Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Själv har jag svensk varmblodig ridhäst, där t ex OCD är kassationsorsak för avelshingstar, sedan är det upp till stoägaren själv att friröntga sitt sto, vilket jag har gjort eftersom jag vill undvika negativa anlag till mina uppfödningar i så stor utsträckning som möjligt.

För övrigt hjälper det inte att friröntga sin avelsindivid då det är mycket möjligt att den är bärare av ett anlag som kan ge en avkomma OCD! Din häst behöver inte ha OCD för att föra ev. OCD vidare till sin avkomma om stoet har det i sina anlag

Vad gäller OCD så är det flera gener i samverkan som orsakar detta. Det är alltså inte så enkelt som att det är ett recessivt anlag. Jag minns inte siffrorna exakt, men parar man två föräldradjur som båda HAR ocd så får ca 20% av avkommorna sjukdomen. Ocd orsakar inte så mycket lidande för hästarna heller, så det ses inte som nåt jätteproblem.

Sen undrar jag fortfarande om vilka anlag vi i övrigt pratar om. Vad står förkortningarna för i paint/quarter-aveln? Jag kan dem inte, hade inte hört talas om dem förut.

Men generellt anser jag nog att man bör ta föräldradjur ur aveln om de bevisligen bär en recessiv gen, där denna gen ensam orsakar en sjukdom som orsakar stort lidande hos avkomman, på det sätt som görs inom shetlandsaveln med individer som bär på genen för krumma föl.

Friröntgen är det sätt man använder för hingstarna när det gäller OCD vad jag vet, man kanske gör DNA tester också?? Jag vet inte vilka gener som är inblandade i uppkomsten av OCD, men jag tror i alla fall att det är bättre att friröntga sitt avelsdjur innan det sätts i avel än att inte göra det, även om det inte ger garanterat OCD fri avkommor så tror jag att man minskar risken.

Att man vet på painthästarna beror väl som Wild rein påpekat på att någon lagt ner pengar på att ta fram vilken gen som orsakar sjukdomen och sedan tagit fram ett gentest för det.

Rent generellt skulle man alltså kunna göra samma sak på krumma föl på shetland, förutsatt att någon är villig att betala för det.

Fördelen med att ta fram ett gentest är ju att man i princip inte behöver ta bort någon individ ur avel. Man kan välja att bara undvika att para två djur med anlaget. Även om det mst önskvärda naturligtvis är att ta bort alla anlagsbäare för att på sikt få en anlagsfri population. Har man en liten ras eller att anlaget är kopplat till något anlag som behövs/är önskvärt är detta inte möjligt.

Du får nog hitta ett bättre exempel än OCD...OCD är förmodligen orsakat av flera gener och har dessutom en stor miljöfaktor inblandad i sjukdomen. Man vet inte nedärvningsgången.

”Krumma föl” är en ärftlig utvecklingsrubbning i extremitetsskelettet som kan uppträda både i fram- och bakbenen. I frambenet utvecklas en onormalt lång ulna som går ända ner till carpus, i bakbenet är det fibula som är ovanligt kraftig och lång. Detta ger kraftiga felställningar i extremitetslederna och fölen måste oftast avlivas. Sjukdomen nedärvs autosomalt recessivt.

(Krångliga ord...men jag har bara klippt från ett arbete jag gjort...)

Ingen seriös uppfödare vill avla fram sjuka eller döda individer så långt borde vi alla vara överens.

Jag håller helt med dig i detta som jag även skrev tidigare.

Det finns fler åkommor som är uppe till diskussion gällande varmblodiga travhästar och massor av andra raser.
Det kommer troligtvis inte bli någon seriös diskussion förräns dessa raser blir ansatta, det uppstår under livets utveckling mutationer av olika slag, skall vi starkt begränsa vårat avelsmaterial kommer dessa mutationer att uppstå än fortare och då på grund av risken med inavel. Har vi ett kraftigt begränsat avelsmaterial att jobba med kommer det att bli kontentan...
Det är på detta vis SJV och Djurskyddsmyndigheten behandlar ärendena gällande Quarter och Painthästar, detta är en ren prestigesak som dock börjar göra att de binder ris åt sin egen rygg

Var istället glada åt att forskningen har kommit så långt inom dessa utsatta raser så att man kan begränsa spridningen av de letala generna. Jag hoppas att de hittar gener som leder allvarliga/letala sjukdomar hos andra raser också, men nu tycker jag att diskussionen börja luta åt någon slags rasprestige istället för att se helheten som berör alla hästar. Att det sedan har slagit hårt på vissa raser beror på att man har hittat generna mest i dessa raser.

Senast ändrad av en moderator:

En god vän till mej i USA som föder upp paints med just inriktning i första hand på frame overos...tycker att vi är lite besynnerliga här i Sverige vill jag lova.

Det finns andra raser som är "drabbade" om man nu vill se det så. T ex hos Svensk varmblodig ridhäst är pungbråck en kassationsorsak hos avelshingstar, i andra länder inte. Då borde väl också det vara ett handelshinder. Enskilda länder får ha strängare regler än EU har. Man kan ju alltid åka utomlands och betäcka om man själv inte tror att genen inte leder till att någon avkomma drabbas av något lidande.

Med just pångbråck är det ju lite knepigt eftersom det kan vara både genetiskt men även orsakar av trauma, dessutom är det ju ett problem för en försvinnande liten del av vår hästpopulation (eftersom hälften är ston och den allra största delen hingstar kastreras, sen är det en liten, liten del av de kvravarande hingstarna som drabbas)

Tror inte att det finns något land där man bestrider att det nedärvs genetiskt, men man kanske inte har det som kassaktionsorsak eftersom det dels anses inte ha så stor betydelse och dels för att slippa diskussionen om det är traumatisk eller ej (det har varit några sådana diskussioner i Sverige).

Med just pångbråck är det ju lite knepigt eftersom det kan vara både genetiskt men även orsakar av trauma, dessutom är det ju ett problem för en försvinnande liten del av vår hästpopulation (eftersom hälften är ston och den allra största delen hingstar kastreras, sen är det en liten, liten del av de kvravarande hingstarna som drabbas)

Tror inte att det finns något land där man bestrider att det nedärvs genetiskt, men man kanske inte har det som kassaktionsorsak eftersom det dels anses inte ha så stor betydelse och dels för att slippa diskussionen om det är traumatisk eller ej (det har varit några sådana diskussioner i Sverige).

Jo, jag vet att det kan finnas olika orsaker till pungbråck, men det är bara Sverige ( vad jag vet) som har det som kassationsorsak i EU. Skulle pungbråck ha olika stor betydelse inom aveln i olika länder? Frekvensen från en hingst som inte fått det genom trauma utan har det genetiskt borde vara liknande och i t ex Tyskland har man en större produktion av avelshingstar än här, så då borde det påverka mer där.

Tror som sagt inte att man anser det som ett problem på samma sätt som vi gör här. Likaväl som att travet inte anser OCD som ett problem eftersom det är opererbart och inte allltid orsakar problem

Det finns andra raser som är "drabbade" om man nu vill se det så. T ex hos Svensk varmblodig ridhäst är pungbråck en kassationsorsak hos avelshingstar, i andra länder inte. Då borde väl också det vara ett handelshinder. Enskilda länder får ha strängare regler än EU har. Man kan ju alltid åka utomlands och betäcka om man själv inte tror att genen inte leder till att någon avkomma drabbas av något lidande.

Man ska också komma ihåg att man nu kommit fram till att pungbråck i vissa fall kan framkomma då unga hingstar pressas till att gå i för hög form för tidigt.Man vet väl egentligen inte riktigt VAD som utlöser det...därav de skiljda kraven länder emellan...då åsikterna går isär angående om det är medfött el ej.

Kruxet är ju att man ska ju inte BEHÖVA åka utomlands för en sån sak och även om man gör det får man avelsmaterial som man inte kan fortsätta på här utan då ÅTERIGEN får åka utomlands för att betäcka.Det blir ju bara rundgång.

Jag äger varken nån paint el quarter själv men precis innan stoppet kom var jag på väg att importera en hingst från USA-som idag hade blivit värdelös på svensk mark!Trots värdefulla blodlinjer som kunde varit av värde här.Det handlar om mycket pengar...TÄNK om jag hade hunnit ta hit honom?Hur skulle jag löst det då?Ställa min egna hingst utomlands och åka utomlands med de egna stona för att sen köra tbx över bron för att göra det hela lagligt?

Man ska också komma ihåg att man nu kommit fram till att pungbråck i vissa fall kan framkomma då unga hingstar pressas till att gå i för hög form för tidigt.Man vet väl egentligen inte riktigt VAD som utlöser det...därav de skiljda kraven länder emellan...då åsikterna går isär angående om det är medfött el ej.

Kruxet är ju att man ska ju inte BEHÖVA åka utomlands för en sån sak och även om man gör det får man avelsmaterial som man inte kan fortsätta på här utan då ÅTERIGEN får åka utomlands för att betäcka.Det blir ju bara rundgång.

Jag äger varken nån paint el quarter själv men precis innan stoppet kom var jag på väg att importera en hingst från USA-som idag hade blivit värdelös på svensk mark!Trots värdefulla blodlinjer som kunde varit av värde här.Det handlar om mycket pengar...TÄNK om jag hade hunnit ta hit honom?Hur skulle jag löst det då?Ställa min egna hingst utomlands och åka utomlands med de egna stona för att sen köra tbx över bron för att göra det hela lagligt?

I Sverige har man bestämt att man inte tillåter vissa gener. Sedan kan ju livmoderimporter användas som ett kryphål för att avla på hästar i Sverige med gener som ej är godkända här. Oavsett vilka blodslinjer en häst har så kan det väl inte vara värt att införa den om den bär på ett letalt anlag? Som jag skrev tidigare hade jag aldrig medvetet avlat på ett letalt anlag. När det gäller andra anlag som inte är letala eller har visat sig vara arvbara tycker jag att Sverige är för strikt, t ex ett pungbråck orsakat av trauma/hård träning nedärvs inte till avkomman.

Om man använder anlagsbärare och ökar antalet anlagsbärare kommer man att tvingas till drastiska urval eller korsa med andra raser ju mer ärftligslära man läser desto mer ökar förståelsen och benägenheten att använda den i avelsarbetet i stället för att hitta på egen ärftligslära som utgår från egna förutsättningar

Fördelen med att ta fram ett gentest är ju att man i princip inte behöver ta bort någon individ ur avel. Man kan välja att bara undvika att para två djur med anlaget. Även om det mst önskvärda naturligtvis är att ta bort alla anlagsbäare för att på sikt få en anlagsfri population. Har man en liten ras eller att anlaget är kopplat till något anlag som behövs/är önskvärt är detta inte möjligt.

Tack! Just precis!
:bow: :bow: :bow:

Hos arabiskt fullblod finns sjukdomen SCID (Severe combined immunodeficiency). Föl som är drabbade har inte fungerande immunförsvar och dör därför inom 5 månader. I Sverige antas frekvensen anlagsbärare vara låg (2%). SCID finns med på Svenska Hästavelsförbundets defektlista och anlagsbärare blir kasserade för avel. Det är ju dock frivilligt med avelsbedömning av hingstar och ston varför man alltså i praktiken kan använda en häst som faktiskt är anlagsbärare för avel om man inte har misstankar om att den är det.

Min åsikt är att avel på bärare av SCID inte ska förekomma. Om man tillåter avel med heterozygoter men endast med homozygot normala kan frekvensen anlagsbärare komma att öka. Detta skulle medföra att föl med SCID skulle födas i större utsträckning om man inte testar föräldrarna. Testar man föräldrarna och frekvensen ökar har man ju mindre valfrihet i avelsval.

Hoppas det inte blev allt för invecklat!

Men förutsättningen för att du ska kunna ta bort anlagsbärare är att det dels finns ett gentest (vilket innebär att genen ska var identifierad och att ett test ska vara framtaget) och dels att någon ska vilja betala för det. Detta förutsatt förstås att man inte har fått en avkomma med problemet efter en viss kombination av hingst+sto - då kan man ju ta bort dem båda.

Här ska jag ge er något att tänka till på dessa hästraser testar
positivt på olws

Gypsy Cob
Arabian
Miniatures
North American Curly Horse
Paints and Pintos
Quarter horse
Shetland Pony
Spanish Mustang
Thoroughbred
North American Spotted Draft
American Saddlebred
Quarter Horse Pony

Tänk på det ni och detta kommer från forskare i USA, och är inte taget ut luften det finns alltså på papper med forskarnas underskrift.

Om det inte är taget ur luften så skulel jag gärna vilja ha en bättre källa. VEM är forskaren som har koll på detta och VAR man kan läsa det? Källhänvisning är a och o när man häver ur sig nåt sånt där, anser jag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit