråden gäller för övrigt INTE western, utan avel; och vad gäller Quarterhästen (min ras) används den inom de allra flesta discipliner...

JAg menar flerfärgade hästar som oftast används i sådan sportgren. Quarter bl.a.

Det jag undrar igentligen om är att varför överhuvud taget avla på individer som har sådana konstiga sjukdomar??
Enbart för att då få fram en viss färg?
Har skummat igenom tråden och det ser ju nästan ut som det är så.

Men någon kanske kan förklara bättre för mig att det inte är färg som styr i så fall.

Eller generaltestning av all avelsmaterial.
Anlagsbärare?? Bort med den.

AM

???? Du ska nog börja med att läsa hela tråden...det handlar inte om färgavel!!!!

Tycker att det nu mest verkar som om fokus står på att man är upprörda över att så mycket bra hästar inte kan användas i avel p.g.a. denna regel...och inte så mycket i hur fortsatta målen ser ut för rasens bästa.

Det all forskning gällande ex. GBED samt HERDA handlar om är fortsatta avelsmål baserade på DNA tester med väl informerade avelsval...Forskningen bedrivs väl för att bevara rasen och för att man vill rasens bästa??? Det är ju faktiskt moderföreningen som sponsrar denna forskning och informerar alla inblandade....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III