Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det jag menar är att halvloden avlas väl (nu skriver jag väl, för jag vet inte) främst efter prestation? Har de en typ? Eller hur bedöms dom?

Mvh Li

visst en bra exitör är alltid en bra exitör, men det finns en sak till som de bedömmer, typ.... och det kan skilja väldigt mkt mellan olika dommare!
framförallt om de inte kan rasen.
Precis som du skriver kan typ skilja väldigt mellan domare o domare...likaså på arabdomarna.
Ni får nog ett enhetligare betyg på typen från alla olika hbl domare som finns än från alla de olika arabdomare som används på utställning idag.
Vissa ser den egypiska som idealet o dömer därefter o andra har egypten eller ryssen som ideal...varför inte crabbet osv.
Hbl domarna har full utbildning hur en arab bör se ut.
O om hbl domarna suger??? Varför används dem på ert bruksprov???

Vem har sagt att dom ska stå i hage tills dom är 3 år? :confused:
Det är väl första missförståndet.

Andra missförståndet är att jag skulle vurma för att inte anstränga en häst. Det är åxå fel.
Ett hopp på 20 cm om dagen borde alla få göra.

Men jag tycker inte att det är rimligt att en 3 åring ska visa ett ridprov värt namnet.

Angående att träna inför ridprovet...det förutsätter jag att man gör.
Tar det MINDRE än ett halvår för dig?

Halvåret är det minsta jag vill ge dem, det är en helt annan sak att balansera sig under ryttare än att balansera sig själv. Samma att bära upp en ryttare och bära sig själv.
Det är inte halvblod, utan araber på max 160!

Mvh Li

Självklart finns ett avelsmål...vilken seriös avelsförening har inte ett avelsmål?
Förstod du piken???:smirk:
Du kan läsa under www.asvh.se om deras avelsmål.

Fö spelar det ingen som helst roll om hingsten kan hoppa höghus o gjort det hela sitt liv om han är skit exteriört....han släpps inte igenom.
Hans egna prestationer är inget som nedärvs....men hans exteriöra defekter gör det.
DEt finns för gott om lysande hopphingstar för att avla på något som inte håller måttet på alla plan.

Oki. Det jag menar är att när man hör halvblodsfolk prata hingst så är det breeders, kvalitets mm mm.
Inte "typ" som det gärna görs här.
Samma med travhästarna. Det är prestation och de som inte håller, blir inte avelshingstar!

Jag är helt lost med halvblod, men ofta har man sett hingstar med tunga fula huvuden, ben som talltimmer och mankar som elefanter. Men hoppa, det kan dom och avkommor det får dom.
Kanske beror på att jag inte tycker halvlod håller ihopp till 100%.
Gillar dom smäckra kusarna (undra varför?)

Mvh Li

Ja, jag är ju glad att röntgen inte visar nåt, men jag vill gärna ha ett svar på vad det är som spökar. Inga ledinflammationer och inga röntgenförändringar.
Jaja, nu är han fräsch igen, så nu får letandet ligga nere ett tag.

Ja det tar mindre än ett halvår av INTENSIV träning som du skrev.

Ofta så börjar man med 5v löshoppning (alltså 1gg/v i 5 v) under våren som 2 åring o sen 5 v under hösten som 2 åring.
Detta gäller dressyrhästarna.
5 v irad för att hästen ska hinna förstå vad som förväntas av den.
Ridhus, lastning o bom träning. Inte höjd...
Självklart hoppas hopphbl kanske annorlunda.
Under sommaren som 2 åring så vänjs hästen sakta med sadel... kanske 1 ggr/v. Under hösten som 2 åring så får den kanske gå promenader med sadeln.
I okt nov som 2 åring sits den in i alla gångarter under ca en månad.Max 3ggr/v i ca 20 min pass.
Sen vilar den under dec o jan. För att smälta det som hänt mentalt. Därefter brukar matchning inför 3 årstest börja i feb.
3års går i maj.
Men fortfarande går ingen 3 åring intensivt....max 3-4ggr i v o inte på banan alla ggr.
Hingstarna som gör sitt bruksprov i feb läggs upp lite annorlunda.
Men inte intensivt....däremot inför 4 årsbruksprovet ligger minst 7-8 månaders träning.

Oki. Det jag menar är att när man hör halvblodsfolk prata hingst så är det breeders, kvalitets mm mm.
Samma med travhästarna. Det är prestation och de som inte håller, blir inte avelshingstar!

Jag är helt lost med halvblod, men ofta har man sett hingstar med tunga fula huvuden, ben som talltimmer och mankar som elefanter. Men hoppa, det kan dom och avkommor det får dom.

Mvh Li

Ja nog finns det hbl som har stora fula huvuden minnsann.
Men då dras betyget ner för huvud hals o bål.
Vet inte om du menar hingstar eller hbl generellt men hingstarna hänger ihop bra.
Men visst finns det många hbl som ser ut som goddag yxskaft...men de ä'r säkert bedömda därefter...:)
De finns många typer av hbl också...många vill ha högt fullblodsinslag o då är de lättare, tex fälttävlan o hoppryttarna.
Sen finns det hopphästar som är som ånglokomotiv med ben därefter o hoppa kan dem.
Dressyrhästarna ser nog ut lite efter tycke o smak...vissa vill ha lätta o andra tyngre. Briar hör till det sistnämnda.
Men avels målet är detsamma...

Jag vet inte vad Electro gett, men han gillade jag :love: när Peter Eriksson red honom.

Var på bröllop med en kille som rider till halvlod inför breeders osv.
Har med många hästar på Falsterbo.
Han sa att det störta misstaget många gör, som han undviker är att han börjar alltid hoppa brett, sedan hoppar han höjd (markarbetet redan avklarat såklart)
Det är svårare att få en unghäst att hoppa brett från högt än tvärtom.
Att tänka på kanske?

Vilken tur att jag är så feg att min regel är: hoppa så lite som möjligt, ELLER bra att ha modiga stalltjejer. :rofl:

Mvh Li

Mvh Li
Nej typen är inte lika viktig som att hästen kan prestera.
Men typen bedöms efter avelsmålet o vad hästen kan prestera kommer senare i åren.
Men pratar vi hingst så ska det vara mycket mer än vinnare av breeders osv... men det är en bra vägledning vad hingstens far nedärvt o vad hingsten ifråga själv kan komma att förärva.
Inte att förringa att vinna breeders...det är stort..!

Grannen nästgårds föder upp halvlod och har seminstation BTW.
Man hör hur hon pratar och jag ler och ser kunnig ut, men halvblod är nog inte mitt bord med stammar osv...Bara att erkänna :bow:

Mvh Li

Jag är ju dressyr nörd så hoppningen fixar andra.
Bla Bengan som visade Nimbuz ox på bruksprovet. Han tävlade bla en arab i fälttävlan o hoppning också.
Har visat fram åtskilliga hbl på kvalitets o bruksprov.
Jag har via ahis ordnat en hoppgrupp för bengan på onsdagar o han har löshoppning på lördagar. Vilken bredd eller höjd det kan han.

Jag tycker det är under all kritik att använda 2åringar - det som motsvarar en 12 åring i mänsklig jämförelse!
Det är inte frågan om att 2 åringen KAN betäcka, det är en fråga om vad han ska bidraga med! En outvecklad oinriden 2 åring som är långt ifrån färdig på alla plan kan inte bidraga med något. Man kan inte ens bedöma om han besitter de kvalitéer som är önskvärda.
En avelshingst skall vara en vuxen, fullt utvecklad topprepresentant av sin ras, som har testats både psykist och fysiskt, för att förhoppningsvis bidraga till nästa generation.
Åter igen refererar till mästaruppfödarna på statstuterierna i Polen.
I Polen testas alla unghingstar minst 1 sasong på galoppbannan för att test att de håller (en viktig del av arabtyp). Darefter börjar man fundera över vilka som skall testas på ston. I Polen betraktas hingstarna som en unghingstar vid 4 och 5 års ålder när han betäcker sina första ston.
Om en hingst visar sig vara en bra förärvare har han en lång avelskarriär som inte begränsas av modetänkande. T. ex Eldon, 1985 som har bidragit inom aveln i 16 år och "still going strong".
Detta förfarande kan man kalla avel - allt annat är enbart fölproduktion och ett avelsmål som inte sträcker sig längre en till ett dishat huvud!
När jag hjälpte till på Bollerup var det min uppgift att hämta domarna på Kastrup och köra dem till Bollerup.
Jag lärde mig mycket på dessa resor när jag ibland fick mölighet att diskutera med världens främsta uppfödare. Jag minns att Marek Trela sa att enligt hans erfarenhet lämnade vissa hingstlinjer bättre föl när hingstarna hade några år på nacken.

Vem sätter ålder 2 år VS/12 människoår?

Håller med dig mycket i det du skriver. Jag tycker inte det är att föredra att använda en så ung hingst.
Polackerna använder hingstar utifrån som inte har många år på nacken samt är ostartade så det köper jag inte fullt ut.

Däremot har jag fått förfrågan om jag vill vara först med att använda en ung hingst för att se vad han lämnar och HUR han lämnar med olika typer av ston.
Det återstår att se!

Mvh Li

okej, hon är försäkrad i folksam inklusive plus delen som ska stå för dolda fel, hennes pappa är så vitt jag vet inte röntgad, inte heller hennes mamma...
men är det någon idee att röntga ett så ungt föl?
eller kan jag vänta tills hon växt klar o om hon har cystor göra vad?

förvirrad o orolig just nu....
är väldigt såld på detta föl, men vill inte heller slänga pengarna i sjön, då hon ska bli kompis o avelssto till mig...

Mvh Li

Det är väl för de flesta resonerar som så att det spelar ingen roll hur vacker hästen är om den inte kan prestera...;) Skämt å sido men merparten avlar ju inte för att ha en vacker häst i hagen bara utan för ridning eller körning.. men man talar om typförbättrare bla hos hblhingstarna för det behövs till vissa ston... Samt typen bedöms på treårstester mm.. Så den är viktig men på ett helt annat sätt kan man väl säga då de inte avlas för swbshower...:)( svårt att förklara)

De ädre halvbloden kanse ser ute lite mer som de du beskriver men de moderna hästarna ser oftast inte ut så där..

ooops! vart lite snabb att svara där! Såg att kicket redan svarat!:o

(har själv en "hopptaxi" a la ånglok här hemma.. typpoäng 7:angel:)

okej, hon är försäkrad i folksam inklusive plus delen som ska stå för dolda fel, hennes pappa är så vitt jag vet inte röntgad, inte heller hennes mamma...
men är det någon idee att röntga ett så ungt föl?
eller kan jag vänta tills hon växt klar o om hon har cystor göra vad?

förvirrad o orolig just nu....
är väldigt såld på detta föl, men vill inte heller slänga pengarna i sjön, då hon ska bli kompis o avelssto till mig...

Om hon är doldafelförsäkrad så får du tillbaka pengarna fast du väntar om jag förstått waldorff rätt.
Däremot blir den känslomässiga förlusten desto större ju mer du väntar om det skulle visa sig att hon har cystor.

//Lotta

Vad kostar förrästen försäkringen per år? Hade själv ett sto på 16 försäkrat i Folksam för 45.000 kr A1 och det fick jag betala nästan 5000 kr per år för. Är det mindre premie för föl/unghäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31