Som jag redan sagt så kollas det aldrig, så vitt jag vet, om en arab är SCID-bärare varken från rasföreningens eller myndigheternas sida. Ska det kontrolleras öht så är det på ägarens eget initiativ. Resultatet skickas från SLU till både ägaren och registraturen, men jag har aldrig sett officiella uppgifter på om det sker någon uppföljning ELLER registrering av dessa uppgifter.
Tillbaka till mitt eget ursprungliga inlägg - igen!
Är det verkligen ingen som funderar på hur respektive ras kan komma att drabbas bl.a. ekonomiskt av dessa "dödliga gener"? Jag har själv svårt att se framför mig hur det skulle kunna bli - därav frågan!
OECD som några av er diskuterat drabbar även araber fast i en annan form, nämligen som cystor i bakknäna, vilket även det tystas ned. Varken OECD eller cystor är dödligt i sig, alltså inte en "dödlig gen", däremot kan de medföra så svåra skador/smärtor att en häst kan behöva avlivas som följd av att ha OECD eller cystor. Idag kan man inte testa eller avgöra vilka gener som ger dessa sjukdomar. Tur eller otur? Inom travsporten finns så gott om pengar (för vissa iaf) att det är värt att operera för att få fram en vinnare. Men inom andra raser finns kanske inte intresset att lägga pengar på operationer av en häst som man på förhand kunde ha "låtit bli att tillverka"?
Enligt vad jag har förstått krävs det någonstans mellan 50 och 100 gener för sjukdomen, från båda föräldrarna, för att sjukdomen ska bryta ut hos avkomman. (Namnet på den vet. som gav mig dessa siffror kan ni få om ni PM:ar mig.)
Detta med OECD och cystor skulle också vara intressant att diskutera ... men i en annan tråd? Om det nu är så att ni har bestämt er för att bara diskutera dödliga gener. :smirk:
/Anne