Men bara för att man vill är det inget som säger att det blir bra för det ev framtida barnet. Ur ens egna perspektiv kan det kännas självklart: Jag vill ha barn,det är klart att jag ska skaffa barn.
Det är klart att det är bättre förutsättningar om man vill ha barn, men det är inte det enda. Man kan VILJA ha barn men det är inte säkert att man har förutsättningarna att faktiskt klara av det.
Fast vet man någonsin det? När det gäller barn är min filosofi att det aldrig är rätt tid att skaffa barn, exempelvis. Det finns alltid någonting som kan bli lite bättre, ekonomin kan bli lite stabilare, man kanske ska vänta tills en större lägenhet, annan bil, annan anställning... Det finns alltid något man kan fixa. Men har man viljan kan man lösa det mesta.Nej, det är inte självklart. Det finns många som vill, och säkert lika många som tror att att de kan, men det innebär inte med nödvändighet att det blir bra för barnet.
Sen vet man faktiskt aldrig vad framtiden har i sitt sköte, har man en partner som man skaffar barn med så kan man skiljas från den, en olycka kan ske, någon i ens nätverk försvinner.. Men med vilja så går det också att lösa och det är inget man kan göra för att förutse vad som kommer att ske.