Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@supercassie så kul med uppdateringar från dig igen! :D

Primadonnan har tagit sig ur trotsperioden, precis lagom tills hovis kom igår :bow: var rädd hon skulle bli som med sadelprovaren men hon såg bara något missnöjd ut. Slitit själv på sina hovar så de blev bara lite putsade runt kanterna. Dock måste man ta in henne med kedjegrimskaft på kvällarna numera för hon bara stutsar, stegrar och far runt. Ja, förutom de dagar jag ridit henne då för då är hon rätt normal igen. Red med mamma idag på två väldigt pigga ponnyer. Nangijala skulle sticka före i galoppen hela tiden men tvärnitade så snart hon kommit förbi för mammas ponny stannade pga att Nangijala glatt la in nån halv bakutspark/bockning/hopp påväg förbi :rofl: jag skrattade massvis. Har tänkt rida henne december ut och första veckan i januari (har jullov) och sedan får hon vila från ridning i minst 6v.

Ganska på igår men med lite humör. Vänster varv är lätt, där jobbar vi med bommar och hon bär sig själv osv.

I höger varv är det en helt annan ponny. Välter inåt, är motsträvig osv.

Fick ordning på det till slut igår men lätt är det inte. Tur att vi har bra hjälp...

Nästa lektion är på lördag redan :D

@lil-sis snacka om chockad jag blev när jag såg bilden du la in precis från tömkörningen. Känner igen ridhuset allt för väl, har nämligen haft häst på anläggningen och bor bara en bit därifrån. :p

Ganska på igår men med lite humör. Vänster varv är lätt, där jobbar vi med bommar och hon bär sig själv osv.

I höger varv är det en helt annan ponny. Välter inåt, är motsträvig osv.

Fick ordning på det till slut igår men lätt är det inte. Tur att vi har bra hjälp...

Nästa lektion är på lördag redan :D
Har samma problem i höger varv med, både i ridning och tömkörning. I hörnorna gör hon någon slags rak sluta, bakdelen faller inåt och hon är svår att korrigera.

@supercassie så kul med uppdateringar från dig igen! :D

Primadonnan har tagit sig ur trotsperioden, precis lagom tills hovis kom igår :bow: var rädd hon skulle bli som med sadelprovaren men hon såg bara något missnöjd ut. Slitit själv på sina hovar så de blev bara lite putsade runt kanterna. Dock måste man ta in henne med kedjegrimskaft på kvällarna numera för hon bara stutsar, stegrar och far runt. Ja, förutom de dagar jag ridit henne då för då är hon rätt normal igen. Red med mamma idag på två väldigt pigga ponnyer. Nangijala skulle sticka före i galoppen hela tiden men tvärnitade så snart hon kommit förbi för mammas ponny stannade pga att Nangijala glatt la in nån halv bakutspark/bockning/hopp påväg förbi :rofl: jag skrattade massvis. Har tänkt rida henne december ut och första veckan i januari (har jullov) och sedan får hon vila från ridning i minst 6v.

Hon verkar ha ett himla humör, din prinsessa :D precis såna ston jag brukar falla för.

Kom på att om ni är nyfikna på bilder på våra 11or ( och tröttnat på att jag inte fattat hur jag gör med paddan :angel: ) så kan ni gå in på stallmalmborg.se eller söka på stall Malmborg på Facebook. På fb- sidan har varje häst ett eget album, på vanliga hemsidan uppdateras bildsidan 2 ggr i veckan.

Våra 11or heter:
Nanook
Poison ivy
Gluck zuruck ( Lukas)
Push play (archie)
yajamila ( milly)
Hearts and bones ( Bonnie)
Der blaue Reiter ( Bosse)

Hon verkar ha ett himla humör, din prinsessa :D precis såna ston jag brukar falla för.
Det blir ju aldrig en tråkig stund ;) men jag tar tillbaka det jag skrev, hon är inte ute ur trotset... igår tjöt hon högt och hoppade med rumpan när syster puttade lite på rumpan och skulle gå förbi när jag höll i henne :meh: och när jag pekade på frambenet tog hon det som tecken att stegra sig.

Tre tillfällen för AE bokade i vår, det första innan hon ens är skodd :p

Funderar på om jag ska åka och mäta henne i jan el strunta i det.

Kl
Liten update. Balder har varit i hårdbantning sen i somras. Idag upptäckte jag dock att han visst är närmare smal än tjock helt plötsligt, så nu ska vi försöka hitta läget lagom så det blir bra. Han har extrem björnpäls så man blir så jäkla lurad! På pälsen ser han tjock ut, men trycker man rätt hårt så är han inte det... Överhullet är borta och plötsligt känner man revbenen! :o Det har man inte gjort sen han kom hem som maskäten liten ettårig skit...

10an åker på tisdag. Sen ska Balder få skor och börja tuffa igång på riktigt. Då ryker lite päls också... Börja med lite tömkörning bara det kommer snö, annars kommer jag halka ihjäl mig!

Har samma problem i höger varv med, både i ridning och tömkörning. I hörnorna gör hon någon slags rak sluta, bakdelen faller inåt och hon är svår att korrigera.

Min är också svårare i högervarv. Hanterar och promenerar mer med henne från höger än vänstersidan nu för att hon ska vänja sig. :) Har nu börjat sätta igång henne efter hennes höstvila. Har senaste 2 veckorna promenerat och longerat henne lite lätt. (Äntligen har hon lärt sig skritta på voltspåret!)

Tömkörde henne "på riktigt" för första gången idag! Började med att longera henne för att se hur dagsformen var. Jäklar vad fin hon var. Vilka benlyft och vilken fin trav hon visade efter galoppen! :D Tömkörde 2 varv på spåret i vardera varv. Hon har aldrig blivit tömkörd innan. Lite skeptisk till att gå framför matte, men efter en stund så lossnade det och hon skrittade på så fint så!

Oj va ni hinner hitta på mycket med era fina 11:or.
Jag har haft fullt upp med födelsedagar, husbygge och allt annat så jag har inte haft tid att hålla mig uppdaterad här.
Förra veckan red jag det sista dressyrpasset för i år.

10615445_529744090462148_528025289095670399_n.jpg

Planen är att han ska hoppa i morgon och sen gå en sväng i skogen till helgen, sen blir det vila 2-3 månader.
Han har inte fått någon längre vila sen han reds in och det kan passa bra nu när jag snart börjar jobba igen.
Tänkte även passa på att kolla tänderna också.

Sen drar vi igång igen till våren med sikte på kvalitén :)

Idag blev det ännu ett steg mot vuxenlivet..
Skor runt om!
Här har det varit milt sista dagarna så han har inte varit riktigt lika öm som tur är.
Han skötte sig riktigt bra mot hovis idag och det gör matte så stolt, så stolt...

Idag blev det ännu ett steg mot vuxenlivet..
Skor runt om!
Här har det varit milt sista dagarna så han har inte varit riktigt lika öm som tur är.
Han skötte sig riktigt bra mot hovis idag och det gör matte så stolt, så stolt...

Balder ska också få skor runt om idag, jag hoppas han sköter sig lika bra som din... Verkningarna har *peppar peppar* funkat riktigt bra sista gångerna men vi får väl se vad han tycker om tofflor...

Balder ska också få skor runt om idag, jag hoppas han sköter sig lika bra som din... Verkningarna har *peppar peppar* funkat riktigt bra sista gångerna men vi får väl se vad han tycker om tofflor...

Min har fått skor två gånger (inför treårs och inridning) och det har gått bra fast hon kan vara lite knepig att verka.

Om en dryg månad blir det tredje skoningen med snösulor och brodd dessutom. Stora damen!

Snart hör vi inte hemma på avel längre :eek:

Min har fått skor två gånger (inför treårs och inridning) och det har gått bra fast hon kan vara lite knepig att verka.

Om en dryg månad blir det tredje skoningen med snösulor och brodd dessutom. Stora damen!

Snart hör vi inte hemma på avel längre :eek:

Tiden går fort när man har roligt! :)

Kl
Balder fick alltså skor runt om idag, med snösulor och fyra brodd i varje. Han var rätt otålig och ryckte en del, men i det stora hela får han MVG i uppförande! Det gick faktiskt mycket bättre än jag trodde! :) Vi har ju typ isgata överallt så det behövdes verkligen. Han har haft det himla jobbigt ett tag. Efteråt gick han ju precis lika försiktigt som innan, ska bli kul att se när det släpper. :p

Ni som inte har is eller snö än som ska sko snart. Kommer ni sätta snösula eller brodd ändå?

Ska sko Dunder nästa vecka och vet inte vilket. Det har varit under nollan några ggr här nu senaste veckan men ännu bara regn, regn och ännu mera regn.
Men det lär väl bli halt och snö innan han ska skos i februari igen. Det brukar komma strax efter nyår.
Och det är ju bäst att sätta brodden när skorna är nya.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 417
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 942
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka