Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Vart har hon varit otrevlig mer än att hon tyckte ameo var lite otrevlig när hon ifrågasatte henne???
Jag har läst igenom alla hennes inägg och vad jag kan se så är de raka och sakliga.....:mad:

Hvorfor skulle man teste alle konstantskimler? Som ameo sa, er det milevid forskjell på OLWS og konstantskimmelanlegget. Et RnRn foster er ikke levedyktig, og det blir ikke noen drektighet. Med de andre anleggene som er nevnt her, blir det derimot et føll som kommer til å dø like etter fødselen.

Det finns rapporter på sen abort av fostret som medburit lidande för stoet, så redan där är det väl "samma sak"

Och det är fortfarande ingen som förespråkar avel mellan två OLWS anlagsbärare.
Om argumentet är att det rakt av är fel att avla vidare på uindivider som bär på genen, oavsett om man har eliminerat risken för ett sjukt föl (genom att förbjuda avel mellan två anlagsbärare) så är det ju inte det sjuka fölet det handlar om, eller hur.
Därför är det ingen skillnad! En sjuk gen är en sjuk gen!

Vad gäller lethat white föl inom andra raser så vet varken du eller jag hur många som har fötts, mörkertalet kan vara stort! Det kan lika gärna vara så att paintuppfödarnas ansvarstagande återigen straffar sig, genom att dessa föl anmälts!

Det finns rapporter på sen abort av fostret som medburit lidande för stoet, så redan där är det väl "samma sak"

Och det är fortfarande ingen som förespråkar avel mellan två OLWS anlagsbärare.
Om argumentet är att det rakt av är fel att avla vidare på uindivider som bär på genen, oavsett om man har eliminerat risken för ett sjukt föl (genom att förbjuda avel mellan två anlagsbärare) så är det ju inte det sjuka fölet det handlar om, eller hur.
Därför är det ingen skillnad! En sjuk gen är en sjuk gen!

Vad gäller lethat white föl inom andra raser så vet varken du eller jag hur många som har fötts, mörkertalet kan vara stort! Det kan lika gärna vara så att paintuppfödarnas ansvarstagande återigen straffar sig, genom att dessa föl anmälts!

Men det blir ingen sen abort. Som nevnt brunster hoppa på nytt, mer dramatisk er det ikke.

Jeg har aldri sagt at jeg er for eller mot noe som helst i denne saken. Men det er mange tvilsomme påstander ute og går i denne tråden, det er dem jeg vil til livs. Det er jo ikke frame overo-genet som er det syke genet, det er et annet gen som er linket til frame overo og som i sjeldne tilfeller kan forekomme uten frame også.

Ok, har du noen tall i det hele tatt, på lethal whites i andre raser? Særlig utenfor Amerika? Eller i det minste et anslag? Hvilke europeiske raser er det du mener det forekommer lethal whites i?

Men det blir ingen sen abort. Som nevnt brunster hoppa på nytt, mer dramatisk er det ikke.

Jeg har aldri sagt at jeg er for eller mot noe som helst i denne saken. Men det er mange tvilsomme påstander ute og går i denne tråden, det er dem jeg vil til livs. Det er jo ikke frame overo-genet som er det syke genet, det er et annet gen som er linket til frame overo og som i sjeldne tilfeller kan forekomme uten frame også.

Ok, har du noen tall i det hele tatt, på lethal whites i andre raser? Særlig utenfor Amerika? Eller i det minste et anslag? Hvilke europeiske raser er det du mener det forekommer lethal whites i?

Saxat från Paintinfo.se där det finns uppspecat flera källor, samt mkt mer information.... :

""Enligt amerikanska forskare vid University of Minnesota, som har undersökt förekomsten av OLWS-anlagsbärare bland 656 skäckar (Am. Paint Horses, Pintors, Am. Miniatyr Horses, Am. Quarter Horses, Thoroughbred) och 49 enfärgade hästar, konstaterades att:

95% var anlagsbärare bland Frame Overos, Frame Blend Overos, Extremely White Calico Overos.

36-75% var anlagsbärare bland Bold Faced, Breedingstock White, Calico, Medicin Hat Toveros, Toveros

7-17% var anlagsbärare bland Breedingstock, Tobianos, Sabino Overos och Splashed White Overos.

OLWS finns alltså inom många andra raser, genen är en färgdefekt, så den är därför vanligare på de fläckiga Painthästarna. ""

Genen finns uppenbarligen bland flertalet raser (och konstigt vore det ju annars!) och det torde väl räcka för att en lag som reglerar avel med just den genen borde gälla flera raser!

Mer saxat, från spha's hemsida:

""Lethal Roan Syndrom
Anlaget Rn (Rn=Roan) resulterar i det som kallas för konstantskimmel. Rn-genen är recessiv och därmed letal (dödlig) i dubbel uppsättning (homozygot). De foster som är homozygota för Rn dör på ett tidigt stadium och stoet brunstar om, det finns också rapporter om att ston kastat i ett senare skede.

Det är hästar av färgen Roan (konstantskimmel) som bär på anlaget.""

Här är en link som klargör många missförstånd, hoppas den funkar annars är det bara att gå in och registrera sig gratis på www.thehorse.com så kan man ta del av senaste forskning mm.

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=6169&nID=7&n=Overo Lethal White Syndrome (OLWS)&case=2

Även här näms flera raser som uppvisat tex OLWS, men det står även om andra genetiska sjukdomar!

Vad menar du med Europeiska raser???
Det har väl inte med saken att göra, och Paint o Quarter är definitivt inga europeiska raser....
Det handlar om avel med individer, rasen ska inte ha någon betydelse om genen finns, i mitt tycke.
Det är det första.

Det andra är att jag tycker det är fel att ge avelsförbud till en individ med en gen som måste komma i dubbel uppsättning, då det bästa vore att endast förbjuda avel med två posotova individer i dom fallen! Allt annat är diskriminering och korkat, då genetiska defekter inte kommer att försvinna med den tekniken iallafall. Bara krympa avelsmaterialet, och det vet vi ju vad det har för inverkan!

*mumlar att jag skulle ju inte ge mig in i den här diskussionen igen*

Mer saxat, från spha's hemsida:

""Lethal Roan Syndrom
Anlaget Rn (Rn=Roan) resulterar i det som kallas för konstantskimmel. Rn-genen är recessiv och därmed letal (dödlig) i dubbel uppsättning (homozygot). De foster som är homozygota för Rn dör på ett tidigt stadium och stoet brunstar om, det finns också rapporter om att ston kastat i ett senare skede.

Det är hästar av färgen Roan (konstantskimmel) som bär på anlaget.""
Sena kastningar kan ju ske av många skäl, jag skulle vilja veta HUR man vet att det är just Rn-genen som är orsak till kastningen.
Har man identifierat Rn-genen, så att man kan säja säkert att den fanns i dubbel uppsättning i dessa fall? Eller har man bara gissat att det är så, pga att man inte hittat någon annan konkret orsak till kastningen?

Sen är det ju en sanning med modifikation, att Rn-anlaget är recessivt... Det är ju dominant såtillvida att en häst som bär Rn-genen ÄR konstantskimmel. Att det sen verkar som att något mer inträffar om genen finns i dubbel uppsättning (liknande det som händer med gulanlaget, där det blir vitt i dubbel uppsättning) är en annan femma.

jag tycker det är tråkigt att Ni måste ifrågasätta nära nog all avel, bara för att djurskyddsmyndigheten fattat ett beslut som ni anser är väldigt korkat.... Ge er på dem som är beslutsfattare (dock INTE här!) i stället för att tjabbla om det här, är mitt råd. ;)

jag tycker det är tråkigt att Ni måste ifrågasätta nära nog all avel, bara för att djurskyddsmyndigheten fattat ett beslut som ni anser är väldigt korkat.... Ge er på dem som är beslutsfattare (dock INTE här!) i stället för att tjabbla om det här, är mitt råd. ;)

Det är just vad som sker.....;) :D

Öh.... för det första, är inte denna tråden till för att diskutera ämnet?

För det andra, varför får man inte påtala att man tycker det är fel att testtvånget är rasbundet och inte bundet till genen det handlar om?

:confused:

Jag ifrågastätter dessutom ingen AVEL, jag ifrågasätter tanken bakom förbudet, och förbudet i sig. Jag förespråkar avel!

Kan undra hur många som har ett egenintresse i detta? Vi kan inte göra något så länge Sverige har denna lag att alla hästar ska testas oavsett ras och korsning, det spelar ju ingen roll hur mycket vi skriver om detta. Det är bara synd att folk anmäler andra och så är karusellen i gång. Det bilr ju också obehagligt när man kan läsa sig till att andra raser har dessa anlag, för i vissa fall tänker nog många att detta drabbar inte mig för jag har ingen paint eller Quarter, nu är det ju inte så.

Trevliga till skillnad mot dig då, som är både otrevlig och oförskämd om/när du blir ifrågasatt och folk vill veta var dina uppgifter kommer från? :devil: Varsågod och hugg lika illa som du gjort tidigare i tråden, jag skiter i vilket för dig har jag inga höga tankar om efter att läst dina tidigare uttalanden i tråden! Synd att en del är så osympatiska eftersom den ev viktiga informationen de har går spårlöst förbi pga deras sätt att framföra det. :smirk:

Puss på dig med:love: Kan du ha ett egetintresse måntro och känner dig lite hotad.:angel:

Nu känns det som om ni har "snöat inne" på just OLWS? Försöker med en av de andra defekterna en stund - så kanske stämning svalnar lite också? ;)

Jag, som avlar på araber, skulle vilja diskutera en av vår ras letala defekter - SCID. "lisen" har redan haft SCID uppe till diskussion men jag har en annan fråga/fundering angående SCID.

SCID finns med på defektlistan hos Jordbruksverket men ingen, varken myndighet eller rasförening, verkar bry sig om att kontrollera om vi avlar på defekta individer eller ej. Jag har faktiskt tagit upp, inom rasföreningen, vid ett flertal tillfällen "Vad gör vi OM jordbruksverket bestämmer sig för att göra med SCID hos araberna som med OLWS hos painten?" Men jag får inte ens ett svar på det. SUCK! Jag har testat mina avelsdjur sedan flera år tillbaka och känner mig lugn för egen del.

Men återigen OM jordbruksverket helt plötsligt får för sig att förbjuda avel på individer som är bärare ... vad medför det för rasen? Kommer priserna att sjunka? Kommer bärarna kanske att säljas utomlands i stället? Och kommer på så sätt nya bärare tillbaka in i svensk avel om/när deras avkommor importeras? Är det vettigt att börja avla enbart på "fria" individer redan nu? Eller är det kanske så utbrett att, som någon sa i OLWS-sammanhanget, möjliga individer att avla på blir för få?

Hur tänker ni? Hur skulle ni göra om det var "er" ras?
/Anne

När TS skapade tråden kan jag inte tro att meningen var att det skulle bli samma debatt som på många andra trådar.
När man läser den tolkar i alla fall jag det som att hon undrar hur resten av hästSverige generellt ställer sig till avel på recessiva anlag.
Verkar inte som det gett några som helst nya åsikter eller att någon som inte brukar svara på detta har reagerat. Den här lagen gäller faktiskt alla hästraser (gissar det var därför frågan ställdes på avel och inte western). Tycker det var en intressant fråga och hade gärna sett många diskussioner utan att behöva nämna olws denna gång.
Men i ett långt perspektiv. Vad kommer hända om den här lagen inte ifrågasätts och forskare hittar minst en letal recessiv gen i varje häst (appropå avelsmaterial).
Som Bubbla skrev "Dessutom bär enligt forskare (SLUs genexperter) alla individer (oavsett art och ras) sannolikt på minst ett dödligt recessivt anlag." (Och Bubbla har tydligen sgjort tillräckligt många inlägg att man kanske kan tro på det... :o )
Vad betyder det i ett förlängt perspektiv när man börjar kunna kartlägga anlagen? DET är MIN oro i hela debatten.
Vad gäller aveln med recessiva anlag så kan jag aldrig tänka mig att någon hästägare vill avla på ett sådant sätt som i slutänden riskerar att avkommorna blir sjuka, lider eller dör. Oavsett rastillhörighet.

Nu blev tråden vad jag trodde den skulle handla om när jag hittade den. Tack.

Du har helt rätt, jag kan bara prata för mig själv och då svarar man på det man känner till själv vad gäller "sina" raser.

Men du tar upp en bra frågeställning, och det är väl egentligen bla det jag har velat påskina också även om det råkar styras in på just OLWS hela tiden.

Det finns ju otaliga genetiska defekter/sjukdommar, varför belyses inte dessa hos andra raser på samma sätt?

Och jag menar INTE att jag tycker andra raser också ska beöäggas med avelsförbud, testningstvång är en sak, och sedan möjligtvis en guideline i hur man avlar utifrån det.

Denna spotlightbelysning på OLWS o paint, den har ju myndigheten själv skapat genom att endast kräva in tester och belägga djur med avelsförbud just hos den rasen. Till exempel.

Skrämmande att inte rasföreningen bryr sig!

Har du hört talas om ordet rättvisa. Varför ska det förbjudas inom en ras när det är konstaterat att det finns samma gen inom andra raser och att det finns fler resseciva gener som är dödliga i dubbel uppsättning som det inte sägs ett pip om...:mad:

Har svårt att se rättvisan (eller kanske mer skälet till rättvisan) i att alla ska utsättas för något som ni i grund och botten anser är fel.

När TS skapade tråden kan jag inte tro att meningen var att det skulle bli samma debatt som på många andra trådar.
När man läser den tolkar i alla fall jag det som att hon undrar hur resten av hästSverige generellt ställer sig till avel på recessiva anlag.
Verkar inte som det gett några som helst nya åsikter eller att någon som inte brukar svara på detta har reagerat. Den här lagen gäller faktiskt alla hästraser (gissar det var därför frågan ställdes på avel och inte western). Tycker det var en intressant fråga och hade gärna sett många diskussioner utan att behöva nämna olws denna gång.
Men i ett långt perspektiv. Vad kommer hända om den här lagen inte ifrågasätts och forskare hittar minst en letal recessiv gen i varje häst (appropå avelsmaterial).
Som Bubbla skrev "Dessutom bär enligt forskare (SLUs genexperter) alla individer (oavsett art och ras) sannolikt på minst ett dödligt recessivt anlag." (Och Bubbla har tydligen sgjort tillräckligt många inlägg att man kanske kan tro på det... :o )
Vad betyder det i ett förlängt perspektiv när man börjar kunna kartlägga anlagen? DET är MIN oro i hela debatten.
Vad gäller aveln med recessiva anlag så kan jag aldrig tänka mig att någon hästägare vill avla på ett sådant sätt som i slutänden riskerar att avkommorna blir sjuka, lider eller dör. Oavsett rastillhörighet.

Japp, när man kommer över 2000 inlägg så blir allt man skriver automatiskt sant! :p

Hursomhelst, det finns ju som du skriver redan en lag som förbjuder avel med recessiva sjukdomsanlag. Men i praktiken är den förmodligen inte möjlig att följa. Mycket beroende på att det faktiskt är ganska få anlag som är kartlagda och tester framtagna.

Ett annat intressant diskussionsämne när det gäller sjukdomar och nedärvning är den melanomform som (minst 80% av) avblekbara skimlar drabbas av...ska man då undvika att avla fram skimlar?

Jag är inte insatt i den fråga som diskuteras mest här, men om jag förstått det rätt så är det bara OLWS som det finns restriktioner mot (rätta mig gärna)? Någon som fått svar på varför?

Tack för länken:bow: ...fastnade en bra stund där:o

Nu har jag läst lite mer och har fortfarande inte ändrat ståndpunkt i mitt tänkande. Jag avlar inte med djur som har eller kan nedärva kända ärftliga defekter.

Jag vill gärna veta varför det är så viktigt att få avla på dessa bärare av aktuella gener? I min värld är det ju suveränt att man kan identifiera dessa bärare för att undvika dom...men uppenbart resoneras det inte så i alla läger.

Vad är det hos dessa raser som gör det värt att hålla på att föra vidare detta?

Skulle min häst visa sig ha något sådant går hon inte i avel. När det så blir dags att skaffa sig en yngre häst blir det i så fall till att leta upp en lämplig sådan. Då kommer åtminstone jag att leta efter en frisk häst utan lethala gener bakom sig...oavsett hur långt tillbaka dessa gener nu identifierats. Det borde ju vara det som är intressant...i min värld är det så;)

Jag håller med dig fullständigt:bow:

Nu har jag som jag tidigare skrivit svensk varmblodig ridhäst och jag friröntgade henne. Nu vet jag att ni skrivit att röntgen inte ger fullständigt besked om de nedärver OCD eller ej, men hade röntgen visat på OCD hade jag inte satt hästen i avel trots en mycket meriterad stamtavla på både pappans och mammans sida.

Intressant visst! :)

Vad menar du med "oavsett hur långt tillbaka dessa gener identifieras"?

En quarter tex, med Zantanon långt bakom sig (vilka mååånga har) har ju GBED identifierat långt bak, vill du inte ha den heller då även om individen ifråga nu inte bär på genen alls?

Eller en med Impressive, och hästar med hyppgenen långt tillbaka, men som inte själv fått den genen (och alltså inte kan föra den vidare)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka