the_connemara
Trådstartare
Problemet är väl mest (i de flesta fall) att kunskapen kring nervsystemet inte är så pass hög att man faktiskt hamnar rätt. Jag tänker mig dessutom att det här är ett område där vi inte vet tillräckligt mycket överhuvudtaget?
Vet vi att det går att applicera människokunskap på hästarnas nervsystem?
Vet vi ens tillräckligt mycket om människors nervsystem för att kunna svara på sådana frågor som tex ts ställer? Är det tex möjligt att sänka sin stressnivå genom att medvetet aktivera det parasympatiska nervsystemet och hur gör man det? Hur skiljer sig det från när parasympatiska nervsystemet aktiveras av sig självt i en stressad situation (vilket alltså är negativt)?
Lite för mycket kunskapsluckor för att det ska vara meningsfullt, imho. Plus då att man kan ha väldigt meningsfulla diskussioner om samma sak utan att dra in nervsystemet. Diskussionerna i den här tråden är ju ett jättebra exempel på det.
Jag förstår faktiskt inte din tankegång riktigt? Denna tråden hade ju inte kommit till utan mina frågor men du verkar bara tycka jag har helt fel ingång och bemöter inte mina svar till dig? Menar du tex att vi inte vet om sympatiska och parasympatiska nervsystemet samverkar hos hästar utan det är bara av eller på? Och att de inte lugnar sig genom att det parasympatiska igen får ta över mer efter någon typ av stressreaktion?
@skiesabove modeordet var nog en bra beskrivning Men det har sannerligen gett mig nya tankebanor kopplat till umgänge och träning. Min feldenkraisare har ju pratat om detta i alla år men jag har mer kopplat det till balans och avslappning som ryttare, och jag har ju själv mer haft "hjälpa hästen fysiskt"-ingången i många år iom problem i min hästs kropp. Men mer och mer känt behov av att rota runt i vad som egentligen är grundläggande och hur vi påverkar varandra i vardagen (eftersom jag direkt insåg att ingen rehab öht går ju att göra på en häst som inte vill stå kvar med mig I det och delta).
Jag upplever liksom att jag har för många varför kvar som man aldrig kommer till om jag frågar "Vad gör du för att lugna ner hästen?" och börjar jag istället med "Varför är hästen stressad idag?" Så fattar folk inte ens frågan. Mer den ÄR det (insert alla möjliga fysiska faktorer tex blåsigt) och på frågan vad man gör så blir det kanske låter den springa av sig innan man rider eller att man har den uppbunden i gången för annars hade det ju blivit kaos. Jag liksom o r k a r inte läsa mer sådana tankegångar för jag tycker det är jobbigt att läsa om uppenbar stress hos hästen som inte syns/hanteras så att hästen faktiskt får på riktigt komma till "frivillig" avslappning tillsammans med oss. Det är liksom det jag vill höra mer om!