Avel Med Recessiva Anlag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Avel Med Recessiva Anlag

Ja, på det sättet minskade man spridningen inom rasen. Jag har inte tillgång till någon lista på hingstar som konstaterats som anlagsbärare men den stora vågen var på 60- och 70-talen. Därefter har det bara kommit fram två. Genom krafttag så fick man i stort sett bukt med det.
Avel med defekta recessiva anlag ska det stå i överskriften!
:bow: :bow: :bow:

Detta såg jag att ni ägnade er åt igår i den numer stängda tråden då ni satt och pushade på varandra (westernfolket) i era smarta planer på hur att kringgå svensk lagstiftning genom att regga era hästar än här än där och lite kors och tvärs såsom det passar er själva!

För mig som läskunnig och ickemoderator i detta forumet så är det ett direkt övertramp av regelverket!

Sedan är det från den numer stängda tråden ett faktum att ni (ja nu drar jag er alla över kam) läser selektivt på alla nivåer för du glömde visst att läsa den sista lilla detaljen i forumets - så uppenbart självklara och enkla - regler.....:devil:

Klanka inte på moderatorerna de har sett till att detta forum funkat i flera år och själva kommer ni hit med en j-a besser-wisser attityd och förutsätter att ni ska bli tagna på allvar!

Nä, nä nä....stopp nu!! Då min häst är född Quarter är det INGET regelbrott att använda hästens AQHA papper och strunta i APHA papprena, som hästen då endast fått pga mera vita tecken!!!!!!!!!
Hästen är Quarter.....! Så det är inget lagbrott...försök inte!! Det är bara oerhört smart att hålla APHA pappren från fel händer:)

Klanka inte på moderatorerna de har sett till att detta forum funkat i flera år och själva kommer ni hit med en j-a besser-wisser attityd och förutsätter att ni ska bli tagna på allvar!

Fortsätt att svära du..det bevisar för mig din seriositet och ditt kunnande i denna fråga!!:devil: :devil: :devil:

Nä, nä nä....stopp nu!! Då min häst är född Quarter är det INGET regelbrott att använda hästens AQHA papper och strunta i APHA papprena, som hästen då endast fått pga mera vita tecken!!!!!!!!!
Hästen är Quarter.....! Så det är inget lagbrott...försök inte!! Det är bara oerhört smart att hålla APHA pappren från fel händer:)
Eftersom du själv skriker om att samma regler gäller för alla raser, så kan du ju inte påstå annat än att det där är försöka slingra sig undan ett beslut.
OM det är olagligt eller inte ska jag låta vara osagt, men det är i vilket fall som helst väldigt oseriöst i mina ögon.

Jag vill höra så mångas åsikt som möjligt om detta också gärna vilken ras ni "tillhör"
Inom nordsvensken är inte hästar med dubbelt gult anlag välkomna heller. Är det så att de är mer känsliga för solljus eller är det bara nys?

Inom nordsvensken är inte hästar med dubbelt gult anlag välkomna heller. Är det så att de är mer känsliga för solljus eller är det bara nys?
Det är förmodligen bara en kvarleva från den tid då man felaktigt trodde att dessa dubbelgula var albino - vilket man idag vet att de inte är. De flesta rasföreningar har tagit bort dubbelgul från sina defektlistor.
Jag har inte hört talas om att dessa dubbelgulingar :love: har mer hudproblem än andra. De är ju inte ens pigmentlösa i huden...

Eftersom du själv skriker om att samma regler gäller för alla raser, så kan du ju inte påstå annat än att det där är försöka slingra sig undan ett beslut.
OM det är olagligt eller inte ska jag låta vara osagt, men det är i vilket fall som helst väldigt oseriöst i mina ögon.

Det ÄR inte olagligt, jag kunde ha låtit bli att överhuvudtaget ha registrerat hästen som Paint..detta gör man dock för man har tex ett mycket större antal tävlingar att deltaga i...som exempel!
Vad baserar du din åsikt om att detta skulle vara oseriöst på...vad gäller ex. passansökan där används ett reg. bevis naturligtvis då hästens AQHA reg. bevis eftersom det är en Quarter hästen är!!!
Så vilket beslut menar du att jag slingrar mig undan ifrån???

Jaså är de det?

Ja jag känner en del som har dubbelgula hästar och enligt dem så verkar huden ngt känsligare (runt ögon och mule) och att de kan ha ngt känsliga ögon vad det gäller solljus.Men det är ingen katastrof.

Möjligen tas det upp under Maj månad....

OK jag är intresserad av hur det går med det hela...du får gärna uppdatera mej om läget om du vill.

"MIN" hingst står fortf i USA...och jag suktar efter den vill jag lova...funderar nästan på att ta in den ändå oavsett-men jag vill inte ha en SÅN stämpel i passet...så vad gör man?

Vad är DSM egentligen...hänger inte med riktigt?

Aha men det är ändå så att man som djurägare är skyldig till att testa sina djur om de tillhör vissa raser alt korsningar med dessa som kan vara bärande av defekta gener(oavsett vad vi tycker om det)...enligt svensk lagordning heter det ju också att man är skyldig till att hålla sej själv upplyst om gällande regler...så idag går det inte med "det visste inte jag".

...tom de som haft korsningar efter positivt testade hingstar har varit tvungna att ordna test för att inte få stämpel i passet.En bekant till mej blev så illa tvungen...att ordna det.Trots att det var en korsning.

Fortsätt att svära du..det bevisar för mig din seriositet och ditt kunnande i denna fråga!! :devil: :devil: :devil:

Hur jag kan framstå som seriös eller inte för att jag försvarar moderator funktionn på ett forum som jag besökt i flera år har jag väldigt svårt att förstå:crazy:

Jag har aldrig utgett mig för att vara en expert på området av nedärvbara sjukdomar däremot kan jag vissa rasers stamböcker och regler vilket fått mig att ifrågasätta era tveklösa påståenden att dessa anlag finns i mina specialraser.

Raser som man i vissa fall garanterat vet har andra förusättningar och regler i USA och som t.ex i shettisarnas fall späs ut blodsmässigt och ändå är A-reggade!

Det jag oxå vet är att man tidigare i Sverige hade rejäla problem med hovbroskförbening på ardennerhästar. Efter att man tagit till rejäla åtgärder i denna frågan har man så gott som lyckats utrota denna defekt enligt Atle.

Själv förstår jag inte era problem med dessa förordningar som ni så starkt emotsätter er. När jag hade labrador på 80-talet så friröntgade man höfter och speglade ögon. Frisk hund = möjlighet att användas i avel, sjuk hund = kasserad. Detta för att få bukt med höftledsproblem och ögonsjukdom. Dalmatinerhundar har hörselproblem, alltså gör seriösa och anslutna uppfödare hörseltest för att utesluta att sjuka djur hamnar i aveln. Ni borde välkomna detta istället för att anse er antastade och påhoppade.

Ni verkar mest lida av ett stort anfall av att vilja utöva civil-olydnad och anser er förföljda och trakasserade för att ni är en liten ras. Om nu rasen är liten och man har en liten avelsbas att avla på är det ju ännu viktigare med selektivt urval av avelsindivider om man vill hålla den frisk.
Därmed inte sagt att man inte ska kontrollera andra raser men det gör man ju på olika sätt och jag är övertygad om att om det fanns någon form av vetenskaplig bevisning i denna frågan att alla de raser som ni tidigare nämnt - som inte är boendes och uppfödda i USA - och hänvisat till så skulle även myndigheten reagera.

Sist men inte minst så är det om man ska återgå till raserna ett mycket intressant faktum att den hingst som anses vara Quarterrasens urfader i USA lömskt registrerades in som engelskt fullblod i USA i början av 1900-talet för att kunna få gå på banan.

Han fick 20 avkommor - med ättlingar - som alla felaktigt hamnat i den amerikanska stamboken för fullblod. Detta apropå mina och många andras funderingar huruvida det stått till med aveln i USA:angel:

Vilket syfte har ni då om det inte är för att slippa ett ev. positivt gentest??? Ledsen, men det gör mig bara ännu mer tveksam till att skaffa rasen...:cool:

Det jag oxå vet är att man tidigare i Sverige hade rejäla problem med hovbroskförbening på ardennerhästar. Efter att man tagit till rejäla åtgärder i denna frågan har man så gott som lyckats utrota denna defekt enligt Atle.

Vill egentligen inte ge mig in i denna ngt inflammerade debatt, men tyvärr är det så att man inte lyckats alls med åtgärderna mot hovbroskförbenning på ardenner. Hingstarna har röntgats i många år, utan märkbart resultat. Iom att stona inte röntgats har resultatet varit nedslående och idag har man i mina ögon gett upp och gdk 3-åringar med helt förbenade hovbrosk.
Detta med motiveringen att ärftligheten är tveksam.:crazy:

Fast nu var det ju inte jag som sa att det gett resultat utan det var Atle;) Problemet som sådant har jag däremot länge känt till.

Däremot anser jag att bägge kön ska kollas i sådana här fall oavsett sjukdom men det är en annan. T.ex så har mina avelsston vart friröntgade från lösa benbitar och använts med hingstar som i sin tur vart friröntgade.

Jag resonerar likadant. Innan jag betäckte min Nordis (Bruks...och nu är det ca 9 år sedan) röntgades hon runt om och var fri, trots att hon var 17 år då. Enligt rtg-veterinär var det inte ovanligt att hovbroskförbening kunde utvecklas i hög ålder. Hade hon inte varit fri hade jag inte betäckt...:cool:

Själv förstår jag inte era problem med dessa förordningar som ni så starkt emotsätter er. När jag hade labrador på 80-talet så friröntgade man höfter och speglade ögon. Frisk hund = möjlighet att användas i avel, sjuk hund = kasserad. Detta för att få bukt med höftledsproblem och ögonsjukdom. Dalmatinerhundar har hörselproblem, alltså gör seriösa och anslutna uppfödare hörseltest för att utesluta att sjuka djur hamnar i aveln. Ni borde välkomna detta istället för att anse er antastade och påhoppade.

SJUK HÄST=Kasseras absolut, ANLAGSBÄRANDE INDIVID=Planerad avel......=INGA SJUKA DJUR ÖVERHUVUDTAGET!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara... 2
Svar
24
· Visningar
6 132
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Avel Har en liten fundering över hur representanter för "vilken ras som helst" ställer sig till avel med recessiva anlag. Med recessiva anlag... 12 13 14
Svar
273
· Visningar
18 773
Senast: ameo
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det... 2
Svar
26
· Visningar
3 206
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer