Att sätta ihop delarna

Sv: Att sätta ihop delarna

Aha - nu fattar jag hur du menade. Hade jag läst riktigt ordentligt i inlägget hade jag nog gjort det direkt :crazy:

Jag är helt med på det resonemanget och visst sätter sig vissa saker i huvudet på en och det påverkar ridningen enormt.

För att svara på originalfrågan här. JA, min nuvarande tränare har givit mig nyckeln att sätta ihop delarna. För första gången i mitt snart 50-åriga liv har poletten trillat ner. När jag tränar på egen hand vet jag nu varför vissa saker inte fungerade, vad jag gjorde för hel och hur jag skall komma tillrätta med det. Det är verkligen "Heureka" eller kanske "Halleluja"!! Jag har ridit i omgångar från och till från 1970 - att det skulle ta så lång tid att känna att man äntligen har fått ett hum om orsak och verkan??! Jag måste vara ovanligt trög :p
Kanske beror det på att jag börjat träna 2 halvtimmespass i veckan så jag får uppföljning och nötning hela tiden. Hemläxor för ridningen däremellan. Men framförallt kan min nya tränare förklara så jag begriper. Hon pratar ofta om känslan - ofta säger hon "känn efter noga nu för precis så här skall det kännas när det är riktigt, denna känslan skall du ha"... Dessvärre är det lika ofta "Nej, nu är det inte helt rätt, inte ge upp förrän det är exakt rätt...". Underbara människa!

Aha - nu fattar jag hur du menade. Hade jag läst riktigt ordentligt i inlägget hade jag nog gjort det direkt :crazy:

Jag är helt med på det resonemanget och visst sätter sig vissa saker i huvudet på en och det påverkar ridningen enormt.

Ha ha nej det var nog jag som var rörig när jag förklarade:laugh:

Men sedan så har du rätt, man måste få det förklarat på ett sätt så man kan ta det till sig, och det måste komma vid rätt tillfälle, och på ett sätt som passar en.

Ja det är det som är det viktiga att få en chans att förstå, och rätt saker och vid rätt tillfälle också, och i rätt sammanhang.

Jag tror orsaken att många står och stampar rätt mycket ändå är att det inte blir logiskt så att man inte förstår riktigt hur det det hänger ihop och vad som händer och varför man ska göra si eller så. Man får inte tillräckliga förklaringar, varför blir det så här och vad händer när jag gör det eller det?

Man kan känna att det inte är rätt men till det att veta vad som är orsaken kan det vara ett bra steg och sen till att veta vad man ska göra åt det. Men med bra tränare kan man ju få hjälp att få ihop det och sen kunna veta lite mera själv vad man behöver göra.

Men nu kanske jag bara upprepar vad andra har sagt, redan, har inte hunnit hänga med i hela tråden.

jag håller med om jag får döpa om det till Grundläggande ridteknik och ridning.

Och jag håller också med om att när man ska/får lära sig grundläggande ridteknik då måste man släppa en massa föreställningar om hur hästen ska vara, om man tex ska lära sig kontrollera bakdelen så får man skita i halsen eller bogarna eller vad fan som helst. det enda jag har emot är när man försöker knö in hästen och det är uppenbart disharmoniskt, och det börjar likna tvång

Så visst - i en ände måste man börja: det kräver en ryttare som är motiverad - och en lärare som kan förklara, och där delar jag inte in i bra och dåliga för man behöver olika saker vid olika tillfällen.

Jag minns inte hur jag tänkte när jag startade tråden - jagkanske inte ens tänkte :D Förmodligen var det något jag själv behövde lära mig att förstå

den största hjälpen jaghar att sätta ihop delarna - är BUKE :laugh:

Just att få andras ord på saker släpper ned poletter hos mig

Dessa teknikövningar återkommer jag gärna till då och då, det är inget stadie som jag en gång gjorde för 10 år sen men nu kan jag, utan något jag gör för varje gång jag hittar en ny upptäckt eller behöver påminna mig själv om något jag glömt bort. Och det händer lite då och då. :)

WORD :bow: :laugh:

Jag håller med i allt du skriver - och jag hade samma problem som du - och just det där att man blir hetl djävla tokig och sliter av sig håret och tuggar fradga till slut.
och jag har bett 10 personer hjälpa mig - och jag har betalat en del, och x antal tränare *nära dårhuset smiley*

Och min häst han blev så taggad så jag kunde inte ens förbereda fatningen innan han - JAG KAN! JAG KAN!

Efter hundra år så kunde vi fatta höger galopp
men jag fick inte flytta mig då bytte han - och ridbana - nej det gick inte att svänga....

jag fick INTE den hjälp jag behövde. jag har fått lista ut all orsak och verkan själv, med det jag kan nu så är det logiskt, och min senas tränare hon kunde kanske inte sätta ord på det - men hon hade rätt övning - liksom din.

och det tog hetl bort dramatiken eftersom både häst och jag fick lära in koordination och styrka långt bort ifrån att galoppera - sedan var det ja - har aldrig gjort annat :angel: Sedan så kunde jag inte galoppera i vä ett tag - för det där bradiga gick ju inte att göra tvärtom :D

Så visst spelar även hästens psyke in - men det kan inte användas som ursäkt, istället för att lösa problemet - det är väl det jag menar

En svagare diagonal har ju alla men just denna var extra knepig där, det var bara det jag ville ha fram, det har det aldrig blivit på någon annan häst.

Men jag tycker ni båda har rätt. Det mentala blir när hästen tycker att det är förs vårt - sedan när det blir lätt genom att träna den andra diagonalen så blir hästen inte lika stressad

De flesta tränare har tänkt standardmodell av träning på min - tränar mycket fattningar.... hur bra är det på en häst som börjar studsa på stället - och en ryttare som då blir rädd. med alla rätt eftersom den då inte längre går fram till handen.

Och en sak med nordisar - det går inte fort - men det är världen tryck i en sådan om den är lite vältränad och den går inte att få stopp på om den sticker, den är alldeles för stark: Och på min Ardenner variant så känns det som att åka centrifug.

Och detta med att de handlade om diagonalen har jag själv fått lista ut, och var därfrö skitglad över puppans länk :banana:
Också en fördel med att rida en häst som är bred som ett matsals bord, när det blev höger galopp så gick det inte att ta miste för jag bokstavligen kastades som en trasdocka mot höger bogen,

Och precis allt du säger känner jag igen - för jag kunde förbereda som bara den och i fattningen så växlade han diagonal, eller om jag råkade andas
jag listade senare ut att det gick att hindra det om jag tydligt satt på vä bak och avlastade höger samt ställde utåt - och ridläraren hade inget att komma med än att jag skulle ställa inåt - och jag var så :devil: (på att det inte gick = frustrerad mao :eek: ) Så jag bara svor och sket i vad denne sa

men i alla fall - det blev fina galopper när man hade halsen utåtböjd - han kunde ju då inte byta diagonal - ha gotcha

Sedan var det låsningar hos mig också för han galoppade ett tag jämfota i högergaloppen

LLLLLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNNNNNGGG resa Och den hästen har lärt mig allt jag kan

:bow::bow::bow: till Pordis

Senast ändrad:

Ingen fara, det var väl hit du ville komma? Jag är ganska snäll, men inte dum. ;)

Det här med diagonalerna är ju så basalt, så den kunskapen har jag haft länge. Det är bara det att jag inte kan ändå.

Senast ändrad:

Nu tror jag du både läser in onda avsikter och överdriver din roll i min tråd.

Senast ändrad:

Eftersom du uppdaterade.....

Jag undrar varför man inte får bemöta det du skriver?

Och nej jag har nog upplevt att du haft en annan syn på hästens snedhet eftersom vi diskuterat det förut :crazy: Men det är "bygones" så vi släpper det.

Jag försöker bemöta dig där du är för dagen, ibland har du så hög tilltro till din kompetens som du skriver och då tycker jag gott man kan ifrågasätta om man inte håller med.

Eller får alla vi andra ifrågasättas utom du?

Alla blir ledsna - jag blir jätteledsen när jag anklagas för att ligga i försåt för dig, jag tycker det är väldigt orättvist, att reduceras till någon som bara vill illa...

Du har själv valt att skriva i tråden, och du väljer själv VAD du vill skriva, och vi svarar på varandras inlägg här allihopa, förstår inte varför du ska skonas? Varför man inte får bemöta det du skriver?

Nu kan jag välja om jag skall sitta här och tycka synd mig själv när andra användare är orättvisa, eller om jag skall göra något annat

jag har blivit ifrågasatt både framlänges och baklänges - det är nyttigt - då tvingas man fundera - antingen har man fel och då reviderar man - eller så inser man att det jag tänker håller faktiskt - ja det sitter ihop - det funkar från alla håll

Senast ändrad:

Totalt OT... Tänkte direkt på en grej när jag läste om problemet med att gå i högervarv. Högerögat kan verka mer "rädd" för omgivningen, det är pga högerögats syn är kopplat till vänster hjärnhalva som är mer kaotisk/flyktig.

Och det gör ont i mig

Fast konkreta idéer om vad du tror kan vara fel hade varit långt mycket mer användbart än sympatier :idea:
Visserligen frågade du i huvudinlägget bara om huruvida vi får den hjälp vi behöver för att sätta ihop delarna eller ej men om diskussionen bara fick handla om det skulle svaren bara bestå av korta Ja och Nej. Om vi hjälps åt och är konstruktiva kanske vi med lite vänlig uppmuntran kan hjälpa varann på traven istället. IMHO.

Knapplån.

JA, jag får den hjälp jag behöver :D. Men det betyder inte att jag inte hade haft nytta av att träna 10 gånger oftare....

Oftast när jag kommer till en träning så har jag en problemformulering. Det är sällan problem som "hästen viker halsen i skänkelvikning" - vad ska jag göra åt det? Utan mer, "jag tycker inte jag får fatt på höger bak" - vad ska jag göra? Då provar vi olika övningar och verktyg för att JAG ska få ordning på det, tills vi hittar rätt. Oftast har jag sedan två eller tre övningar att arbeta med hemma - för att lösa problemet. Ofta tar det ju mer än 45 min att lösa ett problem, eller stärka något som är dåligt. Så hela poängen med tiden tillsammans med tränare är att hon ska hjälpa mig hitta verktyg som jag kan använda när jag rider hemma själv.

Jag litar blint på min tränare. Skulle hon säga åt mig att galopera baklänges skulle jag förmodligen göra det :angel:. MIN ridning har utvecklats enormt sedan jag började träna för henne och numera har jag en mycket tydligare struktur i träningen och ridpassen, allting är långsiktigt och vi tränar för framtiden. Det spelar ingen roll om hästen inte går på tygeln ett enda steg första passet om hästen passet efter går bättre än aldrig förr pga av det vi gjorde första passet (tillspetsat).

Vi har teori två gånger per termin och utvecklingssamtal en gång per termin - för det är mycket som inte hinns med under träningarna man rider. Det är nyttigt och ger tid till eftertanke.

Totalt OT... Tänkte direkt på en grej när jag läste om problemet med att gå i högervarv. Högerögat kan verka mer "rädd" för omgivningen, det är pga högerögats syn är kopplat till vänster hjärnhalva som är mer kaotisk/flyktig.

+ att hästar i den "normala" ridvärlden så hanteras hästen enbart från vänster sida (man leder, sadlar, tränsar, sitter upp mm från vänster sida). Då blir hästen trygg med att det händer saker i vänster öga, men inte i höger öga.....
Där har de flesta som hanterar unga hästar, alt. lär om äldre hästar, mycket att lära från western och NH ;)
Hästar som hanteras lika mycket i båda synfälten är/blir mycket tryggare :idea:.

Visst allt ni säger påverkar men grundorsaken handlar om hästens snedhet som framgick i Puppans tråd (hon med vit häst - det finns två tydligen)
Är att hästen driver med vä bak till höger bog - det är så jag upplevt min häst - och jag har funnit stöd i det i biomekanisk forksning, och även hos de som puppan gick hos

http://www.arr.de/en/straightness-training/straightness-training.html

Nu får alla ha sitt ridsystem, och både tänka och träna hur de vill, men hästen är skapt som den är och människan är skap som den är - och hanterar man inte sin egen oförmåga i höger varv så kommer man ingenstans

Här skulle jag kunna lägga ut en rent fruktansvärd bild på mig i höger varv, men det händer så mycket konstigt med bilder på nätet så jag avstår.

det finns en massa teorier om hästens snedhet och jag har aldrig fått ihop dem med det jag känner. Den ena säger si - den andra säger så, jag tror (och här har totola rätt) att man måste faktiskt lita på att man kan tolka hästen

Som sagt det finns en massa teorier om vilket bakben som är starkast och vilket som gör vad, men om hästen använder den diagonalen mest är det för att den känner sig trygg i den diagonalen och framför allt i den kurvaturen på ryggraden

Kommer man inte åt att ändra det - så förändras ingenting i grunden

men skall man lära sig att förändra det så måste man släppa gammalt och angripa problemet på ett helt nytt sätt

Antingen kan man börja om som nybörjare och lära sig sitta på mitten i ett år eller två, eller så får man lära sig koordinera om - och när man gör det så känner man sig som en usel nybörjare - och alla fixar inte det mentalt - de håller hårt i det gamla det sanna med näbbar och klor

Så man behöver dels hjälp och sedan måste man var mottaglig öppen våga vara ute på hal is

Men här har det regnat konkreta tips, men det verkar som vad en del vill ha av mig, inte är det, utan en försäkan att allt är bra.

Allt är definitivt inte bra för mig själv ens, jag tänker inte så - följaktligen kan jag inte ge det. Och definitivt inte på nätet.

Om man utbildar häst eller människa är det en helt annan sak, man föreslår försök så här - och varje försök får då applåder, så att hästarna undrar vad det är för ett UFO som står i mitten och tjoar, utom mina som redan vet hur djävla bra de är :D :angel: skojar nu... Men jag försöker förklara hur jag ser på det. Visst pedagogik och uppmuntran - men man utvecklas inte av att strykas medhårs och det är det de flesta vill ha av en

Och ska man förändra ett stort problem - så måste man förändra sin ridning i grunden - och också det måste komma när man är mottaglig

Detta är privat och borde tas i pm, men på något sätt så vill jag vinka om att allt sker i ett sammanhang....

Av erfarenhet så vet jag HUR känsligt det är, jag har säkert fått ett 100 tal pm med filmer och bilder via pm, och folk i allmänhet vill inte veta vad jag ser, utan de vill ha bekräftelse. och det är inget nytt - jag har varit hovslagare och vet hur det funkar mitt jobb är att säga att allt är bra - gör jag det inte byter man hovis :angel:

Och sedan vill folk vara kompis här och alltför många förväntar sig att jag skall hålla med dem alltid (undantag finns givetvis) Och vad kvar blir då för mig???

Jo att sitta och hålla med alla, och stämpla godkänt på allt som kommer för mina ögon. Men då har jag ju sålt mig :angel: Eller sålt ut ridkonsten för egen vinnings skull - och det är det redan många som gör.......

Näe jag är här för att diskutera Dressyr för min egen skull, för att utvecklas själv. Jag kan göra så gott jag kan i bemötandet av andra, men jag kan inte ta ansvar för att människor som inte får vad de vill ha - utmålar mig som den hemskaste människan på jorden.

So be it

Igen detta är i ett sammanhang och handlar inte alls bara om här och nu - men här och nu är en del i ett större mönster, med delar som inte lämpar sig att nämna

jag får tillbaka i åratal - rätt vänliga påpekanden och tips....

Senast ändrad:

Ja, kanske. Det är i alla fall ett framgångsrecept (om man vill lära sig rida då, vilket jag inbillar mig att jag är på god väg att göra).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka