Sv: Avel Med Recessiva Anlag
Vad gäller OCD så är det flera gener i samverkan som orsakar detta. Det är alltså inte så enkelt som att det är ett recessivt anlag. Jag minns inte siffrorna exakt, men parar man två föräldradjur som båda HAR ocd så får ca 20% av avkommorna sjukdomen. Ocd orsakar inte så mycket lidande för hästarna heller, så det ses inte som nåt jätteproblem.
Sen undrar jag fortfarande om vilka anlag vi i övrigt pratar om. Vad står förkortningarna för i paint/quarter-aveln? Jag kan dem inte, hade inte hört talas om dem förut.
Men generellt anser jag nog att man bör ta föräldradjur ur aveln om de bevisligen bär en recessiv gen, där denna gen ensam orsakar en sjukdom som orsakar stort lidande hos avkomman, på det sätt som görs inom shetlandsaveln med individer som bär på genen för krumma föl.
Tycker du att skillnaden mellan 20% till 25% är markant då? Och OCD kan orsaka ett oerhört lidande för individen, vilket gör det enligt djurskyddslagen, förbjudet!
Men nu är jag ingen förespråkare för förbud över huvudtaget, tvärtom, jag försöker dra paraleller på något sätt för att försöka få fram vad det är jag menar och vad som troligtvis kommer att hända.
Övriga anlag vi pratar om är GBED:
Glycogen Branching Enzyme Deficiency (GBED)
Detta är en sjukdom som drabbar Quarter-hästar och nära besläktade raser. Man uppskattar att ungefär 5-10 procent av rasen Quarter-hästar bär på anlaget. GBED är ett recessivt anlag och kan upptäckas med DNA-test av blod eller hår från hästen.
Föl med GBED saknar förmåga att producera ett enzym som är nödvändigt för att lagra socker. Utan socker kan varken hjärta, hjärna eller muskler fungera, vilket gör att sjukdomen alltid har dödlig utgång.
Den andra är HERDA:
Herda - Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia
Herda är en sjukdom som syns tidigt i hästens liv. Den drabbar Quarterhästar samt andra raser med Quarterblod t.ex. Paint och Appaloosa.
Sjukdomen orsakar att skinnet längs med hästens hals och rygg sträcks och får öppna revor, något som kan göra hästarna obrukbara till all ridning. Det vanligaste är att såren är över ryggen, det är öppna sår och skinnet är slappt. Nyper man i skinnet så går det inte tillbaka av sig själv. Det finns lindriga och svåra fall av sjukdomen.
Troligtvis är de allra flesta sjukdomar, missbildningar och lidanden hos alla raser genetiskt nedärvningsbart, att totalförbjuda avel på recessiva anlagsbärare av vad som helst är inte rätt väg att gå, eftersom all forskning går framåt varje dag. Vi ska använda detta hjälpmedel att bedriva säker, frisk och bra planerad avel, vilket dom allra flesta redan gör!
Som inom många andra raser, borde även Q och P få bedriva sin avel baserat på kunnande och seriositet.