Att sätta ihop delarna

Sv: Att sätta ihop delarna

Oh ja, det säger min tränare också:D, ja sist röt h*n det (nästan, jag överdriver lite här men frågade "vad GÖR du egentligen??" :o)
Det var när jag red mera framåt och slutade planera så :devil: som det äntligen blev ett lätt, rakt, rent byte.... Sen förklarade hon vad hon ser, och vad jag måste tänka på.

Det där du säger gäller mycket för mej! När man tänker för mycket så blir man lätt efter, helt enkelt, otajmad, ofokuserad och osäker på vad man ska göra. Ibland är det nödvändigt med en autopilot:idea: Men ibland behöver man tänka också så det gäller att hitta en balans:cool:

Ah! Sådan är jag också. Jag krånglar till och tänker för mycket istället för att lita på känslan och underlätta för hästen att göra rätt.

Jag behöver tydlighet och struktur men klarar inte av för mycket "militär-stuk", då låser jag mig och blir stressad. Tränaren säger ofta åt mig att släppa loss och inte ta det på så stort allvar, blir det inte rätt de 50 första gångerna så blir det kanske rätt det 51:e gången, annars får man hålla på. Oddsen ökar i vart fall ;), om man är på rätt väg det vill säga.

ok. Jag trodde att det framgick i mina tidigare inlägg att jag mycket väl förstår att detta är ett diskussionsforum. Men jag ger upp.

Ja jag tycker faktiskt att du ska göra det för det är så uppenbart vad detta handlar om egentligen

Jag har svarat på vad en användare skriver, men det är visst tabu att inte få allt från ett visst håll.

men dåså får man allt man behöver så borde det gå rätt bra då...

Och det är därför jag undvikit att svara dig i andra trådar, eftersom jag vet att det är för känsligt, och att allt är så himla bra egentligen

Ang tips kunskap och pepping så är det slöseri med om folk tar det som inte stämmer in med vad sin egen tränare säger - inte tillräckligt vänligt.

Eller för att citera en gemensam vän som ofta säger att "jag kastar pärlor för svin" det jag skriver här :o

hoppsan, för det tycker inte jag

Men som man ropar får man svar

Senast ändrad:

Något som fick mig att "vakna" var när en vän till mig sa: "Du tänker och analyserar för mycket! Tänk inte - bara RID!!!"
Där tror jag många som börjar analysera sin ridning hamnar i förr eller senare ;).
Så prova att tänk inte - bara gör bytet....:idea::angel:

det funkar säkert jättebra om det sitter i huvudet och inte i en felaktig hjälpgivning

Det här är ju intressant för ibland kan ju det största hindret vara ens prestationsångest.

Se som tränar seriebyten för Kottas har oftast problemet att de glömmer att gå fram med det nya inre sittbenet

Ja jag tycker faktiskt att du ska göra det för det är så uppenbart vad detta handlar om egentligen

Jag har svarat på vad en användare skriver, men det är visst tabu att inte få allt från ett visst håll.

men dåså får man allt man behöver så borde det gå rätt bra då...

Och det är därför jag undvikit att svara dig i andra trådar, eftersom jag vet att det är för känsligt, och att allt är så himla bra egentligen

Ang tips kunskap och pepping så är det slöseri med om folk tar det som inte stämmer in med vad sin egen tränare säger - inte tillräckligt vänligt.

Eller för att citera en gemensam vän som ofta säger att "jag kastar pärlor för svin" det jag skriver här :o

hoppsan, för det tycker inte jag

Men som man ropar får man svar

Jag är inte och vill inte vara med i dina intriger Susan. Jag vet inte vad du vill ha sagt egentligen. Jag känner inte dig och jag har aldrig undvikit att svara på dina inlägg av just den anledningen. Uppenbarligen tror ju du dig känna mig på nåt sätt (du skriver att "allt är så känsligt" - jag är inte särskilt känslig, bara det är konstruktiva förslag på förändring och idéer som jag sagt nu typ 100 gånger) och verkar anse att jag trampar dig på tårna.
Om det gör att det känns bättre får gärna tycka att jag mfl är svin, och att du själv är en sån som har alla pärlorna.
Och jag kommer fortsätta att tycka illa om folk som tror sig få sitt eget ljus att lysa starkare genom att släcka ut andras.

Huvudet på spiken - prestationsångest DELUXE!

Jag är egentliegn inte rädd för att göra fel, men det är ju mycket roligare när det blir rätt :rofl:.

Det händer att jag ringer min tränare i panik och måste träna NU för ingenting fungerar. När jag kommer dit går hästen som aldrig förr. Nänä, det sitter inte alls i mitt huvud :angel:.

Ja, för det är flera saker som ska göras ganska snabbt och i rätt ordning och när sånt sitter så gör man bara, men börjar man tänka så rör man till det.

Ja jag hindrar nya innersidan pga blir efter och okoordinerad själv, så bytet kan komma ett språng senare också eller bli orent :o

Inte andra hållet. Där aktar jag mej noga för att störa autopiloten så länge den funkar:D

Vet inte om det blev lite OT nu......ska känna efter mera och träna lite och så få vi hoppas att det INTE blir ett mentalt hack:D

Inser att jag skrivit på ett sätt som självklart skulle missförstås! :) My bad.
Med tolerant menar jag inte ofokuserat, oskärpt, okoncentrerat. Lite såhär funkar vi som rider och tränar ihop: Man får en idé eller instruktion om något man ska korrigera. Då ger man järnet och lägger 100% av sin tankekapacitet att göra bara den grejen. Så det RYKER ur öronen! Men att eftersom den mänskliga hjärnan funkar som den gör och bara orkar mata på en nyinlärd instruktion en liten liten stund kommer man ofelbart att ramla tillbaks till sitt "hemmaläge" - oftast helt utan att märka det - och det är då man behöver nån som står bredvid och "skäller" / harklar sig lite / fnissar / upplyser en snällt igen om vad som har hänt. Tolerant såsom i = förstår att misstagen har en förmåga att återkomma, empati, förståelse och "push". Inte avsaknad av arbetsfokus.

Nä nä nä, empati och förståelse funkar inte på mig då jag ser det som en utväg att "lata mig" och inte göra mitt bästa och det VET min tränare :rofl:

Har min tränare sagt en ny instruktion så är det no mercy.. misstaget skall inte återkomma och om det gör det så har jag inte gjort min läxa och då säger hon men vafan du är väl en intelligent ryttare eller ??

Jag behöver träna en dag på det nya ensam för att tänka efter och sedan brukar det sitta.

Som sagt alla funkar ju olika. :D

Nä nä nä, empati och förståelse funkar inte på mig då jag ser det som en utväg att "lata mig" och inte göra mitt bästa och det VET min tränare :rofl:

Har min tränare sagt en ny instruktion så är det no mercy.. misstaget skall inte återkomma och om det gör det så har jag inte gjort min läxa och då säger hon men vafan du är väl en intelligent ryttare eller ??

Jag behöver träna en dag på det nya ensam för att tänka efter och sedan brukar det sitta.

Som sagt alla funkar ju olika. :D

Hur funkar det när du rider själv då? Om du "latar dig" och inte gör ditt bästa om du inte har din tränare bredvid? Inte illa menat utan bara en ärlig undran, eftersom jag själv måste drivas av en inre passion för sporten för att jag ska ha motivation till förändring!
Sen gratulerar jag till din inlärningsförmåga, inte många som är så kapabla. Själv lär jag mig nåt nytt, övar in det, kan det, tappar bort det, hittar det igen, och så håller jag på tills "hittandets frekvens" överstiger borttappandets frekvens - först då kan jag säga att jag förändrat nåt! Annars är jag bara i förändringens process. Men det är inte så illa det heller, jag kommer bara aningen långsammare till målet än du :idea:

Men du har en proffsig inställning till en sport - och är så mogen att din ridning inte är DU
Dvs du är inte din ridning och klarar mentalt att göra fel utan att det påverkar din självkänsla eller din ridning

Gör man inte det dvs håller isär sig själv och sin ridning, så måste man måla upp en illusion att allt är bra, och sedan när tecknen på att det inte är så bra - blir man antingen arg - eller deprimerad

Man kan inte lära sig spela piano eller dansa balett med ett stort ego som måste matas och daltas med hela tiden, inte tror jag man kan lära sig rida nåt vidare heller faktiskt.

Senast ändrad:

Kanske fio har satt ihop så många delar redan att hon slipar på detaljer liksom en friidrottare tex

jag tror man måste förstå delarna, och har fått hjälp att sätta ihop dem rätt bra, innan man kommer dit där ridning är ett hantverk dvs man har och kan hantera sina verktyg och vet vilket som skall in var och när

Jag frågade om "ni på bukefalos" fått hjälp att komma "dit"

Senast ändrad:

Hur funkar det när du rider själv då? Om du "latar dig" och inte gör ditt bästa om du inte har din tränare bredvid? Inte illa menat utan bara en ärlig undran, eftersom jag själv måste drivas av en inre passion för sporten för att jag ska ha motivation till förändring!
Sen gratulerar jag till din inlärningsförmåga, inte många som är så kapabla. Själv lär jag mig nåt nytt, övar in det, kan det, tappar bort det, hittar det igen, och så håller jag på tills "hittandets frekvens" överstiger borttappandets frekvens - först då kan jag säga att jag förändrat nåt! Annars är jag bara i förändringens process. Men det är inte så illa det heller, jag kommer bara aningen långsammare till målet än du :idea:

Tja det funkar såklart.. men det funkar ju bättre när jag tränar. Men eftersom jag tävlar så måste jag ju disciplinera mig för annars så funkar det inte att tävla och eftersom jag är tävlinsmänniska så lyfter jag mig i håret inför tävling med träningen.

Sen handlar det ju inte om jättesaker att jag "inte alls kan rida hemma" eller att det inte fungerar utan det handlar ju mer om disciplinen i ridningen dvs nogrannheten i tex övergångar osv. Nu funkar det ju på min unghäst eftersom han inte går så höga klasser... det är värre med den äldre för om jag slarvar med honom så kommer det ju bara tillbaka ner till mig själv och eftersom jag gärna vill, med honom vara med och vinna (eftersom vi tillsammans är kapabla till det) så är det ju det som driver mig.

På ungahästar eller på hästar som inte är redo så tävlar jag inte på tävling utan försöker att utifrån förutsättningarna göra det så bra som möjligt och förhoppningsvis bättre än förra tävlingen.

På vinterhalvåret när det inte är några tävlingar så är det :crazy: med disciplinen

Kanske fio har satt ihop så många delar redan att hon slipar på detaljer liksom en friidrottare tex

jag tror man måste förstå delarna, och har fått hjälp att sätta ihop dem rätt bra, innan man kommer dit där ridning är ett hantverk dvs man har och kan hantera sina verktyg och vet vilket som skall in var och när

Jag frågade om "ni på bukefalos" fått hjälp att komma "dit"

Ja det handlar ju bara om detaljer.. men viktiga detaljer som egentligen tvungna att finnas för att det skall bli riktigt bra...

Jag vet på mitt stora sto där jag förra året eller förrförra (?)satt i 3 månader och bara övade övergångar i skritt och trav för att få halvhalterna att fungera på riktigt..

KL

Och tack vare diskussionen la jag på dressyrsadeln i hettan:eek: Och gick in i ridhuset:crazy:

Men det gick bra. jag tror jag kom över det mentala hacket:D jag var ju för långsam att byta sida men även för otydlig, märkte jag, fick lite tydligare markera nya ytter och lägga till lite innersk också (nya inner)och plötsligt förstod hon och bytte rakt och självklart:banana: Nu tror jag att det kommer att funka:idea: (och hon kom in det där läget att byta är så kul:love:)

hejja buke :banana: :D

faktiskt så lär man sig så mycket av att vrida och vända på saker :laugh:

I alla fall jag funkar så :o Jag måste formulera en fråga för att hårddisken skall börja jobba öht

Ja bukediskussionerna sätter fart på tankarna ibland:idea: Eller på att ta tag i saker med ny energi och tankar. Både det tränare sa och det du skrev om byten och innersittbenet fanns med.

Jättenöjd i alla fall för jag lyckades både rida och tänka:D Diagonal efter diagonal med helt ok byten, och tycker det är så roligt att hon bara vill fortsätta. För att checka red jag några längs spåret också och det gick lika bra:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka