F
Fruentimber
@Fruentimber Men om man sitter på ett möte och ingen säger någonting, hur har de då gett respons? Har man då kommunicerat genom kroppsspråk behöver man ju förbättra sin kommunikation tycker jag, man kan ju inte förvänta sig att andra ska förstå om man inte säger någonting. Jag tycker inte alls det är fel att be om verbal respons, då kan man ju också säga att man funderar eller vad man tänker på. Alternativt att man inte håller med typ.
”Jag känner såhär när du gör såhär” är ju ett sätt att jag-uttrycka sina reaktioner på andras ageranden. Att någon blir stressad när jag är tyst måste den ju få uttrycka tänker jag, utan att jag känner mig påhoppad av det. Jag kan ju lika gärna svara ”jag känner mig stressad när du avkräver mig ett svar” istället för att ta illa upp. Varför man nu skulle ta illa upp när någon missat ens kommunikation, det var förmodligen inte av illvilja, då hade hen ju inte tagit upp det.
Det är ju, enligt mig, ett ganska bra sätt att kommunicera. Svarar då någon att den behöver tänka lite eller dylikt så vet ju också den som blir stressad att det inte har med en själv att göra. Istället för att man antingen kör över andra eller börjar fundera på om det är en själv det är fel på.
Jag tänker att det finns en mängd varianter som man kan bemöta kollegors tystnad på, alltså även verbalt? Utan att för den delen kasta fram ett "jag blir faktiskt jättestressad nu, sluta vara så tysta", dessutom till en hel grupp och inte en enstaka individ vilket jag också nog tycker att det finns en skillnad i. Också sett till vad som redan tagits upp i tråden, att den som blir stressad har en förmåga att överskatta den faktiska tiden där tystnaden pågår och i sitt lite för entusiastiska (och stressade) sätt tar luften i anspråk för tidigt.
Jag tycker det är jätteviktigt att fundera på hur man väljer att formulera sig, helt enkelt.