Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Sen undrar jag ju också:
Om nu OLW-genen finns hos shetlandsponny, varför har man aldrig hört talas om ett enda sådant föl? Det borde ju förekomma om nu anlaget finns, framförallt eftersom det i så fall finns utan någon färgkoppling hos shetland - bukskäckanlaget (overo) inte finns i rasen. Dvs man kan inte på något sätt undvika det genom att undvika parning av overo med varandra.
Av detta skäl ställer jag mig mycket frågande till uppgiften om att det skulle finnas i rasen.
Och att tro att ALLA uppfödare skulle mörka ifall det föddes ett sånt föl, det tror jag faktiskt inte på! För även om det kanske finns en och annan uppfödare som inte har helt rent mjöl i påsen så är faktiskt de flesta såna som vill det bästa för rasen och rapporterar de eventuella defekta föl som föds.

...

HUR många OLWS föl tror du föds egentligen??, missade du mitt inlägg (och andras) som förklarar att det fötts ett OLWS föl under ca 25 års avel i Sverige, detta även innan tillgången till tester fanns, så tala om hur hög frekvens dödlighet man kan räkna på i Sverige med dödlighet pga OLWS???????
Notera även att de allra flesta även inom Quarter och Paint är seriösa människor och uppfödare....

Gentestet har inte funnits så länge kanske, men man har ändå vetat om problemet och kunnat undvika vissa parningar, eftersom det är kopplat till en färg.

Sen får man kanske jämföra hur många föl som föds/år inom rasen... Shetlandsponny är t.ex den ponnyras här i landet där det betäcks flest ston/år...

Jag tycker det är bra när man rensar aveln på defekta gener, i den mån det går.
Jag tycker däremot int eom när man, i rättvisans namn, försöker bedriva häxjakt mot ALLT som kan anses vara letala recessiva gener och kräva att alla raser ska gentestas för att den ras där detta är mest utbrett har fått avelsförbud för en av dessa gener. Sen ÄR DET INTE så att det bara är detta som ger avelsförbud. SOm jag redan skrivit flera gånger så kasseras avelshingstar med anlag för krumma föl inom shetlandsaveln, detta sker alltså "uppifrån", dvs inte på hingstägarens eget initiativ. Ston med defekta gener är ju svårt att kassera, det går ju att göra på pappret, men enda sättet att hindra att de betäcks ändå är ju att avliva dem. Jo, man kan visst kastrera ston också numera, men jag misstänker att den kostnaden överstiger shetlandsstonas värde så det är nog inte ett särskilt vanligt alternativ...

En del av er tycks inte kunna Mendels lag om ärftlighet...
Para två anlagsbärare: 25% får dubbel uppsättning = anlaget syns, 50% blir anlagsbärare och 25% har inte ärvt anlaget öht. Dessa procentsatsaer gäller vid VARJE betäckning, inte så att 1 av 4 betäckningar medför en sjuk individ...
Och, till skillnad från många av er, vore det lagligt, så skulle jag kunna tänka mig att använda en anlagsbärare i aveln, MEN då inte betäcka med en annan anlagsbärare. Så fram för testerna så uppfödarna vet VAD man använder i aveln.
HERDA tex spåras ju tillbaka till Poco Boeno, och hur många reining/cuttinghästar har inte honom i stammen, eller t o m är linjeavlade på avkommor till honom...

Hur många föl dör efter de föds (eller redan i magen) och hur många av dem vet man den faktiska orsaken till att de dog?
Vet faktiskt inte hur det går till i det läget. Rapporterar man dött föl och gräver ned det, skickar det med kadaverbilen eller till obduktion?

Vad jag menar är.. hur vet man där att fölet inte dog till orsak av en recessiv gen som blev ett lidande i dubbel uppsättning?
Tycker det är bra att man har kartlagt te x olw genen så att den går att undvika i dubbel uppsättning. Tycker det är bra att man vet att två konstantskimmlar ska undvika varandra i aveln. Ska man betäcka sitt arabsto kan det vara bra att hingsten är testad för SCID för att man ska kunna utesluta det på avkomman. Det känns ganska ansvarsfullt.

Någon skrev att hon inte räds att äga en anlagsbärare då de är friska djur men att man tänker till en extra gång gällande avel. Det låter sunt.

Det måste finnas fler som har lite problem i sin ras gällande recessiva gener. Om inte uppe i ytan idag så kommer det troligen att komma fram så småningom.
Med facit i hand så önskar jag nästan att jag inte fallit pladask för en ras som det forskats så mycket om. Det har straffats sig. I alla fall i Sverige.

