Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

KL

Angående domare. Jag anser att på en avlelsvärdering bör man använda en domare som är godkänd enligt Svenska Hästavelsförbundet (SH). Detta med att en och samma domare bedömer flera raser på sommarpremieringar är inget konstigt alls därför att de är GODKÄNDA på alla de raser de bedömer. Rasföreningar kan med SH:s godkännande och medverkan själva ordna domarutbildningar men då är ju utbildarna inte rasföreningen själva utan andra domare. Man kan ju vara godkänd exteriördomare, hoppdomare, gångartsdomare eller för flera/enstaka raser, se listan på: http://www.svehast.se/sh/doc/1031.asp

Hittade inte filen om förslaget på nytt hingstavelsvärderingssystem nu på SAHF:s sida och orkar inte leta upp länken nu, men jag har för mig att det skulle vara domare på Riks och att det stod något om styrelsen. Jag skulle önska att man fortsätter med godkända domare enligt SH:s lista och så som det varit har ju rasrepresentant varit med.

Ang 2-åringars betäckande eller ej så om det blir visning på riks så är väl betäckningssäsongen i det närmaste över så då blir man kanske verksam nästa säsong som 3-åring istället och vinner därmed en säsong mot att man visas som 3-åring. Tex shettisar där får 2-åringar visas på hösten (september) och bli godkända för ett år, dvs de startar betäckningarna som 3-åringar.

Vem sätter ålder 2 år VS/12 människoår?

Håller med dig mycket i det du skriver. Jag tycker inte det är att föredra att använda en så ung hingst.
Polackerna använder hingstar utifrån som inte har många år på nacken samt är ostartade så det köper jag inte fullt ut.

Däremot har jag fått förfrågan om jag vill vara först med att använda en ung hingst för att se vad han lämnar och HUR han lämnar med olika typer av ston.
Det återstår att se!

Mvh Li

Kanske vi ska föreslå att Elsbetha (som uppenbarligen har personliga kontakter) rekommenderar dig med dina djupa kunskaper inom avel för stutericheferna i Polen :bow: :bow:

hm, jo det e svårt det där...ska ringa o ta en diskussion med folksam nu tror jag...men nu vet jag iaf alternativen...tack :bow:

försäkringen på henne blir mellan 5500 o 6000kr/år för en A1 med 60 000 på liv med full vet. och Plus delen.
men ja, det e väldigt dyrt, men tänk OM det händer nått, då har man ju iaf lite hjälp ifårn de många pengar man lagt ut tidigare...

Jag tycker man kan ha ett högre belopp tills det att röntgen är gjord, då kan man göra som man vill sedan.

Vem är uppfödare till din häst?

*Kollade, nu vet jag det *s*. Hon är söt!*

Mvh Li

Senast ändrad:

Som jag förstått det så finns det ingen ide´med att rtg en så ung häst. Eftersom det kan uppstå efteråt o även försvinna det man kan se vid 6 mån.
18 månader är väl en rekommenderad tidigast ålder....eller har jag missuppfattat...?

hm, jo det e svårt det där...ska ringa o ta en diskussion med folksam nu tror jag...men nu vet jag iaf alternativen...tack :bow:

försäkringen på henne blir mellan 5500 o 6000kr/år för en A1 med 60 000 på liv med full vet. och Plus delen.
men ja, det e väldigt dyrt, men tänk OM det händer nått, då har man ju iaf lite hjälp ifårn de många pengar man lagt ut tidigare...
En annan sak du bör kontrollera är om du verkligen får ha en 6 månaders försäkrad för 60000:- A1. När jag försäkrade min hbl unge o rp unge i år så sa de 8000 eller 20000. Man måste kunna bevisa att fölungen är värd mer än så i den åldern... Meriter brukar komma senare o bra stam räckte inte. Däremot kan den öka iom ålder o prestationer. Men om man vill förs så högt brukar de kräva rtg...
Vet en som köpte en fölunge dyrt på auktion i tyskland o fick då rtg den o fullständig hälsokontroll på klinik för att de skulle få förs den högt.
I mitt fall Sveland, det andra Agria.

Kicki!

Jag har pratat med människor som har röntgat framgångsrikt (eller kanske inte, då man hittade cystor), vid 7 månader. Men det ger nog inga garantier. Kanske en liten början om man är osäker om man ska köpa eller inte?

BRA tänkt med försäkringen. Jag tror du kan ha rätt, man måste nog ha väldigt goda anledningar, omöjligt kan det väl inte vara?

Mvh Li

Nej det går säkert att få högre försäkrat men det ska nog inte tas för givet.
Men som jag förstod det så kunde det visa på cystor vid 6 månader som sen "växt" bort när tillväxt zoner slutit sig.
Men jag skulle nog rtg innan jag betalade så mycket pengar.

jo, vist skulel ajg vilja röntga nu...men jag får försäkra i vilket fall, det är kollat o godkänt för länge sen, räcker med "gårdsbesiktning" se de...så
men för min o hästens egen skull, tänkte jag, emn känn onödigt att lägga ut pengar o utsätta fölet för detta då hon är så ung om det inte är säkert att om det visar sig cystor som kommer att vara bestående, känns ju mkt bättre om man kan göra det om ett år då för att få reda på om hon har det eller itne...hänger ni med?

men ändå...som sagt man hinner ju få känslor i vilket fall...men man kan ju inte avla på en häst som man VET har cystor, men röntgas ska hon...o avelsto ska jag ha...så hm...

Men kan du inte röntga nu, är hon u.a så borde det inte vara några som helst problem att få ut alla pengar som 1,5 åring?
Du kan ju tom ta en utökad avelsföRsäkring som jag tror är billigare? Jag vet inte, är inte så insatt i försäkringar...

För "kär" blir man ju hur som haver, det är du säkert redan :angel:

Mvh Li

Jag har djup respekt för människor, inte minst kunskaper och erfarenheter, det är inte det.

Jag håller inte alltid med om allt, det är väl del av vitsen med att sitta på ett forum?
Annars skulle vi ju ha rena informationssidor istället :idea:

Girlan Bey är väl ett exempel på en leasad hingst som inte uppfyller alla de "krav" som alla polacker skulle ha innan de sätts i aveln?
Rätta mig gärna, jag vet bara att han är/har varit i Polen och är rätt så ung.

Mvh Li

En annan sak du bör kontrollera är om du verkligen får ha en 6 månaders försäkrad för 60000:- A1. När jag försäkrade min hbl unge o rp unge i år så sa de 8000 eller 20000. Man måste kunna bevisa att fölungen är värd mer än så i den åldern... Meriter brukar komma senare o bra stam räckte inte. Däremot kan den öka iom ålder o prestationer. Men om man vill förs så högt brukar de kräva rtg...
Vet en som köpte en fölunge dyrt på auktion i tyskland o fick då rtg den o fullständig hälsokontroll på klinik för att de skulle få förs den högt.
I mitt fall Sveland, det andra Agria.
Jag har Folksam. Jag A1-försäkrar alla mina fölungar när de är två dygn gamla med 50 000 kr i liv + dolda fel + veterinärvård utan tak. Inga problem. Det räcker med besök av ombud (eller vet bes, såklart). Det gör jag för att blivande köpare ska kunna ta över en försäkring som är så heltäckande som möjligt.

Jag väljer 50 000 kr för att slippa en dyr veterinärbesiktning (gränsen för ombudsbes. går där). Och pga att jag på det stadiet oftast inte vet vilken prisnivå ungen kommer att ligga vid försäljning. Blir den dyrare så görs ju en besiktning vid köpet i alla fall och då kan köparen höja till valfritt belopp. Blir den billigare så är det ju inget som hindrar att köparen sänker för att slippa onödigt hög premie.

Upp till 75 000 kr går det bra med vanlig vet. besiktning. Över 75 000 kr kräver de klinikbesiktning och säkert röntgen (har inte gjort det någon gång, så jag vet inte exakt hur det går till).

Jag förstår inte hur de försäkringsbolag som du pratar om kan säga att man inte kan försäkra för mer än max 20 000, pga att de inte är värda mer? Mina föl har ofta kostat 25-40 000 kr redan när de föds.

Carina på Silver Arabians

Senast ändrad:

hm, tack för tipset:bow:, får ringa till folksam på måndag, de stängde vist tidigt idag...

men hur mkt kostar en vanlig röntgen då?
så en fattig student som jag kan planera lite? för det e ju smart så som du säger....

Girlan-Bey leasas inte av de f.d. statsstuterierna. Han leasas av privatuppfödare. Förhållandena i Polen är snart desamma som i Sverige där väldigt många startat stuterier på senare år (mindre och större).
Det enda skälet till att använda en två-åring, är i en sådan situation att hingsten är på väg att lämna landet/världsdelen och man själv önskar en (eller fler) avkomma från honom på något eget passande sto, innan han försvinner för gott.
Det är förmodligen orsaken att Girlan-Bey återvände till Polen i nuläget också. Han såldes tidigt och det fanns önskemål om att han skulle användas där innan det är för sent. Ingen kan sia om var en Champion (utställning) slutgiltigt kommer att hamna.

De tidigare statsstuterierna, med flerhundraåriga kunskaper dokumenterade som ligger som grund för deras arbete, avlar man inte trendinriktat. Någon liten avvikelse kan göras, men som helhet har de sina riktlinjer dragna.
De visar sig dessutom vara mycket lyckosamma.

Detta finns att läsa på Oks-arabians hemsida:

" GIRLAN-BEY LEASED BY MICHALÓW!

We are immensely proud and and happy to announce that our young stallion has been selected for breeding by one of the most successful breeding programmes in the world!

Michalów stud, run by director Jerzy Bialobok, is the largest of the three famous state studs in Poland. This is a great honour and a unique sign of approval for Girlan-Bey.
Girlan has arrived at Michalów and we look forward to visiting him there in August!

The fairytale continues…"

Jag ser MICHALÓW som ett av de forna statstuterierna. Men jag kanske har fel?

Upp till 75 000 kr går det bra med vanlig vet. besiktning. Över 75 000 kr kräver de klinikbesiktning och säkert röntgen (har inte gjort det någon gång, så jag vet inte exakt hur det går till).

Från och med 100 000 kr kräver de klinikbesiktning samt exportröntgen u.a. för att du ska få A1 försäkra (jag har också Folksam). Jag kollade upp det i samband med "cysttråden" på Hästvård.

Från och med 100 000 kr kräver de klinikbesiktning samt exportröntgen u.a. för att du ska få A1 försäkra (jag har också Folksam). Jag kollade upp det i samband med "cysttråden" på Hästvård.
Så det är klinikbesiktning från 75 000 och klinikbesiktning + röntgen från 100 000? För jag har för mig att de krävde klinik från 75...

Det är möjligt, jag kollade bara efter gränsen när de krävde röntgen. Hittade inget nu på hemsidan.

Det kan kanske också vara så att de höjt gränsen iom att priserna på hästar (särskilt halvblod som väl är vad de oftast försäkrar i den prisklassen) gått upp rätt drastiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka