Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Jag gör det.;)

Var och en får ta ansvar för sina hästar.Jag har själv fött upp ett par korsningar förr...men med den vetskap jag har idag hade jag aldrig gjort det.

Ett sto köptes som redan var dräktigt.I ett annat fall hade jag betäckning att ta ut och ett enda sto tillgängligt vilket var ett vbl...en betäckning som genomfördes redan då med största tveksamhet.

Klokt av Gimmicks ägare att testa sina djur.

Nu går vi över och diskuterar övriga frågor...problem inom andra raser såsom araber mm...

Klokt av Gimmicks ägare att testa sina djur.

Nu går vi över och diskuterar övriga frågor...problem inom andra raser såsom araber mm...

Som allmänt avelsintresserad har jag länge ogillat hur specifika rassjukdomar sopas under mattan och inte diskuteras. Det gäller inte bara reccessiva anlag som är dödliga i dubbel uppsättning (för övrigt mitt fördjupningsarbete på gymnasiet).

Jag menar även sjukdomar som fång, eksem, spatt, slinger etc. Kruxet med åtminstone de två första är ju miljödelen. En häst kan ju ha anlag för fång utan att för dens skull någonsin utveckla fång. En häst som har (dubbelt) anlag för OLWFD får ju också sjukdomen.

Jämför med hundfolk som har kartlagt rasbundna sjukdomar och aktivt jobbar med att avla bort dessa. Varför är det inte så på häst?

Köper jag en pudel får jag veta om släktingar haft PRA, köper jag en fjordhäst får jag definitivt inte veta att den kan ha anlag för fång, eftersom mormor hade fång. Bara som ett exempel.

Så, nu har jag flummat bort ifrån OLWFD en del och försökt få in lite andra hästraser. ;)

Senast ändrad:

Ja, hva er poenget med den? Vi vet jo fra før at sabino er et veldig utbredt anlegg i veldig mange raser. Hvite avtegn finnes i renrasede arabere, fjordinger, og przewalskihester. Ben d'Or-flekker og Tetrarch-flekker er jo kalt opp etter fullblodshester, men forekommer også i andre raser. Har de noe med saken å gjøre?

Catch a Bird er jo ganske interessant, det skal du ha.

Det var menat som en bra länk med ovanliga fullblod med ovanlig färg inget annat, för övrigt så är det en dam i tyskland som har tagit in 2 betäckta ston med catch a bird, jag har inte fått något mail så de har nog inte fölat en,

Just som eksem på islänningar har jag alltid undrat varför det är vanligare att hästar födda på island får det när de kommer hit än en islandshäst som är uppfödd här?Eksem kan ju vara ett hemskt lidande...om de drabbas av den värre graden av det.

Just som eksem på islänningar har jag alltid undrat varför det är vanligare att hästar födda på island får det när de kommer hit än en islandshäst som är uppfödd här?Eksem kan ju vara ett hemskt lidande...om de drabbas av den värre graden av det.

Det är väl (inte så insatt) för att islandshästar födda i Sverige har ett immunförsvar mot svidknotten, medan islandshästar födda i Island inte har ett immunförsvar mot svidknotten, då svidknott inte finns i Island.

Samtidigt kommer då det stora problemet arv/miljö. Ponera att jag köper ett sto från Island. Jag behandlar henne som en eksemhäst, hon får ha eksemtäcke när hon är ute i gryning/skymning, jag badar henne med specialschampo och smörjer in mankammen. Hon får INTE eksem under sin livstid, men hade jag inte gjort detta extra, så hade hon fått det. Jag avlar på detta sto, som alltså har anlag för eksem men inte symptom. Rätt eller fel?

Bör man istället "utsätta" hästarna för miljön och därigenom exponera vilka som har anlagen och vilka som inte har dem? Min magkänsla säger nej, för jag tar hellre lite extra pyssel med en frisk häst, än en häst som faktiskt får svåra besvär. Men hur skall man då vara säker på att hästen inte har anlaget? :crazy:

När jag fått min fjordhäst kommer jag agera för att minimera risken för fång, även fast jag inte vet om hästen har anlaget eller inte. För vem vill ha en häst som mår dåligt?

Men vad/hur skapas immunförsvet mot svidknotten för föl födda i Sverige...om inte mamman på något sätt utsatts för det?*funderar*

Ja vem står ut med lidande...sen har vi den ekonomiska aspekten som trots allt hur el hur spelar in för bla stuterier som då kostat på både inköp och ev importkostnader.

Sålla bort en häst med utmärkta egenskaper?Låt oss säga att man köpt en tävlingshäst på island för 150 000 kr och denna sen visar sej få eksem.Det är en framgångsrik tävlingshäst med ypperliga egenskaper...låt oss säga en av de få riktigt bra.Låt oss också säga att hon tidigare fått föl av toppkvalité på island.

Hur tänker man då-hur avväger man det ena mot det andra?

Mmm men det är fortfarande amerikanska fbl...med sina mer öppna stamböcker där annat kan ha slinkit in i registret innan DNA testernas tid.
Mina föräldrar köpte för några år sen ett fullblodsto i england, hon var amerikansk import och var fullt reggad i Jockey Club i USA som fullblod, MEN i england blev hon reggad i Weatherby's Non TB register, och i sverige hamnade hon i dåvarande B-register numera *övrigt fullblod*. Enl experterna på Weatherbys så godkänds inte alla amerikanska blodslinjer, utan hamnar i Non Tb register, men får löpa precis som *rena* fullblod. Vi har haft en amerikansk hingst i sverige tidigare vars avkommor alla hamnade i dåvarande B-register, tyvärr har jag glömt hans namn.....:banana: :banana: :banana:

Tacktack värdefull info som vi sökt...det tackar vi för.:bow:

*kl*
Jag fick just en liten fundering.
Nu när AQHA reggar även fläckiga quartrar så undrar man ju vad som händer när den första fläckiga quartern kommer till sverige?
Dessa är väl mig veterligen i stort sett uteslutande overos, ska de testas för att de har färgen eller slipper de undan från olws testen för att de är quarter??? :confused:

Det är väl (inte så insatt) för att islandshästar födda i Sverige har ett immunförsvar mot svidknotten, medan islandshästar födda i Island inte har ett immunförsvar mot svidknotten, då svidknott inte finns i Island.

Samtidigt kommer då det stora problemet arv/miljö. Ponera att jag köper ett sto från Island. Jag behandlar henne som en eksemhäst, hon får ha eksemtäcke när hon är ute i gryning/skymning, jag badar henne med specialschampo och smörjer in mankammen. Hon får INTE eksem under sin livstid, men hade jag inte gjort detta extra, så hade hon fått det. Jag avlar på detta sto, som alltså har anlag för eksem men inte symptom. Rätt eller fel?

Bör man istället "utsätta" hästarna för miljön och därigenom exponera vilka som har anlagen och vilka som inte har dem? Min magkänsla säger nej, för jag tar hellre lite extra pyssel med en frisk häst, än en häst som faktiskt får svåra besvär. Men hur skall man då vara säker på att hästen inte har anlaget? :crazy:

När jag fått min fjordhäst kommer jag agera för att minimera risken för fång, även fast jag inte vet om hästen har anlaget eller inte. För vem vill ha en häst som mår dåligt?

Dina funderingar är bra...och inte så lätta att ta ställning till. Vi vill väl alla undvika lidande i mesta möjliga mån. Detta blir svårt så länge man inte kan testa sina djur, vad gäller det har vi det lite bättre som kan testa våra djur mot åtminstone fyra genetiska anlag.
Det vore väl bra och ha haft ett test för eksem för att då veta hur man ska agera från början?!?!

*kl*
Jag fick just en liten fundering.
Nu när AQHA reggar även fläckiga quartrar så undrar man ju vad som händer när den första fläckiga quartern kommer till sverige?
Dessa är väl mig veterligen i stort sett uteslutande overos, ska de testas för att de har färgen eller slipper de undan från olws testen för att de är quarter??? :confused:

Folk över hela världen registrerar just nu sina hästar som är registreringsbara som quartrar. Vi har overo quartrar i Sverige redan nu...och snart ja så har vi förmodligen mer vita fläckar på Quartrarna. Och ja förbudet gäller ALLA! Och det blir ingen tobiano färg vi kommer se hos Quarterhästarna för den finns inte där!
Men om man är smart så håller man sina APHA papper utanför Sverige och använder bara sina AQHA papper!!!
Det här tror jag inte att SJV och DSM har fått grepp om....än!!!!

Men quartrar behöver ju inte olws testas och har de inte blivit reggade som paint utan bara quarter så ska det ju inte behövas några test....eller....:angel:

Anlaget Rn (Rn=Roan) resulterar i det som kallas för konstantskimmel. Rn-genen är recessiv och därmed letal (dödlig) i dubbel uppsättning (homozygot).
Rn är inte recessivt utan dominant! Ena föräldern måste ha det om avkomman ska få det.

Jag har inte läst hela tråden än så någon annan kanske redan har gett samma svar.

Det var saxat från paintinfo...

Men jag tolkade det som att anlaget kan vara dödligt om det kommer i dubbel uppsättning, att roan genen kan komma från en förälder är ju inget konstigt. Det blir en roan häst.

Precis som man kan få en overo och inget annat (tex ett sjukt föl) om man avlar på Overo-anlag, OLWS positivt eller ej, med en icke overo....

Senast ändrad:

Rn är inte recessivt utan dominant! Ena föräldern måste ha det om avkomman ska få det.

Jag har inte läst hela tråden än så någon annan kanske redan har gett samma svar.

Jag har försökt förklara att recessiv betyder icke-dominant, men många tror visst fortfarande att det betyder "dödlig".

Det vore väl bra och ha haft ett test för eksem för att då veta hur man ska agera från början?!?!

För egen del skulle jag bli överlycklig över ett test som visade huruvida hästen hade anlag för fång, eksem eller liknande. Då kunde jag efter detta ta ställning till huruvida jag skulle köpa hästen eller inte. Jag skulle däremot inte avla på hästen ifråga.

Så skulle jag mot alla odds ( :crazy: ) köpa en paint som är sidskäck (frame overo) och den testades positivt för OLWFD, då skulle jag INTE avla på den. För mig är det skillnad på att hästen i sig fungerar bra och på att föra anlaget vidare.

Jeg tror ikke det bare har med genetikk å gjøre når så mange av hestene fra Island utvikler eksem utenfor Island. Som sagt mangler de jo immunitet mot knotten, fordi de aldri har blitt utsatt for den. Derimot om en hest som har flere generasjoner utenfor Island bak seg utvikler sommereksem, da kan man begynne å tenke på genetikken bak.

Nå tas det vel ingen hensyn til hestens bakgrunn i Sverige? En eksemhingst får ikke bedekke i Sverige, uansett om den er importert fra Island eller kommer fra en linje som har vært svenskfødt i generasjoner?

Uansett er det jo klart at man gjør alt for å forhindre at hesten utvikler eksem når man vet at risikoen er stor. Det å holde hesten frisk er nok de aller fleste hesteeieres første prioritet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21