Den dominanta gen som är ger HYPP kan man väl säga är under långsiktig "utrotning" från rasens moderförening. Man får inte registrera en HYPP bärande fölunge från två renrasiga registrerade föräldrar (har jag för mig) och med detta kommer man säkerligen att tänka till ordentligt innan man betäcker bärare där.
De recessiva generna ses inte som samma problem eftersom de går att undvika även i avel.
Tycker generellt det är stor skillnad mellan dominanta och recessiva gener.

Känner att inlägget blev lite rörigt men skulle verkligen vilja att alla ska tänka till gällande sin egen ras och vad som långsiktigt skulle hända om/när man kartlagt en recessiv gen som är lethal i dubbel uppsättning i just egna rasen. Ska de uteslutas helt ur avel?
Alla avkommor efter en positiv/negativ recessiv bärare får inte genen med sig, alltså inte uteslutande anlagsbärare av den kombinationen.
Alla avlar inte på sina djur.
En del skulle aldrig drömma om att avla på en bärare av något anlag.

Varför tror man egentligen att bärarna av recessiva gener ska ta över helt? För att de som äger bärare kommer att avla hej vilt utan eget tänk? Eller?

Fast ändå, man måste fortfarande testa dom? Man ser inte på dom om dom bär anlaget? Och om man sen korsar ut på annan ras, hur många av dessa testas? Alltså dom som ägs av nån tjej som vara vill ta ett föl på sitt sto för att hon vill ha en avkomma? Osv... Aveln består inte enbart av kunniga uppfödare, utan även av okunniga människor som inte vet allvaret i det hela. Det är ju upp till dom seriösa då att se till att farliga anlag som är lätta att missa inte kan dyka upp hos nån som inte vet hur man hanterar dom?
En konstantskimmel syns alltid om den har anlaget, det krävs inga tester och ingen häst kommer lida av det. Om en okunnig trots detta betäcker 2 st konstantskimlar så blir det inget föl helt enkelt, svårare än så var det inte.

Så att jämföra ett dominant anlag som inte egentligen medför nått alls med ett recessivt anlag som tydligen kan medföra endel (vad jag har förstått, jag är inte insatt i hästavel direkt då jag pysslar med kattavel själv) problem är liksom inte riktigt rätt argument. En häst som inte är konstantskimmel själv är inte anlagsbärare, hur många konstantskimlar det än finns bakåt. Inga tester krävs, inget konstigt kan hända.

Jag tycker det är bra när man rensar aveln på defekta gener, i den mån det går.
Jag tycker däremot int eom när man, i rättvisans namn, försöker bedriva häxjakt mot ALLT som kan anses vara letala recessiva gener och kräva att alla raser ska gentestas för att den ras där detta är mest utbrett har fått avelsförbud för en av dessa gener.

Neeeeej....men det är ju det jag säger....jag och många med mig vill att seriösa och kunniga människor skall kunna bedriva avel med värdefulla djur UTAN att det ska bedrivas häxjakt på NÅGON ras!!!!! Men ett totalförbud för avel med OLWS, GBED satm HERDA kommer att medföra krav att detta GÄLLER ALLA RASER!...alla eventuellt förekommande letal eller sjukdomsanlag, för det är så DSM och SJV hårddrar det för ett litet antal raser!!
Och hur utbrett är vad menar du?? Har du någon form av statistik som påvisar forskning på andra raser eller??...vad menar du med utbrett??

Varför tror man egentligen att bärarna av recessiva gener ska ta över helt? För att de som äger bärare kommer att avla hej vilt utan eget tänk? Eller?

Och eftersom tex HERDA och GBED kan spåras väldigt långt bak....skulle då inte antalet bärare redan vara ohanterligt????
Tack igen carwes för dina trovärdiga inlägg med bra tankar!!:banana:

Fast ändå, man måste fortfarande testa dom? Man ser inte på dom om dom bär anlaget? Och om man sen korsar ut på annan ras, hur många av dessa testas? Alltså dom som ägs av nån tjej som vara vill ta ett föl på sitt sto för att hon vill ha en avkomma? Osv... Aveln består inte enbart av kunniga uppfödare, utan även av okunniga människor som inte vet allvaret i det hela. Det är ju upp till dom seriösa då att se till att farliga anlag som är lätta att missa inte kan dyka upp hos nån som inte vet hur man hanterar dom?
En konstantskimmel syns alltid om den har anlaget, det krävs inga tester och ingen häst kommer lida av det. Om en okunnig trots detta betäcker 2 st konstantskimlar så blir det inget föl helt enkelt, svårare än så var det inte.

Så att jämföra ett dominant anlag som inte egentligen medför nått alls med ett recessivt anlag som tydligen kan medföra endel (vad jag har förstått, jag är inte insatt i hästavel direkt då jag pysslar med kattavel själv) problem är liksom inte riktigt rätt argument. En häst som inte är konstantskimmel själv är inte anlagsbärare, hur många konstantskimlar det än finns bakåt. Inga tester krävs, inget konstigt kan hända.

Har man inte kuskap om det man håller på med så får man vända sig till någon mer kunnig för att få information och kunna göra ett bra val, detta gäller alltid, inte bara med anlag och gener!!!
Och okunniga människor finns överallt i vissa situationer och dessa kommer man ändå inte åt med förbud!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag tycker däremot int eom när man, i rättvisans namn, försöker bedriva häxjakt mot ALLT som kan anses vara letala recessiva gener och kräva att alla raser ska gentestas för att den ras där detta är mest utbrett har fått avelsförbud för en av dessa gener.

OKej, för det första, det är inte VI som bedriver någon häxjakt! Det är ju reglerat i lagen att man måste testa ALLA hästar där man kan ha anledning att misstänka en defekt gen!!! Men denna lag uppföljs och kontrolleras endast på några få raser!!!! VEM är det soom bedriver häxjakt egentligen?
Jag tolkar dina inlägg som att du blir nervös för att lagen ska börja tillämpas (gäller gör den ju redan) på någon av dina raser?
No offence, jag ahde också varit nervös för det!

Det är inte vi som har skrivit lagen, och de flesta som talar för avel på recessiva anlag här är EMOT den.

Men de flesta är INTE emot testning, bara att ett anlag ska likställas med avelsförbud! Givetvis ska ett dominant anlag, som tex Hypp, göra det. Men inte ett anlag som inte kan ge sjukdom i annat är dubbel uppsättning.
Givetvis ett förbud mot att dubbla anlaget, genom att betäcka positiv med positiv.

Fram för MER testning, men låt oss använda alla bra hästar i avel som vi nu är förbjudna till!

Om det är krav på test av avkommor efter kända anlagsbärare liksom vid HYPP så borde det inte vara några problem. Tror det kostar runt 350:- med dagens dollarkurs om man skickar tagel till USA.
Be registerförande rasförening föra in resultatet i hästpasset. Men ingen kommer göra detta idag då man dessutom får en röd stämpel med texten avelsförbud i passet.
Sen har vi problematiken med mygel men i ärlighetens namn, hur skyddar vi oss från alla eventualiteter? Titanic kunde ju inte sjunka..... Menar inte att låta negligerande men vad är idiotsäkert idag?

Sen förstod jag inte Missfideli som sa att dominanta anlag inte medför något alls medan recessiva gör det? (Jag kan ha missförstått)
HYPP orsakas av en dominant gen och medför defenitivt problem. Googla gärna i ämnet HYPP.

Vad är problemet? Det är ju bara att testa sin häst. Och vad det gäller Fullblos så kan man följa deras hela stam och jag kan garantera dig att Weatherbys i England skulle aldrig godkänna ett fullblod som de var osäkra på, Fläckiga fullblod har funnits sedan minst 1700-talet. Racey Remarques mor Patchy Lassy var brun och fick 5 avkommor och alla var overos och I Was Framed som finns på Irland har henne i stammen hon var en dold overo. I Was Framed är intagen i Weatherbys och skulle inte ha varit det om han inte varit rasren. Han får sina första föl i år 2 är redan födda och är frame/overos.
Vad är ditt problem då?

För information så registrerades I was Framed i Weatherbys först förra året och anses i England vara den FÖRSTA fläckiga häst som kommit med i stamboken!
Detta inte helt utan kontrovers och inte förräns efter möte med the International Stud book Comittee, men ja han är reggad som fullblod i GSB. Likförbaskat är han den första fläckiga häst som officiellt blivit reggad i de engelska fullblodens moderskepp!

Hans förstfödda och mycket färglada unge Ben är i sin tur den första fläckiga som fötts i england. Visst man kan ha fått in oönskade gener den vägen det är sant men kanske detta inte är något som alltid funnits hos det engelska fullblodet eftersom man inte kan bevisa varken eller. Problemet torde inte heller vara speciellt stort med tanke på att lilla Ben är den förstfödda fläckiga i landet och att I was framed inte betäckte mer än 20 ston.

Utöver detta så har The General Studbook faktiskt även den undantag från reglerna. Att man ska kunna spåra ett fullblods alla förfäder ner till stamhingstarna är en grundtes. Har man åtta led med fulllbod i en häst så är den oxå ett fullblod.

Detta sista blir ju synnerligen intressant då man kan uppgradera individer från the Non-Thoroughbred registry. Dessa behöver inte uppfylla kraven från första punkten i reglerna som säger att man ska kunna spåra alla individer tillbaka till ursprunget utan här plockar man upp hästar som egentligen inte till 100% uppfyller kraven vad gäller härstamning.

Sådana fall avgörs helt och hållet av det som the International Stud book Comittee. Dvs samma kommite som efter noga övervägande tog in I was framed i stamboken. Även där kan det alltså ha slunkit igenom något som kanske inte borde finnas där.

I övrigt bakom I was framed så har man bland annat linjeavlat på hästar som inte dyker upp i stort sett någon annanstans än bakom just färgade fullblod från USA....

Införande av I was framed har lett till många diskussioner, artiklar och spekulationer på nätet och här är ett klipp!
There is of course the suspicion that 'paint-blood' somehow got in to the US thoroughbreds through some dodgy breeding practices.

Är det någon som ringt till SLU och frågat om det överhuvudtaget är någon annan ras en paint och Qh som testats, det är ju lätt att säga , "men det är ju i USA". Men dessa raser finns i Sverige. Jag tycker inte att man kan säga att det är så stor% inom den och den rasen, paint och Qh är en liten ras i Sverige för det är ju här det gäller här är förbudet i Sverige ingen annan stans. Om det nu finns någon som har en sh-ponny som testas och den bär en gen låt säga att det är en mycket bra ponny så finns det folk(svensk avundsjuka) som skulle göra allt för att hindra denna hingst att få avlas på, tyvärr är det så och har alltid varit ,det finns inte så många som gläds över någon annas lycka i dag.

Och vet du vad JAG har den första i Sverige och den kommer varken från England eller USA.

Nej den kommer väl från Frankrike eller! Dessutom anser inte jag att färgglada hästar har i galoppsporten att göra vilket är vad fullblod är avlade att göra.
Att avla fram dessa hästar (med i vissa fall tvivelaktig bakgrund) enbart för färgen är för mig jämställt med lika fånigt som det var på den tid man avlade fram araber enbart för att sprätta omkring med dem och enbart titta på dem.

Senast ändrad av en moderator:

Japp, så visst finns de men inte så många. Även denna har dubbla papper.

*knapplån*

Som vanligt... ingen som läst mitt inlägg....

Han är ju ännu inte reggad i Svenska Galoppförbundet eller är han omdöpt?

Jag tycker detta är ett jätteintressant ämne. Jag tolkar förbudet som att det inte är tillåtet att avla på bärare av SCID (3 § http://www.dsm.se/Documents/DFS_2004_22_L115.pdf).
Vid avelsvärdering finns ju SCID med på defektlistan. Det är ju dock frivilligt med avelsvärdering, varför bärare i praktiken kan användas i avel. Jag tolkar det då som: om anledning att misstänka att ens häst är bärare blir man skyldig att kolla upp det men annars inte. En fundering jag har är om man alltid kollar att hästen inte är bärare av SCID vid en avlesvärdering eller om detta endast görs om man har anledning att misstänka???

Frekvensen bärare är låg i Sverige men det krävs ju inte många populära hingstar som är bärare för att öka frekvensen!

Jag tycker det är toppen att du Gimmick alltid testar dina hästar :)
Skulle jag köpa en arab med planer på avel så skulle jag göra det samma!

Missade visst slutet på ditt inlägg Gimmick, å kom på massor med mer att säga.
Jag har inte räknat ut den effektiva populationsstorleken (har planerat att göra det) för araber i Sverige. Jag är övertygad att populationen är så pass stor att de i förhållande få hästar som är bärare av SCID kan och bör omedelbart uteslutas i avel (och de får ju inte avlas på som det ser ut idag), utan risk för inavel. Det finns en snygg graf som plotar effektiva populationsstrl. mot inavelgraden om det skulle vara nån som är intresserad.

Senast ändrad:

I hans fall så finns det inga tvivel då han har känd stam i hela stammen. Och skulle storm cat ,siam Naevus,Nureyev och Northern Danser vara tvivelaktiv avel för att denna råkar ha fått färg, nä då vet jag inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III