Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som inte har is eller snö än som ska sko snart. Kommer ni sätta snösula eller brodd ändå?

Ska sko Dunder nästa vecka och vet inte vilket. Det har varit under nollan några ggr här nu senaste veckan men ännu bara regn, regn och ännu mera regn.
Men det lär väl bli halt och snö innan han ska skos i februari igen. Det brukar komma strax efter nyår.
Och det är ju bäst att sätta brodden när skorna är nya.

Ja, för det blir så besvärligt om snön kommer ;) Däremot så skulle jag sätta i blindbrodd nu.

Idag har mina varit inne ett par timmar eftersom det blåste på tvären och kom både regn och snö. Tar in de 1 + 2 för det är lättast när man ska in i stallet och så får X träna lite på att stå själv. Men när de ska ut tar jag alla tre tillsammans, det går inte när husse är med för då blir det kalabalik (han är rädd att de ska fastna i dörren och andra dumheter, de är ju lydiga...)

Idag var hundarna med och de har en tendens till att valla ponnyerna och ibland har de fan knäck i lurarna men idag gick de faktiskt framför :D Men gamlingarna var ändå tittiga som vanligt medan X uppförde sig som den prinsessa hon är, dvs oklanderligt och diskret :love:

Ja, för det blir så besvärligt om snön kommer ;) Däremot så skulle jag sätta i blindbrodd nu.

Ja, men det lär det bli. Hålen kommer inte vara roliga att gröpa ur och speciellt inte på en häst som inte kan stå stilla i ens en sekund :crazy:

Men blindbrodd kan jag ju sätta. Tänkte jag inte på :)

Tre tillfällen för AE bokade i vår, det första innan hon ens är skodd :p

Funderar på om jag ska åka och mäta henne i jan el strunta i det.

Ska du mäta kan du hojta så kan vi kanske samåka och dela på bränslet (för du får väl lasta in min plutt i ditt släp ihop med X eller? Jag tänker mäta för att dels ha det gjort, få ett officiellt mått etc. Min lär dock om jag inte är helt jävla blind inte behöva mätas om året efter, jag tror han ligger rätt mitt i kategorin)

Ni som inte har is eller snö än som ska sko snart. Kommer ni sätta snösula eller brodd ändå?

Ska sko Dunder nästa vecka och vet inte vilket. Det har varit under nollan några ggr här nu senaste veckan men ännu bara regn, regn och ännu mera regn.
Men det lär väl bli halt och snö innan han ska skos i februari igen. Det brukar komma strax efter nyår.
Och det är ju bäst att sätta brodden när skorna är nya.
Jag har haft brodd i två perioder redan (först blindbrodd, sen skiftade jag till brodd, skodd idag och det är andra vändan med isbrodd men nån slags brodd har det varit sen i oktober, dvs tre vändor).

Sulorna väntar jag med tills det kommer snö, sulor och lera är att be om problem. Men brodden den är i. Min har ju varit kontinuerligt skodd sen i våras.

Tillägg: Att brodd två perioder nu är för att jag har backar i hagen, och när det blir stenfruset och frostlager ovanpå blir det halkigt med bara blindbrodd)

Så härligt att ha en oskodd häst som är säker som en bergsget på foten :D

Fast inte ens bergsgetter klarar kuperat och blöt is. Då blir det bambi. Himla synd vintrarna blivit så kassa här, förr var det max nån vecka tidig vinter/sen vår det kunde bli sånt underlag. Nu i modern tid är det mer regel än undantag. Dvs rent kasst för oskodda.

Ska du mäta kan du hojta så kan vi kanske samåka och dela på bränslet (för du får väl lasta in min plutt i ditt släp ihop med X eller? Jag tänker mäta för att dels ha det gjort, få ett officiellt mått etc. Min lär dock om jag inte är helt jävla blind inte behöva mätas om året efter, jag tror han ligger rätt mitt i kategorin)

Vi får in alla dina och min om man bortser från platsbristen :p

Eller din lånade stora och min stora.

Mucho lastvikt.

13/1?

Vi får in alla dina och min om man bortser från platsbristen :p

Haha, då är det ju lugnt ;P Hojta om du vill samköra, bara jag lägger in honom i TDB kan jag ju boka tid för mätning. Gävle har mätning 7/1 men den är fulltecknad, den 13/1 finns tid kvar (dan innan tentan..hoho...)

Fast inte ens bergsgetter klarar kuperat och blöt is. Då blir det bambi. Himla synd vintrarna blivit så kassa här, förr var det max nån vecka tidig vinter/sen vår det kunde bli sånt underlag. Nu i modern tid är det mer regel än undantag. Dvs rent kasst för oskodda.
Nu bor jag visserligen i blekinge men ibland har vi haft is överallt känns det som. Mammas ponny var bambi och kunde verkligen inte gå utan att halka trots broddar. De oskodda däremot hade inga större bekymmer. Den ena var en shettis och den andra Nangijalas mor :)

Nu bor jag visserligen i blekinge men ibland har vi haft is överallt känns det som. Mammas ponny var bambi och kunde verkligen inte gå utan att halka trots broddar. De oskodda däremot hade inga större bekymmer. Den ena var en shettis och den andra Nangijalas mor :)

Är ju lite skillnad på is och is med, den torra brukar de flesta klara utan problem. Men den blöta jäkeln.. En gång såg jag shettisen stå still, och plötsligt börja gliiiida åt sidan. Han hade inte rört sig (han stod väntade vid grinden) men isen gav inget fäste så han började kana.

Så hoppas det blir ett år med torr is i år, den brukar de klara, och den kan man halkbekämpa. Den blöta rinner ju allt bara bort. Dessutom är det ganska obehagligt att åka radiobil utan styrsel på byvägen...

Sista hoppträningen är avklarad! Om det inte blåser storm i helgen så blir det en skogsrunda innan vi tar ett välförtjänt vinterlov.

10404093_532654570171100_1876071950245565656_n.jpg

Han är så fin @Vimsan! :love:

Ang mätning så funderar jag på att mäta Balder också. Visst är han en bruksnordis men han kommer nog stanna som ponny så då vore det kul att ha mätintyg också. Är det mätning vid fyra, sex och åtta år?

Kl
Hoppar in med två bilder på herrn från igår. :)

IMG_20141210_112238_zps91g1xkfh.jpg

IMG_20141210_210831_zpsxlbheypv.jpg

Såg när han skoddes att han har en fin reva över ryggen som jag misstänker är 10ans fel. Tror att sadeln klämmer men ska prova idag. Idag blir det lite tömkörning. :)

Han är så fin @Vimsan! :love:

Ang mätning så funderar jag på att mäta Balder också. Visst är han en bruksnordis men han kommer nog stanna som ponny så då vore det kul att ha mätintyg också. Är det mätning vid fyra, sex och åtta år?

Kl
Hoppar in med två bilder på herrn från igår. :)

IMG_20141210_112238_zps91g1xkfh.jpg

IMG_20141210_210831_zpsxlbheypv.jpg

Såg när han skoddes att han har en fin reva över ryggen som jag misstänker är 10ans fel. Tror att sadeln klämmer men ska prova idag. Idag blir det lite tömkörning. :)

Asså så fin han är, synd jag inte bodde närmare för han hade ju vart en dröm att fota i ett vinterlandskap :D

Äntligen när jag och Ninjis börjar komma igång igen så ligger sadeln helt åt helvete... Förra året låg den bra på hennes rygg men ja det har ju hänt en del med kroppen uppenbarligen, man blir ju hemmablind. Men på fredag kommer det iallafall ut en sadelprovare så ska vi se om vi hittar nått annat att ha på hennes rygg. Jag fick ta lite kort på Ninjas rygg som jag ska mejla till utprovaren och shit vad hon blivit överbyggd, (ja hemmablind som sagt) man borde egentligen ta uppställda bilder oftare för att se deras utveckling :P

sadel_54897687e087c37b11c59664.jpg

sadel3_548976a2ddf2b312d06bed0f.jpg

Funderar också på att mäta. Ska ändå ha in honom till tandläkaren och väntar med det till efter jul. Det är stressigt nog som det är inför julen och han ska ha lite semester nu så några veckor till spelar ingen roll. Det är bara en rutinkoll. Han var hos tandläkaren i mars sist och allt var fint då.

@Maja_Kandi Mätintervallen beror på hur nära kategorigräns de ligger. Är 4, 6 och 8 år som grundregel, men om ponny som är minst 4 år vid mätningen ligger under kategorigräns med 5 cm eller mer behöver den inte mätas om förrän 8 års ålder.

Så min t ex gissar jag kommer enbart behöva mätas vid 4 och 8 års ålder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 414
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 942
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka