Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angel: Okej. Är det nån salva man har på ringormen eller hur gjorde du?
Jag fick nåt medel av veterinären att dutta på (imaverol tror jag det var) med men det självläker ju också efter ett tag om man inte behandlar. Till mig köpte jag nåt antisvampmedel på apoteket. Fick även roa mig med att tvätta all utrustning varmt och/eller med virkon.

Jag blev övertalad att rida med mamma o syrran till en äng idag. Var rätt tveksam men syster sa att det nog inte blir så farligt, jag måste ju testa! Håller med om det, rider med dem dit och syster hinner bara börja trava så börjar Nangijala hoppa omkring. Efter att ha försökt trava två varv runt (gick bara lugn trav om de andra skrittade) fick jag hoppa av och gå iväg. Hon bara hoppade runt och försökte bocka:banghead: och drog upp o kastade runt huvudet så att tyglarna hamnade på ena sidan huvudet. Så jag hoppade av och ledde henne till utkanten och tänkte att hon väl får beta tills de andra är klara. Toppenide. Inte. Ett par stegringar senare stället vi osd bakom ett litet skjul så vi slipper se de andra. Där är min häst så förbannad att hon hackar en stor grop i marken varpå hon sedan stegrar ytterligare två gånger. Sista (när hon ändå ståty någorlunda lugn och tuggat i en minut) blir nån rodeogrej med bakutsparkar så jag tappar henne och hon far glatt iväg till de andra. Traskar efter, snor ut henne och går sedan hem ensam. Jätteduktig då! Men någon äng tänker jag inte rida på de närmaste åren känns det som :meh:

@supercassie Tusen tack! :) ja dom är väldigt lugna,trevliga och nyfikna! Och väluppfostrade ;) Jag har sen jag varit liten haft hingstar.Och när jag var yngre så tränade jag väldigt mycket konster( sitt,ligg mm) red med/över presenningar. Och mycket av det har jag med mig i dagens hantering :) Och en fördel också är att jag är orädd.
Roxi är väldigt fin! :) Hon är nog min favorit om jag ska välja,hon är väldigt speciell. Otroligt härlig att rida.Magnus är sjukt fin! Och alla älskar han :p så det är kul att du fastnat för Roxi :) Jag tror hon kommer bli min bästa häst :)

Walle har fått en fodervärd och kommer må mycket bättre utan fritillgång på foder och mer motion. Hans nya sällskapsdam är en vacker brunskimmel adenner och de trivs utmärkt på gården inte längre bort än 5mil ifrån mig. Det är perfekt. Förmodligen blir det ett köp till våren också men det känns bra :) ska ta lite bilder på honom när jag hälsar på till sommaren sen när jag flyttar hem från skåneland igen :) så ni kommer inte få fler uppdateringar från min söta lilla skäck längre tyvärr men så är livet ibland :) lycka till alla!

@Nepenthe ja jätte skönt, kan säkerligen hjälpa dem med in hoppningen i sommar också. Den som huvudsakligen ska rida honom rider mest dressyr och skogsridning, men hennes dotter kommer säkert vilja hoppa lite i framtiden. Hela familjen kommer vilja rida och de har massor av personer som gullar med hästarna :) de var 11vuxna med på provridningen och visning av honom och 1barn så alla är väldigt delaktiga :) plus att han fått en helt ny byggd stor och luftig box för sig själv, med lyx där till så det är super för honom :)

@MattiZ Låter perfekt! Nasse har ju lite samma förutsättningar i sitt hem. Det är barnbarn som rider honom och ägaren är väldigt nöjd :) gör att man inte tappar hoppet om att hitta dem nya hem!

@MattiZ Tråkigt att mista er men skönt det känns så bra!

Uppdatering idag med ;) Efter gårdagens rodeo som egentligen inte blev någon motion överhuvudtaget och eftersom det vräkte ner i förmiddags, fick primadonnan följa med syrrans ponny till ridhuset. För första gången lastades hon i mörker, men hon traskade på helt obekymrat. Guld värt att ha tränat lastningen som föl :up: inte minsta stress eller oro. I ridhuset har vi kikat runt i sedan hon var tre år och i våras fick hon löshoppas där, men att ridas var lite värre. De första 5 min var som gårdagen: kast med huvudet, bockningar och ett par stegringar. När hon inte stod fastfrusen i marken alltså :rofl: hon skulle absolut inte gå om hon inte sprang bakom syrrans ponny, men samtidigt skulle hon tävla med honom och började busa. Men så fort hon var förbi honom lade hon in en tvärnit haha. När hon travade normalt försökte jag rida själva, vilket fick de andra att flina rejält för hon växte fast totalt och talade om för mig att hon inte tänkte gå om inte hon fick gå med nosen i Dantes svans :devil: Jag var dock ihärdig och tillslut kunde vi trava omkring själva. Efter en galopp var dock Nangijala slut både kroppsligt och mentalt och var fullt nöjd med att stå stilla och sniffa i ridhusunderlaget. Så nu hoppas jag hon håller sig mör och fin tills på onsdag. Enligt traditionen ska jag och syster rida barbacka på julaftonsmorgonen och jag vill gärna sitta kvar :p

Efter 1och½ veckas vila (fast hon var knappt igång innan det äns) skulle jag gå en promenad med brunstfjollan och det var inte alls trevligt...
Först är allt på gårdsplanen livsfarligt men hon respekterar mig o lugnar sig efter ett tag. Sen efter en bit ville hon inte gå längre, stegrade, hoppade, kickade och var allmänt dramaqueen. Tur jag hade lånat en repgrimma annars hade hon vunnit fajten.
Imorgon ska hon få springa av sig lite sen tömköras!
/Jobbig och elak matte

@Exotizc
Alltså shit vilket humör hon verkar ha! Bra jobbat som kämpade förbi det!

Kl
Bara för att jag sagt att Balder börjat sköta sig så bra fick jag äta upp min hatt i förrgår. Det har på nåt vis blivit ändring i rangen i hagen. Ponnyn brukar alltid bestämma, surare än surast. Men nu plötsligt backar hon för Balder som jag sett gjort utfall mot henne ett par gånger. Men hon bestämmer när det finns mat i närheten? O_o
Jaja. I förrgår skulle jag ut med hö i hagen och de stod såklart och väntade. Just då var det Balder som var högst och bestämde så han stod närmast. Brukar ducka under tråden och då vill jag inte ha hästarna bara femtio cm innanför så jag smackade lite och viftade med påsarna. Han flyttade sig ett halvt steg. Jag gick in och smackade och petade på honom med foten, och han gjorde en väldigt ful spark rätt bakåt med båda bakbenen! :eek: :rage: :rage: Jag blev så förbannad! Jävla kräk! Ponnyn fick mat sen for jag efter honom och lät honom inte äta förrän han stannade en bit bort, sänkte huvudet och såg skamsen ut. Åsna. Efter det har jag varit väldigt noga med att han inte får äta förrän jag flyttat mig. Back to basic... :meh:

@MattiZ Tråkigt att mista er men skönt det känns så bra!

Uppdatering idag med ;) Efter gårdagens rodeo som egentligen inte blev någon motion överhuvudtaget och eftersom det vräkte ner i förmiddags, fick primadonnan följa med syrrans ponny till ridhuset. För första gången lastades hon i mörker, men hon traskade på helt obekymrat. Guld värt att ha tränat lastningen som föl :up: inte minsta stress eller oro. I ridhuset har vi kikat runt i sedan hon var tre år och i våras fick hon löshoppas där, men att ridas var lite värre. De första 5 min var som gårdagen: kast med huvudet, bockningar och ett par stegringar. När hon inte stod fastfrusen i marken alltså :rofl: hon skulle absolut inte gå om hon inte sprang bakom syrrans ponny, men samtidigt skulle hon tävla med honom och började busa. Men så fort hon var förbi honom lade hon in en tvärnit haha. När hon travade normalt försökte jag rida själva, vilket fick de andra att flina rejält för hon växte fast totalt och talade om för mig att hon inte tänkte gå om inte hon fick gå med nosen i Dantes svans :devil: Jag var dock ihärdig och tillslut kunde vi trava omkring själva. Efter en galopp var dock Nangijala slut både kroppsligt och mentalt och var fullt nöjd med att stå stilla och sniffa i ridhusunderlaget. Så nu hoppas jag hon håller sig mör och fin tills på onsdag. Enligt traditionen ska jag och syster rida barbacka på julaftonsmorgonen och jag vill gärna sitta kvar :p

Fler som har ett STO :love:

KL
Tömkörde Balder idag. Det har kommit nästan en halvmeter snö på två dagar så min sambo kunde äntligen ploga upp en bana igår, som det sen kom två dm till på - perfekt! Så idag hade jag som mål att gå omkring på hela planen så att den blev lite upptrampad runt omkring hela. Tömmarna genom de översta ringarna hela tiden och bytte varv ofta, stora volter lite överallt och vände över planen och bytte varv mest hela tiden. Kors och tvärs helt enkelt. Utnyttjade lite volter till lite mer trav än innan, han var jätteduktig om än väldigt pigg. Inte samma rusningstrav som tidigare utan han höll sig rätt lugn och beskedlig. :) Bitvis var han väldigt uppmärksam och lyssnade hela tiden och tuggade på bettet och verkligen försökte göra rätt. Sen kom det nån liten busgrej emellanåt också men mestadels duktig idag! :)

Efteråt skrittade vi iväg en sväng som vanligt, fick ett kort också. Mobilen ville inte vara med först så han stod och trampade runt lite men var ändå rätt duktig.
IMG_20141223_130303_zpsmxf1zi7z.jpg

Imorrn ska jag försöka släpa ut min sambo för att ta lite julkort. :)

Jag överlevde julaftonsritten barbacka! Okey, får väl erkänna att jag bara skrittade förutom en snutt trav :angel: Det var äckligt nog kan jag säga. Huvudet och halsen försvann ju neråt skakades så fort hon började trava! Men mysig rund rygg att rida på :)

Nangijala gillade det mesta av sin julfrukost. Enligt traditionen får de smaka havregrynsgröt, pepparkaka, hårt bröd och en clementinklyfta. För första gången åt hon faktiskt gröten och även clementinen! När pepparkakan kom var hon extremt glupsk och slukade den direkt, för att sedan äcklat börja gapa och skaka på huvudet så att allt trillade ur munnen :rofl:

@Exotizc
Härligt att du höll dig kvar! Längtar tills jag också får rida barbacka på mannelito! :love: Har en känsla av att jag kommer älska hans man ännu lite mer då... :angel:

GOD JUL allihopa! Jätteroligt att följa alla i den här tråden, så kul nu när våra bebisar plötsligt blir fyra år om nån vecka! :D

Min sambo var snäll och tog lite kort på Balderbus idag. Eftersom att jag inte äger nånting som är rött varken för hästar eller i klädväg för mig själv så snodde jag åt mig ett par julgardiner. :angel: :D Bjuder på tre!

DSC_1989_zpsce9eac99.jpg

DSC_1991_zpsa1a7aa84.jpg

"Kan själv!"
DSC_1993_zps40bfb6e9.jpg

Ha nu en riktigt härlig jul! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 412
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 940
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka