Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

För det första skulle jag inte bara häva ur mig detta om det inte va så! Här kommer det källor bara att skriva eller ringa och fråga.

Rolf at Animal Genetics contact@animalgenetics.us

Michal Prochazka genes@petdnaservicesaz.com

Det är ju löjligt att tro att det bara skulle vara paint som bar denna gen, det finns en bok som Dr Phillip Sponenberg har skrivit 2 upplagor av där står det mycket nyttigt för er som vill ha en bredare insyn i genetik bl.a tar han upp islandshäst som bärare av overo-genen. Boken heter Equine color Genetics (second Edition)

DU måste inse att en användare på bukefalos som har 31 inlägg (=vad du har nu) inte direkt anses vara en känd och pålitlig källa till kunskap. Även om det är självklart för Dig så är det långt ifrån självklart för alla andra vem du är och varifrån du får dina kunskaper. Därför vill jag be dig att låta bli att vända taggarna utåt!

Vad gäller OCD så är det flera gener i samverkan som orsakar detta. Det är alltså inte så enkelt som att det är ett recessivt anlag. Jag minns inte siffrorna exakt, men parar man två föräldradjur som båda HAR ocd så får ca 20% av avkommorna sjukdomen. Ocd orsakar inte så mycket lidande för hästarna heller, så det ses inte som nåt jätteproblem.

Sen undrar jag fortfarande om vilka anlag vi i övrigt pratar om. Vad står förkortningarna för i paint/quarter-aveln? Jag kan dem inte, hade inte hört talas om dem förut.

Men generellt anser jag nog att man bör ta föräldradjur ur aveln om de bevisligen bär en recessiv gen, där denna gen ensam orsakar en sjukdom som orsakar stort lidande hos avkomman, på det sätt som görs inom shetlandsaveln med individer som bär på genen för krumma föl.

Tycker du att skillnaden mellan 20% till 25% är markant då? Och OCD kan orsaka ett oerhört lidande för individen, vilket gör det enligt djurskyddslagen, förbjudet!
Men nu är jag ingen förespråkare för förbud över huvudtaget, tvärtom, jag försöker dra paraleller på något sätt för att försöka få fram vad det är jag menar och vad som troligtvis kommer att hända.

Övriga anlag vi pratar om är GBED:
Glycogen Branching Enzyme Deficiency (GBED)
Detta är en sjukdom som drabbar Quarter-hästar och nära besläktade raser. Man uppskattar att ungefär 5-10 procent av rasen Quarter-hästar bär på anlaget. GBED är ett recessivt anlag och kan upptäckas med DNA-test av blod eller hår från hästen.
Föl med GBED saknar förmåga att producera ett enzym som är nödvändigt för att lagra socker. Utan socker kan varken hjärta, hjärna eller muskler fungera, vilket gör att sjukdomen alltid har dödlig utgång.

Den andra är HERDA:
Herda - Hereditary Equine Regional Dermal Asthenia
Herda är en sjukdom som syns tidigt i hästens liv. Den drabbar Quarterhästar samt andra raser med Quarterblod t.ex. Paint och Appaloosa.
Sjukdomen orsakar att skinnet längs med hästens hals och rygg sträcks och får öppna revor, något som kan göra hästarna obrukbara till all ridning. Det vanligaste är att såren är över ryggen, det är öppna sår och skinnet är slappt. Nyper man i skinnet så går det inte tillbaka av sig själv. Det finns lindriga och svåra fall av sjukdomen.

Troligtvis är de allra flesta sjukdomar, missbildningar och lidanden hos alla raser genetiskt nedärvningsbart, att totalförbjuda avel på recessiva anlagsbärare av vad som helst är inte rätt väg att gå, eftersom all forskning går framåt varje dag. Vi ska använda detta hjälpmedel att bedriva säker, frisk och bra planerad avel, vilket dom allra flesta redan gör!
Som inom många andra raser, borde även Q och P få bedriva sin avel baserat på kunnande och seriositet.

Om man läser innantill så är det skillnad på dessa 20 resp 25%
Två föräldrar som HAR ocd får 20% avkommor med ocd tillsammans. Det är betydligt mindre frekvens för två föräldrar som bär på anlag för det.

Sen kan du väl ändå inte lämföra lidandet vid OCD med de sjukdomar som är dödliga eller ger grava missbildningar? :confused:
VÄLDIGT många hästar tävlar på allra högsta nivå trots att de har OCD och jag har inte sett mer lidande av detta än hälta. Och JA, jag har fått avliva en unghäst pga en stor förändring i ena hasen. Han hade aldrig gått att använda som ridhäst, men lidandet var ändå "bara" gallor och lite hälta.
Nej, man ska inte medvetet avla fram detta heller. Men att jämföra detta med defekter som inte är förenligt med LIV ens, där är vi inte på samma planet tror jag... ;)

Men förutsättningen för att du ska kunna ta bort anlagsbärare är att det dels finns ett gentest (vilket innebär att genen ska var identifierad och att ett test ska vara framtaget) och dels att någon ska vilja betala för det. Detta förutsatt förstås att man inte har fått en avkomma med problemet efter en viss kombination av hingst+sto - då kan man ju ta bort dem båda.

Jag kanske skulle sagt det också, det finns sedan 1999 ett gentest för SCID. Husdjursgenetiska laboratoriet utför dessa för 650:-

Är du verkligen säker på det?

Jag menar OLW, så det inte bara är LETHAL anlaget som diskuterats då det uppkommit i diskussion angående just de raserna du räknat upp?

Tex homozygous splash+homozygous splash=lethal (fostret blir sällan över 3 månader)

FrameOvero+FrameOvero= 1 av 4 OLW

Roan+Roan=lethal((samma som med splash om jag inte missminner mej)

åtminstone låter det bekant i samband med de raserna du räknat upp.Sen ska man komma ihåg att många i USA fortf felaktigt använder termen overo så fort det är en viss typ av teckning och inte går efter overoanlaget i sej.Många klassar fortf både frame overo,splash och sabino som overos-alla tillsammans fast att det är felaktigt.

Har du ingen hemsida att hänvisa till?

*knapplån*

Tillägg...hittade artikel/hemsida med text från ovanstående nämnda personen Dr Phillip Sponenberg som författare...här nämner han precis som jag trodde alla färgerna jag nämnde...dvs splash,frame och sabino som overo teckning...fast att det egentligen bara är frame som ska räknas in i detta.

http://www.palouse.net/paint/overo1.htm

DU måste inse att en användare på bukefalos som har 31 inlägg (=vad du har nu) inte direkt anses vara en känd och pålitlig källa till kunskap. Även om det är självklart för Dig så är det långt ifrån självklart för alla andra vem du är och varifrån du får dina kunskaper. Därför vill jag be dig att låta bli att vända taggarna utåt!

Hon skriver inte så mycket här eftersom hon lägger ned ett fruktansvärt stort arbete på detta med letalanlag och helt enkelt inte har tid att vara här så mycket som vi andra.....;)

Nu är det ju så här som våran djurskyddsmyndighet resonerar att det är förbjudet att avla på genetiska defekter och anlag som kan vara negatift för avkomman eller med hög frekvens nedärva sådana fall. om vi nu går på OCD så är det en stor frekväns hos bl.a travare ca 40% detta blir då ett onödigt lidande om hästen måste opereras och enligt svensk lag förbjudet att avla på, hbl har det mellan 10-20% fullblod bara ca 5% uppgifter från IF försäkrings vet. Det vore ju mycket tråkigt att folk kommer att bli anmälda för att de avlar på en hingst/sto som kan nedärva olika sjukdomar som vi aldrig kommer att kunna styra över så länge det inte blir ett förbud i hela världen, detta vill nog ingen och jag med fler lägger oerhört med både tid och pengar för att hjälpa svenska hästägare att få avla på våra djur, nu pratar vi inte enbart Paint och Qh utan detta gäller alla raser för den perfekta hästen är inte född än.

Du som moderator borde skämmas att påstå något sådant om jag hade 200 eller 5000 inlägg räknas man då som pålitlig? Skärp dig:devil:

Jag tycker fortfarande att det inte går att jämföra OCD med anlag som alltid leder till döden.

En operation är väl inget onödigt lidande ? En del OCD behöver väl inte ens opereras ?

SJälvklart försvarar jag inte avel på OCD.

Hjälper det om jag säger att jag känner henne personligen och vet att hon är en mycket seriös och kunnig person i frågan....;)
Antalet inlägg har inget med en persons seriositet att göra, fast jag vet att det hjälper att vara "känd " här inne men alla har inte tid att sitta och skriva hundratals inlägg varje dag.
Bättre då med få men vettiga tycker jag...:D

om vi nu går på OCD så är det en stor frekväns hos bl.a travare ca 40% detta blir då ett onödigt lidande om hästen måste opereras och enligt svensk lag förbjudet att avla på, hbl har det mellan 10-20% fullblod bara ca 5% uppgifter från IF försäkrings vet.
Finns denna undersökningen att läsa på nätet? Länk?

........................
likväl som man inte betäcker två isabeller/palominos?!?
...............

Varför ska man inte göra det?

.................
Men nu gällde inte min tråd just OLWS, utan ALLA recessiva anlag som finns och dessutom enligt SJV; KAN FINNAS???
......................

Varför ska man när man nu kan låta bil (enkel genetisk nedärvning, går att testa för och tillräckligt många individer för avel/undvika inavel blir kvar när man sållat bort de som är anlagsbärare) avla på anlagsbärare av sjukdomsframkallande/dödligt anlag?
Som annan i tråden skrev kommer ju avel på friska anlagsbärare bara öka förekomsten av den sjukdomsframkallande genen. Om ett antal år kan man stå i den situationen att det är svårt att hitta avelsindivider som inte bär den aktuella genen och då har man verkligen avlat sig in i ett hörn.

Tidigare innan man kunde testa för OLW; hur gjorde man då?
Sto A + Hingst A = föl med OLW
Höll man båda individerna i avel men tog annan hingst på stoet och annat sto till hingsten?
Eller tog man båda ur avel? Eller bara stoet?

Finns denna undersökningen att läsa på nätet? Länk?

Du kan bara ringa till If och be att få tala med deras vet som forskat på OCD. Jag skriver inte ut hans namn för att det kanske han inte vill,han är mycket kunnig på ämnet. Han sa även att hästar som lever naturligt typ på Island utan människans invärkan har en minder % av OCD och på Fjording och kallblod över lag.

Om man läser innantill så är det skillnad på dessa 20 resp 25%
Två föräldrar som HAR ocd får 20% avkommor med ocd tillsammans. Det är betydligt mindre frekvens för två föräldrar som bär på anlag för det.

Sen kan du väl ändå inte lämföra lidandet vid OCD med de sjukdomar som är dödliga eller ger grava missbildningar? :confused:
VÄLDIGT många hästar tävlar på allra högsta nivå trots att de har OCD och jag har inte sett mer lidande av detta än hälta. Och JA, jag har fått avliva en unghäst pga en stor förändring i ena hasen. Han hade aldrig gått att använda som ridhäst, men lidandet var ändå "bara" gallor och lite hälta.
Nej, man ska inte medvetet avla fram detta heller. Men att jämföra detta med defekter som inte är förenligt med LIV ens, där är vi inte på samma planet tror jag... ;)

Nej jag jämför inte med sjukdomar...för de uppstår nämligen inte ens vid planerad avel...det riskeras inte överhuvudtaget något lidande alls!!! Som ju garanterat OCD gör i många fall!! OCH du kan ju dessutom inte garantera dig i den aveln, vilket vi kan med de tre anlag jag nämnt!!Bra va´?:angel:
Och hur kan man avliva en häst som "bara" har gallor och lite hälta???

Varför ska man inte göra det?

Tidigare innan man kunde testa för OLW; hur gjorde man då?
Sto A + Hingst A = föl med OLW
Höll man båda individerna i avel men tog annan hingst på stoet och annat sto till hingsten?
Eller tog man båda ur avel? Eller bara stoet?

Ja, hur gjorde man då??? Inte mycket, för detta har aldrig varit ett STORT problem för världens uppfödare....Det är endast ett stort problem för svenska djurskyddsmyndigheten och jordbruksverket samt alla dessa människor allt för dåligt insatta i ämnet!!!
Kan inte någon reflektera över att sverige är det ENDA LANDET I VÄRLDEN som förbjuder detta????:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit