Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Till skillnad mot OLW är slinger inte letalt. Ston kan inte sprida sina gener på samma sätt som en hingst och därför har det bara förekommit ett litet antal slingerföl sedan de stora utslagningarna på 60- och 70-talen. Rasen har också arbetat långsiktigt på att bevara en större avelsbas.

Vi har HERDA vilket inte är ett letalanlag...trots det...TOTALFÖRBUD att avla på anlagsbärare...
Min fråga var bara om det är totalförbud att avla på stona??

Jag personligen är ju inte så otroligt insatt i ämnet så jag har svårt att svara på dina funderingar. Jag har ju liknande själv;) . Det jag själv är säker på är att jag, om jag nu skulle vilja avla, inte skulle välja en häst (typ/ras) med lethala gener. Inte ens om de fanns långt bak.

För säkerhetsskull har jag skickat en förfrågan till Welshponnyföreningen då Wild Rein påstod att man funnit OLWS hos just Welsh... Med tanke på att skäck inte är godkänd färg vill åtminstone jag veta om det ligger någon sanning i det...min fux (enligt passet) är mycket vit ovanför knäna på alla fyra och har en bukfläck... Jag har inte fått svar än. Oavsett vad svaret bli kommer hon att testas innan ev.avel och det blir inga föl om det finns där, nej.

Du nämner konstantskimmelanlaget och jag gör samma bedömning där. Aveln bör ju inrikta sig på att hålla linjerna friska och då bör ju dessa gener inte föras vidare...

Dock...i eftertanke (tack avur för ditt inlägg)...kan man med säkerhet garantera att det inte slår igenom när det ligger längre bak i stammarna bör det ju vara rätt lugnt att fortsätta avla så...kanske till och med jag skulle kunna tänka mig att köpa en sån avkomma...???...Det lämnar jag obesvarat tills jag vet mer:o

Jag reagerade också på Wild Reins tvärsäkra påstående om förekomsten av OLWS hos Welsh, liksom den lista som Joice först presenterade på de raser som testats positiva. Den lista som bla innehöll Arab, och som kom från forskare i USA. Enligt UC Davies har den letala framegenen (OLW) hittats hos Paints, Quarter, Fullblod och Miniatyrer + de amerikanska raser där man avlat in frames. Inte hos det Arabiska Fullblodet. Jag kan tänka mig att det kan finnas hos tex American Shetland. Den har bara namnet gemensamt med sin europeiska förfader, och ser ut som någon slags ”Mini-Hackney”, är ofta flikigt mönstrad, resultatet av att man korsat in Pintoponnyer. Att frameanlaget skulle finnas hos ”originalet” finns det inga som helst belägg för.

Att det skulle ha funnits hos det engelska fullblodet innan I was Framed finns det väl inte heller några belägg för? Frameanlaget kommer från de hästar som spanjorerna medförde till USA och spreds via ”indianponnyerna” som ligger bakom Quartern och det Amerikanska fullblodet, och spridningen idag sker genom inkorsning. Ditt franska fullblod har väl också amerikanskt blod, Joice? Liksom den tyska framehingsten på Falkenhorst? Han är väl född i USA?

Enligt mailet från Rolf på Animal Genetics har man där hittat frame hos det Arabiska fullblodet. Enligt UC Davies existerar inte anlaget i rasen, men forskningen lutar åt att det finns flera sabinoanlag, eftersom hittills testade sabinotecknade Araber (och Clydesdale) inte bär sabino1 (vilket fö är anledningen till att detta anlag kallas sabino1). Jag finner det ytterst märkligt att man på Animal Gentics INTE skulle ha informerat sina kollegor om att de hittat frame hos rasrena Araber! Alltså RASRENA sådana, inte Arabian Paints med typ 97% Arabblod och 3% Paint….

Jag kontaktade därför både Animal Genetics och Pet DNA Service. Av Rolf har jag inte fått något svar, men Michal Prochazka verkar som synes ovetande om förekomsten av frame hos Arab (och Welsh):

The lethal white overo gene is found in several breeds including Paints, Miniatures, Quarter horses, Thoroughbreds. But I am not aware that it would be present in the Arabians, or in the Welsh ponies. The Sabino genes are quite common in various breed (it is suspected that there are several genes causing the variety of Sabino patterns), but to my knowledge none of them are lethal.

I am hoping this helps, and please let me know if you have more questions.

Thank you for contacting me!

Michal Prochazka, MD

Founder & Director
Pet DNA Services of Az
www.petdnaservicesaz.com
(Equine testing; Avian sexing)

Det hjälper inte att kasta skit på andra bara för att man själv sitter i skiten! Det tycker jag faktiskt att APHA gör genom att gå ut med påståenden om att det ska finnas rapporter om konstantskimliga ston som kastat sent pga homozygota föl. Det gagnar inte deras sak, och nog borde väl de ansvariga i en så färgkunnig avelsförening förstå att påståendet faller på sin egen orimlighet! Det finns ingen test för Rn-anlaget, så HUR har man kunnat fastställa detta?

Nu kanske det låter som om jag är negativt inställd till frameavel. Så är det dock inte, och jag tycker också det var FEL att lägga avelsförbud på Framepositiva hästar, och lider med dem som drabbats. Däremot är obligatorisk test av alla hästar med frame i stamtavlan en bra sak. Av såväl mönstrade som enfärgade, eftersom anlaget kan maskeras när flera anlag är inblandade. Vilket fö också klart och tydligt framgår av den studie som APHA presenterar. För siffrorna betyder inte att tex sabino overo och splash white overo är likalydande med det letala frameanlaget som några här tycks tro. Det betyder bara att de har detta anlag OCKSÅ. Eller som Crazy så förtvivlat försöker förmedla: Frame är en av overogenerna, och alla frame overos bär det letala anlaget i enkel uppsättning. Oavsett vad fenotypen säger. En häst kan ha samtliga dessa dessa anlag, men endast dubbla frameanlag ger lethal white föl.

Att det skulle ställa till problem i aveln inom de två rasföreningarna har jag mycket svårt att tro. Jag är säker på att alla seriösa Paint/Quarteruppfödare testar och undviker frame + frame parningar. Däremot kan jag se ett visst problem i framtiden, men det har inte med frameanlaget som sådant att göra, utan med den nu i det närmaste legaliserade buskaveln! Vad händer när någon mindre seriös upplåter sin fläckiga unghingst till grannens sto? Om denna hingst bär på frameanlaget kommer 50% av avkommorna att föra anlaget vidare. Om grannens sto dessutom råkar ha något mönster, finns det risk att anlaget inte kommer att synas på avkomman, inte heller hos dennes avkommor i sin tur. Så rullar det på, och till slut kommer den dagen då man betäcker två sådana för att få en ”fräck skäck” och det homozygota LWO-fölet är ett faktum. Personer som sysslar med den typen av fölproduktion (jag vägrar att kalla det avel), brukar sällan ha varken kunskap eller lust att sätta sig in i problem som ev kan finnas. Så enligt min åsikt är det i buskaveln som lethal white föl kan komma att födas, knappast inom Paint och Quarteraveln….

Selektivt läsande och mycket fria tolkningar verkar ju iallafall vara en gemensam nämnare för ert gebit iallafall om man kollar denna tråd.
Jag använde uttrycket western-polare och det översätter du till western-muppar.....:crazy:

Jag gick in i denna tråd och påtalade att påståendet att så många andra raser ansågs vara bärare av detta anlag kanske inte var med sanningen överensstämmande eftersom detta handlar om raser som i USA ses och avlas på ett helt annat sätt än i dessa rasers hemländer.

Ja...fria tolkningar är man mycket van vid i detta sammanhang....jag översatte inte från polare till muppar....
Dock en nedlåtande ton från dig kombinerat med att dra allt westernfolk över en kam....
Jag är en western mupp, helt klart:smirk: och jag värnar om min ras och kommer att slåss för dess framtid även i lilla Sverige...Men jag kan lova dig är att jag är en väl insatt westernmupp till råga på allt....he, he;)
Detta var dock vill jag påpeka än en gång INTE en OLWS tråd...jag ville ha en diskussion utan att bli helt insnöad på OLWS, eftersom det finns så mycket i det här som skrämmer mig...OLWS är en liten del i det hela....

Det hjälper inte att kasta skit på andra bara för att man själv sitter i skiten! Det tycker jag faktiskt att APHA gör genom att gå ut med påståenden om att det ska finnas rapporter om konstantskimliga ston som kastat sent pga homozygota föl. Det gagnar inte deras sak, och nog borde väl de ansvariga i en så färgkunnig avelsförening förstå att påståendet faller på sin egen orimlighet! Det finns ingen test för Rn-anlaget, så HUR har man kunnat fastställa detta?

Nu kanske det låter som om jag är negativt inställd till frameavel. Så är det dock inte, och jag tycker också det var FEL att lägga avelsförbud på Framepositiva hästar, och lider med dem som drabbats. Däremot är obligatorisk test av alla hästar med frame i stamtavlan en bra sak. Av såväl mönstrade som enfärgade, eftersom anlaget kan maskeras när flera anlag är inblandade. Vilket fö också klart och tydligt framgår av den studie som APHA presenterar. För siffrorna betyder inte att tex sabino overo och splash white overo är likalydande med det letala frameanlaget som några här tycks tro. Det betyder bara att de har detta anlag OCKSÅ. Eller som Crazy så förtvivlat försöker förmedla: Frame är en av overogenerna, och alla frame overos bär det letala anlaget i enkel uppsättning. Oavsett vad fenotypen säger. En häst kan ha samtliga dessa dessa anlag, men endast dubbla frameanlag ger lethal white föl.

Att det skulle ställa till problem i aveln inom de två rasföreningarna har jag mycket svårt att tro. Jag är säker på att alla seriösa Paint/Quarteruppfödare testar och undviker frame + frame parningar. Däremot kan jag se ett visst problem i framtiden, men det har inte med frameanlaget som sådant att göra, utan med den nu i det närmaste legaliserade buskaveln! Vad händer när någon mindre seriös upplåter sin fläckiga unghingst till grannens sto? Om denna hingst bär på frameanlaget kommer 50% av avkommorna att föra anlaget vidare. Om grannens sto dessutom råkar ha något mönster, finns det risk att anlaget inte kommer att synas på avkomman, inte heller hos dennes avkommor i sin tur. Så rullar det på, och till slut kommer den dagen då man betäcker två sådana för att få en ”fräck skäck” och det homozygota LWO-fölet är ett faktum. Personer som sysslar med den typen av fölproduktion (jag vägrar att kalla det avel), brukar sällan ha varken kunskap eller lust att sätta sig in i problem som ev kan finnas. Så enligt min åsikt är det i buskaveln som lethal white föl kan komma att födas, knappast inom Paint och Quarteraveln….

Jag håller med dig, jag har nämnt ett flertal gånger att det handlar inte om pajkastning mellan olika raser. Jag vill inte ha avelsförbud oavsett ras!!!
Jag vill att folk tänker efter vad detta innebär inom just deras ras...vad skulle ett totalt avelsförbud göra med din ras, oavsett vad det gäller för sjukdom eller anlag...
Jag vill att kunniga personer inom sin egen ras ska ha förtroendet att bedriva avel efter eget kunnande och egen erfarenhet...
Att jag frågar om vad som gäller inom olika raser är inte för att jag vill kasta skit på någon...jag är genuint intresserad av att veta hur de olika rasföreiningarna behandlar olika ärenden för att kunna fortsätta med sin avel...
Jag tycker rudden verkar ha löst det bra om dom är glada över det...men man borde kunna få använda sto och hingst på lika villkor,

men forskningen lutar åt att det finns flera sabinoanlag, eftersom hittills testade sabinotecknade Araber (och Clydesdale) inte bär sabino1 (vilket fö är anledningen till att detta anlag kallas sabino1).

ohh det visste jag inte att man hade fått fram...nu vaknade Anneli med ett stort leende.:D Har du nån länk att hänvisa till för mer läsning??...blir som leld och lågor då detta bekräftar något jag misstänkt länge.Ingen trodde ju på vad jag själv gissade på om arvsmassan hos sabinos...förräns det blev bekräftat a paintföreningen(USA) i deras efterforskningar.Det dyker upp nya saker hela tiden...

Eller som Crazy så förtvivlat försöker förmedla: Frame är en av overogenerna, och alla frame overos bär det letala anlaget i enkel uppsättning. Oavsett vad fenotypen säger. En häst kan ha samtliga dessa dessa anlag, men endast dubbla frameanlag ger lethal white föl

Tack för att du noterade och förtydligade detta!

Citerar mej själv;

Men jag kan också förstå vinkeln om genspridning och minskad genpool...men hur långt fram i tiden då?Finns det någon som ens forskat i hur lång tid det skulle ta?

Men å andra sidan kan vi idag skapa nya hästar genom en bit fryst hud...om det sparades tillräckligt med material...skulle hästarna aldrig bli hotade av något slags "utrotning" hur vi än vände på det...se bara på hur de gjort med afrikanska nästan utdöda djurraser

Senast ändrad av en moderator:

Ja...fria tolkningar är man mycket van vid i detta sammanhang....jag översatte inte från polare till muppar....
Dock en nedlåtande ton från dig kombinerat med att dra allt westernfolk över en kam....
Jag är en western mupp, helt klart och jag värnar om min ras och kommer att slåss för dess framtid även i lilla Sverige...Men jag kan lova dig är att jag är en väl insatt westernmupp till råga på allt....he, he
Detta var dock vill jag påpeka än en gång INTE en OLWS tråd...jag ville ha en diskussion utan att bli helt insnöad på OLWS, eftersom det finns så mycket i det här som skrämmer mig...OLWS är en liten del i det hela....
Vill du vara mupp så får du vara mupp, det är helt ok för mig:D Vi har alla våra specialintressen och områden, mitt är det engelska fullblodet och dess blodslinjer. Helt enkelt en fullblodsnörd:p

Det var inte meningen att dra med dig i fallet då jag nämnde joice western-polare och deras insöade åsikter och för det ber jag om ursäkt.

Nu har jag pratat med Weatherbys Ireland Ltd och så länge han betäcker naturligt så blir avkomman reggad i Weatherbys och kan tävlas i galoppen,de skickar ett cert till svensk galopp tex och så blir han/hon reggad som import här. Tele till Weatherbys Ireland Ltd 00353-45879979.

Jag håller med dig, jag har nämnt ett flertal gånger att det handlar inte om pajkastning mellan olika raser. Jag vill inte ha avelsförbud oavsett ras!!!
Jag vill att folk tänker efter vad detta innebär inom just deras ras...vad skulle ett totalt avelsförbud göra med din ras, oavsett vad det gäller för sjukdom eller anlag...
Jag vill att kunniga personer inom sin egen ras ska ha förtroendet att bedriva avel efter eget kunnande och egen erfarenhet...
Att jag frågar om vad som gäller inom olika raser är inte för att jag vill kasta skit på någon...jag är genuint intresserad av att veta hur de olika rasföreiningarna behandlar olika ärenden för att kunna fortsätta med sin avel...
Jag tycker rudden verkar ha löst det bra om dom är glada över det...men man borde kunna få använda sto och hingst på lika villkor,

Ja du skrev vad jag just skulle skriva! Nu slapp jag! :bow:

Allmänt förtydligande: OLWS är ett syndrom. OLW är en ostbåge.

roslagen: Får jag fråga, om jag är en av de insnöade western-polarna?

Vill du vara mupp så får du vara mupp, det är helt ok för mig:D Vi har alla våra specialintressen och områden, mitt är det engelska fullblodet och dess blodslinjer. Helt enkelt en fullblodsnörd:p

Det var inte meningen att dra med dig i fallet då jag nämnde joice western-polare och deras insöade åsikter och för det ber jag om ursäkt.

Helt ok för mig....:love: jag irriterar mig inte på personers åsikt så till vida att det har inget med mig personligen att göra...det har dock DSM som är på häxjakt gällande vissa saker...grrr...de kliver dessutom utanför regelverket många gånger med sina uttryck..
Jag skulle vilja se dom ta en fight med ditt rasförbund...det skulle dom aldrig våga tror jag;)

Tack för ursäkten förresten...jag hoppas att jag inte glömmer bort det när jag måste be om ursäkt nästa gång!!!:angel:

För er som skriker pajkastning och häxjakt och allt vad det är, jag tror inte ni har förstått vad vi är ute efter.

Återigen vi vill inte belägga några raser/individer med förbud pga en gen. Men INTE VÅRA HELLER!!!!
Testtvång, absolut. Förbud mot avel som kan resultera i sjuk/död häst ja! (Tex Hypp gen, dubbel OLWS-gen, Herda osv -för att ta dom jag känner igen)

Vi är oroade för våra rasers överlevnad i detta landet. Inte för rasen som sådan, som sagt, det är bara Sverige som har dessa förbud och på så sätt stoppas ändå inga gener, och raserna kommer fortsätta frodas i resten av världen. Utan döda föl osv. Sverige går inte i förgrunden och är stolta för att vi har lyckats avla bort alla genmutationer i världen hästpopulation! Vi står kvar och ser dumma ut!

Det är tex färre och färre som väljer att köpa/föda upp tex painthästar (som ett exempel nu) i Sverige. Det blir färre tävlingar och till slut är det ingen som orkar bry sig mer. De painthingstar som blir kvar är de, som betäcker alla raser (och helst är homozygota tobianos), ofta med tvivelaktig stam, inga tävlingsmeriter och/eller dålig exteriör. Hållbarhet har vi inte ens pratat om. Tycker vi att det är bra??? Och vem säger att inte all avel på homozygota tobianos när som helt exploderar i en ny genmutation??? Vad gör vi DÅ???

En del säger sig välja bort Paint o Quarter PGA de sjuka gener som finns i populationen, och lurar sig med att det det inte finns sådant i andra raser, när problemet till stor del är att det just inom Paint och Quarter har förts fram i ljuset, tagits fram tester och pratats om saken! Och som ett resultat av detta idoga arbete har fått stämplar hit och dit med avelsförbud! Det klart som f**n att det skrämmer folk!

En del säger sig välja bort Paint o Quarter PGA de sjuka gener som finns i populationen, och lurar sig med att det det inte finns sådant i andra raser, när problemet till stor del är att det just inom Paint och Quarter har förts fram i ljuset, tagits fram tester och pratats om saken! Och som ett resultat av detta idoga arbete har fått stämplar hit och dit med avelsförbud! Det klart som f**n att det skrämmer folk!
Fast det där med skrämselpropaganda funkar ju åt två håll. Speciellt när folk med uppenbar noll koll och insikt i vissa rasers regelverk och dessutom utan egentlig faktakoll plötsligt står på barrikaderna och vrålar högt om att dessa raser är behäftade med genetiska och dödliga defekter :crazy:

Men det är inte det vi pratar om.Vi pratar om bristfälliga stamböcker som reggar fbl, som inte alls har samma krav som huvudstamboken.

Vi har HERDA vilket inte är ett letalanlag...trots det...TOTALFÖRBUD att avla på anlagsbärare...

Ooups - där rök i princip halva avelsbasen gällande reining/cutting eftersom mååånga har Poco Bueno i stammen...
Ska bli intressant att se hur många som är fritestade inför avelssäsongen iår...

homozygota tobianos när som helt exploderar i en ny genmutation???

Faktum är att jag nyligen läste någonstans om nåt sånt...tysk sida.Nåt som kallades KM1...men jag begriper noll av det där.:confused:

Fast det där med skrämselpropaganda funkar ju åt två håll. Speciellt när folk med uppenbar noll koll och insikt i vissa rasers regelverk och dessutom utan egentlig faktakoll plötsligt står på barrikaderna och vrålar högt om att dessa raser är behäftade med genetiska och dödliga defekter :crazy:

Ja, det stämmer ju...hur vore det med lite samarbete "över gränserna" kanske??

Ooups - där rök i princip halva avelsbasen gällande reining/cutting eftersom mååånga har Poco Bueno i stammen...
Ska bli intressant att se hur många som är fritestade inför avelssäsongen iår...

Mitt råd skulle vara till alla seriöst avlande människor...vet ni vad ni gör, vet ni konsekvenserna av aveln. Baseras aveln på kunnande och erfarenhet och vid kända anlag vilka är testningsbara.....VISA CIVILKURAGE.....om vi alla avlar......vad ska dom göra???
Jag vägrar att förkasta dyra avelsdjur på grund av myndighetens övertolkande av djurskyddslagen.....basta!!:banana:

Ouch...kändes som om jag fick mig en "känga" där...

Jo, jag har backat från dessa raser bl.a. för dessa sjukomar och syndrom...lethala som icke lethala. Varför? Jo, för att jag har erfarenhet från hundaveln t.ex. där en hund med PRA (ett exempel)inte används i aveln. PRA är inte dödlig, dock... Där är filosofin att aveln ska verka för friska djur även i genbanken. (sen håller man på med en massa annat i aveln som inte är riktigt rumsrent men det får vi ta i ett annat forum:cool: ) Nåväl, det bidrar till att jag tappar intresset för drabbade hästraser.

Dessutom är jag "en sån" som betäckt ett sto med en Homozygot Tobiano...detta trots att jag är helt ointresserad av skäck som färg på häst. Valet av hingst baserades på vilka svagheter stoet har och hingsten kompletterade henne, helt enkelt.

Jag är övertygad om att jag inte är ensam i min tvekan att köpa en QH/P (eller andra raser heller, för den delen) där det finns kända lethala gener, men vi kanske är en "ickeintressant"-grupp:cool:

Dessutom är jag "en sån" som betäckt ett sto med en Homozygot Tobiano...detta trots att jag är helt ointresserad av skäck som färg på häst. Valet av hingst baserades på vilka svagheter stoet har och hingsten kompletterade henne, helt enkelt

En liten fundering bara.Du säger dej vara ointresserad av färg...men de två hingstar som du nämner dej ha varit intresserad av på din hemsida är den ena VTR och en appaloosa hingst?Bägge har ju färg?

Fast då misstolkade du mig, för det var inte en känga till dig personligen!

Det finns givetvis olika anledningar till att man betäcker med en homozygot painthingst och varför man betäcker ej renrasigt osv osv. Jag sätter mig inte till doms över någondera om det är genomtänkt och inte enbart har med färg och tillgänglighet att göra. Dock tycker jag att det är trist när färg och korsningavel ses som mer seriöst och legitimt än planerad rasavel, vilket jag upplever att det gör om man ska hårddra detta i förlängningen....

(Planerad korsningsavel kan vara bättre än rasavel "hej hopp" som det tex skulle bli om man parade två OLWS anlagsbärare med varandra.)

Och om man backar för alla raser med letala gener bakigenom (fast frågan är hur många det finns kvar att välja på, även om vissa raser visst är mer förskonade än andra) om så ens en enda gen, så ska man backa för paint o quarter också!
Det jag tycker är fel är om man backar för enbart dessa raser där generna är mer kända utåt och "jobbas med" och inte för andra raser där det finns andra letala gener, kanske tom mer vanliga, bakom men som inte gemene man direkt känner till eller kopplar ihop med just den rasen.

Förstår du hur jag menar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
6 121
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 858
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel FORTSÄTTNING PÅ STÄNGD TRÅD!!! Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 531
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit