Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
En något suddig bild från ridhusbesöket i onsdags.

1924398_505658586204032_7302887362825989633_n.jpg

Vi är ju ett år efter er andra eftersom Abbes historia är som den är, men nu kan jag lyckligt skriva att Abbe är galopperad uppsutten för första gången! Han har varit en pärla och varit lugn och lyhörd under inridningen så långt och *peppar, peppar* verkar det än så länge som om det går bra!
bild5_zps9ca3a781.jpg

Vi är ju ett år efter er andra eftersom Abbes historia är som den är, men nu kan jag lyckligt skriva att Abbe är galopperad uppsutten för första gången! Han har varit en pärla och varit lugn och lyhörd under inridningen så långt och *peppar, peppar* verkar det än så länge som om det går bra!
bild5_zps9ca3a781.jpg

Åh vad roligt! Har undrat så om Abbe, den senaste budet var väl att han skulle avlivas i höst? Vad har hänt från det beslutet tills nu?

Åh vad roligt! Har undrat så om Abbe, den senaste budet var väl att han skulle avlivas i höst? Vad har hänt från det beslutet tills nu?

Nja, han fick ju en dödsdom i vintras, men efter överläggning med veterinär så beslutade vi oss för att ge honom en sista chans med långt bete över sommaren. Eftersom han inte har haft ont eller själv lider av det så är det ju bara min plånbok som lider av extra chanser. Då han har varit helt ren i takt och gångarter hela sommaren så testar vi att rida in och ser hur långt det håller. Han är fortsatt helt ren och verkar trivas bra med lite arbete - helt plötsligt har han fått aptit och kan komma till ro med ätande trots att det händer annat runtomkring (en omöjlighet för bara någon månad sedan), är glad och pigg och väldigt med på noterna vad vi än hittar på med honom för tillfället.

Min hemma-veterinär säger att det finns god chans för att han kommer att hålla för lättare arbete men troligtvis kommer han aldrig klara av att tränas för högre klasser och för mig duger det fint om han fixar att vara hobbyhäst i skogen, så länge jag kan ge honom ett "meningsfullt" liv där han har det bra. Vi får se hur långt det håller. Jag vågar inte ta ut någonting än, utan analyserar hans rörelsemönster efter varje nytt steg i utbildningen.

Senast ändrad:
bild5_zps9ca3a781.jpg
Vad härligt att läsa att ni är på gång! Fina Abbe!! :D

Herrejösses vad min häst var laddad idag.
Brallade som en tok i linan och tjöt och pep...:crazy:

Han fick därför gå en längre stund i linan än han brukar och på slutet var han hyfsat avslappnad.
Avslutade med en liten avskrittningstur på ca 10 min och även då var han riktigt piggelin.

Han har otroligt med energi min lille häst..:love:

I söndags tog vi en dagsutflykt till skåneland och kikade på häst och jag är kär :love: går hon igenom besiktningen så köper jag henne!
Hon är också född 2011 och lite av ett projekt men vilken underbar personlighet och det finns mycket mer energi i henne än Nasse ;) och lite attityd

Vad roligt och spännande!! Vi inväntar med spänning mera info ;)

Tog mig ut till stallet på morgonkvisten och passade på att ta en generalrepetion med vagnen. Vi ska ju på kurs på lördag och har inte kört på ett par veckor. Men jag hade inte behövt oroa mig. Allt gick bra. Satte dock ingen press alls på honom idag, eftersom vi körde på gräs och det var dagg. Jag är lite harig när det gäller att halka.. Så det blev trav i stoooooooora volter. Så stora att de nog inte räknas som volter alls, faktiskt.

Men det viktigaste kände jag var att han bara fick dra. Nu taggar vi för lördagen. :)

Vimsan: FIIIIN!!
Fia-lisa: Vad kul att se han igen, håller tummarna för forsatt framgång :)
Quimero: Hoppas det går bra på lördag :)

Själv har jag forsatt otur som vanligt... Väntade tre veckor med att få göra böjprov på Ninja då hon var ömfotad efter verkningen. Hon ska kollas pga hennes ena knä där hon har en galla som går igenom leden (nojjig som fan, dock tycker jag den har blivit mycket mjukare så jag hoppas det är bra iaf).. När det äntligen blev dax fick jag återbud på tiden hos vet och fick skjuta upp det 2 veckor som alltså skulle blivit i morgon.. Nu har dock Ninja dragit på sig lymfangit i båda bakbenen så hade ut vetrinären idag och fick medicin utskrivet, plus att det blir att bada benen nu varje dag i x-antal veckor med hibiscrub o dylikt. Går allt som det ska så blir det böjprov om 2-3 veckor sen får vi se vad de är för fel där, om inte kan jag sätta igång igen efter typ 5 månader... Pjuhh, håll tummarna för min tjej!! :nailbiting::nailbiting:

Vimsan: FIIIIN!!
Fia-lisa: Vad kul att se han igen, håller tummarna för forsatt framgång :)
Quimero: Hoppas det går bra på lördag :)

Själv har jag forsatt otur som vanligt... Väntade tre veckor med att få göra böjprov på Ninja då hon var ömfotad efter verkningen. Hon ska kollas pga hennes ena knä där hon har en galla som går igenom leden (nojjig som fan, dock tycker jag den har blivit mycket mjukare så jag hoppas det är bra iaf).. När det äntligen blev dax fick jag återbud på tiden hos vet och fick skjuta upp det 2 veckor som alltså skulle blivit i morgon.. Nu har dock Ninja dragit på sig lymfangit i båda bakbenen så hade ut vetrinären idag och fick medicin utskrivet, plus att det blir att bada benen nu varje dag i x-antal veckor med hibiscrub o dylikt. Går allt som det ska så blir det böjprov om 2-3 veckor sen får vi se vad de är för fel där, om inte kan jag sätta igång igen efter typ 5 månader... Pjuhh, håll tummarna för min tjej!! :nailbiting::nailbiting:
Men nej! Vilken otur.. :( Jag håller tummarna för att hon är helt bra när du gör böjprovet så att ni kan komma igång igen. Jag kommer ju till er och kör, så vi ses kanske? :)

Angående Dunders hull så tappade han lite när han bytte stall och man ser skillnaden mellan nu och för en månad sen. Nu ser han toppenfin ut. Håller på att göda upp honom.

2014-09-30_153453_542ab3c52a6b22b4e899806b.jpg

@tengstrom Åh sicken otur!

@Nepenthe håller tummarna! :D

@Matmissbrukaren Nangijala är så tjock så domarna skulle nog älskat henne ;) men hade hellre haft henne som Dunder...

Min häst är ganska bitchig, visste ni det? Och divig och primadonnaaktig också :banghead:. Idag var hovslagaren här och hon skulle verkas. Gissa vilket häst som stod och vrålsurade med bakåtstrukna öron hela verkningen. Har aldrig sett henne så sur och så skulle hon dra åt sig bakbenen en massa :banghead: och då hade jag precis innan berättat om hur stoig hon är ibland, varpå hovslagaren sagt "men hon är ju alltid så snäll och go ..."

Mitt lilla spöke har kommit in i trotsåldern och håller på att testa alla möjliga sätt att få av mig på....:devil: Så fort hon blir uttråkad eller får vila 2 dagar i sträck så hittar hon på något, i början var det bara att hon tog ett snabbt steg åt sidan (i galoppen) så att jag tappade balansen (dratta av en gång)
Sen när inte det funkade en vecka senare så provade hon med att börja stanna upp i galoppen och studsa/bocka, fick av mig en gång. När det sen inte funkade så provade hon med att börja stegra... Där fick hon inte av mig ;):p Detta har väl hänt 1-2 ggr nu i ca 2-3 veckor, innan dess var hon hyfsat snäll :grin:
Men idag tänkte hon till och körde en kombination av allt ihop, först vände hon sig snabbt och reste sig, när hon kom ner på marken började hon bocka/studsa, sen vände hon igen och jag dratta av... Var bara att hoppa upp igen och sen gick hon som vanligt....:meh:

Rider henne 3-4 ggr i veckan ca 30-40 min... och hon blir inte trött eller svettig. Känns som att det är dags att börja hoppa in henne :idea::D
Det är mycket huvud på henne.. hon är smart som tusan och kvick, och än så länge rider jag bara ute, på grus/gräs-vägar, i skog och på åkrar....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 417
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 942
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka