Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Glömde Mr Prospector. Jag undrar hur du menar att han inte har något i galoppen att göra? Menar du att alla Fullblod med dessa i stammen inte har något på en galoppbana att göra och då häller inte i avel? Varför har vi då en hingst katalog då är ju alla hingstar tvivelaktiga enligt dig, för att hingstarna har ju någon eller några i stammen som min hingst har.

*KL*

Jag håller med om att ren färgavel är förkastligt, men det betyder ju inte att man:

1. Ska kassera alla bra hästar som råkar få en rolig färg! (som Joice's i detta fallet vad jag förstår, är inte så insatt i galoppavel)

2. Inte kan ha färg som ett av kriterierna, då hade vi ju inte haft nån Paint som ras överhuvud taget!

Du är ju banne mig inte läskunnig på något vis! Eller läser du bara det du vill läsa. Jag upprepar:devil:

Utöver detta så har The General Studbook faktiskt även den undantag från reglerna. Att man ska kunna spåra ett fullblods alla förfäder ner till stamhingstarna är en grundtes. Har man åtta led med fulllbod i en häst så är den oxå ett fullblod.

Detta sista blir ju synnerligen intressant då man kan uppgradera individer från the Non-Thoroughbred registry. Dessa behöver inte uppfylla kraven från första punkten i reglerna som säger att man ska kunna spåra alla individer tillbaka till ursprunget utan här plockar man upp hästar som egentligen inte till 100% uppfyller kraven vad gäller härstamning.

Hej,wrangler

Jag var inte så insatt för ett halvår sedan, men nu vet jag destå mer och jag vet att han har en mycket bra stam, det måste en galopp häst ha för att den springer ju inte med färgen, men att påstå att han skulle ha tvilelaktig stam då hade han aldrig blivit reggad i Fransk galopp sedan att han har färgen är bara ett pluss,och hade han inte haft den så har han inte fått buddla papper.

Jag håller med om att ren färgavel är förkastligt, men det betyder ju inte att man:

1. Ska kassera alla bra hästar som råkar få en rolig färg! (som Joice's i detta fallet vad jag förstår, är inte så insatt i galoppavel)
fast nu är ju inte detta som någon råkat få utan något som man medvetet avlar vidare på med hjälp av stark in/linjeavel! Inavel och linjeavel har alltid använts för prestation men när det gäller färg är det inte alltid att föredra.

Du är ju banne mig inte läskunnig på något vis! Eller läser du bara det du vill läsa. Jag upprepar:devil:

Varför är du så tjurig? nu får man bara vatten på kvarn att (svensk avundsjuka) kommer man aldrig i från. Nu har jag köpt denna häst med bra stam och han såkade ha färg. Hingsten Mirio har även han lämnat avkommor med mycket vitt bukfläckar, är du lika neg till honom.

Jag var inte så insatt för ett halvår sedan, men nu vet jag destå mer och jag vet att han har en mycket bra stam, det måste en galopp häst ha för att den springer ju inte med färgen, men att påstå att han skulle ha tvilelaktig stam då hade han aldrig blivit reggad i Fransk galopp sedan att han har färgen är bara ett pluss,och hade han inte haft den så har han inte fått buddla papper.
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: U crack me up! Registrering för tävling på BANA är inte jämställt med att hästar är godkända och upptagna i stamboken vilket jag poängterat i inlägg efter inlägg. Varför kan du inte svara på om din häst är omdöpt med tanke på att han inte finns i galoppförbundets register.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: U crack me up! Registrering för tävling på BANA är inte jämställt med att hästar är godkända och upptagna i stamboken vilket jag poängterat i inlägg efter inlägg. Varför kan du inte svara på om din häst är omdöpt med tanke på att han inte finns i galoppförbundets register.

han är inte om döpt det måste ju gå ett cert mellan förbunden,

Jag har även pratat ned den på galoppen och det är inga problem, de har även sagt att det tar lite ti från Frankrike de är liksom inte så snabba med att skicka papper till förbundet,

Utöver detta så har The General Studbook faktiskt även den undantag från reglerna. Att man ska kunna spåra ett fullblods alla förfäder ner till stamhingstarna är en grundtes. Har man åtta led med fulllbod i en häst så är den oxå ett fullblod
.

Detta gör ju att annat blod KAN ha tillförts någonstans.

Den här hingsten i England...här han testad för OLW?

Försökte hitta bilder på honom...men fann inga.Racey Remarque där bakom SER UT att vara sabino (utan SB1)...utbredd sådan.Men visst skulle han KUNNA VARA "frame"...men jag hävdar ändå INTE UTAN PAINT/QUARTER i botten.(min bekant i USA håller med).

DNA tester bekräftar föräldrarna...sen är ju frågan...hur långt tbx man har DNA testat fbl?Låt oss säga att där vore ngt annat inblandat för 8 generationer sen...ett DNA test för OLW skulle lösa den gåtan isåfall.

En bild på I was framed

023e.jpg

Jag tolkar dina inlägg som att du blir nervös för att lagen ska börja tillämpas (gäller gör den ju redan) på någon av dina raser?
No offence, jag ahde också varit nervös för det!
Nej, jag är faktiskt inte det minsta nervös utan skulle faktiskt välkomna DNAtestning för dessa letala sjukdomsanlag, OM DET FANNS såna tester för de anlag som finns inom shetlandsrasen!
Däremot ifrågasätter jag påståendet om att OLWS-anlaget finns i de renrasiga shetlandsponnyerna med ursprung från Storbritannien. FInns det amerikanska shetlandsponnyer är jag inte förvånad, för där blandar man raser hej vilt för att få fram det utseende man vill ha, inte det som rasbeskrivningen säjer.

Jag kan verkligen inte förstå att man VILL avla på hästar som bär på letala gener, när man vet om att det finns.

Det är inte vi som har skrivit lagen, och de flesta som talar för avel på recessiva anlag här är EMOT den.
Vet du! :idea: NEWS FLASH!!
Hästens DNA är FULLT av diverse recessiva gener! Fux är en sådan, flax en annan... ;)

Kanske dags att införa ett bättre begrepp för det Ni babblar om, för precis som Cilla W skrev i ett tidigare inlägg så är recessiv INTE ALLS = letalt eller felaktigkt!
skriv om t.ex "recessiva letala sjukdomsanlag" i fortsättningen, så blir begreppen inte ihopblandade!!

Och en tredje sak:
SÅ länge man anser att konstantskimmelanlag inte ens är förenligt med fosterutvckling så ser jag ingen anledning alls till åtgärd avseende detta anlag.

'I Was Framed' the UK's only coloured TB stallion

STANDING AT DRUMHOWAN STUD, COUNTY MONAGHAN, IRELAND 2007 email drumhowanstud@eircom.net or telephone 00353429745611 or mobile 00353872438959
Eamon and Gladys McArdle

FROZEN SEMEN AVAILABLE FOR SHIPMENT TO THE EU AND AMERICA/AI AVAILABLE IN THE UK
Detta säger väl ändå allt.....:angel:

>Källa, den sida du själv länkade till<

En fundering jag har är om man alltid kollar att hästen inte är bärare av SCID vid en avlesvärdering eller om detta endast görs om man har anledning att misstänka???

Som jag redan sagt så kollas det aldrig, så vitt jag vet, om en arab är SCID-bärare varken från rasföreningens eller myndigheternas sida. Ska det kontrolleras öht så är det på ägarens eget initiativ. Resultatet skickas från SLU till både ägaren och registraturen, men jag har aldrig sett officiella uppgifter på om det sker någon uppföljning ELLER registrering av dessa uppgifter.

Tillbaka till mitt eget ursprungliga inlägg - igen!
Är det verkligen ingen som funderar på hur respektive ras kan komma att drabbas bl.a. ekonomiskt av dessa "dödliga gener"? Jag har själv svårt att se framför mig hur det skulle kunna bli - därav frågan! :confused:

OECD som några av er diskuterat drabbar även araber fast i en annan form, nämligen som cystor i bakknäna, vilket även det tystas ned. Varken OECD eller cystor är dödligt i sig, alltså inte en "dödlig gen", däremot kan de medföra så svåra skador/smärtor att en häst kan behöva avlivas som följd av att ha OECD eller cystor. Idag kan man inte testa eller avgöra vilka gener som ger dessa sjukdomar. Tur eller otur? Inom travsporten finns så gott om pengar (för vissa iaf) att det är värt att operera för att få fram en vinnare. Men inom andra raser finns kanske inte intresset att lägga pengar på operationer av en häst som man på förhand kunde ha "låtit bli att tillverka"?

Enligt vad jag har förstått krävs det någonstans mellan 50 och 100 gener för sjukdomen, från båda föräldrarna, för att sjukdomen ska bryta ut hos avkomman. (Namnet på den vet. som gav mig dessa siffror kan ni få om ni PM:ar mig.)

Detta med OECD och cystor skulle också vara intressant att diskutera ... men i en annan tråd? Om det nu är så att ni har bestämt er för att bara diskutera dödliga gener. :smirk:
/Anne

Man vet inte ärftlighetsgången på OCD och cystor, därför är det svårt att disktera nåt vidare om detta...
Men jag håller med, en separat tråd om detta - UTAN att nämna några specifika hästar - är helt okej!

Nej, jag är faktiskt inte det minsta nervös utan skulle faktiskt välkomna DNAtestning för dessa letala sjukdomsanlag, OM DET FANNS såna tester för de anlag som finns inom shetlandsrasen!
Däremot ifrågasätter jag påståendet om att OLWS-anlaget finns i de renrasiga shetlandsponnyerna med ursprung från Storbritannien. FInns det amerikanska shetlandsponnyer är jag inte förvånad, för där blandar man raser hej vilt för att få fram det utseende man vill ha, inte det som rasbeskrivningen säjer.

Jag kan verkligen inte förstå att man VILL avla på hästar som bär på letala gener, när man vet om att det finns.

Vet du! :idea: NEWS FLASH!!
Hästens DNA är FULLT av diverse recessiva gener! Fux är en sådan, flax en annan... ;)

Kanske dags att införa ett bättre begrepp för det Ni babblar om, för precis som Cilla W skrev i ett tidigare inlägg så är recessiv INTE ALLS = letalt eller felaktigkt!
skriv om t.ex "recessiva letala sjukdomsanlag" i fortsättningen, så blir begreppen inte ihopblandade!!

Och en tredje sak:
SÅ länge man anser att konstantskimmelanlag inte ens är förenligt med fosterutvckling så ser jag ingen anledning alls till åtgärd avseende detta anlag.

För att med "moderator titeln" i ryggen hoppa på folk med ett litet antal inlägg tycker jag du är ovanligt okunnig inom området samt påhoppande för att ha postat tiotusentals inlägg..
Sedan vore det otroligt spännande att ha fått svar och kommentarer från dig som seriös på frågeställningarna många av oss har ställt dig...verkar lite som om du väljer bort mycket att icke kommentera?!:angel:

Som jag redan sagt så kollas det aldrig, så vitt jag vet, om en arab är SCID-bärare varken från rasföreningens eller myndigheternas sida. Ska det kontrolleras öht så är det på ägarens eget initiativ. Resultatet skickas från SLU till både ägaren och registraturen, men jag har aldrig sett officiella uppgifter på om det sker någon uppföljning ELLER registrering av dessa uppgifter.

Tillbaka till mitt eget ursprungliga inlägg - igen!
Är det verkligen ingen som funderar på hur respektive ras kan komma att drabbas bl.a. ekonomiskt av dessa "dödliga gener"? Jag har själv svårt att se framför mig hur det skulle kunna bli - därav frågan! :confused:

OECD som några av er diskuterat drabbar även araber fast i en annan form, nämligen som cystor i bakknäna, vilket även det tystas ned. Varken OECD eller cystor är dödligt i sig, alltså inte en "dödlig gen", däremot kan de medföra så svåra skador/smärtor att en häst kan behöva avlivas som följd av att ha OECD eller cystor. Idag kan man inte testa eller avgöra vilka gener som ger dessa sjukdomar. Tur eller otur? Inom travsporten finns så gott om pengar (för vissa iaf) att det är värt att operera för att få fram en vinnare. Men inom andra raser finns kanske inte intresset att lägga pengar på operationer av en häst som man på förhand kunde ha "låtit bli att tillverka"?

Enligt vad jag har förstått krävs det någonstans mellan 50 och 100 gener för sjukdomen, från båda föräldrarna, för att sjukdomen ska bryta ut hos avkomman. (Namnet på den vet. som gav mig dessa siffror kan ni få om ni PM:ar mig.)

Detta med OECD och cystor skulle också vara intressant att diskutera ... men i en annan tråd? Om det nu är så att ni har bestämt er för att bara diskutera dödliga gener. :smirk:
/Anne
:confused:

Varför en annan tråd när min önskan med tråden var diskussion gällande både letala samt gener som i dubbel uppsättning kan orsaka lidande??

fast nu är ju inte detta som någon råkat få utan något som man medvetet avlar vidare på med hjälp av stark in/linjeavel! Inavel och linjeavel har alltid använts för prestation men när det gäller färg är det inte alltid att föredra.

??????....så inavel är att föredra närdå???....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka