Att leva utan partner (barn osv.)

Jag förstår vad du menar. Trots att du har så många killar att välja på hittar du ingen som lever upp till dina preferenser. Det är väl bara inse att den där fantasin om det där perfekta förhållandet inte finns. Däremot ska man ju inte bli tillsammans med nån bara för att heller. Men frågan är om alla preferenser måste stämma ? Måste det vara fantastiskt ?

Jag skulle vilja påstå att det måste vara bra mycket mer fantastiskt med partner än utan för att jag ska vilja ha en partner. TS är ju uppenbarligen lyckligare utan parter och då känns det ju onödigt att vara tillsammans med någon när inte allt stämmer.

Nej, det behöver inte vara en parrelation. I så fall skulle jag inte ha upplevt närhet eller skapat minnen de senaste tio åren och det har jag.

För mig är det viktigaste att omge mig med människor som inte har inställningen närhet och minnen endast skapas i parrelationer, för om personerna har den inställningen är det svårt för mig att utveckla en nära relation.

Mmm, kan man få det utbytet ändå är det ju inget problem. Jag tycker en parrelation blir på ett annat plan än den relation jag har till familj och vänner. Dvs, ett djupare och närmare plan. Iom man delar sina liv tillsammans.

Mmm, kan man få det utbytet ändå är det ju inget problem. Jag tycker en parrelation blir på ett annat plan än den relation jag har till familj och vänner. Dvs, ett djupare och närmare plan. Iom man delar sina liv tillsammans.
Jag har förstått att du tycker det. Så är det naturligtvis för dig, eftersom du skriver det, men det behöver inte vara så för andra människor.

Jag har förstått att du tycker det. Så är det naturligtvis för dig, eftersom du skriver det, men det behöver inte vara så för andra människor.
Nej, jag skriver ju att jag utgår från mig själv. Jag har förstått att andra inte lever så. Träffade nyligen en tjej som såg sina vänner som närmare än sin egen familj. Vilket är helt främmande för mig då min familj betyder mest och jag har aldrig haft nån vän som är så nära.

Men @Singoalla du är väl inte så jättegammal? Tänker att du inte behöver stressa med barnfrågan - man kan faktiskt bli mamma vid 40 år också. :)

---

Nu må jag bara vara 20 år gammal, men jag har sedan jag var 4-5 år vetat att jag inte vill ha barn. Och det står jag fast vid.
Angående förhållanden/partner är det faktiskt en pågående intressekonflikt i mitt huvud. Å ena sidan borde jag kanske inte ens uttala mig eftersom att jag aldrig ens haft något/någon. Men å andra sidan känns inte tvåsamhet alls som någonting för mig. Dels har jag, särskilt nu när jag börjat på högskola, ingen tid till sådant. Men sen tror jag inte på kärlek heller - och i synnerhet inte evig kärlek. Nu har jag visserligen ett rätt "starkt" psyke, men jag vill inte utsätta det för "onödiga risker". Och om jag klarat mig ensam i 20 år, varför skulle jag då inte göra det i 20 år till?

Men @Singoalla du är väl inte så jättegammal? Tänker att du inte behöver stressa med barnfrågan - man kan faktiskt bli mamma vid 40 år också. :)

---

Nu må jag bara vara 20 år gammal, men jag har sedan jag var 4-5 år vetat att jag inte vill ha barn. Och det står jag fast vid.
Angående förhållanden/partner är det faktiskt en pågående intressekonflikt i mitt huvud. Å ena sidan borde jag kanske inte ens uttala mig eftersom att jag aldrig ens haft något/någon. Men å andra sidan känns inte tvåsamhet alls som någonting för mig. Dels har jag, särskilt nu när jag börjat på högskola, ingen tid till sådant. Men sen tror jag inte på kärlek heller - och i synnerhet inte evig kärlek. Nu har jag visserligen ett rätt "starkt" psyke, men jag vill inte utsätta det för "onödiga risker". Och om jag klarat mig ensam i 20 år, varför skulle jag då inte göra det i 20 år till?

Fast hon skriver ju om och om igen att hon inte stressar ang. Barn.

Fast hon skriver ju om och om igen att hon inte stressar ang. Barn.

Sorry, läser som en kratta. :cautious:

Sen är ju också frågan när man vill ha barn. Bara för att jag är ung och kan få barn i 10 år till så kanske det inte är det jag önskar. Ett par som planerar att skaffa barn i 30 års åldern får sällan hör att de stressar och att de kan vänta många år till. Bara en tanke.

Jag tycker att du ska ta en paus i letandet och bara vara ett tag. Hittar du någon så gör du.
Vissa passar i par, andra inte.
Jag trivs bra i tvåsamheten, men jag vill inte sitta ihopklistrad med maken jämt för det. Skulle det ta slut mellan oss skulle jag nog inte vara så intresserad av att träffa någon ny. Sån är jag
Jag tycker det är klokt av dig att titta på barnalternativen redan nu. För även om många kan få barn när de är över 35 så är det betydligt svårare (inte linjär fertilitetskurva)

Vilken märklig fråga.
Hon vill ha barn. Är det så himla konstigt??
Jag tycker inte alls att det är en konstig fråga. Snarare tycker jag att fler borde fundera mer över det. Bara för att man vill ha barn är det inget som säger att det är en självklarhet att genomföra det. Nu pratar jag generellt, inte om TS specifikt.

Jag skulle vilja påstå att det skapar jävligt mycket bättre förutsättningar än för någon som inte vill ha barn :angel:
Men bara för att man vill är det inget som säger att det blir bra för det ev framtida barnet. Ur ens egna perspektiv kan det kännas självklart: Jag vill ha barn,det är klart att jag ska skaffa barn.

Jag har jättebra förutsättningar för barn (förutom ålder, men det är ju på senare år). Menar du att jag ska skaffa barn mot min vilja för att förutsättningarna är bra?

Självklart måste det handla om vilja.
Bra synpunkt. Såklart att man ska vilja också. Men det är inte det enda. Jag skulle fundera på om jag var lämplig, om omständigheterna runtomkring var de rätta osv.

Men bara för att man vill är det inget som säger att det blir bra för det ev framtida barnet. Ur ens egna perspektiv kan det kännas självklart: Jag vill ha barn,det är klart att jag ska skaffa barn.

Men det är ju fan så mycket bättre för ett barn med en engagerad förälder som verkligen vill ha barn är två föräldrar som skaffar en unge bara för att man ska.
Förstår inte varför du tar upp det i denna tråden öht.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 503
Senast: sardellen
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 565
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros