Just det där är ju så himla svårt! Jag känner ofta en pres, "vi kommer ingenvart, vi gör inget etc". I vissa perioder blir det inte ridning och mest annat, då fastnar jag i att må dåligt för vi inte "gör något", det är nog rätt vanligt! Det kostar ju så jäkla mycket pengar/tid och annat med hästar, så jag måste erkänna att handen på hjärtat- att jag vill rida. Jag är egoistisk nog att jag inte hade lagt så mycket tid/pengar på att endast få klappa på min häst, vilket gör att man nästan tycker man låter som världens mest egoistiska människa. Jag är väldigt mån om min häst och så oerhört tacksam för allt hon ställer upp för med mig, men jag får ju nog erkänna att det ofta är på mina vilkår, för hade varit 100% på hennes så hade hon nog stannat kvar i hagen och ätit hö istället.Ja det är absolut så, att många hästmänniskor inte ens förstår frågan. Det är inget dom ser och inget dom tar hänsyn till. Det sättet fungerar på välregulerade hästar som "vuxit upp i systemet" utan att dra på sig trauman. Men det blir ytterst olyckligt för hästar som inte är såna "enkla" hästar.
För min egen del så har jag fått jobba igenom mycket inuti mig själv pga M. Att det är mycket han inte vill - och han är ganska nöjd med att göra ingenting och bara få vara.
Hmmm, nu ska vi se om jag lyckas få fram den här tankegången...
Jag tror att vi människor så lätt hamnar i att det ska göras saker. Det ska tränas. Rehabbas. Fixas. Och även om man använder de mjukaste metoderna, det mest etologiskt korrekta osv, så är det ändå något där som skaver för mig nuförtiden.
Vi vill förändra hästen, för att vi vill. Inte för att hästen bett om hjälp. Men vi gör en story om det som att vi gör det för hästens skull.
Jämför lite med en morsa som pushar sitt barn till att vinna simtävlingar eller nåt, fast barnet egentligen skulle vara helt nöjd med att bara åka till badhuset och leka med sina kompisar - eller bara vara hemma på gården och leka med sina kompisar.
Förstår du vad jag är ute efter här?
Att ja, ibland har våra hästar fysiska eller mentala svårigheter, som vi skulle kunna hjälpa dom med. Men om vi verkligen vill jobba med självständighet, frivillighet, och delaktighet, betyder inte det att vi ska låta hästen komma till tals gällande alla dessa aktiviteter? Så länge som det inte är ett djurskyddsproblem (givetvis ska sår och sånt fixas, det är inte det jag menar, utan ex en muskulär rörelsestörning dom gått länge med, dålig hållning, rädsla för bollar etc).
Vi kan bjuda in och fråga. Och sen måste vi kunna ta ett nej!
Vill du ha massage idag?
Vill du träna crunches?
Vill du göra balansövningar?
Om svaret är nej, och deras välfärd inte är i fara, jamen låt dom säga nej. Det måste inte göras och fixas och projektas hela tiden, det är inte det hästarna kan lära oss.
Dom kan lära oss att bara vara. Existera i nuet. Tillsammans, utan agenda, utan plan, utan projekt.
Upplevda krav på prestation är i sig en stressande faktor. Att ens nej inte lyssnas på är en stressfaktor. Vill man få ner stressnivån på en dysregulerad häst så måste man låta den säga nej, och handskas med sina egna känslor om det. Hästen kan känna/läsa ditt kroppsspråk om din besvikelse!
När dom får lov att säga nej, och blir bemötta med ett autentiskt ok, utan emotionell backlash/guilttripping från människan, då börjar dom verkligen slappna av.
Och då börjar dom säga ja tack oftare, när människan väl släppt på de där kraven. När det blir frivilligt på riktigt.
När människan sänker axlarna, sänker hästen huvudet. Individerna i flocken speglar varandra.
Jag försöker dock så gott det går att göra det till positivt och att hon skall tycka det är kul när vi håller på, men att få det till ren odlat R+ träning, det tycker jag är svårt.
Jag följer flera på instagram vart jag tycker deres träning är väldigt rolig att se, men jag reagerar faktiskt kraftigt på hur många av dessa hästar som är helt extremt feta. Alltså extremt överviktiga, ena kontot tränas hästarna med mat hela tiden och dom hästarna är EXTREMT överviktiga. Så då blir det också lite svårt för välfärden för mig, är ju bra att hästarna får bestämma, men när dom får bli så extremt tjocka är ju inte bra heller, dom får ju väldigt mycket mat för dom tränas belöningsbaserat och sen ofta verkar dom inte få upp flåsen heller eftersom det är mjuk träning. Det blir ju inte bra heller.