Wild Rein
Trådstartare
Sv: Avel Med Recessiva Anlag
HUR många OLWS föl tror du föds egentligen??, missade du mitt inlägg (och andras) som förklarar att det fötts ett OLWS föl under ca 25 års avel i Sverige, detta även innan tillgången till tester fanns, så tala om hur hög frekvens dödlighet man kan räkna på i Sverige med dödlighet pga OLWS???????
Notera även att de allra flesta även inom Quarter och Paint är seriösa människor och uppfödare....
Sen undrar jag ju också:
Om nu OLW-genen finns hos shetlandsponny, varför har man aldrig hört talas om ett enda sådant föl? Det borde ju förekomma om nu anlaget finns, framförallt eftersom det i så fall finns utan någon färgkoppling hos shetland - bukskäckanlaget (overo) inte finns i rasen. Dvs man kan inte på något sätt undvika det genom att undvika parning av overo med varandra.
Av detta skäl ställer jag mig mycket frågande till uppgiften om att det skulle finnas i rasen.
Och att tro att ALLA uppfödare skulle mörka ifall det föddes ett sånt föl, det tror jag faktiskt inte på! För även om det kanske finns en och annan uppfödare som inte har helt rent mjöl i påsen så är faktiskt de flesta såna som vill det bästa för rasen och rapporterar de eventuella defekta föl som föds.
...
HUR många OLWS föl tror du föds egentligen??, missade du mitt inlägg (och andras) som förklarar att det fötts ett OLWS föl under ca 25 års avel i Sverige, detta även innan tillgången till tester fanns, så tala om hur hög frekvens dödlighet man kan räkna på i Sverige med dödlighet pga OLWS???????
Notera även att de allra flesta även inom Quarter och Paint är seriösa människor och uppfödare....