Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Nepenthe en påläggskalv är som en adept, en som kommer underifrån för att så småningom ta över eller komplettera nuvarande häst. Tanken var att nya lille Disel skulle gå i storebror Dinos fotspår och sen kunna ha dom parallellt på en hög nivå i dressyren. Nu får vi hoppas att Dino håller att tävla och med all belastning det innebär att tävla på hög nivå i dressyr med mycket samling.

@Nepenthe en påläggskalv är som en adept, en som kommer underifrån för att så småningom ta över eller komplettera nuvarande häst. Tanken var att nya lille Disel skulle gå i storebror Dinos fotspår och sen kunna ha dom parallellt på en hög nivå i dressyren. Nu får vi hoppas att Dino håller att tävla och med all belastning det innebär att tävla på hög nivå i dressyr med mycket samling.

Okej så det har inget med att de har samma pappa/mamma o göra?
Skulle vara kul o se en bild på Disel :)

Jag var SÅÅÅ nära på och sitta upp igår. Allis är van vid att stå vid pallen och var lugn och snäll när jag krånglade fram och tebax men så vågade jag inte slänga över benet :P har ju inte sett nått bevis på att de ridit henne men jag märker ju att hon är van men så om hon skulle skutta iväg vill jag inte att hon blir rädd vid uppsittning så jag kommer ta hjälp av min syster imorgon så får vi se :) sadeln sitter så jäkla bra!! Nöjd med den. Hoppas jag gillar att sitta i den också..

Hade ett långt samtal med veterinären för ett par dagar sen. Efter mycket diskuterande beslutades att ge Dino en sista chans. Så i lördags gav jag honom lugnande, broddade på med gräsbrodd och slängde på skydd och boots runt om. Sen släppte jag ut honom i en enorm hage... Han hade en hel del energi trots lugnande kan jag säga. Men efter så många veckor på box och innan dess sjukhage lång tid så är det väll inte konstigt. Han har ju inte varit ute i ordentlig hage (större än 10*10m) sen i mitten av augusti... Nu är planen att han ska få gå i hagen dagtid i 3månaders tid, sen i slutet av februari/början av mars så åker vi in till kliniken igen för att kolla honom igen. Om han är ohalt och senan ser bra ut väntar då igångsättning, är det tvärtom finns inget mer att göra utan isåfall får han vandra vidare...

De första dagarna har han varit supersvullen och varm över senan på kvällarna, i förrgår även i andra frambenet men igår så var han fin och kall i benen. Nu hoppas jag bara att det håller i sig och att han kan läka ihop ordentligt, vill ju verkligen inte ta bort honom. Håll tummarna nu!

Har ju köpt hans lillebror född i år också, så efter jul hämtar vi honom från uppfödaren, tanken var ju att ha honom som påläggskalv åt Dino. Blir inte Dino bra får jag ju vänta jätte länge på att rida igen men har ju i alla fall lite minne av honom i lille Disel.

Har följt dig både här och på insta, håller verkligen alla mina tummar för att din fina hingst ska bli bra nu!

happyrider: Alltså hur söt får man vara då :love::love:

Red en liten stund på Ninja igår men hon kändes inte alls lika framme som hon gjort innan, vet inte om hon är trött i kroppen eller om det är nått annat? Får vila tills helgen så blir det kanske en uteritt på lördag och sen på söndag ska min ridlärare komma och kika på oss och komma med tips vad jag ska tänka på :)

10833644_10154843052470005_1618624712_n.jpg

Visst blev hon fin i mitt nya skritttäcket från Ullared? :D

Ninja tackar och niger :D

Hoppas du får testa sitta på din fina i morgon! :D Kul också att du hittat en sadel som passar, jag väntar på att Ninjas kula runt magen ska försvinna så får vi se om jag behöver ny sadel/padd elle rom den sitter bättre då. Just nu trycks sadeln fram av magen känns de som :)

@tengstrom ja har de en liten mage så är det svårt att få sadeln o ligga rätt hur man än gör. Har padd till min sadeln nu men sen sätter hon förhoppningsvis mer muskler så jag kan ta bort den.
Jag hoppas med :) ska se till o ta bildbevis även om de kommer vara mörkt!

@Nepenthe hur lägger man in bilder här? Helt glömt bort hur man gör, haha.. Åh, visste inte att du följde mig på insta @tengstrom vad roligt! Tack, ja nu hoppas vi att den där satans senan vill läka ihop ordentligt.

X har varit sur som ättika i minst en vecka men igår och idag så är hon idel godhet och snälla öron igen. Jag som inte orkar göra något med henne :p

Har två tömkörningslektioner i december, jätteroligt. Och sen börjar det ju närma sig tiden då jag ska kravla mig upp på hennes rygg :nailbiting:

Här kommer en uppdatering från mig. Min svanskota gör fortfarande ont i vissa lägen så du blir ingen ridning än på ett tag. Har heller inte hittat någon som kan hjälpa mig att rida henne. Hon har vilat ett tag nu då jag haft så himla mycket i skolan, dessutom har hon brunstat och tappat tänder... Då är det inte lätt att vara bebis! Har gått igång henne med lite promenader. Idag blev jag sugen på att prova att tömköra henne när vi var ute. Hade repgrimman på då det är den jag använt mest på henne under hösten. Jag satte repet vid knutarna på sidan så jag kunde styra lite. Hon var så himla cool!! Med bara ett lätt tryck i grimman satte hon om bakbenen och slappnade av i nacken. Hon började tugga, inte "tänka-tugga" utan "arbets-tugga" och jobba på riktigt bra. Så häftigt. Nöjd med bebis idag!

@tramp Du måste ha dem på någon hemsida och öppna för alla att se sen klickar du på loggan när man gör ett inlägg som ser ut som ett berg och där lägger du in adressen :)

Idag har jag ridit på fillefjonkan! (nya namn hela tiden)
Hon har ju gjort det där innan märkte jag men ville ändå ha syrran med. Men satt upp 2 gånger med hjälp o sen en gång själv så red jag några varv på banan utan ledare. Hon blev nästan lugnare när jag satt på än när jag går bredvid? Aldrig varit med om innan..

bilderna ute blev bara svarta tyvärr..

jaha, lite lägesrapport då...
Ivy och nanook var ju som sagt riktigt dåliga i blodvärden efter start senast, de vilar ut den där trista infektionen.
Två som Verkar friskare är Bonnie och Lukas. Bonnie sprang i söndags och var trea, ett fullt godkänt resultat, trots sin ehrm... Blygsamma storlek och den kvicka uppsyn hon har är hon verkligen en stayer ( långdistanslöpare) och hon har ingen speed, kan inte växla upp utan tuffar på rätt enaktat. Hon ledde sitt lopp hela vägen, men så kom två vassa spurtare precis på slutet. Nu gick hon över 2000 m nästa gång blir det 2400.
Lukas sprang igår och var femma. Han låg rätt placerad hela loppet men jockeyn blev lite lurad att tro att det gick fortare än det gjorde, och Lukas ( som även han är stark, men inte speeedig ) fick marschorder lite för sent för att ha något med toppstriden att göra. Jockeyn som red är mkt proffsig och sa direkt när han kom tillbaka " i'm so sorry, i told him to go too late, They ( de som ledde loppet) fooled
me With the the pace"

Onsdag den 10de är det dags för yajamila att gå ut och förhoppningsvis vinna första gången i vår regi.

Inga bilder, eftersom jag inte fixar att lägga in med paddan....

Vad har ni för planer för våren? Vilka ska visa sina hästar?

Min ska gå kvalitets men på hösten. Dels är det oftast på hösten för ponny och dels är inte färdig till våren.

I övrigt har jag bytt schema till mån-fre så jag ska ställa ut så mycket vi orkar ;) Fortsätta tömköra för AE och så börja rida och hitta en instruktör för det också.

Den andra ska fortsätta träna och tävla trav och mest troligt gå kvalitets hon med.

I vinter ska jag försöka komma iväg till ridhus en dag i veckan iaf.

Vad har ni för planer för våren? Vilka ska visa sina hästar?

Jag var i Stockholm förra helgen och pratade med dom där om kvalitetsbedömningen. Blev sjukt taggad då hon inte gick 3-års! Så det satsar jag på nu. Men ja... Jag rider ju inte. Men ska sätta igång så fort jag mår bättre.

Vi håller igång under vintern, har en himla tur då grannen har ett ridhus :D

Amaranthe idag :love:

10849982_925846674092464_6629477803734903777_n.jpg

Jättefin häst :love::love:

Idag har jag ridit på fillefjonkan! (nya namn hela tiden)
Hon har ju gjort det där innan märkte jag men ville ändå ha syrran med. Men satt upp 2 gånger med hjälp o sen en gång själv så red jag några varv på banan utan ledare. Hon blev nästan lugnare när jag satt på än när jag går bredvid? Aldrig varit med om innan..

bilderna ute blev bara svarta tyvärr..

Vad kul! Ninja blir också lugnare när jag sitter på än mot när jag promenerar henne :)

Ninja har haft ett litet utslag på halsen under manen som hon fick för kanske 2 månader sen, har inte tänkt så mycket på det för hon har vart så oberörd, det varken kliar eller ömmar.. men sen igår fick jag se det och då har det blivit som en en ring runt?? Nån som har sett nått liknande? Den första tanken som slår mig är borrelia? Vet kommer nog ut nästa vecka och kollar på henne, hade egentligen planerat att rida en liten lektion på söndag men nu blir man ju tveksam om jag ska göra det eller ej? Hon är pigg och glad för övrigt, dock tycker jag hon känns nästan lite mjuk som vätska runt utslaget? :cautious: Blir så trött på att det alltid ska va nått!!

dsc_1530_5481794c9606ee32a03c8c8e.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 417
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 944
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka