Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

knapplån

vi får väl inte glömma att en avelsvärdering aldrig kan, i nuläget, bli annat en frivillig. Då bör man nog hitta ett system som gör att hingstägare faktiskt visar sina hingstar och inte krångla till det för
mycket. Det gynnar oss stoägare, mer än ett system där endast ett fåtal hingstar visas.

Ett avelsvärderingssystem skall ju stödja AVELSMÅLET och vara till en hjälp för stoägarna.

Tittar man historiskt är vår ras en unik kombination av skönhet (arabtyp) och uthållighet, med ett gott temperament m.m m.m. Det vore synd om inte avelsvärderingen stödjer arabhästens mest framträdande egenskaper. Om man har andra avelsmål, typ halvblodet, är det ju självklart att man har andra värderingsverktyg, t ex löshoppning, uppsutten hoppning under testryttare m.m m.m.

Mot bakgrund av ovanstående är det för mig inte intressant med ett ridprov i samband med avelsvärderingen utan jag vill se prestationsdelen/hållbarheten genom tävling, om det sedan är galopp eller distans eller annat lämnar jag öppet (tills vidare).

Då ber jag om ursäkt. Jag kollade faktiskt upp honom på svehast, men missade ridprovpoängen.

Såg dit sista inlägg efter att jag postat mitt.
Det kan vara knepigt att få dem godkända inom båda. Lättare förr innan de stängde stamboken på asrp.
Men de pratar ju om att öppna upp den igen...lite grann....genom att låta 93: orna göra bruksprov också.
Om de inte redan beslutat om det.

Den är nu öppnad för 93:orna, första gången de har chansen att bli avelshingstar inom ASRP blir till våren 2008.

Oavsett vad, så är El Amin i mina ögon en bra representant för sin ras. Han har lämnat (av det jag sett) mycket fina avkommor med korrekta vinklar. Avarter finns det säkert.

Li

Lång lista med fina hingstar!....
Jag har så svårt att välja hingst till mitt sto, kan ni tipsa mig??
Jag är "dressyrtant" och vill därför även få en avkomma med bra påskjut bak. Mitt sto är polsk och visst vill jag avla på denna linje. Pappa e:Probat U:Nidshem-Gwarny Mamma e: Nimbusz U:Galaxcja-aladdin :bow:

nu har jag med min futtiga ålder tagit mig mer eller mindre igenom hela tråden.
vart väldigt larorikt o jag har följt den med spänning både jämtemot alla konflikter med främt pga avelsnacket.

men nu lite off target just nu kanske men iaf. har nu fått lite insikt i det här med framför allt cystor, o blev genast orolig, då jag gått o köpt min första häst, 6 månader gamal, men kan jag röntga då, jag tycker att det är mkt pengar om det sen visar sig att hon har cystor, för man vet ju aldrig, dock har ingen utav föräldrarna eller morfar visat sådant, men man vet ju aldrig ändå...
kan jag röntga nu? hur ska man göra om man itne röntgar nu o man röntgar innan avel på henne ska sättas igång o då ser man cystor? räknas det som dolt fel? eller hur fungerar det då?
*orolig*

Lotta

Vid köp av en så dyr fölunge som du köpt hade jag helt klart åkt och röntgat.

//Lotta

OT

Jag vet inte om ngn här minns Dip.
En hingstunge jag sålde när han var
10 månader.
Namnet Dip kom sig av att han hade en bläs
som inte var av denna värld! Han föddes väldigt
kraftig och stark, framför allt stark.
Inte hög men tusan så kraftig.
Nåväl denna hingst ville över huvud taget inte
umgås med mig första veckan. Öronen bak
och sur som attan när jag visade mig.
Så småningom kom han över det och vi blev
de bästa vänner i världen och alla älskade
till slut Dip.
Han såldes vid 10 månader. Allt kändes ok.
Senare fick jag höra att han hade rymt
efter ett tag. Folk här på Buke engagerades.
Han blev borta i Salaskogarna dryga tre veckor.
Hemma ett litet tag sen rymmer han iväg igen.
Jag tappar senare kontakten.
Av en händelse så dyker han upp i min dator
härom dagen.
I full karriär över hopphindren i Surahammar.
Känns så enormt skönt att han har landat.
Dips pappa är Diesel och mamma är Gwiazda.
Diesel hoppade på lördagen och Dip på söndagen.
Resultaten kanske Dieselmor har.
Angående Gwiazda, ett helpolskt sto född -86.
Hon har fått 8 föl varav jag är uppfödare till 7.
Den 8:e är den sista och endast 1 år vilken
jag inte är uppfödare till.

Av Gwiazdas 7 föl har fyra av dem utmärkt sig
i tävlingssammanhang.
Gatsby i hoppning.
Dip, fem år idag har börjat tävla i hoppning.
(Hoppas Dieselmor kan sätta in en hoppbild på
honom så småningom)
Gefion, ponnygaloppen i flera år samt 2:a på riksen -06.
Tosca har ju hela sitt liv utmärkt sig utställningen
res.champ, klassvinnare, bra placeringar.

Att jag skrev om det här är för att jag blev så
trött på hingstar, cystor och avelsvärderingar.

Kom igen nu och skryt om era ston ett tag.

Trots att tråden kan vara deprimerande med jämna mellanrum, heter den ju trots allt ...förtsättning på hingstar...
Kanske en skryttråd om arabston kan läggas parallellt?? Är inte av godo att blanda in 10 olika ämnen för då blir det liksom inte meningsfullt och överskådligt;)

Jag fick ett mail i låddan men underbara kort på lille Dip.
Mycket vacker och utstrålning!

Ankan: ta inte illa upp, men kan vi inte prata om just allt annat än skryt om just stona? Det är jag spyless på. Avkommor med resultat är desto mer intressant! :bump:

Busigdemon och aenglah:
Ser i en annan tråd att du har en Karnawal avkomma som du köpte för 60 000. Det är mycket pengar, ja!
Hoppas att ni finner varandra och får ett lååångt lyckligt distansliv tillsammans! :love:

Aenglah: det har ingen betydelse hur mycket man kastat ut i pengar. Det är för hästens skulle man röntgar. Och rasens.

Har man dessutom försäkrat så förutsätter jag att man inte håller sig UNDER det beloppet tills det man har röntgat och sett att allt är som det ska.
Enligt mitt bolag Folksam så täcker det cystor, och har man doldafel försäkrat så är det aldrig något snack... (borde inte vara)

Är stoet/hingsten friröntgat för dom pengarna?

Mvh Li

Jaja, skäll på mig bara:rofl:.
Men jag radda upp hennes avkommor som har
presterat lite allround!
Skall jag ta hennes barnbarn också?

Ja gör det!
Gärna röntgen åxå :love:

Du har ju eett gyllene tillfälle att lägga upp hela vägen då du har mormor, dottern hemma.

Li

Avkommor med resultat är desto mer intressant!
........är också rubrik på en potentiell ny tråd....

Vet inte hur det är med andra raser men inom russaveln får föräldrarna värdebokstäver efter vad deras avkommor presterat både inom utställning och prestation. Avkommorna får olika poäng pga hur höga poäng de fått på utställning och hur bra de presterat. Alla poäng räknas sen ihop och föräldrarna får en värde bokstav efter hur mycket poäng avkommorna har. Är inte säker på hur mycket poäng de behöver för varje bokstav men har för mig att bokstäverna är A, Elit och superelit om de har mycket bra avkommor. Kanske nåt som kan vara intressant även inom arabaveln?

Ja men visst Asteria.
Men nu råkar jag veta att tråden skapades just för att vidga den. Första raden lyder:
"Nu fortsätter vi vår avelstråd om araber med nya friska tag."

Så jag vet att Maddes avsikt var att vidga vyn och diskutera det mest, då sveries arabhingstar är snart uttömt.

Mvh Li

Visst, men håll med om att det vore förträffligt att spjälka upp ämnena lite - för att få ett bättre grepp om de olika inriktningarna;)

Nja...jo ibland kan det kännas så, det kanske känns så för dig nu. :D

Men jag tycker att det är förträffligt att vi kan diskutera ARABEN och allt kring den.
Men en ren skryt tråd vore att föredra på "nytrådsidan", hamnar nog på gnägg.

Mvh Li

Om vi skall vara positiva så kan vi skriva om araber som är röntgade och inte har cystor i bakknäna.
Förhoppningsvis är dom i majoritet.
Av dom som jag har låtit röntga har som tur var dom flesta varit ua.
Ingela

Jag röntgade min valack förra veckan runt om. Inga anmärkningar alls.

Ja, min statistik är 4-1 (fria-cystor).:banana:

madde++++

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer