Sv: Att sätta ihop delarna
Jag har också varit förledd att tro av experter att det varit mentalt - särskilt på Tiffany, och det har även veterinärer sagt om den andra. Det är ju så lätt att ta till,
Hmm....nja nu håller jag inte alls med. Det kan mycket väl
också vara mentalt både hos häst och ryttare, hos hästen av "inlärningsskäl". Den har lärt sej att det blir spänt och konstigt när det ska vara höger galopp, tex...den spänner sej och det blir obehagligt, inget blir rätt, upplever hästen heller.
Min ville öht inte gå i höger från början och det var orsaken till att jag från början blev ombedd att rida henne, för den som red då var amatörjockey (som inte ens tyckte om hästen som inte var helt lätthanterad på den tiden) och inte så bra på dressyr (vilket jag inte heller är men urvalet var inte så stort
)
HOn var kollad, på olika sätt och bedömningen var att hon inte ville gå i höger, har skrivit om hennes envisa läggning förr och ska inte gå in på det. I efterhand är jag säker på att det hade med balans och trygghetskänsla att göra. Men det är en annan fråga just nu.
Det var inte min häst, men jag tyckte om henne till skillnad från andra och så kom hon bra överens med mej. Så jag gick med på att rida henne.
Det första var att lägga henne i höger ute och det gick efter ett tag men jag märkte då att så fort hon såg något "läskigt" som hon ville slänga sej för så bytte hon snabtt tillbaka till vänster. Redan då förstod jag att det hade med säkerhet att göra men täntke inte riktigt i diagonaler och balans som nu..
I ridhuset var det svårt. Jag har aldrig varit minsta rädd för denna häst så det handlade det inte om. Men däremot alltmer stressad av att det skulle bli fel, det var så himla kört allra först.
Att få till höger galopp gick allt bättre ju mer hon fick gå i det ute, och att galoppera över bom, eller ett kryss och fortsätta i den galoppen gick bra. MEn i fattningarna låste det sej.
Det hade med all sannolikhet att göra med stress över erfarenheten att det blivit missförstånd, hästen låste sej nog mentalt, samtidigt som hon verkligen hade svårare åt det hållet. jag låste mej mentalt i alla fall, vilket hon säkert kände.
Om man själva känner olust - så känner hästen det garanterat likadant
Absolut. Och då kan det bli psykiskt även hos hästen. Sen fick jag tänka till väldigt mycket vad jag gjorde i högerfattningarna, naturligtvis.
Hur som helst var det inte då fråga om bara några gånger, för det kunde under samma pass fungera efter ett tag, och gå bra, men nästa pass var det ändå problem och det tror jag handlade om att något satt kvar mentalt - hos oss båda, precis som jacko säger. Mest hos mej säkert, men inte bara, eftersom hon gjorde samma med andra, bla en tränare som provade.
Nu är det inte minsta problem i fattningarna, sen lång tid, nu handlar det om att hålla reda på att de är raka osv, det var ju inte en tanke på först, det var bara rätt galopp som gällde då.
Delvis KL (även till jacko)
Det min gjorde var att så fort hon ens anade att det lutade mot en högerfattning inne på ridbana/ridhus under "dressyrformer" var att gå emot genom att överdriva sin egen snedhet, dvs trycka in högerbak kraftfullt och ut med vänsterbogen och på så sätt var ju höger galopp omöjlig.....
Så man fick vara väldigt bra på kontrollen av utsidan och rätta in framdelen först, vilket var svårt när hon blev så spänd.
Jag tror ens egen stress över saker har stark påverkan. Både på vad man själv gör och hur hästen reagerar.
Och nu skrev jag också långt