Nu har ju
@skiesabove skrivit mycket mer omfattande det jag tänkte fråga
@the_connemara Hur mår du just nu? Har jag förstått rätt så är du inte "on top of the rainbow" just nu och det har Tiger garanterat uppfattat.
Jag har stått i nya stallet i snart tre månader. Under den tiden har tre kompisar hälsat på, alla tre har träffat mina hästar både i förra stallet och i flera tidigare stall. Alla tre har oberoende av varandra kommenterat hur oerhört mycket lugnare och mer harmoniska hästarna blivit.
När massören skulle massera Ariel, kommenterade hon att Ariel redan var i det mentala tillstånd hon brukar hamna i efter massagen. Sedan konstaterade hon att de spända nack- och halsmuskler Storm alltid (alltså sen hon var ett år!) haft, som vi accepterat som en del i hennes kroppshållning, nu var helt försvunna. När vi sedan gick ut i hagen igen noterade jag att Storm numera har en mycket lägre huvud- och halshöjd när hon promenerar bredvid mig.
Nu tänker jag inte att allt detta hänger ihop med att jag mår mycket bättre (ja, bättre än jag nånsin mått) mentalt och att jag är lugn och harmonisk för att jag är trygg med hästarnas boende. Det finns fler faktorer, tex att flocken är oerhört trygg och stabil (med några bestämda ledartyper så Ariel slipper vara ledare) och att stallägaren har ett otroligt lugn när hon är i flocken.
Men det är fascinerande hur nåt så "enkelt" som hur jag mår påverkar hästarna så mycket.