Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kastrerade min 11:a i tisdags. Han har förvisso varit väldigt snäll som hingst, men efter betet har det varit svårt att få honom att hålla hullet. Han har varit lite för upptagen med att hålla koll på var stona uppehåller sig. Eftersom han inte är något ämne och vädret är bra för ändamålet så passade vi på. Han är pigg och feberfri, men svullen och har lite ont.

03.jpg

Angel: Okej. Är det nån salva man har på ringormen eller hur gjorde du?

Jag behandlade Nasse för ringorm fast han bara hade regnskållor kom det fram efter labbresultatet.
Men då fick jag köpa ett schampo från apoteket och sen fick vi nått svampdödande som jag sprayade hela hästen med.. luktade ruttna ägg o det skulle jag göra en gång i veckan 4 gånger

Jag behandlade Nasse för ringorm fast han bara hade regnskållor kom det fram efter labbresultatet.
Men då fick jag köpa ett schampo från apoteket och sen fick vi nått svampdödande som jag sprayade hela hästen med.. luktade ruttna ägg o det skulle jag göra en gång i veckan 4 gånger

Svavel alltså, om det luktade ruttna ägg ;)

Okej, ja jag behandla min förra häst för regnskållor på samma sätt i princip :) Kollade på utslaget igår och det ser ut som att det har börjat försvinna lite, tycker inte alls att det syns lika bra längre, tror inte att det är ringorm faktiskt :S

Usch för ringorm... Det är ett helvete att sanera bort. :crazy: Brukar åka och träna och löshoppa i ett ridhus två mil bort, skulle varit med förra veckan och på måndag på löshoppning men de ha ringorm i stallet så jag törs inte åka... Avvaktar hellre tills efter nyår. Då ska Balder få följa också! :)

Kl
Idag blev jag påmind om varför jag älskar att jobba med unghästar! Fasen föl - fyra år är verkligen det allra roligaste!

Balder var ju inte speciellt samarbetsvillig i onsdags, men idag hade alla poletter trillat ner och han kunde allt från start. :) Vi gick direkt ner på lägdan och började, han gjorde jättefina halter och var lugn och fin. Traven var för första gången nånsin riktigt lugn och avslappnad från start och han tillochmed sökte sig mot rätt form. :) Övergångarna lugna, väntade på nästa kommando - superduktig! Höger varv är lite svårare, där vill han gärna ha lite större volt och flyter ut lite, men det kommer! Drar lite i bettet i höger också så kanske att det är nån tand på väg att lossna. Efter ett par varv dock lika fin som i vänster. :)

Avslutade med att tömköra längs en stig och sen hem igen. Var ute hela 20 minuter. ;) Duktiga killen! :love:

Jag älskar också att hålla på med unghästarna åldern 0-4 är roligast =) Älskar att rida in och få fram trygga lugna hästar =)
Mina har börjat bli ridna nu, Roxi red jag ut på barbacka och hon var så snäll så! =)
Tog några foton nu på morgonen =)

10846015_10152616110968460_5816670250375175621_n.jpg

Roxi med min gamla D-ponny Prisse
10847741_10152616111043460_8121894952915798699_o.jpg

Magnus med min reflexskärm i munnen och Tummen
10526084_10152616110983460_2894340040337161849_n.jpg

Och alla mina hästar =)

@lil-sis skönt att höra att det går att fixa! Vad ska de göra med henne?

@Maja_Kandi haha, alltså, jag tror Balder är snäppet värre än Nangijala :D

Solen sken och min klass hade sin avslutning igår kväll så jag har tillbringat hela dagen i stallet. Sanerade först lerhögen och stack sen iväg på 1h tur på en runda jag aldrig ridit henne på, men gått runt några gånger ibland. Vågade inte rida när vi gick längs med en 50-väg så ledde henne de första 20min tills ridvägarna började. Hon var pigg och gick och skakade massa med huvudet men gick fram överallt :) dock körde hon med något nytt idag och skulle springa med huvudet i backen så fort vi började trava. Klipskt tänkt av henne, blev ju svårare för mig att hindra försöken till bocksprång ;)

dsc05726_549448d6ddf2b3094be88336.jpg

@Exotizc
Haha, jag tycker också de låter rätt lika ibland. :p Fast Balder är numera riktigt snäll och duktig inne i stallet. Imorse höll han på att älga över mig när jag skulle släppa ut dom men jag bara morrade åt honom så slängde han sig bakåt och stod och såg skamsen ut. Jag brukar bara öppna dörren och flytta mig så knallar han ut själv, men idag fastnade dörren lite så jag fick stå ivägen en stund extra, så han var nog bara inte beredd på att jag var där. Så skönt att den värsta testperioden verkar vara över! :)

Blir visst vintervila lite tidigare än planerat. Har inte hunnit rida sen jag provade sadeln så det blir kanske 2v vila. Ändå nöjd med det passet även fast han, som ni såg på filmerna, har ett svårare varv. Efter vilan blir det att prova en dressyrsadel! Vad har ni för dresdyrsadlar på era överbyggda 3åringar?

Ojojojoj.. Nu har jag ju tappat massor IGEN!! Försöker att läsa ikapp, men det är svårt,,

Calles vintervila slutade idag. Nu ska vi skritta igång och sedan börja att träna inför vårens planerade tävling i körning. Vi har ingen snö, så idag när julkorten skulle tas fick vi improvisera med en liten röd luva iaf..

1902971_10205808826086270_3225265200424947768_n.jpg

Jag såg mamma kyssa Tomten , jag...

@supercassie: Ojsan, det verkar som om ni fick koll på infektionen som gick, det har ju gått riktigt bra! :)

Nja, det jag visade var dels lite gamla bilder, men visst har det gått framåt!
Hästarna verkar må bättre och de flesta visar ingenting på blodprov, vilket ju är kanon!

Imorgon har vi hela 6 hästar till start,varav 4 11or!

Milly ( yajamila) går ut i hårt sällskap, har gjort det otroligt bra i år utan att vinna. Jagar första segern igår regi, inte omöjligt.

Buzzbird ( en ny förmåga vi köpt in) buzz är en klassig häst som vi lär känna, han har vunnit lopp och är bättre än de flesta han konkurrerar med i loppet, frågetecken då vi inte vet hur han uppträder vid skarpt läge

Ivy ( poison ivy) fuxen lever på sin otroliga styrka och sin tuffhet, ny jockey i sadeln och detta kan bli spännande, hon löper mot stallets " gamling" ( greenday) och den hästen vinner detta normalt om han är på humör.

Bonnie ( hearts and bones) varnar senast, utan att glänsa.jagar första segern och varför inte nu? Motståndet ser överkomligt ut, bra distans.

Jag älskar också att hålla på med unghästarna åldern 0-4 är roligast =) Älskar att rida in och få fram trygga lugna hästar =)
Mina har börjat bli ridna nu, Roxi red jag ut på barbacka och hon var så snäll så! =)
Tog några foton nu på morgonen =)

10846015_10152616110968460_5816670250375175621_n.jpg

Roxi med min gamla D-ponny Prisse
10847741_10152616111043460_8121894952915798699_o.jpg

Magnus med min reflexskärm i munnen och Tummen
10526084_10152616110983460_2894340040337161849_n.jpg

Och alla mina hästar =)

Och vilken god utväxling du ser ur att ha! Har kanske sagtdet förr, men då säger jag det igen... Satan i gatan vad dinahästar verkar trevliga, harmoniska och välhanterade. Det är en fröjd att se dem! Både roxi och nixi blev snabbt favoriter för mig, men Magnus och tummen är verkligen inte långt efter

@supercassie Va fina de är! Är lite nyfiken på hur mycket och vad de äter?
Min har ju bara fullblod på pappans sida och ser väldigt mycket ut som ett fullblod. Hon hade fallit ur på sommaren och när hon kom till mig och jag fodrar så mycket hö som går och extra protein utefter analysen men hennes revben skymtar ändå..

Våra äter ju rätt annorlunda mot ridhästaR...

Har ingen exakt foderstat i huvudet nu. Men, de får so. Mest 12 kg ensilage/ dygn ( olika beroende på hur mkt de äter upp... Vi har ju nät) men sen äter de ju otroligt mkt kraftfoder. Ska kolla imorgon mer exakta mått.

Ojojojoj.. Nu har jag ju tappat massor IGEN!! Försöker att läsa ikapp, men det är svårt,,

Calles vintervila slutade idag. Nu ska vi skritta igång och sedan börja att träna inför vårens planerade tävling i körning. Vi har ingen snö, så idag när julkorten skulle tas fick vi improvisera med en liten röd luva iaf..

1902971_10205808826086270_3225265200424947768_n.jpg

Jag såg mamma kyssa Tomten , jag...
Herregud vilken underbar bild med tungan sådär...
Ser ut som att han vill äta upp dig :d.

Idag ville åsnan inte åka låda.
Nu fick hon förstås inte som hon ville men ändå :mad:

Har varit iväg på skrämselträning. Hon är inte särskilt rädd av sig. Men när det kommer in nya hästar i ridhuset blir hon minst 150cm och svår att prata med.

Så det behöver vi öva på.

I övrigt ser jag redan skillnad på ryggen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 412
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka