Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Vimsan : Vad fin han är!

@Maja_Kandi : Men vad har hänt med Balder? Han ser ju riktigt smäcker och urläcker ut! Inget mer bebishull?

@tengstrom : En till överbyggd ser jag... ;) Hur stor är Ninja nu?

@ekedal: Vad duktiga ni är! Imbra ser kalasfin ut! Blir så sugen på att rida Abbe när jag ser din film (även om vi är långt ifrån uppsutten hoppning än)

@lil-sis : Vad jämn och fin hon är i kroppen!

@Matmissbrukaren : Busponny! Men han visar ju att han kan sköta sig också! :D

@hjarterdam : När ska de egentligen sluta skjuta iväg med bakdelen i höjden? ;)

Abbe vilar för tillfället efter att ha skött sig exemplariskt under inridningen. Han har dessutom varit i växtfas och fått en högre bakända igen... jag som tyckte att han äntligen började hänga ihop i kroppen. Eftersom han fortfarande går hemma och skräpar rider jag nog honom litegrann i jul och så får han åka på kollo med kompisen i januari+februari.

WP_20141130_002_zpsae5992ac.jpg

Vi fortsätter varierad träning, och jag har upptäckt att hon blir VÄLDIGT pigg nästa dag om jag låter henne stå en dag. Det är mycket bus och lite trots om hon får vara, så jag skapar bara extrajobb till mig själv genom att låta henne stå, men samtidigt vill jag ju inte jobba henne varje dag. Tur vi kan variera med lastträning och promenader som inte är så slitit.

Idag skulle vi klättra lite i backarna som finns i en hage, men hon var ganska hyper (eftersom hon stod igår) så det blev en hel del markarbete på ett fält och jobba på att fokusera på mig och inte en annan häst som gick i en hage brevid, eller allt annat som var superspännande och läskigt på samma gång. Men på slutet var hon så samarbetsvillig så, och jag har också för första gången verkat hennes svåraste bakhov, inga problem alls. :love: Det blir nog en häst av henne också till slut :up:

1509752_10152543211582483_3799073948451301379_n.jpg

Hon är lite rund om magen, men det jobbar vi förhoppningsvis bort till 3-års ;)

10670008_10152543211812483_5884375663103356149_n.jpg

10849806_10152543211632483_7742440444518125803_n.jpg

@fia-lisa

Busponny minst sagt!

Han har ju varit så otroligt snäll, men envis, fram tills nu så lite av det är unghästfasoner skulle jag tro.

Sen tror jag han skulle behöva springa av sig rejält på en galoppsträcka i skogen men han har lite vila från ridning nu så det får vänta.

@Maja_Kandi : Men vad har hänt med Balder? Han ser ju riktigt smäcker och urläcker ut! Inget mer bebishull?

Haha, hårdbantning kallas det. :p :devil: Men nu är han alldeles lagom nästan på gränsen till tunn så nu ska vi försöka hitta till landet lagom för att hålla vikten som den är. Hela hösten har han ätit enbart 7 kg hö och lite betfor för att få i sig mineraler. Nu får han 8 kg hö plus 0,5 kg lusern. Hittills tycker jag det verkar funka kanon! :)
Nu när han börjar gå lite mer framöver så ska han klippas lite också. Det blir nog väldigt avslöjande, för herregud vad otroligt mycket päls han har!

Och fina fina Abbe! :love: Jag blir så glad av att läsa om honom! Vad underbart att det går så bra för er! :)

Nangijala har fått stå en vecka, haft fullt upp med lucia på jobbet och luciashow på ridskolan. När det är så illa att man hindrar pojkvännen från att sova eftersom man ligger och sjunger luciasånger jättehögt en halv natt, bör man nog dra ner på tempot lite ;) Efter en vecka utan skötsel var hon full av lera och spån, det tog en halvtimme bara att reda ut man och svans! Sedan hade hon en räv bakom varje öra under ridturen. Skulle inte gå på stigen utan på alla andra ställen utanför, skulle inte gå så jag får dunka till med skänklarna varpå öronen flyger bakåt och hon kastar med huvudet samtidigt som hon lättar med framdelen. I slutet kände jag hur hon gick och laddade för någonting så när hon plötsligt for iväg i ett hopp var jag beredd och satt kvar i bocksprånget som följde. Överlycklig ponny efter det :D och en glad matte med

Hovis kommer i eftermiddag, galet med is i hagen :(

Så sätter väl igång lite med handhästskritt under julen, är ju ledig då :D

KL
Idag blev det tömkörning igen. Herregud vilken energi den här hästen har, det är inte klokt. Och när nånting inte passar herrn till hundra blir han tokförbannad.

Idag började vi lite lätt med att bara gå rakt fram längs infarten och tillbaka hem längs kanten på en lägda. Eller ja, det är ju lätt för honom iaf. En annan får ju nästan springa för att hinna med. :cautious: Hemma gjorde vi lite volter hit och dit på lägdan nedanför gården vilket funkade jättebra. Visst drog han lite upp mot ponnyn i hagen hela tiden men inte så farligt. Skritt - halt - skritt funkade ypperligt. Så då tänkte jag att jag kunde påbörja lite dubbellongering. Stannade, kopplade om innertömmen så den gick genom bettet till gjorden och sen igång igen. Unge herrn gjorde omedelbart klart för sin urbota korkade idiot till matte att det absolut inte under några som helst omständigheter är tillåtet att ändra tömsättningen på något som helst sätt som herrn ifråga inte fått in skriftlig ansökan om i tio exemplar ungefär tre månader i förväg. :meh: Han sneglade på tömmen och när jag bad om trav vände han utåt på en femöring, reste sig till hälften och slog bakut. Stannade, såg förbannad ut. Gick framåt med höga fina knälyft (hårt stampande) som gjort spanska ridskolan gröna av avund. Krullade ihop sig och gick med rumpan inåt och hotade att slå mot tömmen hela tiden. Fick några utbrott till innan jag inte orkade bråka mer och ändra tillbaka tömsättningen - nöjd häst. :sneaky:

Så. Skritt och halt funkade återigen bra på volt runt mig. Fick vara noga med att gå placerad rätt nu när tömmarna satt genom ring på gjorden till bettet. Jag började introducera lite trav, då tar han genast alla tillfällen han får att sticka iväg upp mot ponnyn. Det finns ju bara två lägen för honom, antingen FULLT ÖS eller inte alls. Och vill matte att han ska gå mittemellan så blir han återigen förbannad och visar det alldeles jättetydligt. Så när jag bad om trav var det alltså travartrav wroooooom och försök till att fara iväg från volten. Till saken hör att han är väldigt känslig i munnen så tar man minsta lilla för mycket kör han upp huvudet och tvärnitar. Så all fokus låg på att lugna ner sig och trava LUGNT, typ ett halvt varv och sen skritt. Efter några gånger började han äntligen koncentrera sig lite och lyssna, och då plötsligt kunde han minsann trava lugnt och mjukt och tillochmed söka sig lite i form. Övergångarna funkade hyfsat också. Sen bytte vi varv och fick börja om lite igen. Men det gick hyfsat snabbt att hitta rätt läge och när han joggat ett halt varv nästan helt avslappnat avslutade vi. Gick fem minuter rakt fram och sen in i stallet.

Herregudars säger jag bara... Han beter sig som de där berömda fuxmärrarna med mycket attityd... :banghead: Nån körhäst tänker jag inte ens försöka göra av honom. Han är på tok för laddad och lätt både fram och bak för det. I en av dagens många protester drog han iväg i galopp vilket blev kors, men fem språng senare skuttade han bara till och galopperade i rätt. Han har alldeles för bra kroppskontroll... :cautious: Och trots det så snubblar han på sig själv på platt väg... Hmm... Jag har en känsla av att jag kommer få en hel del flygturer framöver... ;)

Min lurviga älskade lilla bustroll :love: Kunde inte välja bild, usel mobilkamera men han är så söt så ni får lite bilder ändå! Pussnäsan :love:

IMG_20141217_100254_zps6llr9s3q.jpg

694d1fac-77cb-4019-bba6-03c9411a1a80_zpsbfa0bd09.jpg

Törstig efteråt
IMG_20141217_100610_zpsfcpd3xsh.jpg

Åh så fina de är! Är så häftigt att fullbloden redan är så snygga fastän de bara är 3, och tom vinner tävlingar! Min treåring står ute i hagen som en hårig julgris mest, tävling känns extremt långt bort!

Hur gör ni med vintervila för era små? Framförallt ni som satsar mot tävlingar i vår? Alpha har vilat 6 veckor redan, hann hoppa lite terränghinder och lite vanliga hinder samt började fatta hur man gick på fyrkantspåret. Men ,som sagt, långt till tävling. Man vill ju börja i tid så man kanske hinner med att starta ngn liten 90-hoppning i vår.

@supercassie Va fina de är! Är lite nyfiken på hur mycket och vad de äter?
Min har ju bara fullblod på pappans sida och ser väldigt mycket ut som ett fullblod. Hon hade fallit ur på sommaren och när hon kom till mig och jag fodrar så mycket hö som går och extra protein utefter analysen men hennes revben skymtar ändå..

Provade sadel på calle som bara skrittat ut i skogen en gång de senaste 4 dagarna. Såklart var han snäll ♡ hursom passade sadeln varken mig eller honom men tog självklart tillfället i akt att bli filmad. Inser att jag hade kunnat rida på lite mer. Hursom en snutt i hans bra varv och en snutt i hans svåra varv.

Hovis kommer i eftermiddag, galet med is i hagen :(

Så sätter väl igång lite med handhästskritt under julen, är ju ledig då :D

Gick bra att sko 3/4 sen ledsnade hon :p

Imorgon ska jag försöka böka in henne i släpet själv och åka till klinik för date med ET och koll av ryggen.

Angel: Vetrinären sa att det inte va ringorm.. Hon har haft det i flera veckor och ingen annan är smittad :)
Det sa min veterinär också om min häst när hon fick det, ingen annan häst i stallet fick några utslag heller däremot så fick jag på fingret efter att jag klippt hästen för att kunna se vad dom svullna fläckarna var för något. Först då både jag och veterinären insåg att det måste vara ringorm. Tog minst två månader tills att hästen såg typiskt "ringormsskabbig" ut efter att hon från början bara haft konstiga svullnader. Så det kan se väldigt atypiskt ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 413
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka