Att sätta ihop delarna

Sv: Att sätta ihop delarna

Googla på feldenkraisterapi och sök svenska sidor. Då kommer du till en sida där alla "auktoriserade" feldenkraisare finns.

med din häst och din ridning :laugh:

jag kollar bara väldigt sporadiskt så jag har inte koll på vem du lär dig vad av, men okey inte ME hela äran

Kul att du tycker det! :) (haha, trodde du menade att det hade hänt ngt med ME. Blev nyfiken :p )

Nä, inte hela äran, det är min MM som ska ha största elogen. Men till hösten så har jag alla förutsättningar att utvecklas vidare även med ME's hjälp!

Jag har faktiskt inte sett ett enda svar på din fråga

I så fall tolkar vi frågan olika. Jag låter det vara upp till ts att kommentera om hon tror folk missuppfattat eller inte hänger med, och i så fall omformulera frågan.

KL
Ang. formuleringen om klassisk ridkonst/dressyr, som jag främst räknar mig till höra hemma, är det absolut dressyr jag håller på med även om forumet heter ridkonst! ;)

Nej jag har inte fått svar annat än från Malinsky tror jag om jag inte missat nåt, men det kan ju bero på att jag inte klart identifierat vad jag menar med "delarna"

jag kanske skulle frågat - finns det logik och konsekvens i ditt ridsystem?

För finns det det - då kan man ju felsöka eftersom delarna sitter samman logiskt, och förstår man delarna så förstår man logiken, eller? och då förstår vad man gör för fel, eftersom det är är en logisk konsekvens - eller? :o

Jag får svar på en outtalad fråga i alla fall - Är Susan jordens största UFO

Troligen :crazy: med all säkerhet :crazy:

:o

Senast ändrad:

Om din fråga var om någon tränare gett mig ett system att arbeta efter så är mitt svar njae...

Grunden kan man ju läsa sig till i böcker, den är ju rätt vedertagen. Tycker att de flesta undervisat i enhet med vad som står i ridhandboken.

Men när det blir problem så vet jag inte om jag har ett bra system. För även om jag kommer framåt så har jag ju inte kommit enda fram. Och jag tycker att även om man får ett sätt att lösa ett problem på av en tränare så har inte nästa tränare exakt samma sätt...
Och då skulle jag säga att jag har en stor verktygslåda med många "grejer" till många olika problem. Men system....:confused::confused:
Vetifan om jag har...

Intressant fråga!
Jag har ridit för samma tränare i ett antal år nu, och jag upplever ett system, en förankring i teori och verklighet bakom alla våra lektioner.

Å andra sidan har tränaren olika sätt att komma åt samma "problem" och ibland tar det mig tid innan jag sätter samman mina olika verktyg och inser att de egentligen gör samma sak, jag bara åtgärdar på lite olika sätt.

När problem uppstår utanför träning brukar jag gå tillbaka till något lättare, eller bara avbryta helt och hållet vad jag försökte mig på för att göra en annan övning. Och så sätter jag all fokus på den nya övningen. Ofta räcker det för att sen gå tillbaka och testa igen, då blir det bättre. I regel - när jag sitter i sadeln - har det handlat om att jag inte varit tillräcklig noggrann och kanske saknat lösgjordhet eller inte haft hästen tillräckligt på hjälperna.

Men visst händer det att det uppstår saker som jag faktiskt inte fixar hur mkt jag än försöker. :o Då blir man lite matt och nere. Onekligen.

Jag flyttar mig till denna tråden och kopierar in mitt system inlägg från den andra tråden här istället :D

Nu är detta ett svar egentligen på en fråga i den andra tråden...

Man får helt enkelt lära ut helt systematiskt... den skänkeln till den tygeln osv osv för man kan inte förvänta sig att ryttaren själv helt plötsligt skall kunna "känna" felen och åtgärda.

Lär tränaren ut systematiskt så vet man hur hästen reagerar och vilken respons det blir i kroppen och genom det så kommer ryttaren att få hästen att fungera eftersom det blir helt logiskt. När man har lärt ryttaren det logiska systemet så kan denne själv göra en felsökning så småningom för då kommer ryttaren märka avvikelser från systemet, nästa steg är att lära sig att "känna" när det börjar failjera (?) och utefter det kan man göra något åt saken eftersom systemet nu har blivit inlärt i ryttaren och även hästen.

Så metodiskt måste det vara för en väldigt många ryttare , problemet är bara att väldigt många tränare inte kan lära ut så eftersom dom själva inte har ett fungerande system, eller att dom inte riktigt egentligen vet vad dom gör utan dom bara gör det.

Väldigt många tycker säkert det är ett tråkigt sätt att rida på oxå , men det är ett säkert sätt att lära sig att få en häst att fungera i skritt, trav och galopp.. Efter man kan detta själv , ja då finns det utrymme för utsvävningar och tänja gränser osv eftersom man då bara kan gå tillbaka till det inlärda och trygga systemet .

Jag tänker ibland att folk sätter rätt hög tilltro till sin egen ridkunskap, då de säger att hästen är läraren och man känner när det blir rätt?

För jag tkr inte riktigt det är så. Något kan kännas jättebra och faktiskt vara ganska fel.

I alla fall har jag behövt någon som kan referera på marken exakt VAD som händer när jag rider, så att jag ska förstå och börja koppla det rumpan känner till vad som händer i hästen. Men många tränare säger ju bara "mer innerskänkel" t ex - och det räcker inte för just mig, eftersom jag måste "lära" mig känslan.

(Självklart förstår jag att det finns naturbegåvningar, som kanske hållt på mkt med andra balanssporter, såsom gymnastik eller skidåkning, men jag pratar ur ett personligt perspektiv, och jag är ingen sådan! :laugh:)

Men då verkar det ju som du har flera olika system.

och det krockar med mitt tänk orsak och verkan, det känns i din text som du vill åtgärda problemet, medan jag vill hitta orsaken till problemets uppkomst. i alla fall orsaken här och nu till att jag inte kontrollerar problemet, och finns det logik ,då känner jag ju själv att det behövs mera innerskänkel - det ska inte tränaren behöva tala om för mig, jag ska ju känna själv vad som fattas.

och det är det jag menar med system logiska kopplingar mellan orsak och verkan

medvetenhet kanske

Nu känns det såhär - och vad indikerar det att jag inte gjort...
eller gjort...

Senast ändrad:

Ja, så är det kanske.

Eller så är det så att jag också letar efter orsak och ännu inte kommit så långt i mitt analyserande/min kunskap att jag kan riktigt hitta om det sitter hos mig eller hos hästen.

fast jag menade orsak i ridningen

det enda jag vet om dig är högerbogen:o så jag måste ta den som exempel, och den rä ju allmängiltig.

Så frågan är inte om det är hästen eller du som är orsaken - utan orsaken är att "man" inte lyckades behålla vä bak bärande, och höger bak påskjutande. Hade de fortsatt att arbeta likadant så hade hästen aldrig ramlat på nån bog

det är så jag tänker i alla fall

jag kanske skulle frågat - finns det logik och konsekvens i ditt ridsystem?

Ja, det är en förutsättning anser jag.

Jag får svar på en outtalad fråga i alla fall - Är Susan jordens största UFO

Jag svarar Ja! där också :D
Men misströsta icke - ty vi äro fler..... :rofl:

tiotiotiooo

Oki är du näst störst? - eller vilket medlemsnummer har du?

:D

och nu blev ju tråden helt plötsligt intressant :laugh:

För om jag ska lista ut hur jag själv menar :angel: så tänker elelr gör nog jag;

steg 1/ Få hästen att ta i lika mycket med båda bak, och tillräckligt mycket för att sätta ihop hästens fram och bakdel och skjuta ut halsen= påskjut

Steg 2/ se till så det inte resulterar i "spring" dsv be hästen vila i stegen = stämmer av den mellan hjälperna

Steg 3/ se till så man underlättar= släpper in det svagare bakbenet och tom avlastar högerbogen så man gör det lättare för hästen att göra rätt - och lite svårare att göra fel.:angel: = hittar balansen/takten

Steg 4/ Rättar in framdelen på bakdelen = sätter ihop hästen

Steg 5 ( försöker manövrera hästen i linjer och figurer utan att tappa ovanstående) dvs försöker hålla tungan rätt i mun :p Eller snarare ett ben i varje hörn så de håller bordsskivan rak och i balans :laugh:

Funkar inte linjerna eller figurerna så har jag tappat ett av ovanstående - hälsar UFOT från sin resa mellan galaxerna

Det är det jag menar tror jag - vad hände och varför - vad brister det i min ridning? Hjälpgivning koordination

varför kollapsade det - och ffa hur skall jag märka att det är på väg att hända innan det händer

Ge UFOT input please

Senast ändrad:

ute i jymden så är hästen som ett bord, ramlar den på högerbogen så lutar bordskivan - det ska den inte. Då glider porslinet av

Alla ben måste vara i sitt hörn och rakt ned i marken för att bordsskivan ska vara i våg.

Om höger bak inte står i sitt hörn utan in under bordet så glider allt på bordet till höger, och när då hästen rör sig så kommer allt glida mot höger fram OOOOH

Först måste man få ut höger bak i sitt hörn

så är det i jymden "där ingen kan höja dig gjåta" säger Greger som har en flickvän PEEERCY

Hej rå

Jag tänker ibland att folk sätter rätt hög tilltro till sin egen ridkunskap, då de säger att hästen är läraren och man känner när det blir rätt?

För jag tkr inte riktigt det är så. Något kan kännas jättebra och faktiskt vara ganska fel.

Ja jag håller med. Det gäller mej men är även vanligt tycker jag. Man blandar ihop avspändhet med lösgordhet, tror att hästen är rakriktad fast den går på tvären nästan, eller i alla fall ligger mera på ena bogen, även ryttare som man tror är "duktga". Så jag tror de allra flesta vanliga ryttare kan inte lita till sin känsla, rakt av.

Man blir lite hemmablind också, låter sej luras in i bekvämlighetszoner där båda är nöjda och glada, rättar till det värsta men känner kanske inte att det inte hänger ihop alls.

Jag tror att man måste ha hjälp på varje häst, även en välutbildad, för att inte glida ut i ett lura-sej-självträsk där man harvar runt och förskjuter sina gränser för vad som är bra.

Ang logiskt system så är det självklart för mej och jag kan vara ganska kritisk och vill känna att saker stämmer i r l s a s, att det hänger ihop och fungerar och det tycker jag att den klassiska utbildningsskalan gör och att ha fått den mera aktuell för mej själv och verkligen ha med i ridningen gör att det blir lättare för mej själv även att hitta lösningar och förstå vad som felar.

Det stämmer för mej och jag vet vad jag ska backa tillbaka till och checka av när det uppstår problem, men sen har jag inte alltid lösningen själv, där kan jag behöva hjälp. Bland annat för att hästar inte går på räls (tyvärr:cool:) och det kan vara svårt ibland att veta vad som är vad eller varför blir det si eller så.

Men känsla är lurigt och man behöver lära sej för att få känslan:idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka