Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Jag hävdar ändå att någonstans är det ett inslag av paint el quarter i stamtavlan...annars skulle han inte vara frame utan en utbredd sabino.Har Racey Remarque testats för frame så är han givetvis en frame...det säger jag inget annat om.

Men läs NOGA så att de skriver DNA testad för frame...inte bara att det står angivet att de skulle vara frame...för detta är vanligt på amerikanska hemsidor över lag att använda felaktiga benämningar.

I annat fall vill jag se bevis på hästar ur den "riktiga stamboken" i mina ögon på hästar som DNA testats för frame-som INTE har sitt ursprung i USA.

Teckningsmässigt kan en utbredd sabino och en frame vara slående lika och endast avgöras med DNA test.

Detta säger väl ändå allt.....:angel:

>Källa, den sida du själv länkade till<

FROZEN SEMEN AVAILABLE FOR SHIPMENT TO THE EU AND AMERICA/AI AVAILABLE IN THE UK. Det betyder Storbritanien

Irland är ett annat land;) .Hur var det med läsningen:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hon som tog in honom till England har tömt honom och sedan sålt hingsten till Irland där han bara betäcker naturligt.
Som vanligt läser du inte det du inte vill se.

FROZEN SEMEN AVAILABLE FOR SHIPMENT TO THE EU AND AMERICA/AI AVAILABLE IN THE UK
Sist jag kollade så stod iallafall AI för artificiell insemination vilket precis som fryssperma, embryotransfer etc inte är tillåtet inom fullblodsavel!

Senast ändrad av en moderator:

Har du hört talas om JEB?? Vi har väl många kallblod i Sverige?? Har någon kallblodsmänniska hört talas om denna sjukdom vilken nedärvs recessivt?? Fölungarna föds utan skinn på benen samt kan även födas utan hovar??
Det är en otäck sjukdom, men även denna kan kontrolleras med testning av avelsdjuren, hur ställer sig kallblodsförbunden till detta?? Torde vara allmänt känt då det första rapporterade fallet i världen rapporterades i Sverige år 1934.....

Om det är OK att diskutera alla recessiva gener här så "shoot".

Jag skulle GÄRNA vilja ha lite åsikter om både OECD och cystor. Har själv många funderingar kring dessa. En av dem är att vissa av de individer som hade OECD även var de som var bland de bättre i tävlingssammanhang efter att lösa benbitar opererats bort (inom travet) enligt den undersökning som den veterinär presenterade som jag lyssnade på.

Det komplicerar saker och ting ganska rejält, eller hur? Om det nu är så att prestationsgenerna på något sätt hänger ihop med de defekta gener som orsakar OECD och cystor. För högpresterande hästar vill vi ju ha inom de allra flesta raser, eller hur?

Skulle det vara på det här sättet, ja då kan vi ju inte införa avelsförbud på dessa gener - även om vi till slut hittar vilka gener det är?
/Anne

Jag hävdar ändå att någonstans är det ett inslag av paint el quarter i stamtavlan...annars skulle han inte vara frame utan en utbredd sabino.Har Racey Remarque testats för frame så är han givetvis en frame...det säger jag inget annat om.

Men läs NOGA så att de skriver DNA testad för frame...inte bara att det står angivet att de skulle vara frame...för detta är vanligt på amerikanska hemsidor över lag att använda felaktiga benämningar.

I annat fall vill jag se bevis på hästar ur den "riktiga stamboken" i mina ögon på hästar som DNA testats för frame-som INTE har sitt ursprung i USA.

Teckningsmässigt kan en utbredd sabino och en frame vara slående lika och endast avgöras med DNA test.

Frame är det samma som o-genen det kan även stå Fr. jag vet att Nancy på ColorWorld Ranch alltid testar sina hästar, vi har kontakt flera ggr i veckan och hon gör detta för att alla som köper häst av henne inte ska avla på 2 frame som kan bli ett OLWS-föl.

Som vanligt läser du inte det du inte vill se.

Sist jag kollade så stod iallafall AI för artificiell insemination vilket precis som fryssperma, embryotransfer etc inte är tillåtet inom fullblodsavel!

Nu tycker jag att vi slutar att kivas:love: Du har rätt men Melanie
som ägde hingsten i England har tömt honom för hbl och andra raser för att skicka det på semin, seminerar man ett fullblod blir den paint för att han har sina dubbla papper.

Gladys en mycket trevlig kvinna på Irland som nu äger hingsten avlar endast på fullblod naturligt.

Vet du! :idea: NEWS FLASH!!
Hästens DNA är FULLT av diverse recessiva gener! Fux är en sådan, flax en annan... ;)

Kanske dags att införa ett bättre begrepp för det Ni babblar om, för precis som Cilla W skrev i ett tidigare inlägg så är recessiv INTE ALLS = letalt eller felaktigkt!
skriv om t.ex "recessiva letala sjukdomsanlag" i fortsättningen, så blir begreppen inte ihopblandade!!

Letala i DUBBEL uppsättning ja! Inte i enkel. Det är ju det jag (ví) försöker säga.

Finns inget dödligt med dessa gener om dom ensast kommer från ett av föräldradjuren. Inte ens säkert att de nedärvs!

Varför ska det vara så svårt att förstå skillnaden???

Och varför vara så motvilligt inställd till det faktim att det skulle finnas testningsbara "recessiva letala sjukdomsanlag" som du vill kalla dom hos tex shetlandsponny, när det enligt flera källor finns det! Oavsett om det har fötts några sådana föl i Sverige eller inte, vilket vi inte vet om det har!

A1 får inte användas samtidigt som naturlig betäckning...endast fryst.

Nu tycker jag att vi slutar att kivas Du har rätt men Melanie
som ägde hingsten i England har tömt honom för hbl och andra raser för att skicka det på semin, seminerar man ett fullblod blir den paint för att han har sina dubbla papper.

Gladys en mycket trevlig kvinna på Irland som nu äger hingsten avlar endast på fullblod naturligt.
Du säger att han används naturligt på Irland. Vad jag kan läsa av den här annonsen - som verkar vara reklam för hans förehavanden inför denna säsong - står där klart och tydligt AI!

Du säger att han används naturligt på Irland. Vad jag kan läsa av den här annonsen - som verkar vara reklam för hans förehavanden inför denna säsong - står där klart och tydligt AI!

Registered GSB Weatherbys
Stud Fee (FROZEN SEMEN ONLY IN UK) 2007 £950 NFFR
For natural coverings please contact Drumhowan Stud

Letala i DUBBEL uppsättning ja! Inte i enkel. Det är ju det jag (ví) försöker säga.

Finns inget dödligt med dessa gener om dom ensast kommer från ett av föräldradjuren. Inte ens säkert att de nedärvs!

Varför ska det vara så svårt att förstå skillnaden???

:love: :love: Jag är glad att du hoppade in i tråden och inte hoppar ur........

Nu skiter jag i dig och dina taffliga läskunskaper. Maken till selektivt läsande har jag nog aldrig tidigare stött på:eek:

Du vägrar inse att det är skillnad på vad en stamböckerna för de engelska fullbloden och tävlingsregistren för hästar tävlandes i galopp.

Ingenting som sägs av någon annan än dig och dina "western polare" respekteras. För du/ni har ändå rätt! :crazy:

För sista gången high-lightar jag vad det står i annonsen som du själv länkat till.

Där står klart och tydligt att han 2007 står på Irland, han finns tillgänglig via frusen sperma till EU, USA. AI finns möjligt för UK och naturlig betäckning skall man efterfråga hos ägarna.

Du väljer istället att titta längst ner där de formulerat pris för frusen sperma inom UK och att man ska kontakta Drumhovan Stud för info om naturlig betäckning.

STANDING AT DRUMHOWAN STUD, COUNTY MONAGHAN, IRELAND 2007 email drumhowanstud@eircom.net or telephone 00353429745611 or mobile 00353872438959
Eamon and Gladys McArdle

FROZEN SEMEN AVAILABLE FOR SHIPMENT TO THE EU AND AMERICA/AI AVAILABLE IN THE UK

'I Was Framed' (usa)
2002 Bay Overo Thoroughbred stallion

Registered GSB Weatherbys
Stud Fee (FROZEN SEMEN ONLY IN UK) 2007 £950 NFFR
For natural coverings please contact Drumhowan Stud

We undertake the formal registration of mares, foals and stallions, both Thoroughbred and Non-Thoroughbred, to ensure the integrity of bloodlines upon which breeding and racing industries worldwide depend

In contrast to its historical perspective, the Stud Book Department has been instrumental in securing notable scientific advances in the integrity of the Stud Book information, including the introduction of bloodtyping, and later, DNA testing for parentage verification and since 1999, the microchipping of all foals to assist with identification

http://www.weatherbys.co.uk/upload/Conditions Of Entry.pdf

Ja jag säger bara hmmm???

Har du hört talas om JEB?? Vi har väl många kallblod i Sverige?? Har någon kallblodsmänniska hört talas om denna sjukdom vilken nedärvs recessivt?? Fölungarna föds utan skinn på benen samt kan även födas utan hovar??
Det är en otäck sjukdom, men även denna kan kontrolleras med testning av avelsdjuren, hur ställer sig kallblodsförbunden till detta?? Torde vara allmänt känt då det första rapporterade fallet i världen rapporterades i Sverige år 1934.....
Hur många föl och i vilka raser rörde det sig om?

Jag har inte läst hela tråden i övrigt men kan upplysa om att russhingstar som nedärver slinger tas ur avel. Sto som nedärver slinger kan aldrig höjas vid en avelsvärdering. Söner undan henne kan inte heller godkännas efter att nedärvningen har upptäckts, om jag minns rätt.

Ingenting som sägs av någon annan än dig och dina "western polare" respekteras. För du/ni har ändå rätt! :crazy:

HEPP, HEPP, HEPP...detta borde INTE bli pajkastningstråd, ditt uttryck ovan är ovanligt respektlöst!!! Dra inte människor över en kam....
Det är svårt att vara i minoritet (rasmässigt) och att bli motarbetad av en myndighet som är diskriminerande, det är vad det här i grund och botten handlar om. I stort sett alla raser/föreningar i sverige är betrodda att bedriva selektiv avel med sina djur oavsett sjukdomar och ev. letalanlag...
Vi är EMOT förbud och önskar få vidareutveckla raserna i Sverige (Q och P), vi vill som de flesta andra redan är bli betrodda att vi kan sköta vår avel seriöst efter goda avelsval och ev. med hjälp av DNA tester...
Är detta så svårt att förstå??
Att sedan bli ansedda som en liten klick westernmuppar?!?!?...ja det gäller ju även ridstilen än så länge...men muppigt folk finns det inom alla stilar och discipliner!!

Hur många föl och i vilka raser rörde det sig om?

Jag har inte läst hela tråden i övrigt men kan upplysa om att russhingstar som nedärver slinger tas ur avel. Sto som nedärver slinger kan aldrig höjas vid en avelsvärdering. Söner undan henne kan inte heller godkännas efter att nedärvningen har upptäckts, om jag minns rätt.

Men du får fortfarande avla på stona?? Du blir inte bötfälld eller anmäld för att avla på dom??

Senast ändrad:

HEPP, HEPP, HEPP...detta borde INTE bli pajkastningstråd, ditt uttryck ovan är ovanligt respektlöst!!! Dra inte människor över en kam....
Det är svårt att vara i minoritet (rasmässigt) och att bli motarbetad av en myndighet som är diskriminerande, det är vad det här i grund och botten handlar om. I stort sett alla raser/föreningar i sverige är betrodda att bedriva selektiv avel med sina djur oavsett sjukdomar och ev. letalanlag...
Vi är EMOT förbud och önskar få vidareutveckla raserna i Sverige (Q och P), vi vill som de flesta andra redan är bli betrodda att vi kan sköta vår avel seriöst efter goda avelsval och ev. med hjälp av DNA tester...
Är detta så svårt att förstå??
Att sedan bli ansedda som en liten klick westernmuppar?!?!?...ja det gäller ju även ridstilen än så länge...men muppigt folk finns det inom alla stilar och discipliner!!
Selektivt läsande och mycket fria tolkningar verkar ju iallafall vara en gemensam nämnare för ert gebit iallafall om man kollar denna tråd.
Jag använde uttrycket western-polare och det översätter du till western-muppar.....:crazy:

Jag gick in i denna tråd och påtalade att påståendet att så många andra raser ansågs vara bärare av detta anlag kanske inte var med sanningen överensstämmande eftersom detta handlar om raser som i USA ses och avlas på ett helt annat sätt än i dessa rasers hemländer.

Men du får fortfarande avla på stona?? Du blir inte bötfälld för att avla på dom??
Till skillnad mot OLW är slinger inte letalt. Ston kan inte sprida sina gener på samma sätt som en hingst och därför har det bara förekommit ett litet antal slingerföl sedan de stora utslagningarna på 60- och 70-talen. Rasen har också arbetat långsiktigt på att bevara en större avelsbas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka