Att sätta ihop delarna

Sv: Att sätta ihop delarna

Om jag tänker att jag bara ska korrigera mig själv, då kan det ju bli tokfel, om man inte får det svar man är ute efter i hästen så har man ju bevisligen mer ändrat för ändrandets skull snarare än att få rätt inverkan - tänker jag! :p
Därav "ändra sig själv samtidigt som hästen", och oftast - "ändra sig själv för att ändra hästen", men ibland kanske man inte räcker till/hinner med fullt ut att få rätt svar endast av att korrigera sin sits utan behöver förstärkning i form av att reglera tygellängd/förstärka med tyngdpunkten/peta till en gång med skänkeln/göra en halvhalt, eller vad det nu kan vara. Mest för att komma ifrån ett katastrofläge isf och underlätta för mig själv att öht komma i en bra inverkande position :angel:

Hästen är en spegel av mig. Alltså tittar jag på mig själv genom hästen. Om jag skulle titta i spegeln och se att ojsan, nu är *** några cm fel, rättar till, då skulle jag löpa större risk att glömma att det är svaret i hästen som är det viktiga. Ibland kanske inte ens pållen klarar av att lyssna på det för ögat optimala. Ibland kanske det för ögat optimala eller som man tycker att det borde fungera inte fungera i svaret från hästen (kan såklart ofta vara för att man inverkar fel någon annanstans också) och då skulle jag hellre lyssna på hästen och leta vidare än att nöja mig med att "men nu ser det ju bra ut".
DET är skillnaden för mig. Sen säger jag inte något om det du skriver iom det, bara en vidareutveckling av formuleringen "rätta sig själv samtidigt som hästen".

***Knapplån***

Jag flyttar tråden till Ridning, eftersom ämnet inte är specifikt för Klassisk Ridkonst.

Då är frågan får ni så mycket kött på benen av er tränare att ni har en plan i början av passet, och att ni har en plan dels långsiktig, och sedan med delmål?

Ja, ja och ja :D

Jag vet hur jag ska korrigera och varför.. och när jag inte ska korrigera och bara vänta ut. I stora drag. På vår nivå såklart kanske jag måste tillägga..

Vi pratar i början av träningspasset om vad vi ska jobba med, men kan ändra under passets gång då vi ser vad hästen bjuder på under tiden. Vad jag behöver, vad han behöver och vad vi behöver tillsammans.

Jag får lita på minnet från tidigare ridlektioner om den senaste inte löser mitt nuvarande problem. För på lektionerna har vi alltid ett speciellt fokusområde, antingen något som tränaren väljer för att hon ser att det är det som behövs, eller något jag upplever som ett problem (oftast min egen kropp).

Min plan utgår numera i princip alltid ifrån nuläget;jag ställer mig frågan: Vad gör hästen med mig? och försöker ta mig tid att svara på det. känna igenom kroppen med början av bäckenet. Lyfter den ena sittbenet högre än det andra? Vill den putta mig snett? vill den att jag kasar bakåt ner i "hålet" så att den kan få göra latmodellen och bara springa omkring? Puttar den ut min ena vad mer än den andra, och liknande. Därefter försöker jag att rätta mig själv och hästen till vad jag tror är rakt. Sen försöker jag åstadkomma en balansförflyttning bakåt inuti hästen, inväntar sen den förlovade sökningen framåt nedåt och den avslappnade svingande ryggen.

Tyvärr har jag problem med min egen kroppsuppfattning. Jag tycker mig sitta upprätt, ja nästan lite bakåtlutat att döma av mina kämpande magmuskler, men ändå visar bilderna gång på gång att jag halkat bakåt i sadeln och håller på att falla framåt med överlivet. Bara om jag lägger 100% av min koncentration på att låta det kännas konstigt och bakåtlutat genom att ta i allt vad jag kan för att pusha fram bäckenet kommer jag upp i lodrät sits och hästen kan börja fungera. Det känns som om sadeln och stigbyglarna befinner sig i en ständig uppförsbacke. Rider jag utan stigbyglar blir det betydligt bättre, då dras inte mina ben framåt på samma sätt. Jag går faktiskt bet på hur jag ska bete mig för att förändra detta.

Tillägg till mitt svar:
Visst litar jag på min tränare. (annars skulle jag inte rida för henne) men jag måste också lita på mig själv. Jag har ansvaret och jag har ju också andra tränare som ser mig och hästen även om jag inte tränar för dem. diskuterar gärna ridningen med dessa. De ser oss mer utifrån och deras synpunkter är värdefulla. Skulle de se något annat än jag känner så skulle jag reagera.
En röd tråd är viktigt för mig i träningen. Det måste finnas en helhet och jag ska kunna gå tillbaka hela vägen sas. Det ska gå att förklara varför det ena eller andra händer. Hur hela hästen hänger ihop och hur dess rörelser påverkar kroppen. Hur ett tex ett tygeltag bromsar på ett ställe och vad som händer i resten av hästens kropp. Det ska en bra tränare kunna förklara. Därför tycker jag det är viktigt att tränaren har bra kunskaper i hästens fysiologi, rörelsemekanik osv. Felsökning är ju nödvändigt om något inte fungerar som förväntat. Då vill jag tillsammans med min tränare kunna leta efter "roten" till att det inte fungerar. Ursprunget. Döva symptom är ingenting jag förespråkar.
En bra tränare lägger sig på ryttarens nivå och det är också jätteviktigt att tränaren är medveten om vart ryttaren vill. Alla har ju inte samma mål med sin ridning. Tränaren måste ligga på den nivå ryttaren är för stunden. Inte där den vill vara eller förväntas vara längre fram. Bra tränare växer sannarligen inte på träd. (Bevittnade en i mina ögon riktigt dålig träning förra veckan, men det är en helt annan tråd.)
Nu är det förresten semester!!

Översatt till , eftersom ingen på klassisk dressyr kan svara...

Klassisk ridkonst heter forumet där tråden ursprungligen postades.
Du kanske själv kan svara nu, när tråden ligger på ett annat forum?

Senast ändrad:

Men är detta så noga att påpeka att ni INTE rider Dressyr?

Varför vill man inte bli sammanblandad med Dressyr :confused:

Rider du fortfarande för ME ibland? Det såg ju ut att hända saker där

Senast ändrad:

Tyvärr har jag problem med min egen kroppsuppfattning. Jag tycker mig sitta upprätt, ja nästan lite bakåtlutat att döma av mina kämpande magmuskler, men ändå visar bilderna gång på gång att jag halkat bakåt i sadeln och håller på att falla framåt med överlivet. Bara om jag lägger 100% av min koncentration på att låta det kännas konstigt och bakåtlutat genom att ta i allt vad jag kan för att pusha fram bäckenet kommer jag upp i lodrät sits och hästen kan börja fungera. Det känns som om sadeln och stigbyglarna befinner sig i en ständig uppförsbacke. Rider jag utan stigbyglar blir det betydligt bättre, då dras inte mina ben framåt på samma sätt. Jag går faktiskt bet på hur jag ska bete mig för att förändra detta.

nej det är din tränare som går bet på att visa dig hur du skall förändra detta

det finns en massa bra övningar för att få bättre kroppsuppfattning :laugh: För detta är ju en väldigt betydelsefull del i att sätta ihop olika saker

Utan egen kroppsuppfattning så kan du ju inte känna - var skall jag ändra nu, vilken del behövs nu - och med vilket verktyg och ffa tappar du all förmåga till timing dvs förekomma innan saker hänt

Vet att det är känsligt, men snälla ta det inte som kritik - utan försök förstå min tankegång.

Får du hjälp att hitta rätt muskelgrupp så kan du bli av med ditt problem, men någon måste VISA dig hur du skall göra istället för det du gör

Dålig pedagogik = du gör fel här och här
Bra pedagogik = när det känns sådär - prova att gör såhär och känn efter hur det känns istället

Senast ändrad:

Jag tar absolut inte illa upp - tvärtom! Glad för all input jag kan få.
Tyvärr är det så att jag rider alldeles för sällan för min tränare, hon är i princip jämt fullbokad så lyckas man få en tid 1-2 gånger i månaden är man glad... (Och så rider sambon också för henne vilket decimerar antalet gånger jag rider för henne ännu mer),
Jag tar gärna emot tips på övningar jag kan göra. För närvarande läser jag Mary Wanless (som substitut, det är väldigt likt min tränares filosofi), och det hjälper mig massor på alla möjliga sätt, och stundtals får jag till det (även enligt foto!) men sen är jag där igen.
Mitt mantra när jag rider: Tänker mig två sytrådar som sitter fast i mina sittben och kommer ut på höftbenens framsida och drar dem framåt- ihop
Tänker mig att mina lårben inte slutar i höftleden utan fortsätter bakom mig där de möts i ett tight V ½meter bakom min rygg
Att jag pushar allt mitt innehåll framåt mot min framsida
Att jag ska "upp hur hålet"
Pilatestränar hemma, har sambon med mig i stort sett varje gång jag rider, han kommenterar när jag faller fram eller börjar spjärna i framåt i stigbyglarna (något jag faktiskt lyckats sluta med, det kommer bara fram när jag blir nervös/spänd), men det känns som att jag inte når fram själv. Reflexerna är för inlärda, spåren för djupa. Usch nu blir jag deppig igen.

Jag har ibland nytta av att inte kunns sätta ihop delarna.

Tex så ber min tränare mig att fortsätta galoppera med hästen i ställning på en diagonal.
Eller hon ber mig tänka öppna på en liten volt i galopp.
Det har jag inga problem med, men skulle hon säga: "Då var det dags att börja jobba på galoppsluta, vi ska börja med att du rider en diagonal och bibehåller ställningen"

Då börjar jag med "Shit, galoppsluta, guu va krångligt.." Sen meckar jag och rattar så ingenting blir rätt.

Eller "Då ska vi fila lite på galoppiruetter, om du kommer här i galopp på volten och börjar med tagen framdel.."

Resultatet samma som ovan.

Så många gånger tjänar jag på att inte se slutresultatet framför mig, utan lita på tränare.

Sen när jag är ensam så är min häst väldigt generell, han är inte loss i höger och ogillar att vinkla bak.
Där har jag ett väldigt tydligt koncept hur jag ska lösgjöra min häst, det går utmärkt utan tränare, men tar betydligt längre tid.

Ett tips bara: En feldenkraisterapeut är jättebra att ta till hjälp för att få bättre kroppsuppfattning, för att känna olika muskler och hur du kan påverka dem.

Var får man tag i sådana, utbildade Feldenkraisterapeuter? PM:a gärna om någon vet...

Rider du fortfarande för ME ibland? Det såg ju ut att hända saker där

Inte senaste halvåret. Har haft min vecktränare "bara".. men det är inte på något vis "bara" för det är tack vare henne som jag och T har kommit en bit på väg nu..

Till hösten hoppas jag få hoppa på tåget igen och fortsätta rida för M.E som komplettering :) Flyttade till anläggningen och det blev mkt dyrare så jag ville få koll på kostnaderna först :)

Hända saker? Med M.E?

med din häst och din ridning :laugh:

jag kollar bara väldigt sporadiskt så jag har inte koll på vem du lär dig vad av, men okey inte ME hela äran

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka