Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska kolla :)
Vi är på väg nu. Inte kommit längre än Gbg än men det börjar fladdra lite fjärilar i magen.. Fast det ska bli väldigt roligt och spännande :) Men den här gången får vi sköta visningen själva och det är det som är lite nervöst.

Ska ni ha box över natten där?

Jag har typ 3 timmar dit så kör på söndag morgon, typ klockan sex :wtf:

Jag ska kolla :)
Vi är på väg nu. Inte kommit längre än Gbg än men det börjar fladdra lite fjärilar i magen.. Fast det ska bli väldigt roligt och spännande :) Men den här gången får vi sköta visningen själva och det är det som är lite nervöst.

Japp :) Vi har drygt 4h ner så vi tyckte det va bättre om han får sova där. Annars hade han kanske varit trött när vi kom fram. Vi får väl se om det va rätt beslut men han har varit cool på nya ställen förut iaf så jag hoppas både han och vi kan sova i natt :)

Japp :) Vi har drygt 4h ner så vi tyckte det va bättre om han får sova där. Annars hade han kanske varit trött när vi kom fram. Vi får väl se om det va rätt beslut men han har varit cool på nya ställen förut iaf så jag hoppas både han och vi kan sova i natt :)

Ja, om man inte vet hur ens häst reagerar på längre åkturer så är det ju bättre att åka dagen innan istället så hästen kan vila upp sig över natten.
Har åkt så mycket längre sträckor med Dunder att jag vet att han är sig själv ändå när man kommer fram. Det ska väl vara surt om det är undantaget på söndag.

Lycka till nu imorgon!

Eftersom planer i mitt liv ändras så har det inte blivit att WallE åkt någonstans, utan han drog på sig ett fult överben och så har han fått vila från det ett tag. Men han har aldrig visat hälta för det eller varit varm, så har satt igång honom igen och allt går super bra. Han går nu ca 2-3dagar i veckan, försöker hinna 3. Han har gått över vatten för första gången(ca 40cm djupt) och gick jätte bra i det stora hela. Han tar galopperna väldigt fint på skänkel för det mesta, kan blanda ihop galopperna ibland men tar oftast rätt när jag gör de olika hjälperna. Han går i fin form i trav, skritten jobbar vi mest med att inte såsa fram som jag kallar det och galoppen söker han sig i form men de är långt ifrån stadigt :) Over all är han en sjukt rolig häst att jobba med!

Och andra sidan så har jag beslutat mig för att kasta mig in i sadeldjungeln då hästen tydligen växt och fått en smalare manke helt plötsligt, då sadeln låg perfekt förut och inte rörde sig 1cm så åker den nu mer framåt väldigt lätt på de två sista turerna.. Att de kan ändras så fort? Har även märkt på de två sista turerna att den är för vid då jag skjuts framåt speciellt i galoppen. Kan kanske vara också en effekt av att han är högre bak? vet ej, men måste skaffa ny sadel iaf, så undertiden blir de barbacka samt westernsadel :) punkt.. haha

Alla lyckönskningar gav resultat idag.. Victor vann!! Bästa B-ponny i riksfinalen i Vetlanda :banana::love::banana::bump: Med fina 8,5-8-9=medelpoäng 8,5 och mkt lovord från domaren om vilken fin ponny vi har så kan man inte önska sig så mkt mer idag!
Jag skriver på telefonen nu så kan inte lägga in någon bild förrän vi kommer hem ikväll.

@Matmissbrukaren det har varit fint underlag på parkeringsplatserna och överallt där jag varit iaf så du behöver nog inte oroa dig :)

Alla lyckönskningar gav resultat idag.. Victor vann!! Bästa B-ponny i riksfinalen i Vetlanda :banana::love::banana::bump: Med fina 8,5-8-9=medelpoäng 8,5 och mkt lovord från domaren om vilken fin ponny vi har så kan man inte önska sig så mkt mer idag!
Jag skriver på telefonen nu så kan inte lägga in någon bild förrän vi kommer hem ikväll.

@Matmissbrukaren det har varit fint underlag på parkeringsplatserna och överallt där jag varit iaf så du behöver nog inte oroa dig :)
Men oh vad kul!
Stort grattis!! :bow:

Grattis! :)

Stort grattis!

@Falcor Stort grattis, vilka kanonpoäng!

KL

Vet inte om ni minns min uppfödning Kaxe? Jag sålde ju honom förra sommaren, men idag har vi visat honom vid 3-årspremieringen! Han fick fina omdömen och 87887 = 38 p, klass I, vilket helt klart var målet. :) Liten är han, men välbyggd och nu fick hans fina mamma lite avkommepoäng inför en framtida höjning också. Jätteglad och han skötte sig så fint!

10704404_10152426740527831_4229709956496909814_o.jpg

Tack så mkt allihop! Jag är så stolt över vår lille guldklimp :)

Klart man minns en sån stilig grabb @thoora :) grattis till fina poäng! Jag gillar modellen skarpt :love: Hur stor är han eftersom du skriver att han är liten?

@Falcor Enligt mätningen igår så var han 149 cm, men det var kanske lite väl optimistiskt mätt. Under ponnymått skulle jag nog säga och dessutom ger han ett mindre intryck eftersom han är så lågställd.

När man har tänkt i ett halvår att ens häst behöver en svanskappa och man aldrig tar tag i saken att köpa en. Ja då får man skylla sig själv när man slår i marken. Sannolikheten att sitta kvar när hästen bockar (och hoppar över några grenar strax innan) och sadeln glider fram halvvägs över halsen, är typ minimal. Att träffa marken gör ont trots all stötdämpande mossa och säkerhetsväst (för såklart slår man i ett ställe där den inte skyddar).

När man har tänkt i ett halvår att ens häst behöver en svanskappa och man aldrig tar tag i saken att köpa en. Ja då får man skylla sig själv när man slår i marken. Sannolikheten att sitta kvar när hästen bockar (och hoppar över några grenar strax innan) och sadeln glider fram halvvägs över halsen, är typ minimal. Att träffa marken gör ont trots all stötdämpande mossa och säkerhetsväst (för såklart slår man i ett ställe där den inte skyddar).

Man slår sig alltid där det inte skyddar!
Första och enda gången jag använt säkerhetsväst så bröt jag armen :p

Hemma igen från Vetlanda. Kommer stupa i säng sen tror jag. Var i stallet kvart över fem idag på morgonen :wtf:

Dunder skötte sig exemplariskt och jag tycker domaren var lite snål med poängen. Han fick sämre på det han brukar få bättre på, och bättre på det han brukar få sämre på. Ändå tycker jag han var som vanligt.
Men ändå fin kritik. Hon tyckte han var en elegant ponny, energisk galopp, framåt skritt och traven kommer jag inte ihåg just nu.
6,5 på skritt, 7 på trav, 6,5 på galopp. Totalt 20 poäng och ett snitt på 6,67.
Han brukar annars få 7/8 på skritt, 7 på trav och 8 på galopp så det kändes lite bakvänt idag.

Supercool som vanligt och underbar att åka iväg med :love:

Nu ska jag bestämma mig ifall vi ska på sista welshutställningen eller inte om en månad. Dom ville ju ha honom lite fetare och han har lagt på sig lite nu sen Sthlm så kanske vågar ställa honom då :p

img_20140928_101847_5428343f2a6b22785f2c0722.jpg

img_20140928_175434_542834969606ee57d7705aa6.jpg

Hemma igen från Vetlanda. Kommer stupa i säng sen tror jag. Var i stallet kvart över fem idag på morgonen :wtf:

Dunder skötte sig exemplariskt och jag tycker domaren var lite snål med poängen. Han fick sämre på det han brukar få bättre på, och bättre på det han brukar få sämre på. Ändå tycker jag han var som vanligt.
Men ändå fin kritik. Hon tyckte han var en elegant ponny, energisk galopp, framåt skritt och traven kommer jag inte ihåg just nu.
6,5 på skritt, 7 på trav, 6,5 på galopp. Totalt 20 poäng och ett snitt på 6,67.
Han brukar annars få 7/8 på skritt, 7 på trav och 8 på galopp så det kändes lite bakvänt idag.

Supercool som vanligt och underbar att åka iväg med :love:

Nu ska jag bestämma mig ifall vi ska på sista welshutställningen eller inte om en månad. Dom ville ju ha honom lite fetare och han har lagt på sig lite nu sen Sthlm så kanske vågar ställa honom då :p

img_20140928_101847_5428343f2a6b22785f2c0722.jpg

img_20140928_175434_542834969606ee57d7705aa6.jpg
Jag gillar honom verkligen!
Underbar blick på första kortet!

• Gilla
Reactions: MM
Jag känner att jag kanske borde ta tag i sadelletande också... för den sadeln jag har nu (mammas sadel) glider mest fram tycker jag, men den är ju använd av ponnyer med manke också. Min har ju ingen sådan och sen rund som en tunna över ryggen :p jag upplever att Nanijalas mors sadel sitter rätt bra, de har ju samma rygg/mankform så kanske borde ta och leta efter en sån

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 417
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 942
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka