Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Mätintervallen beror på hur nära kategorigräns de ligger. Är 4, 6 och 8 år som grundregel, men om ponny som är minst 4 år vid mätningen ligger under kategorigräns med 5 cm eller mer behöver den inte mätas om förrän 8 års ålder.

Så min t ex gissar jag kommer enbart behöva mätas vid 4 och 8 års ålder.
Va?! Är det så? Hur tusan har jag kunnat missa det, har det alltid varit så? :eek::confused:

I somras var planen att mäta Nangijala eftersom planen var att ta någon unghäst klass nästa höst. Men pga det ojämna växandet har vi lagt den planen på is så känns lite meningslöst att göra det då tycker jag.

Tack för info @Alexandra_W :)

Kl
Tömkörde en sväng i förmiddags som sagt. :) Vääääääääldigt pigg häst! Jätteglad var han, stod och väntade vid grinden, stoppade näsan i grimman, gapade efter bettet. :) Hade bara tömkörningsgjorden på, för första gången, och det gick jättebra. Som ni kanske minns har han ju varit jätteskeptisk till tömmar mot sidorna, jag drog dem genom de lägsta ringarna så de gick över knäna och det gick faktiskt jättebra! :) Ledde honom första biten men sen tömkörde jag ca 15 min hela vägen till stalldörren. :) Jätteduktig var han! Men energi sprutande genom varje fiber på kroppen... Herregud, han är nog raka motsatsen till vad en bruksnordis "ska vara". :p Han kommer vara en riktig rodeokung har jag en känsla av...

Som jag misstänkte ligger sadeln mitt över revan på ryggen så vi får avvakta med ridning ett tag.

Va?! Är det så? Hur tusan har jag kunnat missa det, har det alltid varit så? :eek::confused:

I somras var planen att mäta Nangijala eftersom planen var att ta någon unghäst klass nästa höst. Men pga det ojämna växandet har vi lagt den planen på is så känns lite meningslöst att göra det då tycker jag.

Jag minns ärligt talat inte. Sist jag ens var inblandad i inmätning på ponny var i början på 90-talet ;P Jag har haft ponny sen dess, men A.ponnyn kändes poänglös mäta in då han inte hade nån tävlingsryttare ändå, och mina D-ponnyer har jag ju tävlat själv och då har de ju behövt gå som storhäst ändå.

Men W har potentiella små tävlingsryttare, så det är värt att mäta in honom (han är B-ponny). Beroende på om vi anses proportionerliga kanske jag rattar honom runt i unghästklass med, vi får se. Oavsett så ska han tävla med nån - mig eller annan - måste han mätas in. Svårt vissla och knalla in under magen på de andra i storhästklass ;P

1658247_10152735578237380_21189890389758357_o.jpg
Jag har inga planer på att mäta min 11:a ännu, här finns det inga tävlingsambitioner alls. Hon har fått vila helt sedan två månader pga ett mycket svårläkt sår som satt framför sadelgjordsstaden, bakom armbågen. Fick operera bort svallkött som inte gav med sig, sen sprack hela operationssåret upp efter en vecka.. har tagit en jäkla tid helt enkelt. Tur är att ponnyn har verkat helt obrydd om allt. Hon är "inriden" så pass att mina barn promenadrider på henne, och så körde jag in henne nästan färdigt i somras. Vi kom så långt i inkörningen att hon körs själv i paddocken, men inte ut i terräng. Sen kom såret.

En fundering som jag har är hur pass de växer i överbyggdheten. Halvblod och andra stora hästar brukar ju bli jämna tillslut. Men det här är en kallblodskorsning som nu är 135 i manken och 140 över rumpan. Och hon växer rejält nu igen. Hennes mamma var nog inte mer än max 125 och pappan 138. Så nu är vi ute på okänd mark..

Jag mäter min för att kunna visa på kvalitets som ponny på riktigt :p

Sen kvittar det, jag är ändå för gammal. Och jag tror inte hon har gångarter nog att hävda sig på ungpinnychampionaten eller för den delen kvalitetsfinalen.

Jag mäter min för att kunna visa på kvalitets som ponny på riktigt :p

Sen kvittar det, jag är ändå för gammal. Och jag tror inte hon har gångarter nog att hävda sig på ungpinnychampionaten eller för den delen kvalitetsfinalen.
Behöver dem vara mätta för att vara med där? Missade ju treårstestet så har funderat på kvaliten... men Nangijala har inga särskilda gångarter så hon kommer inte heller kunna hävda sig där tror jag.

@ekedal Vad FIN hon är!

Behöver dem vara mätta för att vara med där? Missade ju treårstestet så har funderat på kvaliten... men Nangijala har inga särskilda gångarter så hon kommer inte heller kunna hävda sig där tror jag.

@ekedal Vad FIN hon är!

Nej men hon riskerar att växa över och kvalitets är i sept. Har de ett giltigt mätintyg får de inte mätas på kvalitets ;)

Vilken fin bjudning hon har!! Jättebra...

Nu blir jag sugen på att hoppa också.
Min ska vila ca tre veckor till, sen minsann blir det andra bullar :up::banana:

Ja det är kul att hon har bjudning, den som var så tveksam direkt efter inridningen. Men hon tycks älska ridhuset! När jag rider ut på henne själv är hon inte lika framåt som i ridhuset och då jämför jag med hennes mamma som alltid skrittar på riktigt ordentligt när man rider ut och sedan är så där lagom på hela tiden. Imbra vill gärna kolla på allt och trillar rätt som det är av stigen rakt ut skogen.
Det här var sista rundan, jag kan säga att hon var väldigt mycket mer taggad i början av passet. Ja nu får du börja med hoppning efter vilan. Vi bestämde att hoppningen börjar i mittten av februari för de andra vilar sina hästar efter jul ledigheterna.

Jag läser mest på telefonen och den har fått spunk och kan inte visa filmer. :mad: :( Kul ändå med hoppträning och tömkörning! När jag sitter vid datorn nästa gång ska jag försöka komma ihåg att kolla. :)

Kl
Tömkörde Balder idag! :) Lika glad och superduperpigg som vanligt. Han är så snäll i hanteringen nu, hoppas att allt bebistestande är över nu... Han har blivit så mycket mer mentalt mogen. :)

Hur som helst så gick vi samma väg som sist men på vändplanen gick vi lite kringelkrokar istället för att bara gå hem, jätteduktig kille svängde så snällt och följde tömmarna kanon. :) Sen hemåt och gick ner på lägdan och tog ut honom lite på volt runt mig. Han svarade verkligen jättebra och förstod direkt så det blev bara två varv åt båda håll och sen hem. :) Allt som allt typ 20-25 minuter. :)

Revan på ryggen har ju varit som en rätt stor sårskorpa rakt över ryggraden, men idag lossnade den när jag borstade och det såg fint ut under. :) Skönt!

Nu har vi tagit vinterlov, men vilan har inte alls börjat bra.
Jag har galet ont i ryggen, kan knappt gå och Walle var krasslig igår.
Vi fick ta en promenad i skogen.

10406611_533781963391694_8665740372490646828_n.jpg

X träffade massören igår och var på jättefint humör, samarbetsvillig och go.

Men ffa höger länd är fortfarande mycket spänd och känslig för tryck. Hon blir vansinnig kort sagt.

Så jag ska räkna lite på mitt schema och ringa närmsta kliniken för ett besök hos equiterapeut. Blir väl efter årsskiftet men det är nog lika bra det, onödigt att fixa och sen blir det ny spänning pga halka på en gång, blir ju skor först i mitten av januari.

Jag är ruskigt dålig på att uppdatera. Calle sköter s bra, efter att ha kört cavaletti på tömmar släppte jag lös honom medan jag plockade undan och han följde mig som en hund! Sån otrolig känsla när man känner den kontakten för första gången! Vi har däremot sadeltrubbel, hade en kentaur kassiopeia som passade bra men jag satt så dåligt i den så jag fick sälja den. Vill ha en dressyr nu men svårt att hitta något som ligger bra med mycket manke + att bakdelen har skjutit iväg (igen!) Så han lär ju ändra sig. Hoppas han slutar växa snart, han är väl ca 167cm fram och iaf 1cm högre bak. Han är iaf jätteduktig och vi har till och med hoppat ett par stockar i skogen! :) och vi börjar få ordning på muggen på ena frambenet. Så nöjd med min bäbis som ska få 1v vila över jul. Planen är att börja rida för tränare nästa år, starta lätta klasser dressyr och visa på kvalitén :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 414
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka