Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det är möjligt, jag kollade bara efter gränsen när de krävde röntgen. Hittade inget nu på hemsidan.

Det kan kanske också vara så att de höjt gränsen iom att priserna på hästar (särskilt halvblod som väl är vad de oftast försäkrar i den prisklassen) gått upp rätt drastiskt?
Ja, det är möjligt. Det är nästan ett år sedan jag kollade.

Carina på Silver Arabians

Detta finns att läsa på Oks-arabians hemsida:

" GIRLAN-BEY LEASED BY MICHALÓW!

We are immensely proud and and happy to announce that our young stallion has been selected for breeding by one of the most successful breeding programmes in the world!

Michalów stud, run by director Jerzy Bialobok, is the largest of the three famous state studs in Poland. This is a great honour and a unique sign of approval for Girlan-Bey.
Girlan has arrived at Michalów and we look forward to visiting him there in August!

The fairytale continues…"

Jag ser MICHALÓW som ett av de forna statstuterierna. Men jag kanske har fel?

Det blev lite snabbt, därför fel. Han är ett olyckligt exempel eftersom ingenting av tidigare diskussioner stämmer på honom.
Han är 5 år i år (född 2002).
Han är inte 2 år mao. Han har meriterat sig i absoluta utställningstoppen (endast ett fåtal i världen når dit) och han är riden och har lämnat avkommor i Sverige som polackerna har kunskap nog att granska med sina vara ögon. Vad som stämmer är att han såldes tidigt för att användas innan exporten.
Helt rätt är att Michalow var statsstuteri.

Asteria:
Närmare kan man läsa på OKS sida:

Michalów stud, run by director Jerzy Bialobok, is the largest of the three famous state studs in Poland. This is a great honour and a unique sign of approval for Girlan-Bey.
Girlan has arrived at Michalów and we look forward to visiting him there in August!

Vilka räknas då som stadsstuterier?
Så här presenterar sig Michalow:

"Michałów State Stud has been breeding purebred Arabian horses for over fifty years. With over 100 broodmares and 400 Arabians at the stud, Michałów is the largest Arabian facility in Poland, and is considered one of the largest and most prestigious farms in Europe, not to mention the entire globe."

Jag räknar med att du kan mycket om Polen och stuterierna där, så informera oss gärna så vi lär oss! :idea:

Jag tror (skriver tror då jag inte vet) att Michalow kan ta illa upp om du kallar dom för privatuppfödare. :confused:
Kanske det ändå finns undantag bland alla dessa regler som jag skrev tidigare.

Kan det även vara så att det är ett undantag att polackerna använder sig av "poppisavel"? (Jag vill kalla det att ta in nytt blod, men okej)

I Aachen hade Janow och Michalow med flertalet avkommor e: Laheeb (e:Imp. Imdal) , Gazal Al Shaqab (e:Enza el Farid) bl.a.
Hur tänker du när jag skriver det? Är dessa hingstar polska för dig?
För om det nu är så att de räknas som polska måste jag nog se om mitt val av hingst med Ansata blod i.

Anledningen till att jag vässar pennan nu är att du skrev i ett PM till mig:
"Har sett att du avfärdat Elsbetha´s inlägg med en attityd som att det vore en i högen av okunniga småbarn."

Det är inte meningen mot Elsbeth vill jag understryka.
Som jag skrev så ställer jag mig ödmjuk till kunniga människor (människor öht).
Min kunnighet om araben, blodslinjer och diverse är begränsad till 10 år med rasen. Det finns dom som kan way mer och säkert mindre.
Jag är heller inte ute efter att kunna mest eller hävda mig.
Det överlåter jag åt dig till exempel! :devil:

Jag ställer mig väldigt frågande till ditt eget kunnande och framförallt - rätten att kritisera mig baserat på ett vanligt inlägg, när du skriver som du gör i denna fråga.

För övrigt hoppas jag att vi kan ägna oss åt att fortsätta fördjupa oss i hästen. Och saker som hör därtill.
Med en önskan om en fortsatt trevlig fredag.

Mvh Li

Ibland känns det som att det är du som ställer till mest pajkastning i denna tråd, Waldorff.
Kan vi slippa det från dig i fortsättningen, tack?
Ta det privat istället, så slipper vi läsa det här..............

Ja precis...ska komma från dig då :smirk:
Som jag skrev: tycker vi ägnar oss åt mer givande saker.

Li

Det var just detta jag menade, suck............
Tragiskt..........

För övrigt så har jag hört att Polen funderat på att leasa in nya hingstar nästa år.
Någon som hört?

Li

Linda
Jag tror du missar massor av information just nu.
Jag vet att du är så hängiven av araber.
En god hästhållare.
Kanske inte många förstår.
Men jag vet.
Tagga ner lite nu och lyssna och lär.

Skickar du hotelsepm till alla, tro?
Suck..........

Det personliga tar man inte här Nasse.
Det finns PM till det.
Det är ingen intresserad av, skulle aldrig falla mig in att hota en enda människa. Och det vet alla som känner mig.

Li

Men vad är det för fel? :confused

Såvitt jag kan se så blev Nasses 98 första inlägg paj till Madde ++++.
Dubbelmoraaaal! Kom med nåt bra vet ja!

Ni är som pibulls som triggas mot varandra och biter värre och värre.
Tacka vet jag golden.

* be a happy rider*

Frågar igen då jag tycker andra frågor och påhopp är helt oväsentliga i sammanhanget:

För övrigt så har jag hört att Polen funderat på att leasa in nya hingstar nästa år.
Någon som hört?

Alltså inte polskt utan med nytt, fräscht blod?
Nu är jag inte så insatt i Polen och dess avelssyn, men precis som Asteria skrev så HAR ju iaf deras stambok varit ganska så stängd.
Skulle vara intressant att veta hur de tänker i fråga om att använda sig om utomstående hingstar.

Vet att Carina Jönsson en gång skrev att det genuina polska kommer att dö ut om inget görs. Har polackerna börjat släppa på det mer och mer?

Mvh Li

Jag och carinaso diskuterade ju detta tidigare i tråden. Och är hästen född på ett polskt statsstuteri så är den helpolsk. Basta! (även om den är 95 % egypt rent blodslinjemässigt). El Dorada är ju efter Sanadik el Shaklan t ex (golden cross). Räknas trots detta som helpolsk.

Att det sedan inte är gammalpolskt är ju en annan femma...

Senast ändrad:

Jag och carinaso diskuterade ju detta tidigare i tråden. Och är hästen född på ett polskt statsstuteri så är den helpolsk. Basta! (även om den är 95 % egypt rent blodslinjemässigt). El Dorada är ju efter Sanadik el Shaklan t ex (golden cross). Räknas trots detta som helpolsk.

Att det sedan inte är gammalpolskt är ju en annan femma...
Det är det som är det polska avelsprogrammet i ett nötskal. Att ta in nytt blod med jämna mellanrum och med facit i hand titta på resultatet, värdera det mot sina avelsmål och sedan avgöra om det ska avlas vidare på. Hmm, vänta lite... Är inte det vad seriös avel går ut på?

Carina på Silver Arabians

Jag har inget emot det, jag tenderar ju att föredra mixade blodslinjer (oavsett var de råkar vara födda ;)). Men det finns uppenbarligen många andra runt om i världen som inte gillar det. Alls.

*kl*

Är det INGEN som vill tycka något om mitt inlägg om brukbarhetstester?

Nej jag har märkt det.
Det måste ju vara facit på all framgångsrik avel.
Annars fastnar det!

Mvh Li

Jag skulle gärna tycka, men jag kan för lite.

Det jag som förslag komma fram till är att jag tycker det ska finnas ett belöningssytem. Diesel borde ha många stjärnor, samma Pamir, Lill Sham, Etman mfl.

Det ska liksom finnas på papper. En creditmap! Har dom presterat och har avkommor som presterat ska det finnas lättilgängligt. Samma med röntgen - en avelsindex sida. Typ.
Dagens stjärnor är lite luddiga - innefattar många saker.
Så tycker jag.

Mvh Li

Jag har inget emot det, jag tenderar ju att föredra mixade blodslinjer (oavsett var de råkar vara födda ;)). Men det finns uppenbarligen många andra runt om i världen som inte gillar det. Alls.
Jo, visst är det så. Själv tycker jag att det är korkat att bli för kategorisk i sina åsikter. Oavsett vilka åsikter man har. Det kan man få äta upp när man minst anar det...

Att jag föredrar de polska linjerna är väl kanske för att jag tycker att det är bekvämt att surfa på andras hundraåriga kunskap och erfarenhet...:rofl:

Carina på Silver Arabians - legitimerad copy cat

I polen har man använt outcross (eller nytt) blod i 200 år. På 1800 talet importerades outcross hingstar från öknen. När det tog slut importerade man hingstar från annat hål. Amurath Sahib, Palas Laheeb etc är importerade outcross hingstar från senare år. Det första helegyptisk hingst importerades 1924 och idag är han "gammalpolsk"!
På sätt och vis ställs krav på importerade outcross hingstar - importerna är vuxna, fullt utvecklade exterioör men vilka krav ställs på prestation vet jag inte. Daremot fä deras söner född i Polen gå genom nålsögat!

Jag tycker inte att "popis" avel förekommer i Polen.
Gazal al Shaqab, Laheeb, Monogramm etc blev "popis" för att de användes i Polen och fick fina avkommor, då skulle alla göra likadant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 582
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka