Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

En liten fundering bara.Du säger dej vara ointresserad av färg...men de två hingstar som du nämner dej ha varit intresserad av på din hemsida är den ena VTR och en appaloosa hingst?Bägge har ju färg?

Och ingen var intressant för deras färg, nej.

Dessutom är jag "en sån" som betäckt ett sto med en Homozygot Tobiano...detta trots att jag är helt ointresserad av skäck som färg på häst. Valet av hingst baserades på vilka svagheter stoet har och hingsten kompletterade henne, helt enkelt.

Jag är övertygad om att jag inte är ensam i min tvekan att köpa en QH/P (eller andra raser heller, för den delen) där det finns kända lethala gener, men vi kanske är en "ickeintressant"-grupp:cool:

Då förmodar jag att du erhållit negativa testresultat på både GBED samt HERDA från denne painthingst VTR?????

Finns ju planerad rasavel MED färg....

...vill man ha färg kan man köpa sej en sådan...istället för att själv producera en korsning med färg.

Man får en värdefullare häst...det är lättare att via stammen läsa sej till dess egenskaper...och den får ett säkrare liv dagen D om man av någon anledning inte kan ha kvar sin häst.

Ja det behöver du inte säga till mig. :smirk: Jag avlar endast renrasigt och mina hingstar betäcker/kommer att betäcka endast renrasigt.

Jag påtalade bara att jag inte tittar ner på någon som tar beslutet att avla icke rasrent om dom har sin egen tanke bakom, det är väl inte upp till mig att bestäma vad som ska göra.
Men de flesta (vågar jag sticka ut näsan och säga) har ingen vidare tanke bakom., utan kommer med efterkonstruktioner för att försvara sin avel som ofta har med färg och hingsttillgänglighet att göra. Det tycker jag är fel ja.

Jag förstår hur du menar. Det är, tyvärr kanske, nog så att vi är rätt många som reagerar just så här. Att man backar för raserna med kända lethala gener...och personligen måste jag erkänna att jag rös duktigt när jag fick höra om HERDA:eek: ...detta för att vi inte kan tillräckligt och visst blir man skrämd.

Jag avlar nu fram en avkomma som är till mig själv, säljer icke. En planerad korsningsavel, ja... Dock finns inga planer på att gå vidare med avel:cool: ...denna är för högst privat bruk. Kommer jag någonsin (möjligen som pensionär) vilja satsa på avel kommer grunden stå i Welsh Coben, avlar då rasrent...om hon nu inte har några lethala gener.

Jag personligen säger inte så mycket om korsningsavel om det bara finns ett tydligt mål och syfte med den. Alla våra raser har ju kommit till genom sådan avel en gång i tiden.

Då förmodar jag att du erhållit negativa testresultat på både GBED samt HERDA från denne painthingst VTR?????

Nope...hade inte hört talas om dessa överhuvudtaget när jag beslöt använda honom. :cool: ...GBED och HERDA dök upp i mitt medvetande för ca 1-2 månader sen och då var hästen redan dräktig...

Jag avlar endast renrasigt och mina hingstar betäcker/kommer att betäcka endast renrasigt.

Mmm men hur ställer du dej till problemet om det dyker upp någon som vill betäcka sto av annan ras och sen hotar med att stämma dej för handelshinder?Vet flera som fått på huvudet när de försökt begränsa sin avel...fast man bara velat göra rätt så att säga.:crazy:

Vad!? :eek:

Då hade jag garvat, sagt några väl valda ord och sedan sålt på dom en av mina avkommor istället! :)

Dom hade inte fått betäcka. Punkt.

Jag bara frågar eftersom det tydligen har varit uppe i EU rätten om jag fattat rätt.Hingsthållare blev stämd för att ha nekat sto.Hingsthållaren blev dömd för handelhinder och fick rejäla böter (tror det var 50 000 kr om jag minns rätt)

Även på den tiden jag hade avelshingst ville jag neka vbl ston och det blev ett jävla liv...kan tänka mej vad folk skulle kunna få för sej idag.

Jag bara frågar eftersom det tydligen har varit uppe i EU rätten om jag fattat rätt.Hingsthållare blev stämd för att ha nekat sto.Hingsthållaren blev dömd för handelhinder och fick rejäla böter (tror det var 50 000 kr om jag minns rätt)

Även på den tiden jag hade avelshingst ville jag neka vbl ston och det blev ett jävla liv...kan tänka mej vad folk skulle kunna få för sej idag.

Detta kan väl ändå inte vara ett handelshinder??? Man måste väl själv få avgöra med vem och vad man betäcker, eller??
Handelshinder är däremot förbudet mot att få använda recessiva anlagsbärare i aveln....
Enligt tidigare dom i EU rätten skall moderföreningarnas regler och riktilinjer följa rasen åt (rasrena avelsdjur) oavsett vilken världsdel eller i vilket land rasen befinner sig, detta mål gällde dock kossor men torde även gälla hästaveln vilket vi förhoppningsvis får klarhet i snart!?!?!?
En anmälan utifrån Europa till EU gällande handelshinder då denne tex ej får betäcka ett sto i Sverige pga Sveriges förbud....det är ett handelshinder som ses som allvarligt i EU......

Nej jag tycker inte det heller.Ska man inte få bestämma självt vad man vill betäcka el ej?Låt den som vill betäcka alla raser göra det men låt dem som vill begränsa till rasrent göra det de vill också.

Ja inte hade jag garvat åt att få betala 50 000 kr...*svälj*

Allmänt förtydligande: OLWS är ett syndrom. OLW är en ostbåge.

Om man kallar anlaget Overo Lethal White (OLW) eller Lethal White Overo (LWO) spelar nog ingen större roll i det här sammanhanget. De allra flesta fattar nog ändå att det inte handlar om ostbågar, och det viktigaste är ändå att folk tar till sig att det är Frameanlaget som är det letala anlaget. Inget av de andra overo anlagen. Samt att ett föl måste få ett frameanlag från BÅDA föräldrarna för att drabbas av OLWS. Eller OLWFD som det ibland kallas numera, och där FD står för Foal Disease och inget annat.....

Nej... detta kan aldrig vara rätt. Det måste finnas något mer bakom.

Om vi drar parallellen till hundavel.. Om jag har en rashund, hane som jag erbjuder till avel. Skulle jag då inte få neka tikar av annan ras??

I grund och botten är det ju samma sak... Rasavel på hästar eller rasavel på hundar..

Som hanhundsägare så sätter jag ju upp kriterier för vilka tikar som får komma till hos min hane. Uppfyller inte tiken kriterierna så blir det ingen parning.

Nja, den enda uppfödare som blivit stämd på den summan (50 000) son JAG känner till (paintuppfödare) tar emot alla raser och stämningen hade inte med det att göra, utan just med att h*n använde sig av ej OLWS testade/positivt testade hästar i avel!

Det är upp till hingsthållaren att bestämma om man vill betäcka rasrent eller ej, och hur många/vilka ston man vill ta emot till sin hingst.

Nej jag tycker inte det heller.Ska man inte få bestämma självt vad man vill betäcka el ej?Låt den som vill betäcka alla raser göra det men låt dem som vill begränsa till rasrent göra det de vill också.

Det finns många som väljer ut vilka ston man tar till sin hingst. Vet flera, bla jag själv, som inte tar emot ston av "fel" typ osv även om det är samma ras. Detta för att "kvalitétssäkra" avkomman samt inte få för många avkommor efter hingsten osv...

Om jag minns rätt var det någon som sysslade med hbl avel....inte paint el quarter.Någon hade blivit nekad att komma med sitt sto pga av bristande härstamning...det hade inget med OLW att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit