Rättvis fördelning?

Kaja100

Trådstartare
Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box?

I stallet jag står i idag sätts en lista upp med först till kvarn att sätta upp sig på dagar som som tex julafton intag eller nyårsafton kvällsfodring. Så kommer man sent finns bara kvar sånt som ingen vill ha. När vi har städdagar deltar vissa boxar 1 timme och andra 8 timmar. Ofta samma boxar som hjälper lite.

Vore skönt för alla som om vi slapp det ”gnissel” som uppstår… så snor gärna nån bra lösning om det finns

När vi stod i kollektivstall hade olika pass olika "poäng", dvs mer betungande pass såsom morgon+utsläpp värderades högre än tex en kvällsfodring. Minns inte exakt poängfördelning men uppskattningsvis 3 poäng för morgon + utsläpp, 1 för lunch, 2 för insläpp och 1 för kvällsfodring. Passen på tex julafton, nyår, midsommar etc var om jag minns rätt dubbelt så mycket värda. Antal poäng per månad/box räknades ut och det fanns möjligt att välja pass som passade individerna bättre, dvs antingen kunde man ta fler pass i form av lunch- eller kvällsfodring eller färre om det innebar morgon eller insläpp tex och ännu färre om man tog röda dagar också.

Angående städdagar så hade vi ett gäng arbetsdagar vår och höst, där man var tvungen att delta minst x antal halvdagar och fick då skriva upp sig själv på önskade tider.

Det var tusen år sen jag stod i kollektivstall men vi hade samma system som @Murray och det funkade bra. Jag tror vi körde månadsvis och nya listor sattes upp i samband med stallmöte då alla var på plats.

Hade också en variant av poängsystem på röda dagar och de var fördelade typ såhär:
Morgon/kvällsfodring: 2 poäng
Utsläpp/ insläpp: 3 poäng
Lunch/middagsfodring: 1 poäng.

Över jul/nyår/trettondagen brukade det bli ca 13 poäng per box som skulle fördelas. Vi var ca 16 boxplatser.

Du kom alltså inte undan med att ta bara lunchfodringar och en tjej försökte blocka alla dem men blev tillsagd av stallägaren.

Vi har rullande schema utifrån boxordning (kvällar för sig, helger för sig). Man kan ju ha tur eller otur men vi hjälps åt om någon behöver byta. Brukar lösa sig bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 776
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall med för tillfället två hästar. En är min unghäst och den andra är en 16 års gammal travare (fast han startade...
Svar
11
· Visningar
1 732
Senast: Cilva
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 262
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama