Jag var på en grupp och ledarutbildning för några år sen. Och naturligtvis var det lite olika personligheter i gruppen och då utbildningen bla gick ut på just att lära oss hur grupper fungerar så blev vi ju alla väl medvetna om hur vi själva agerade. Ffa en deltagare var väldigt lik det du beskriver i trådstarten och kursledarna fick införa ett "klicker" för att göra det tydligt hur ofta personen gick in och bara började styra. Personen sa också just att "om ingen säger något så får väl jag....". Här klockades tiden av tystnad innan hen återigen började prata för att hen tyckte det var tyst för länge. Om jag inte minns fel var det i krokarna runt 2 sek det hann vara tyst innan hen ansåg "Att om ingen säger något". 2 sek! Hen insåg ju också att det var orimligt kort även om det säkert kändes som minuter för den personen.
Det var en oerhört lärorik utbildning om hur olika personligheter behöver bemötas och hur en själv, beroende på personlighet, behöver agera i en grupp för att alla ska nå sin fulla potential. Vi pratar om effektivitet på 25% i en random grupp upp till 90% i en välfungerande grupp. Och alla varianter behövs! Faktum är också att det är de gåpåiga som behöver jobba mest på att backa så att övriga ges en chans att komma till sin rätt. Det handlar dock inte om att de gåpåiga behöver leda eller lyfta, alls, bara ge dem plats och låta dem få kliva in på arenan.
Det var en oerhört lärorik utbildning om hur olika personligheter behöver bemötas och hur en själv, beroende på personlighet, behöver agera i en grupp för att alla ska nå sin fulla potential. Vi pratar om effektivitet på 25% i en random grupp upp till 90% i en välfungerande grupp. Och alla varianter behövs! Faktum är också att det är de gåpåiga som behöver jobba mest på att backa så att övriga ges en chans att komma till sin rätt. Det handlar dock inte om att de gåpåiga behöver leda eller lyfta, alls, bara ge dem plats och låta dem få kliva in på arenan.