Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Linda
Jag tror du missar massor av information just nu.
Jag vet att du är så hängiven av araber.
En god hästhållare.
Kanske inte många förstår.
Men jag vet.
Tagga ner lite nu och lyssna och lär.

Detta kunde inte ha sagts bättre Annika!:bow:
Linda, "Tagga ner lite nu och lyssna och lär".

Kan jag dessutom få be dig Linda om lite mer ödmjukhet (vilket ofta icke finns i många av dina inlägg), så kanske det kan bli riktigt trevligt för oss alla här!:idea:

Ja, jag är anonym. Det är min fulla rätt att vara det.:cool:
Nej, jag är ingen s.k 'Fjortis' eller nybörjare inom araberiet.
Ja, jag har läst och även skrivit i många arabtrådar en lång tid!;)
Nej, jag vill inte 'tjafsa' med dig. Bara väcka upp lite insikt.

MVH/Ilderim

Jag ska visst tagga ner för att lämna lite spejs.

Det finns många som vill komma med konkreta saker så alla måste få plats.

Tycker dock inte om anonyma påhopp, jag är den jag är och står för det.
Passar det inte finns det andra forum att gå till.
Jag är snabb att visa respekt när jag får respekt. Innan dess är jag inte bangen att gå steget längre, varav många kanske anser att jag inte visar mig "ödmjuk". Varför skulle jag ta skit från någon jag inte känner???

Bestämde mig igår för att lägga de anonyma påhoppen i min "kastabortmapp" då de inte betyder ett skvatt.

Kan vi nu - för trådens skull ägna oss åt kreativare saker?
Vill Nasse eller någon annan MIG något välkomnar jag ett PM.
Där kan jag svara på saker som hör till detta ämne, och kanske mer därtill.

Mvh Li

Jag tänker lite på Probat.
Här i Sverige känns det inte som han riktigt
lyckades men polackerna verkade få styr på det.
Hur många svenskfödda avkommor har hamnat i topp?

Kl
Oj här är man borta ett dygn o wops så kommer det en massa nya nick....men jag antar att det är människor som redan finns i tråden sedan tidigare.
Mycket vill de tydligen säga om Linda men vågar inte göra det utan att gömma sig.
+ till dig Linda för att du iaf står för det du tänker o tycker...även om jag inte alltid håller med dig.
Vet av erfarenhet att man inte alltid ses på beväm när man har åsikter som man står för.
Ps. Ledsen Linda om jag var otrevlig eller hård i mina inlägg igår...
Var inte på tidernas bästa humör...vilket tyvärr gick igenom här.Ds.

Du verkar besitta en hel del kunskap vad gäller stammar o arabavel...
Hur ser du på det här med avelsvärdering o avelsmål???

Tack Kicki! :love:

Man kan inte alltid tycka lika, så skulle ett diskussions forum vara värdelöst ;)

Kram Li

Linda och Kicki var lite på hugget igår såg jag, bra! Har ni ventilerat nu?;)

Man kommer ingenstans om man inte får lite mothugg ibland. Linda har nog lite hormonsvallningar också.....;) Men du står ju iaf för dina åsikter.

Ang. Probat så har jag haft några ston e. honom Ciekawa och Mirkhana. Khana:love: var ju trippelchampion på utställning, men inte tävlad i ridning. Kakan (Ciekawa) är ju utställd med 88? p (är lite osäker där) på Blommeröd. Hade dessutom en syster till Probat, Borenga Engano x Borexia. Han lämnade MÅNGA bra hästar, men har inte i huvudet vilka som blev yttersta världsklass. Det kan väl Salaterka gissar jag på.

madde++++

*KL*
Någon som vet något om Phe? Har han några meriter? lever han än?
hur många avkommor har han?

Phe dog 1998 och fick 29 avkommor (om jag räknat rätt). Sista avkomman är född 1996.
Jag har för mig att Phe tävlades i hoppning. Men hur höga klasser minns jag inte.
// Linda

Phe:love:jag gillade det lilla jag såg av honom, visste ej han va död:(
Kom att tänka på en annan hingst, Wosch efter Medalj, vart tog han vägen?

Ha ha ha @Madde.. :)

Phe, har inte han nån avkomma på Öland?
Gotland?

Det ringer smått i mina öron av olika anledningar :rofl:

Li

Phe hade en fanatastisk mor - Ellenora 1974 e.Emir Said u, Ex Diara e. Exelsjor. Uppf- Erik Erlandsson Ellenora fanns i mitt stall i 7 år, det va et privilegium att äga henne!
Hon va liten , mörk brun, med det största ögon jag ha någonsin sett. Hon va bestämd och skulle alltid vara först, vilken utstrålning, vilken häst! Avkomman som mest liknande henne va Elizbieta e. Cadyk men hon saknade Ellenora's carisma.

TACK:love:för denna trevliga information. Vi måste väl starta en tråd i stonas tecken nu:)
Finns Salaterka eller annan med bilder på detta sto o sonen Phe?

Mitt förra sto var ju efter Probat ue: Beldan (en Cometson). Jättetrevlig ridhäst av gammalpolsk Koheilantyp med mkt bra rörelser och ben.

Lite lång i ryggen och tråkig överlinje på korset men inte så det påverkade henne ridmässigt. Inget för dagens utställningsring dock. Fick aldrig några föl (tyvärr).

Jag är svag för Probatättlingar sedan dess. Gaskonia är en favorit. :love:

Senast ändrad:

Phe hade en fanatastisk mor - Ellenora 1974 e.Emir Said u, Ex Diara e. Exelsjor. Uppf- Erik Erlandsson Ellenora fanns i mitt stall i 7 år, det va et privilegium att äga henne!
Hon va liten , mörk brun, med det största ögon jag ha någonsin sett. Hon va bestämd och skulle alltid vara först, vilken utstrålning, vilken häst! Avkomman som mest liknande henne va Elizbieta e. Cadyk men hon saknade Ellenora's carisma.

Ja, håller med Elsbetha, Ellenora var fantastisk! Fantastisk utstrålning, fantastisk härstamning! :love: Såg Ellenora första gången på Riksutställningen på Flyinge 1986 och hon var den som gjorde störst intryck på mig. Ellenora hade då Phe´s helsyster Ponora vid sidan.

Sedan har jag jobbat med Elizbieta, Ex Diara och Ex Diaras döttrar under flera år på 80-talet och de är/var alla viljestarka damer med fantastiska personligheter.

Min Salaterka :love: har Elizbieta som farmor. Att få in Ellenora/Ex Diara var en stor anledning till att betäcka med Elton (Etnograf-Elizbieta/Cadyk).

Det finns flera bilder på Ellenora på Runnbäckens hemsida, de som hade henne under hennes sista år.

Anette

Ellenora :love:

Jag älskar ju den stolinjen..

Ex Diara :love:

Som är mor till min Exelencja :love:

Elton är jättefin. Men Torun verkar inte vara så intresserad av att ta emot ston för betäckning längre =/

finns det någon som har några bilder på elton? har bara sett 1 bild tror jag...
men jag kommer ihåg att han såg väldigt fin ut, kördes på den bilder tror jag... kan det stämma?

Argenia på Runnbäcken :love: Sånna ögon!

Vackra gamla damer... Ellenoras döttrar Elsie e: Saturn samt Kanora e: Koliber, lever dom? Är dom i avel?

Mvh Li

KL
Probat.

Jag har aldrig själv varit ngn stor beundrare av Probat.
Har haft känslan att stomaterialet måste vara lite
specifikt för honom. Visst har han fått lite bra avkommor
i Sverige, det vet jag.
Men om man tänker då tex på Bomarc och Etat.
Där känns det mer som att alla ston var rätt.
De hade ju en enorm genomslagskraft!
Kanske Bomarc i synnerhet.

När jag träffat folk som varit i Polen så är de hänförda
över Probatstona.
Så vad är det svenskarna saknar.
Stamkunskap?

Probats första svenska kull (-90) bestod av endast 8 föl varav stona Prowincja (Wilczja Jagoda), Pruszja (Rucasja) och Prusznega (Rusnega). Bland hans första avkommor i Polen var sönerna Enrilo, Fawor och Gil som samrliga återfinns via importer i Sverige.
Zula -91(Zazula) importerades av Onsala. (Zulas helbror Zulus är en av de högst rankade hingstarna inom distans i Frankrike).

När Probat återkom från Polen efter sin succe inom aveln där, fick han ston av alla kategorier i Sverige. Vem ville inte ha en Probat-stjärna?. Det blev många bra avkommor i Sverige, men tyvärr är avel inte så enkel. Sämre ston, undermåliga avkommor. Det är mycket viktigt att ha i minnet att det behövs en genomtänkt plan för att man ska lyckas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka