Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Angående obligatorisk provtagning för OLWS så yttrade ordföranden(även uppfödare) i Svenska Paintföreningen som var emot det följande: DET MAN INTE VET, LIDER MAN INTE AV.... Det yttrandet (som finns dokumenterat i flera tidningar) visar på en inställning till avel/uppfödning som strider emot allt sunt förnuft, och en inställning till djur/hästhållning som jag inte vill vara med om.
Det är möjligt att sån inställning är accepterad i USA, men i det upplysta Europa förfasas vi över sån inställning
Som tillägg till detta vill jag ytterligare en gång, inte till dig, utan till alla andra poängtera vad som faktiskt är skrivet i myndighetens utredning om att om liknande problem upptäcks hos andra raser kommer man ta ställning till det då.
Det känns inte för mig som att man, från det hållet man skriker högst om hur förfärligt orättvist detta är, ens har läst det svar som kommit från myndigheten.

Hela er idé går ut på att med DNA-teknikens hjälp rättfärdiga avel med djur som bär på letala anlag. Dvs frångå från den mest grundläggande tesen inom allt livs utveckling, nämligen "survival of the fittest".

Än en gång *suck* har du så fel....varken OLWS anlaget eller rasen skulle utrotas vid total frihet, med det menar jag om aveln sköttes av hästarna själva i det fria....
Försök komma med något annat än påhopp....allrahelst eftersom du klargjort att du ej vill vara en del av detta?!?!?!?
Det var längesedan du kom med något konkret att tillföra diskussionen...du går till personangrepp...förklara istället för oss som inte vet hur din rasförening hanterar din ras problematik???
DET skulle vara konkret samt kanske det skulle föra diskussionen vidare???:idea:

De flesta av oss förfasas över den inställningen!

Alla som är någotsånär insatta i paintföreningen vet vilket rabalder det har varit angående mörkläggande och sådan inställning som poloplayer skriver om!

Då sätter vi punkt här, eftersom pajkastningen fortsatte trots varningen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit