Sv: Att sätta ihop delarna
Det kändes som en så stor fråga att det blev ett "stort" luddigt svar istället för konkret exempel. Skulle vilja få in så många olika exempel om man ska få någon helhet i det. För i slutändan är det ju helheten som är det viktiga. Och - kanske ska tilläggas - så påstår jag på inget vis att jag själv sitter på facit, inte alltid tränaren heller, det är det hästen som gör, om ens den skulle reflektera över alla konstiga detaljer vi människor fokuserar på!
Därför blir det snarare massor med antaganden och "gissningar", att man tänker som en tratt - samla in så mycket information som möjligt till en bättre helhetsbild (än en ynka detalj) för att utifrån det kunna välja bland lämpliga gissningar på vad det beror på.
Man kan ju vinkla saker på så många sätt, och gräva fram många nyanser. Så även om man ridtekniskt sett skulle kunna säga "hästen gör så, för att du gör så" om mycket så säger ju inte det heller så mycket - egentligen (tycker jag).
Ok, men varför reagerade hästen med det "felmönstret" istället för .... eller .... (helhetsbild), varför reagerade min kropp så? Hur kändes det, hur var fokuset? Osv. För att
jag ska ha en vettig chans att hitta en lösning som fungerar för mig och min häst. Och sålla mellan vad man kanske måste acceptera just då (bristande styrka/fysiska egenskaper för att få till alla detaljer jag vill? hos mig eller hästen, bristande kommunikation pga störningsmoment, eller kanske pga min okoncentration?).
Ett konkret exempel, bara för att ovanstående fortfarande känns för luddigt att diskutera
:
* Pålle faller inåt på högerfram på en volt till höger. Ramlar i framvikt (och hamnar i obalans).
Varför? Enkelt: den hade inte förutsättningarna för att klara volten bra.
Vidareutveckling: varför hade den inte förutsättningarna? Och det är här det kan dra iväg åt en massa olika håll. För mig personligen är det ofta att koncentrationen öht brister, vilket kan vara något som rent ridtekniskt känns ganska långsökt och svåridentifierat som att pålle behöver verkas/skos och upplever obehag av obalansen i hovarna - visar detta genom att "yrsa upp sig", bli okoncentrerad, svara sämre på signalerna och upplevas vilja smita undan jobbet.
Rent ridtekniskt kan man såklart vidta åtgärder för att försöka förbättra det ändå, om man nu tänker rida trots en insikt av den typen. Men jag vill ändå försöka luska ut grunden så gott det går, för att veta vad vi har för förutsättningar och då anpassa kraven därefter.
Det kan också vara så att jag kommer fram till att jag låtit pålle "ta över". Att man inte varit tillräckligt fokuserad själv på det jag vill och därmed inte tillräckligt konsekvent, så pålle rinner iväg i ren brist på kommunikation som går igenom från min sida (kanske inte det vanligaste överlag, men tro´t eller ej, på min pålle måste det vara full fokus hela tiden annars tycker han att han behöver ta över ansvaret och kan t o m bli stressad/avstängd pga det - matte vet inte vad hon vill, bäst jag tar saken i egna händer, typ).
Ridtekniskt kan det vara så att jag sitter och inverkar fel, ofta då att jag låter mig flyttas av pålle till det "bekväma läget" vilket jag isf får identifiera och försöka rätta till. Sånt där tycker jag dock ofta går att återkoppla till någon annan grund. Det kan skilja otroligt mycket från dag till dag i hur bra förutsättningar jag som ryttare får för att "sitta bra". En svår dag kanske jag behöver inse att det är just en svår dag, så jag inte sitter och grottar ner mig i hur kasst det känns och blir frustrerad, även om man försöker göra det bästa av situationen.
Om jag känner att jag inverkar fel men inte riktigt får till i kroppen hur det ska bli rätt (lyssnar på svaret från hästen som facit) så tar jag gärna en sån time-out där jag "låter" det bli fel, sitter bara med och känner efter hur det känns, varpå jag försöker genom "less is more" inverka rätt till nästa gång genom att följa känslan.
Ofta, för mig, är det att ryggen inte är rak (krökt i sidled) och att höfterna följer med i kuses (och mina) felmönster, att tyngdpunkten iom det hamnar fel. Det upplever jag, grovt förenklat, som mina största jobb-områden, men med reservation för att det säkert finns både enklare och mer konkreta sätt att beskriva det på, och garanterat kommer ändras med tiden man lär sig.
Även så kan man garanterat förklara allt detta betydligt mer ridtekniskt och konkret. Om hästen gör si, då gör jag så. Men nu går jag mycket mer på känsla/fokus även om jag också gärna analyserar vad som händer tekniskt. För om jag när jag rider sitter och tänker "oj, nu faller den här bogen in!" då skulle första instinkten vara att hugga tag i tygeln och vilja "lyfta" tillbaka framdelen, istället för att fokusera på helheten, jobba förebyggande, och verkligen känna efter vad som brister för att pricka in kärnan snarare än symptom.
För att pricka kärnan snarare än symptom tror jag att man många gånger får acceptera många fel till förmån för inlärning av häst/ryttare, och tid att processa tills det faller på plats. Det är lite det jag tänker om jag använder uttrycket "korrigeringsridning".
Så länge man alltid försöker spåra så långt som möjligt bak i orsaks-labyrinten tror jag inte det är någon fara att "korrigera" ditt och datt. Men om man rent ridtekniskt tänker: nu gör jag si, då ska hästen svara så, och per automatik petar tillbaka sånt som inte är där det ska
utan att reflektera över varför och se det som ett mer långsiktigt skolningsprojekt, då tror jag inte man i längden får till några större skillnader i helheten.
Typ: du kan rida en diagonalsluta på minst tusen olika sätt i olika variationer. Varav många av dessa olika variationer skulle klassas som "rätt". Men - vilka ger dig en effekt i ditt pussel på att förbättra skolningen med hjälp av diagonalslutan? Det är enligt mig mer intressant än hur det ser ut. Även om man säkert ändå skulle klanta till det med jämna mellanrum!