Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Nu är det ju så här som våran djurskyddsmyndighet resonerar att det är förbjudet att avla på genetiska defekter och anlag som kan vara negatift för avkomman eller med hög frekvens nedärva sådana fall. om vi nu går på OCD så är det en stor frekväns hos bl.a travare ca 40% detta blir då ett onödigt lidande om hästen måste opereras och enligt svensk lag förbjudet att avla på, hbl har det mellan 10-20% fullblod bara ca 5% uppgifter från IF försäkrings vet. Det vore ju mycket tråkigt att folk kommer att bli anmälda för att de avlar på en hingst/sto som kan nedärva olika sjukdomar som vi aldrig kommer att kunna styra över så länge det inte blir ett förbud i hela världen, detta vill nog ingen och jag med fler lägger oerhört med både tid och pengar för att hjälpa svenska hästägare att få avla på våra djur, nu pratar vi inte enbart Paint och Qh utan detta gäller alla raser för den perfekta hästen är inte född än.

OCD är fortfarande ett jättedåligt exempel eftersom det fortfarande dels inte har en utredd arvsgång, dels inte bara beror på en gen och dels har en stor miljöfaktor inblandad.

Det finns en poäng att inte utesluta individer med vissa recessiva anlag om man har en liten population t ex. Då kanman hamna i en situation när man får så få individer kvar att avla på att man riskear att få fram andra sjukdomar i dubbel anlagsuppsättning som tidigare varit försvinnade få pga större population.

Sen finns det en annan liten twist på det hela; de recessiva sjukdomsanlagen kan antas ha uppkommit genom mutationer...om man tar bort dem, så kan de komma tillbaka...

Ingen som kan se scenariot att man kanske måste testa ALLA sina avelsdjur OAVSETT RAS för ett tiotal recessiva genetiska anlag om... säg 10 år framåt? Var ska man dra gränsen för vilka anlag som ska förbjudas? Alla, vissa eller inga? Ska det bara gälla vissa raser eller alla raser? Ska det gälla vissa djurslag eller alla djurslag?
I det här fallet har det lagts ned otroligt mycket pengar på forskning kring quarter och paint (de är ändå till antalet världens största hästras) och tack vare (eller på grund av) det vet man mer om deras genetik och sjukdomar. Recessiva gener behöver inte betyda lidande, sjukdom eller död med information och förstånd. Förstånd- som för övrigt Sveriges Djurskyddsmyndighet inte tror existerar bland paint och quarterägare.
Tror inte att de som avlar kommer avla hysteriskt på anlagsbärare så att det bara kommer finnas anlagsbärare kvar i populationen. Om valet väger mellan en icke bärare och en bärare tror jag inte att bäraren kommer få de flesta stona. Ska nog vara tunga skäl för det.
Men tycker att valet ska få finnas. Och alla avkommor från en negativ/positiv får inte anlaget och ingen kommer att bli sjuk eller dö i lidande.
"Sen finns det en annan liten twist på det hela; de recessiva sjukdomsanlagen kan antas ha uppkommit genom mutationer...om man tar bort dem, så kan de komma tillbaka..." Tack Bubbla för det.

Sen finns det en annan liten twist på det hela; de recessiva sjukdomsanlagen kan antas ha uppkommit genom mutationer...om man tar bort dem, så kan de komma tillbaka...

Men ärligt talat, sannolikheten att samma mutation ska uppstå igen måste ju vara försvinnande liten?! Då måste ju risken vara betydligt större att en helt annan mutation sker och att en ny sjukdom uppstår.

Läste det som du men tolkade det direkt som att något annat uppstår i stället. Är väl lite av naturens oskrivna lag.

Njae, fast det är ju inte större risk att det sker en mutation på en häst utan OLWS än en med? Så det argumentet köper jag inte.

Angående anlagsbärares vara eller icke vara i aveln så tycker jag att man kan välja att se det långsiktigt eller kortsiktigt.
Ser man det kortsiktigt så bör anlagsbärarna vara kvar eftersom avelsbasen annars blir mycket mindre och inaveln ökar.
MEN på lång sikt är risken stor att andelen anlagsbärare ökar och till slut har man målat in sig i ett hörn där det inte finns någon återvändo.
Därför tycker jag att det hade varit smart att rensa ut anlaget redan nu, så är det ur världen sen, om man ska hårddra det.

Nu är det ju inte vi som förbjuder avel på våra djur som bär anlag som är oönskade utan utan en fullständig inkompetent djurskuddsförening som matar Regeringen ned osanning och de har inte kunskap i området, och är anmälda för det, advokater vill ha uppgifter från kompetenta forskare om lidande uppstår vid så kallad n/p avel och man kan inte få något som inte kommer att hända. Anledninget till att det är som det är kommer sig av att djm, vann i kammarrätten och håller stenhårt på det att det håller hela vägen till EU. Därför ändrar de inget i föreskrifterna, sverige har ju redan fått betala 30 miljoner i skadestånd så varför inte betala lite till av skattebetalarnas pengar, jag var i kontakt med JO förra veckan och han blev inte glad.

Så om man inte tycker som ni i frågan så är man oinsatt och inkompetent? Du har inte tänkt på att man faktiskt kan vara väldigt insatt och ändå vara av en annan åsikt?

Du som moderator borde skämmas att påstå något sådant om jag hade 200 eller 5000 inlägg räknas man då som pålitlig? Skärp dig:devil:
Hjälper det om jag säger att jag känner henne personligen och vet att hon är en mycket seriös och kunnig person i frågan....;)
Antalet inlägg har inget med en persons seriositet att göra, fast jag vet att det hjälper att vara "känd " här inne men alla har inte tid att sitta och skriva hundratals inlägg varje dag.
Bättre då med få men vettiga tycker jag...:D
OM man har varit här mycket och skrivit väldigt många inlägg så har besökarna här oftast lärt känna "personen bakom nicket" och har hunnit lära sig ifall det sen personen skriver brukar vara vettigt eller taget ur fantasin. Det handlar inte om hur seriös man är utan helt enkelt om att så länge man är anonym på ett internetforum så kan övriga besökare inte veta ifall man är kunnig och pålitlig eller om man är en sjuklig mytoman med väldigt livlig fantasi...
DÄRFÖR kom jag med ifrågasättandet jag gjorde. OM Joice presenterar sig själv och varifrån alla kunskaper kommer så tror jag att fler kommer ta h*n på allvar, tills dess tar åtminstone jag det med en nypa salt.
Vill man hänvisa till forskningsresultat från olika håll, då får man nog se till att leta reda på var man kan läsa dessa också. Ledsen, men det är så himla lätt att sitta bakom ett nick och hitta på precis vad som helst, så att vara källkritisk är ganska viktigt på ett sånt här forum.
Jag påstår inte att någon hittar på, men jag vill gärna kunna dubbelchecka det som låter otroligt i mina öron... Visar det sig att det som skrivs är korrekt vid dubbelkoll, DÅ får man förtroende på ett sånt här internetforum.

Och hur kan man avliva en häst som "bara" har gallor och lite hälta???
Det ska jag berätta för dig. Det var nämligen så att en fjärdedel av rullkammen i ena hasen saknades, var borta, puts väck och försvunnen. Det var fortfarande en ung häst som inte arbetades, han hade inte gått att använda i vuxen ålder pga denna defekt - som jag faktiskt inte vet om jag ska kalla missbildning eller OCD... (hans helsyster är för övrigt friröntgad)

Senast ändrad:

Ja, hur gjorde man då??? Inte mycket, för detta har aldrig varit ett STORT problem för världens uppfödare....Det är endast ett stort problem för svenska djurskyddsmyndigheten och jordbruksverket samt alla dessa människor allt för dåligt insatta i ämnet!!!
Kan inte någon reflektera över att sverige är det ENDA LANDET I VÄRLDEN som förbjuder detta????:confused:

Förstår jag dig rätt: om man gör en kombination och fölet dör pga den genetiska konfigurationen så gör man om kombinationen; betäcker samma sto med samma hingst och hoppas på det bästa?

........................
likväl som man inte betäcker två isabeller/palominos?!?
...............
Til Wild Rein: Jag undrar fortfarande:
Varför ska man inte göra det?

.................
Men nu gällde inte min tråd just OLWS, utan ALLA recessiva anlag som finns och dessutom enligt SJV; KAN FINNAS???
......................
Varför ska man när man nu kan låta bil (enkel genetisk nedärvning, går att testa för och tillräckligt många individer för avel/undvika inavel blir kvar när man sållat bort de som är anlagsbärare) avla på anlagsbärare av sjukdomsframkallande/dödligt anlag?
Som annan i tråden skrev kommer ju avel på friska anlagsbärare bara öka förekomsten av den sjukdomsframkallande genen. Om ett antal år kan man stå i den situationen att det är svårt att hitta avelsindivider som inte bär den aktuella genen och då har man verkligen avlat sig in i ett hörn.
Til Wild Rein: Vill gärna höra din tanke runt detta.

Hello

Here are the breeds which tested positive in our laboratory for the lethal white overo gene:

Paint
Quarter Horse
Quarter Horse Pony
Thoroughbred
Miniature
North American Spotted Draft
American Saddlebred

Attached is a copy of our import permit for horse hair (we need pulled mane hair for DNA testing).

Please let me know if you have any questions.

Thank you and good luck!

Michal Prochazka

Så skrev den första forskaren till mig som jag även har fått mail från i dag 05.11 genes@petdnaservicesaz.com I USA testar man för att undvika vissa problem men i Sverige stoppas man, är det någon som har frågor så skriv till Michal detta med genetik är inte så lätt alla gånger.Även en enfärgad kan ha OLWS det spelar ingen roll om det är en SPL , tovero, todiano eller sabino eller ras. Vad det gäller Shetland ponny som är Sveriges största ponny ras så kan det va läge att börja testa, man korsar ju mycket med dem så korsningar måste ju testas med.

Hi,
I looked up the breeds that we have tested positive for frame overo:

Gypsy Cob
Arabian
Miniatures
North American Curly Horse
Paints and Pintos
Quarter horse
Shetland Pony
Spanish Mustang
Thoroughbred

And for HYPP:

Appaloosa
Quarter Horse
Paint Horse

I hope this helps and let me know if you have any further questions.

Sincerely,
Rolf at Animal Genetics

Så skrev den andra forskaren på detta ställe har de testat Shetlands ponny som synes. contact@animalgenetics.us

Jag hoppas att detta är källor nog och att folk inte tror att det är klåpare som sitter och gör dessa test.

Tar man kontakt med US Davis så kanske de har många flera raser testade, det är mer än vad jag vet men ska nog slå en signal till dem.

Flikar in, vad gäller Hypp tex så måste väl alla korsningar med vilka raser det än må vara som nånstans har en Quarter med Impressive i stammen ligga i "riskzonen" eller???

Netika, nej man gjorde inte om en dödlig kombination! Det är ju just det vi försöker påtala! Inom paintaveln har man varit medveten lethal white föl länge, och därför så fort det gick börjat testa sina hästar för att undvika en sådan kombination! Man kan tycka att Paintuppfödarna blir straffade, bara för att de har lagt mkt krut på forskning och att göra problemet synligt och utbenat! De som har ignorerat "sina" rasproblem (vilket det ju inte är, bara det att det råkar finnas hos Paint) har heller inga testningstvång på sina hästar, och inte heller några avelsförbud!

Förr i tiden när inte testet fanns så korsade man inte overos hur som helst, eller ens hästar med mkt vitt osv. Uppfödarna var mkt kunniga i ämnet, även utan tester, och gjorde/gör givetvis allt för att undvika ett lethal white föl! Ingen har råd med vare sig den ekonomiska eller känslomässiga förlusten.

Folk verklar tro att man vill ha bort förbudet för att få lov att ta risken att ev få fram ett lethal white föl. Inget kan ju vara mer felaktigt! Man vill bara kunna använda det otroliga avelsmaterial som finns i världen, och givetvis korsar man inte en anlagsbärare med en annan! Då VET man till 100% att inget lethal white föl föds.

Vad vet vi om vilka genmutationer som fanns i vildhästpopulationerna osv!? Faktum är ju, att en häst med OLWS genen inte är sjuk, och hade överlevt lika bra som en annnan häst på stäppen.....

Varför är det tex inte lag på att testa alla Roan hästar??? De måste man inte ens testa! Avelsförbud är vi inte ens i närheten av att prata om.

Och varför måste vi inte testa alla andra raser (se Joice's inlägg) som kan bära på OLWS? Varför bara paint?

Eller varför testar vi inte alla quarter/paintkorsningar med Impressive i stammen?

Eller alla fullblod, fullblodskorsningar, quarter/paintkorsningar med Zantanon i stammen för GBED?

Rasism i mina ögon!

*nu hoppar jag ur tråden igen* :o

Men ärligt talat, sannolikheten att samma mutation ska uppstå igen måste ju vara försvinnande liten?! Då måste ju risken vara betydligt större att en helt annan mutation sker och att en ny sjukdom uppstår.

Nej, ofta finns det en anledning till att en viss mutation uppstått (och förts vidare). Det kan vara ett ställe i genomet som är mer sårbart än andra, mer lättmuterat om man säger så, eller mer känsligt för om det blir en bas fel i DNAt. Sen kan individer med denna mutation vara bättre på något sätt desutom som gör att de får en stor chans att föra den vidare.

Dessutom bär enligt forskare (SLUs genexperter) alla individer (oavsett art och ras) sannolikt på minst ett dödligt recessivt anlag.

Så att tro att man ska kunna ta bort anlag och sen är allt frid och fröjd...ja, i en perfekt värld så vore det naturligtvis önskvärt. Tyvärr är det nog inte så lätt i verkligheten.

Är inte riktigt säker på var du vill komma med din argumentation? Vill du slippa reglering på "din" ras eller vill du att alla andra raser ska börja testa med (och i så fall är det bara av någon slags rättviseskäl)?

Jag har lite svårt att se vitsen att göra en massa tester på hästar som inte har ett enda fall konstaterat i sin ras, bara för att.

Shetlandsponnier t ex har ju inget större avelsutbyte med USA, som paint och liknande raser har. Så sjukdomen kan mycket väl finnas där men inte här.

Njae, fast det är ju inte större risk att det sker en mutation på en häst utan OLWS än en med? Så det argumentet köper jag inte.

Angående anlagsbärares vara eller icke vara i aveln så tycker jag att man kan välja att se det långsiktigt eller kortsiktigt.
Ser man det kortsiktigt så bör anlagsbärarna vara kvar eftersom avelsbasen annars blir mycket mindre och inaveln ökar.
MEN på lång sikt är risken stor att andelen anlagsbärare ökar och till slut har man målat in sig i ett hörn där det inte finns någon återvändo.
Därför tycker jag att det hade varit smart att rensa ut anlaget redan nu, så är det ur världen sen, om man ska hårddra det.

Det finns en stor risk med din den strategi du förespråkar också tyvärr...och det är att man då får en så pass liten effektiv population att man dubblar andra recessiva sjukdomsanlag istället. Kanske fler än man har nu. Så det funkar bara om man har en stor population, eller i alla fall får många individer kvar som inte är anlagsbärare.

Är inte riktigt säker på var du vill komma med din argumentation? Vill du slippa reglering på "din" ras eller vill du att alla andra raser ska börja testa med (och i så fall är det bara av någon slags rättviseskäl)?

Jag har lite svårt att se vitsen att göra en massa tester på hästar som inte har ett enda fall konstaterat i sin ras, bara för att.

Shetlandsponnier t ex har ju inget större avelsutbyte med USA, som paint och liknande raser har. Så sjukdomen kan mycket väl finnas där men inte här.

Har du hört talas om ordet rättvisa. Varför ska det förbjudas inom en ras när det är konstaterat att det finns samma gen inom andra raser och att det finns fler resseciva gener som är dödliga i dubbel uppsättning som det inte sägs ett pip om...:mad:

Varför är det tex inte lag på att testa alla Roan hästar??? De måste man inte ens testa! Avelsförbud är vi inte ens i närheten av att prata om.

Och varför måste vi inte testa alla andra raser (se Joice's inlägg) som kan bära på OLWS? Varför bara paint?

Hvorfor skulle man teste alle konstantskimler? Som ameo sa, er det milevid forskjell på OLWS og konstantskimmelanlegget. Et RnRn foster er ikke levedyktig, og det blir ikke noen drektighet. Med de andre anleggene som er nevnt her, blir det derimot et føll som kommer til å dø like etter fødselen.

Jeg er mistenksom til Joices liste. For det første er vel disse testene utførte på amerikanske hester, og i USA dukker det jo opp de mest fantastiske farger så fort en hesterase setter hov på amerikansk jord. Finnes det noen som helst bevis på at dette genet eksisterer i f.eks shetlandsponnier utenfor USA? Og dreier det seg om shetlandsponni eller American Shetland Pony? For det andre tipper jeg det finnes paintblod i en del av rasene som nevnes. En Gypsy cob er jo ikke en rase utenfor USA, og Spotted draft høres ut som en rase som kan ha en del paintblod i årene.

Kort sagt, sannsynligheten for at to shetandsponnier eller fullblodshester utenfor USA skal produsere et lethal white føll er så forsvinnende liten at det ikke er noe poeng i å teste for anlegget. Derimot vet vi at de nevnte anleggene forekommer hyppig i paint- og quarterhester.

Nu vet ju några av er vilka raser som har testats possitivt för OLWS här kommer en länk om någon vill testa sin häst.
http://www.petdnaservicesaz.com/Equine.html Jag själv testar mina hästar där och kan rekomendera dem, de är snabba och trevliga.
Trevliga till skillnad mot dig då, som är både otrevlig och oförskämd om/när du blir ifrågasatt och folk vill veta var dina uppgifter kommer från? :devil: Varsågod och hugg lika illa som du gjort tidigare i tråden, jag skiter i vilket för dig har jag inga höga tankar om efter att läst dina tidigare uttalanden i tråden! Synd att en del är så osympatiska eftersom den ev viktiga informationen de har går spårlöst förbi pga deras sätt att framföra det. :smirk:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara... 2
Svar
24
· Visningar
6 132
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med... 8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 532
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det... 2
Svar
26
· Visningar
3 206
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31