Ok då ska vi se om jag kan förklara mig här... nu blir det flum med vetenskaplig bas
.
Hästar har inte ett lika starkt "jag" som människor har. Precis som ett litet människobarn, så skiljer dom inte på "jag känner" och "vi känner".
Och ovanpå det så är dom extremt bra på att läsa av kroppar, både medveten signalering och status, och dom har inga problem att läsa det tvärs över artgränserna.
Så om jag upplever att min häst är mer stressad än vanligt, så är det första jag gör att kolla min egen stress-status. Göra en riktig känslocheck. Dra igång andningen ordentligt. Och är det så, att jag känner stress, och det spelar faktiskt ingen roll om det är för att jag plockar upp hästens eller det var jag själv som "började", så ligger bollen hos mig.
Det Roheryn skrev om ledarskap kommer in här. Inte ledarskap som en militärisk chef. Utan ledarskap som en förälder till ett barn. Vi som har framlobskapacitet kan styra känsloskutan medvetet (en häst som tar ledarrollen gör det mer instinktivt/kulturellt inlärt, vi kan lära oss göra det från logiskt tänkande om vi inte har det med oss naturligt).
Vi kan "kliva ur" och se på det hela med ett "jag" som har distans, som kan tänka klart och inte bara reagera (Freud kallar det superegot, KBT-terapeuter lär dig använda det, finns fler namn, det är din inre vuxna). Och det är inte bara hästens stress som ska modifieras - när du är runt hästen är NI en FLOCK. Flocken är en "känslomässig enhet", inte en grupp separata känslojag.
Ett exempel på hur min tankegång går:
"Hmm, vad stressad han verkar idag.
Hur mår jag själv idag?
Jaha, jag har också en liten grundstress. Vi tar en liten kli- och andningsstund och så kanske vi kan reglera våra nervsystem tillsammans."
Ungefär här brukar även shettisen smyga fram och så kliar vi varandra alla tre tills det börjar gäspas, axlar sänks, huvuden sänks, och en glad känsla infinner sig, och fortsätter vi och kan fokusera på det allihop så kommer som ett sprittande, som en kärlekskänsla, från rotchakrat och uppåt. Fin flock-bondning.
...
Om vi däremot är ute på promenad och han går upp i varv så gör jag en "tuffare" känslokontroll. Han får absolut lov att uttrycka sig via rörelser, på replängds avstånd om dom är stora, men jag lägger "locket på" i flockens känsloläge. Jag går mer aktivt in och styr. En häst vill inte bryta ut ur flockens känslogränser, och jag kan medvetet sätta en övre gräns för hur mycket hästen får lov att gå upp i varv. Det är inte en fysisk rörelse jag kräver att hästen ska göra. Och jag invaderar inte hästens eget psyke. Jag lägger locket på i mitt eget nervsystem - och hästen speglar mig, för så funkar hästarna. Det jag gör internt avspeglas i mitt kroppsspråk, det blir väldigt "tyst" men inte på något sätt försiktigt - bara extremt medvetet och stadigt. Alla lemmar rör sig enbart exakt i den takt jag bestämt, min andning är stadig och djup, blicken dit vi ska.
Sen så brukar jag såklart även använda små fysiska tricks, som att flytta fokus till mig osv, men att göra det är menlöst om jag inte själv är kontroll. Helt poänglöst att säga åt hästen "du behöver inte oroa dig för det där på horisonten, fokusera på mig och lägg märke till min höga stressnivå". Du måste säga "du behöver inte oroa dig, fokusera på mig och lägg märke till att jag är helt lugn. Nu ska vi lugna ner oss tillsammans."
Jag använder mig även mycket av fysiska lugnande signaler. Jag gäspar. Jag kollar bort. Jag sänker mina axlar (motsvarar hästens huvudsänkning).
Och jag använder mig mycket av kli - det är ett sätt att fysiskt manipulera hästens nervsystem. På bringan eller manken.
Och andas andas andas.
Om shanti shanti om
.