Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja verkligen skillnad! Fast hon har ett väldigt sött och har ett fint uttryck på annonsbilden med :) gillar hennes ögon.

Vi har väl inte kommit någonstans riktigt. Hon kom ju hit 15 Oktober och va mager, hon föll ur på betet och hade en hovböld (som visade sig vara röta) så jag provred inte. Såg henne bara longeras innan köp
Sen kom hon hit, fick gå själv o stressade. Det blev ett ihopsläpp där hon blev jagad och skon lossnade halvvägs och drog upp sår på ena frambenet. Sen fick hon gå ensam igen tills det kom ett sto född -12 och de kunde gå ihop. Sen skulle de in i en större hage o där blev hon sparkad på hasen och halt. Nu har veterinär varit ute och hältan är borta och hon har äntligen gått upp i vikt och landat i sitt nya hem.
Så mitt i allt det har jag longerat 2 gånger och tömkört en gång ;)

Usch stackare :( Gillar inte alls ihopsläpp alls, Ninja är ofta den alla går på vilkety brukar resultera i skador. Hoppas din donna får vara hel nu så ni kan göra nått skoj tillsammans. Ska bli spännande att följa er :)

Usch stackare :( Gillar inte alls ihopsläpp alls, Ninja är ofta den alla går på vilkety brukar resultera i skador. Hoppas din donna får vara hel nu så ni kan göra nått skoj tillsammans. Ska bli spännande att följa er :)

Tack så mycket och detsamma! Den här tråden gör min arbetsdag lite roligare ;)

Annonsbilder ja...

Det här slog jag till på...

530407_10150794311883371_1856674323_n.jpg

552859_10150794307388371_1678653364_n.jpg

Idag hade vi hopplektion nr 2. Vi fortsatte att trava bommar och hoppade enkelhinder längs långsidorna. Sedan satte allt ihop till en liten bana. Hinderhöjd ca 30 cm ;-) Alla tre treåringarna skötte sig strålande. Stort A i lastning de sista gångerna.

Annonsbilder ja...

Det här slog jag till på...

530407_10150794311883371_1856674323_n.jpg

552859_10150794307388371_1678653364_n.jpg
Är det bara jag som tycker att han vid första anblicken ser lite ut som en söt liten åsna? :D:love:

@Matmissbrukaren Vilken fin bild! Fattar att du föll för honom :)

@tengstrom Hon är så vacker på ansiktsbilden :love:

Känns ju som att det mest är folk här som köpt sin häst/ponny? Inte lika många som fött upp dem själva i tråden längre va? (eller har jag helt fel?). Har en fråga till alla som fött upp sin 11:a själv. Varför döpte ni dem till det de heter och hur valde/kom ni på namnet? Funderade ni på några andra namn? :) Anledningen till att Nangijala blev just Nangijala var att hennes mamma hette Madicken och att hon hade 3 syskon med Astrid Lindgren namn. Tråkiga, vanliga sådana visserligen (Mio, Ronja och Lukas) så jag ville köra på ett ovanligare AL-namn (om det blev en svart hingst skulle den dock hetat Ninja:p). Det var min syster som kom på Nangijala vilket jag älskade direkt, fast hade jag vetat hur hon skulle bli hade jag döpt henne till Vildvittra istället :angel: Hade hon blivit ett brunt sto skulle hon hetat Miramis. I början förklarade min mamma det ovanliga namnet med "Nangijala, det är ju ett dödsrike och hon är ju svart. Döden ni vet", men jag tänkte tvärtom. Dödsriket Nangijala är ju egentligen ett ljust, härligt ställe att komma till (om inte de onda styrt) och syftar på att döden inte bara är ett svart slut. Gillar den tanken och eftersom min älskade ponny hade dött året innan N föddes kände jag att något gott faktiskt skulle komma ur min ponnys död. Någon dör men en annan föds liksom :)

Nepenthe: Läste lite slarvig innan när du fråga om stam och mankhöjd, satt på jobbet så får skylla på de ;)

Hon var 161cm förra vintern/våren, vet inte riktigt nu men det känns som hon vuxit en del under sommaren.. Eller blivit mer lik en häst än valpig, hon upplevs större iaf.. Skulle kanske tippa på 163 eller nått med hennes lilla manke ;) Min kompis har dock en häst som är 163 och hon tycker Ninja är större en henne så hon kanske är större en va jag tror!

Och här har du hennes stamtavla: http://blup.se/sv-SE/horses/234486-hollys-caipirinha-swb :)
Är din reggad i asvh också? :) du kan väll länka henne på blup isåfall :D

Exotizc: Ninja tackar för din kommentar :D

Din lilla svarta pärla är ju bara för söt :) Hon passar verkligen med sitt namn, tur det blev ett sto för annars hade det vart två Ninja här inne ;) Dock är det ju bara hennes tilltalls namn.

Nepenthe: Läste lite slarvig innan när du fråga om stam och mankhöjd, satt på jobbet så får skylla på de ;)

Hon var 161cm förra vintern/våren, vet inte riktigt nu men det känns som hon vuxit en del under sommaren.. Eller blivit mer lik en häst än valpig, hon upplevs större iaf.. Skulle kanske tippa på 163 eller nått med hennes lilla manke ;) Min kompis har dock en häst som är 163 och hon tycker Ninja är större en henne så hon kanske är större en va jag tror!

Och här har du hennes stamtavla: http://blup.se/sv-SE/horses/234486-hollys-caipirinha-swb :)
Är din reggad i asvh också? :) du kan väll länka henne på blup isåfall :D

Lagom storlek tycker jag :) Mycket hoppblod ser det ut som? Jag är inge bra på stam men försöker lära mig

Här är Allis. Inget att hänga i julgranen direkt men passar mig :D
http://blup.se/sv-SE/horses/236059-alesana-swb

Lagom storlek tycker jag :) Mycket hoppblod ser det ut som? Jag är inge bra på stam men försöker lära mig

Här är Allis. Inget att hänga i julgranen direkt men passar mig :D
http://blup.se/sv-SE/horses/236059-alesana-swb

Hur hög va din? :) För min del får hon gärna växa några centimeter till! Ja mycket hoppblod, hennes pappa är väll halvkänd men han har gått junior em i dressyr, sen har väll Cortez lämnat både hopp och dressyr va jag vet? Står bara ett stenkast ifrån där Cortez levde och dog. Sen är väll resten mycket hopp :)

Äsch då, jag är inget pro på stam men finns ju lite namn man känner igen bland hennes träd iaf :D Sambesi är väll den som är skäck, är väll där hon fått färgen ifrån antar jag! Sen Donnerhall långt bak också :D

@Exotizc
Den ursprungliga 11an var ju min egen uppfödning. Koronn. Han skulle ju egentligen vara en hon ;) så hela dräktigheten hette han Korona. Hans mamma hette Kandi, och alla i hennes stam hette på samma bokstav som sin mamma så jag fortsatte på det. Första avkomman heter Konjack, andra Kaptain Highjack. Så jag spann vidare på - jack och fick till Koronn Mr Jack.

Abbe hette helt andra saker när han låg i magen på mamma Madicken. Många var mer knutna till Sir Oldenburg. När han kom ut var dock inget rätt och när jag någon dag efter födsel åkte hem till stallet kom jag på att det ju är en Abbe. Abbe och Madicken hör ju liksom ihop! Fast egentligen heter han ju Mad About You.

Nu ska vi ut i skogen en sista gång i helgen och sedan är det låååångvila för min prins. För en vecka sedan var vi ute på en helt ljuvlig uteritt i frostbitet landskap:
Abbe20141122_zpsc071f415.jpg

Jag har inte kvar annonsbilden men såhär såg hon ut i oktober 2012 när vi hämtade henne. Och jag. Och mamma med bakåtstrukna öron :rofl:

Och hemma med kompisen vi hade över vintern, Önnarps Simba.

Lime, den andra elvan jag hämtade i mars 2013.

Mina kommer från stuterier, den ena där de döper med bokstäver och tema på föräldrarnas namn och det andra som har olika första bokstav varje år och korta enkla namn :)

Om jag är ute och går med Nangijala stannar hon jämt och vägrar gå. Inte för att hon är rädd för något utan hon tycker bara hon ska parkera sig där hon vill och stå en stund. Spelar ingen roll om vi är påväg ut i skogen eller precis går ut, hon stannar och sedan får jag dra tills hon ger sig (alternativt backa och peta på rumpan=sur). Igår gick jag sista biten hem när jag ridit henne i skogen. Plötsligt slås jag av en tanke så jag lägger tyglarna över halsen och låter henne gå lös bakom mig resten av biten hem. Inga stopp alls och inget springande nerför backarna, hon var på gång att börja trava men jag höjde handen och sa ptro. Jag tror damen länge försökt tala om för sin oförstående matte att hon minsann kan gå själv och inte behöver hållas i :meh: vår hund är likadan. Har man koppel på så går han och drar och är jobbig. Utan koppel lyssnar han jättebra och går fot bredvid en utan problem.

På söndag springer 3 av våra 11or på Täby, archie ( push play) vet att många här gillar honom, ivy (poison ivy) aka min häst ;) och nanook, smockan, den jag ridit mest. Blir spännande

Och det gick... Uruselt.

Förstår att det låter hårt att ens tävla med 11or för vissa, så ta det med en...eller ja ett kilo salt. Ivy och archie gick i samma lopp, och ivy såg ut att vara vinnare med ca 1000 m till mål, sen slutar hon gå....slutar svara och ser seg ut... Archie hängde efter hela loppet. Redan där är man jättebesviken, hästarna har jobbat jättebra i träning, viljat gå fortare än de fått och inte ens verkat ansträngda.

Nanook har inte varit ute och tävlat på länge, men kapacitetsmässigt ska hon räcka till en tredjeplats iaf. Slutar 6a och jockeyn kan inte säga vad som var fel mer ön att hon inte "kan" ...

Nedslagna av att vi antingen missbedömt formen på hästarna eller att något är fel i stallet får vi avvakta ett par dagar på blodprov.

Mkt riktigt så är iaf ivy och nanook riktigt dåliga i sina värden. Vi tempar hästarna varje dag och loggar tempen, vi har egna Hönät till varje häst, vi mäter om och hur mkt mat de lämnar varje dag och vi skurar vattenkopparna dagligen. Man blir så less på infektioner.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 450
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 962
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattungen på Ölandsbron
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar