Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hvorfor skulle man teste alle konstantskimler? Som ameo sa, er det milevid forskjell på OLWS og konstantskimmelanlegget. Et RnRn foster er ikke levedyktig, og det blir ikke noen drektighet. Med de andre anleggene som er nevnt her, blir det derimot et føll som kommer til å dø like etter fødselen.
Det finns rapporter på sen abort av fostret som medburit lidande för stoet, så redan där är det väl "samma sak"
Och det är fortfarande ingen som förespråkar avel mellan två OLWS anlagsbärare.
Om argumentet är att det rakt av är fel att avla vidare på uindivider som bär på genen, oavsett om man har eliminerat risken för ett sjukt föl (genom att förbjuda avel mellan två anlagsbärare) så är det ju inte det sjuka fölet det handlar om, eller hur.
Därför är det ingen skillnad! En sjuk gen är en sjuk gen!
Vad gäller lethat white föl inom andra raser så vet varken du eller jag hur många som har fötts, mörkertalet kan vara stort! Det kan lika gärna vara så att paintuppfödarnas ansvarstagande återigen straffar sig, genom att dessa föl anmälts!
Men det blir ingen sen abort. Som nevnt brunster hoppa på nytt, mer dramatisk er det ikke.
Jeg har aldri sagt at jeg er for eller mot noe som helst i denne saken. Men det er mange tvilsomme påstander ute og går i denne tråden, det er dem jeg vil til livs. Det er jo ikke frame overo-genet som er det syke genet, det er et annet gen som er linket til frame overo og som i sjeldne tilfeller kan forekomme uten frame også.
Ok, har du noen tall i det hele tatt, på lethal whites i andre raser? Særlig utenfor Amerika? Eller i det minste et anslag? Hvilke europeiske raser er det du mener det forekommer lethal whites i?
Ok, har du noen tall i det hele tatt, på lethal whites i andre raser? Særlig utenfor Amerika? Eller i det minste et anslag? Hvilke europeiske raser er det du mener det forekommer lethal whites i?
Sena kastningar kan ju ske av många skäl, jag skulle vilja veta HUR man vet att det är just Rn-genen som är orsak till kastningen.Mer saxat, från spha's hemsida:
""Lethal Roan Syndrom
Anlaget Rn (Rn=Roan) resulterar i det som kallas för konstantskimmel. Rn-genen är recessiv och därmed letal (dödlig) i dubbel uppsättning (homozygot). De foster som är homozygota för Rn dör på ett tidigt stadium och stoet brunstar om, det finns också rapporter om att ston kastat i ett senare skede.
Det är hästar av färgen Roan (konstantskimmel) som bär på anlaget.""
jag tycker det är tråkigt att Ni måste ifrågasätta nära nog all avel, bara för att djurskyddsmyndigheten fattat ett beslut som ni anser är väldigt korkat.... Ge er på dem som är beslutsfattare (dock INTE här!) i stället för att tjabbla om det här, är mitt råd.
Trevliga till skillnad mot dig då, som är både otrevlig och oförskämd om/när du blir ifrågasatt och folk vill veta var dina uppgifter kommer från? Varsågod och hugg lika illa som du gjort tidigare i tråden, jag skiter i vilket för dig har jag inga höga tankar om efter att läst dina tidigare uttalanden i tråden! Synd att en del är så osympatiska eftersom den ev viktiga informationen de har går spårlöst förbi pga deras sätt att framföra det. :smirk:
Har du hört talas om ordet rättvisa. Varför ska det förbjudas inom en ras när det är konstaterat att det finns samma gen inom andra raser och att det finns fler resseciva gener som är dödliga i dubbel uppsättning som det inte sägs ett pip om...
När TS skapade tråden kan jag inte tro att meningen var att det skulle bli samma debatt som på många andra trådar.
När man läser den tolkar i alla fall jag det som att hon undrar hur resten av hästSverige generellt ställer sig till avel på recessiva anlag.
Verkar inte som det gett några som helst nya åsikter eller att någon som inte brukar svara på detta har reagerat. Den här lagen gäller faktiskt alla hästraser (gissar det var därför frågan ställdes på avel och inte western). Tycker det var en intressant fråga och hade gärna sett många diskussioner utan att behöva nämna olws denna gång.
Men i ett långt perspektiv. Vad kommer hända om den här lagen inte ifrågasätts och forskare hittar minst en letal recessiv gen i varje häst (appropå avelsmaterial).
Som Bubbla skrev "Dessutom bär enligt forskare (SLUs genexperter) alla individer (oavsett art och ras) sannolikt på minst ett dödligt recessivt anlag." (Och Bubbla har tydligen sgjort tillräckligt många inlägg att man kanske kan tro på det... )
Vad betyder det i ett förlängt perspektiv när man börjar kunna kartlägga anlagen? DET är MIN oro i hela debatten.
Vad gäller aveln med recessiva anlag så kan jag aldrig tänka mig att någon hästägare vill avla på ett sådant sätt som i slutänden riskerar att avkommorna blir sjuka, lider eller dör. Oavsett rastillhörighet.