Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Det är precis det jag diskuterat med värdebokstäver...fast jag hade hbl B AB A o elit i huvudet.,...men det bygger på samma system.
Gäller även stona...

Jag har röntgat två ston. En endast i bakknäna och en även i kotor och haser. Bägge fria från cystor (den första hade dock andra problem pga yttre våld). Nuvarande helt u.a.

Nej men allvarligt: araben ÄR en allround och ridbar ras, varför inte visa det genom att öka kraven på ridprovet som 4 åring istället för att valsa runt i mer eller mindre bra form i 3 gångarter som ALLA ska klara med förbundna ögon? Jag vill se lite KLASS!!!!

Mvh Li

:bow::bow:

Jag är helt emot uppsutten visning på 3 åriga halvblod för det första så varför ska vi ha det på vår ras? MEN, vid 4 ska ALLA hingstar kunna visa prestation, varför kan halvbloden men inte araben? Ett ridpass och ett hopptest, ingen säger att det behöver vara 110 de ska över men en 70-80 cm kanske de kan klara? Sen tycker jag att vi ska införa 3 års och 4 års test för ALLA, inte bara hingstar. Sen kan vi ha enbart visning vid hand och löshoppning för 3 åringarna, men vi vill väl veta vad ston och valacker går för också? Annars har vi inte en aning om vad hingstarna ger!

Bullemamma som varit i ide ett tag ;)

Hej Bulle mamma...:)
Tycker det låter bra...
Kanske kan vi få folk att använda de 3 års o 4 års test som redan finns arrangerade ...av ASVH.
De finns överallt i hela landet o kostar skjortan att ordna o kräver en massa funktionärer.

Är lite nyfiken på vilka arabhingstar ni har betäckt era ston med i år - dvs vad kommer ut nästa år på våren?

podia (e. pobeditel) är dräktig med madras kossack, en ung och relativt oprövad hingst men sjukt snygg och med en stamtavla att dö för.
TKS-Stallions-madras-12.jpg

Kan inte för mitt liv förstå varför den utan tvivel förnämsta rasen inom uthållighetsgrenar nödvändigtvis ska ha hoppning som kvalitetsbevis för att vara en duglig arab. Är hoppningsdisciplinen använd av 2% av arabhästpopulationen så tar man väl till i överkant:confused:
En häst med god exteriör har aldrig problem med att hoppa. Att ställa det som ett "krav" är väl upp till respektive ryttare av de olika individerna. M a o en högst privat sak beroende på intresse och inriktning.

för att det ska funka så måste det nog vara med någon som kan araber och inte bara halvblodsdommare!

annars en mkt bra ide!

Det är ju det jag säger!
Varför ska en 3 åing prestera nåt den inte är redo för?
Bättre att vänta tills de är 4 och då är det klass.

Li

Hmmm...jag skrev att det redan fanns 3 års o 4 årstest o där är det uppsuttet.... Men som 3 åring så krävs egentligen ingenting...kunna gå i samtliga gångarter, men det krävs inte form eller så...
Jag kallar inte det prestation....
O om den är redo för det eller inte är ju faktiskt upp till varje enskild ägare att bedömma. Är den inte redo har ägaren gjort ett dåligt förarbete. Personlig åsikt....Känner man att den inte är redo kan man ju vänta tills den är 4 år.
Däremot kan jag hålla med om att man kan visa för hand o ha ridprovet frivilligt som 3 åring.
Men då bör man komma tillbaka på ett till bruksprov som 4 eller 5 åring.

Väldigt vad folk är negativa till hbl domare.
Skulle vilja veta varför det inte kan vara en hbl domare?
Benny Freme är det...o han är väl en av de bästa arabdomarna?
En god exteriör är alltid en god exteriör oavsett ras.
Att det är hbl domare låter för mig snarare som en dålig ursäkt för att man inte vågar låta kunniga domare bedömma sin häst.

Undrar hur alla sommarpremieringar kan funka där samma domare dömmer över samtliga ponnyraser...

Senast ändrad:

Ibland är en 3 åring redo för ryttare, oftast inte.
Men tänk då att träningen börjar inte som 3 åring, utan som 2 åring!
Innan balans och muskler sitter någorlunda tar det ett bra tag, mer än 6 månaders intensiv träning.

Resultatet av en riden 3 åring är fusk, fusk och åter fusk.
Vad bevisar det? Inget, för mig som stoägare!

Jag vill se mer än skritt, trav och galopp i båda varven. Barnridning kan jag ju se på skansen :) Missförstå mig rätt, men vi sänker vår egen ras genom att göra på det här viset.

Därför tycker jag inte att det är rätt mot hästen. Eller stoägarna.

Mvh Li

Halvblod avlas väl mer på prestation än på exteriör?

Där är en hake... kanske...

Li

visst en bra exitör är alltid en bra exitör, men det finns en sak till som de bedömmer, typ.... och det kan skilja väldigt mkt mellan olika dommare!
framförallt om de inte kan rasen.

Ja gör det!
Gärna röntgen åxå :love:

Du har ju eett gyllene tillfälle att lägga upp hela vägen då du har mormor, dottern hemma.

Li
Mmmm, döttrar och barnbarn finns i stallet.
Jag har ju förstått småpikarna om röntgen.
De här tre stona kommer jag inte att röntga.
Hur mycket påtryckningar jag än får.
Vilka är skälen då till att jag inte tänker röntga?

Jo, de här stona har aldrig någonsin varit utsatta
för ngn hältutredning.
Trots ridning, trots ganska tuffa hagar så går
dom klockrent.

Fäderna (vilka är röntagde) till stona har levt/lever
länge, ridits och tävlats.

Att få 8 röntgenplåtar på dom ger inte mig större
säkerhet i avelsarbetet än att se hur friska och
vitala dom är i nuet.

Kan ni sänka er ras mer än den är sänkt idag???
Vet inte hur du tror att "vi" rider in våra 3 åring men inte finns det någon jag känner som lägger ner 6 månaders intensiv träning på en 3 åring.
Du skriver om balans o muskler...o du är väldigt intresserad av cystor o vill veta allt.
Mitt råd är att ta o leta upp lite senare rön angående just muskler, skelett o balans.... o inridning.
Enligt senare rön så rekommenderas inridning enligt det hbl utför.
En häst blir hållbarare om den utsätts för det den ska användas för i tidig ålder så den hinner anpassa sin växande kropp för just det ändamålet. Tom så isis folket förstått det o rider in sina tidigare än 5 år som tidigare.
En hopphäst ska utsättas för små doser av hoppning redan inom det första halvåret för att skelettet ska bli starkt o ha en chans att stärka sig på rätt ställen.
Vad gäller balans så är det något hästen föds med som inte blir bättre eller sämre beroende på när du rider in den.
Visst förändras hästens jämvikt när den börjar bära sin ryttare, men den brukar hitta den igen rätt fort.

Det sämsta man kan göra är att rida in en häst sent,vad gäller hållbarheten. Ett färdigvuxet skelett kan inte anpassa sig efter att plötsligt få en tung ryttare på ryggen, inte heller kan senor o leder.
Som i mitt eget fall med att rida in Sulan vid 8 o Salle vid 12 är inte det ideala. Det är att tigga om veterinär kostnader pga förslitningsskador osv... hur lugnt o sakta vi än bygger upp dem.

Halvblod avlas väl mer på prestation än på exteriör?

Där är en hake... kanske...

Li
Vilket skämt....
Prestation kommer sällan utan en god exteriör.... o då menar jag hopp eller dressyr..
Hos hbl finns en regel, exteriörpoängen får INTE understiga 23p alltså
Typ hhb o ben =23p.
De flesta godkända hingstar har betydligt mer.
Däremot så har oftast hopphingstarna sämre exteriör än gångartshingstarna....
Inget delbetyg får understiga 7 så hur kan man då säga att man inte avlar på exteriör???

Vad bra att du fattat pikarna ;)

Skämt åsido. För er som inte kan historien kan jag berätta hur jag började med arabhästar.
Min första arab köpte jag av Annikas dotter. En underbar häst som bor i Luleå hos en underbar familj. *Tack Anna*

Då fick jag höra om Annika i skogen, om Tosca och dåvarande unghästen som numera är död tror jag. Det var MIN första kontakt i världen om araber.
För mig har Annika stått för beslutsamhet och kärlek till araben. Och gör det än!

Det jag menar är att du påverkar nog fler än du själv anar Annika, och jag respekterar att du inte vill röntga, men tycker inte att argumenten är rimliga.
Du har världens chans att dokumentera gammelmärren, dotter OCH avkommorna till dessa.
Jag tror inte att dina ston presterat så att cystor behöver visa sig. Mig veterligen har dom inte ridits varken hårt eller regelbundet.
Lufsade i skogen?

Jag kan inte garantera att W är fri. Han rids regelbundet och går i stora, kuperade hagar på somrarna.
Jag ska röntga honom, men har inte bråttom då han inte visar hälta eller avlas på.
Jag kan säga att Sivan mest troligt är fri, då hon är röntgad. Med största sannolikhet.

Som uppfödare lägger man ribban själv. Om jag röntgar och säljer ett ungsto så är risken ganska stor att köparen gör likadant när det beger sig.
Kan man påverka så tycker jag man ska ta chansen. Vad har man att förlora? Vill du inte ha ren avel, med alla mått mätta?

Tänk att småskaliga amatörer åker och röntgar efter att detta uppmärksammats, men inte du Annika som ändå hållit på så länge, med alla dina kontakter och fina märrar.
Valet är ditt. Jag kommer inte att döma dig som person, men som en av mina förebilder blir jag faktiskt lite besiken när jag vet hur beslutsam du är. :cry:
Jag ser liksom ingen vettig förklaring av det du skriver. Så tänker väl alla?
Vad har du att förlora? Knappast mer än ex Madde som köpt en dyr hingst och har 12-15 hästar att röntga?

Mvh Li

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer