Svar utan att ha läst tråden
Uhm svårt att säga det här när du är så entusiastisk men i alla fall.
Du vet ju att det inte var så bra. Men helt ärligt man blir ju både gråtfärdig av besvikelse över att man inte fick försöka och illamående av dåligt samvete över att man inte gjorde det själv samtidigt som man inte känner att man har någon som helst rätt att kommentera, stryka, se över och rätta resultatet.
Vad hade hänt om alla tre till fyra i grupparbetet hade gått hem och gjort hela? Skulle ni försökt få ihop det då eller hur skulle det fungerat?
Känner lite att det är väldigt svårt att hantera det här när personer springer iväg i väldigt hög hastighet.
Jag har ju som tur är mest råkat ut för det i vissa grupparbeten i skolan och på universitetet. I första fallet får man ju bara acceptera att en person bestämde allt, gjorde allt och man fick inte lära sig någonting den gången eftersom det inte var läge att få vara med och spela. Det gör kanske inte så mycket, man får sitt betyg baserat på den andres arbete och får acceptera den nivå som det blev och låtsas inför läraren att man fick vara med trots att man inte fick det.
På universitetet kunde jag inte acceptera det, det var helt enkelt för viktigt för mig, utan var tvungen att rensa ut, rätta, stryka, ta bort osv och försöka göra det utan att den andra blev urförbannad och ledsen. Själv har man skrivit ett par sidor, hen kommer med tio, men det är tio som man inte tycker duger och dessutom skulle det inlämnade vara på X sidor inte Y sidor och behandla just X inte Y, så då måste ju 8 av dem bort hela tiden. Utom när man hamnade med ett vissa gäng och det blev så bra, aldrig för mycket skrivet och inte en sur min när vi rättade varandras, alla i samma takt, ingen överambitiös alla lagom lata.
Med det sagt, att vara som jag, lite latare är ju verkligen inte populärt heller och jag säger inte alls att det är bra men det är väldigt mycket lättare att knåpa ihop saker om alla anpassar takten till varandra och drar vagnen jämnt, och det är svårt att säga att bara de andra ska speeda upp och skriva mer (om inte annat för det blir alldeles för mycket text till slut).
Städnivå
Om man tänker hemma och städnivå så har folk olika nivå vid vilken de börjar reagera och om en person alltid är först och blir arg när de andra inte har samma nivå så blir det lätt så att en bestämmer allting. Antingen får en person lyda helt enkelt och tillbringa sina dagar med att försöka gissa villkoren som den andra agerar med. Dvs man får helt enkelt leva hela sitt hemliv med en chef som man är lite rädd och orolig för och ska alltid vara beredd på att få skäll. Eller så måste man nog reda ut en gemensam nivå som fungerar för båda.
(Själv har jag som tur är en man som är på liknande nivå som jag. Och jag har en tolerans som gjort att jag trivts i korridor på 12 utan problem. Jag är glad när det är städat och jag överlever när det inte är det, och jag tänker inte städa åt någon annan.)
Så det är vad jag tänker om det
Det du skriver är självklart väldigt bra och skulle aldrig behövts strykas osv. Men jag känner ändå att man måste nog lämna plats för alla, om det är meningen att man skulle göra ngt tillsammans så hade nog även den där dryga lata antagligen något att bidra med, gud vet vad, men det var ju meningen ändå. (och man kan se över om man leder o planerar mer än hen skulle gjort tex). Ju mer man bossar, peppar och domderar, desto mer tenderar vissa krympa, förlora självförtroende.