Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 003
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

de som vill att hästen ska löpa snabbt, gå distans eller ställa upp sig vackert på utställning skiter nog i ridbarhet o till viss del temperament också. Precis som vi som vill rida dressyr eller hoppa på vår arab kanske struntar i om den kan springa fortare än fortast osv...

Temprament är allt för en distanshäst, och galoppör för den delen...Det behövs definitivt en mentalt stabil individ för att klara av att halla pulsen nere i veterinärgrindar som är allt annat än stillsamma platser. De ska kunna vila när vila erbjuds, resa kors och tvärs i transport och vara coola pa helt främmande platser.
Jag tror inte det finns nagon seriös distansryttare eller galopptränare som skiter i ridbarhet och temprament.

Nu vet jag inte om jag är ovanligt lättirriterad, men vad menar du med att lägga till denna smiley?
Jag uppfattar det absolut som att du inte alls gillar att folk har åsikter.
Förklara dig gärna.

Förklarar mig gärna. Den gubben sitter bredvid :) gubben. Blev fel gubbe helt enkelt.

Jag har skrivit flera gånger att jag tycker det är bra med åsikter och att man kan maila åsikter till mig så ska jag vidarebefordra dem. Det är ungefär den här diskussionen som behövs för att det ska hända något.

--------------------------------------------------------------------------------
Skulle ju gärna vilja ha ett enhetligt bruksprov, men har fått börja tänka om... de som vill att hästen ska löpa snabbt, gå distans eller ställa upp sig vackert på utställning skiter nog i ridbarhet o till viss del temperament också. Precis som vi som vill rida dressyr eller hoppa på vår arab kanske struntar i om den kan springa fortare än fortast osv...
Tror att man kanske får ta det ett steg tillbaka...
*exteriörbedömning som beskrivits ovan...
*rtg o hälsokontroll

Kickis inlägg

Ja, som du märker så är det inte helt lätt att få till det så alla blir nöjda. Alla dicipliner vill få en avelsvärdering som passar dem. Men toppen att det är många som tycker, då kanske vi kan få till något som nästan alla blir nöjda med.

madde++++

*knapplån*

Måste berätta hur lycklig jag är idag. Jag har i eftermiddag varit och tittat på ett fint 2-årigt arabsto med mestadels egyptiskt blod i sig :love: och vi har nu bestämt att jag ska "låna magen" på detta sto i ett par år. Jag vill inte gå ut med stam eller namn på stoet förrän allt är klart (vi ska skriva kontrakt i det närmaste) men kan säga att hon är en tysk import. Hon kommer att stå kvar hos ägaren tills hon är betäckt och dräktig nästa år. Sedan får jag hem henne lagom till betet. Jag är överlycklig över detta och längtar såååå efter att det ska bli vår!! Kanske har jag också möjlighet att köpa stoet efter leasingtiden om vi får tycke för varandra! :bump::bump:

Ville bara berätta för jag är SÅ lycklig!! /AFF
Grattis! Lycka till!

Carina på Silver Arabians

AFF: grattis! det är alltid roligt med föl.

madde++++

Temprament är allt för en distanshäst, och galoppör för den delen...Det behövs definitivt en mentalt stabil individ för att klara av att halla pulsen nere i veterinärgrindar som är allt annat än stillsamma platser. De ska kunna vila när vila erbjuds, resa kors och tvärs i transport och vara coola pa helt främmande platser.
Jag tror inte det finns nagon seriös distansryttare eller galopptränare som skiter i ridbarhet och temprament.
Jag håller med. Jag skulle bli mycket förvånad om det är någon arabhästägare som struntar i temperamentet. Det är ju en av de viktigaste egenskaperna hos rasen.

Det finns de som gör......

madde++++

gokväller ;-)
Egentligen så är väl en bra grund, en avelsvärdering exteriört, typ den vi hade som krav förut, och som fortfarande arrangeras. Samt röntgen och veterinär status. Sen utifrån hur hästen meriteras, kan man lägga till ++++, ****, eller svanar, rosor, -u name it...
Detta i kombination med upplysning/utbildning av stoägare och köpare, (framförallt då på hemsidan). Så de verkligen får reda på hur systemet fungerar.
Tycker absolut inte att bedömning på utställning säger något konkret om individen. Det är som vilken tävlingsgren som helst, fast jag vill heller inte vara utan den, precis som förmodligen inte galopp, distans, hopp, dressyrfolt etc vill vara utan sin hjärtegrej.

Senast ändrad av en moderator:

Det är väl just det man vill se hos en treårshingst
på avelsvärderingens bruksprov.

Att den är just hanterbar under ryttare.

Sin diciplin kan den visa senare och
bli "svanmärkt" på.

Absolut ...men jag kan tänka mig att en med galopp hästar kanske vill ha en häst med något mer explosivt temperament än lite tamt.
Men det var fel av mig...det var inte riktigt så jag menade.
Klart de vill ha ridbarhet...
Det är ju faktiskt lysande för då borde de ju inte motsätta sig ett bruksprov som är lika för alla....

Jag håller med. Jag skulle bli mycket förvånad om det är någon arabhästägare som struntar i temperamentet. Det är ju en av de viktigaste egenskaperna hos rasen.

Vet att mitt inlägg nog kan tolkas lite fel... men jag har nog tjatat nog i denna tråd om hur viktigt jag själv anser att ridbarhet o temperamentet är.:)

Min fundering ikväll har nog mest bestått i funderingar i hur den andra halvan av avelssystemet bör se ut...
Första delen verkar många vara hyfsat överens om...

Men själva bruksprovsdelen???
Kan man få med alla olika inriktningar(distans,utställning, löp, osv osv...) på ett o samma bruksprov??
Jag tycker ju det....

Det som gör mig glad är att alla verkar vara överens om att återinföra rtgkravet igen...
Mitt önskemål är ju också att man på något sätt ska "belöna" hingstar som gjort bruksprov... Så att det är åtråvärt för ägaren att låta hingsten göra det.
Men tar man med stona i avelsvärderingssystemet så kanske det kommer med tiden att stoägarna hellre väljer en hingst som gjort bruksprov. Bara spånar... kan inte sova...

Försättsbladet i hingstkatalogen kan väl innehålla en förklaring och information om klassindelning, vikten av röntgen mm.
Även om det är svårt att få till bruksprov mm så borde ju lite info på första sidan inte vara helt omöjligt? Då når man en del av stoägarna iallafall:)
Saknar ju absolut avelsvärderingsresultaten i katalogen för de hingstar som har blivit värderade..

Jättebra idé! Ska ta upp det.

Att jag skriver madde++++ beror på att vi var 3 madde samtidigt på tråden och det blev lite rörigt. Då la jag till ++++. Svårare än så var det inte.

madde++++

Men vad bevisar ett simpelt ridprov på en 3 åring Annika?
Vad säger det dig att hästen kan gå skritt, trav och galopp i höger och vänster varv?

För mig säger det att matte eller husse antingen haft råd att leja en tillridare eller att matte/husse lagt ner lite tid med början rätt tidigt på en 2 åring.
Det bevisar varken ridbarhet eller prestation!

Mvh Li

Men vad bevisar ett simpelt ridprov på en 3 åring Annika?
Vad säger det dig att hästen kan gå skritt, trav och galopp i höger och vänster varv?

För mig säger det att matte eller husse antingen haft råd att leja en tillridare eller att matte/husse lagt ner lite tid med början rätt tidigt på en 2 åring.
Det bevisar varken ridbarhet eller prestation!

Mvh Li
Jag tror att det Annika syftade på var att man då fick se lite av hästens temperament. Något man lika gärna kan se i stallet eller när de lastar hästen för att åka hem, eller när de visar honom vid hand, men ju fler olika tillfällen desto bättre. Det är svårt nog ändå att bedöma en treårshingsts verkliga temperament om den kanske är ute bland andra hingstar i ett ridhus för första gången.

Senast ändrad:

*kl*
Tycker att det alltid är en början iaf att visa dem ridna.. Men kanske då vid lite högre ålder där man kan ställa lite mer krav..
Visa dem vid 3 för en extriör bedömmning samt kanske sen återkomma med ridprov vid 4 el 5 år för att hamna i en "kvalitetsbok"
Har för mig att Welsh har delat upp sina hingstar på ett bra sätt utan att gå emot de nya bestämmelserna??
Men de allra flesta raser har ju faktiskt krav på sina avelshingstar och vissa krav de ska uppfylla för att ge gröna papper, eller avkommor registrerbara i huvudstambok eller för att de ska vara i kvalitétsboken mm.. De förbjuder inte andra att använda de hingstar som inte uppfyller kraven men de gör en klar avgränsning..
Welsh har väl som krav minst 40 poäng extriört.. knabstrupper har 38 poäng för godkännande, hbl har.. är det 38 poäng men kan ge dispens? Utöver det så är det andra rasspecifika krav..
Jag ska gå in och kika på hur Welshförbundet har lagt upp det..
MEN ett ridprov alt körprov är viktigt tycker jag då jag bla träffat tre avkommor e en och samma hingst där alla tre har varit mkt svåra att rida in med sadeltvång bla.. Skulle personligen gärna se att en hingst kan avlägga ett kvalitetsridprov då araben är vad jag tycker en häst som bör ha hög ridbarhet..

Senast ändrad:

Jag tror att det Annika syftade på var att man då fick se lite av hästens temperament. Något man lika gärna kan se i stallet eller när de lastar hästen för att åka hem, eller när de visar honom vid hand, men ju fler olika tillfällen desto bättre. Det är svårt nog ändå att bedöma en treårshingsts verkliga temperament om den kanske är ute bland andra hingstar i ett ridhus för första gången.

Ja det är så jag menar.
Nog kan man väl ställa ett sådant krav på
en treåring som skall in i aveln.
Att den är hanterad och lite "världsvan".

Jag skulle inte för mitt liv vilja visa en vettlös hingst.
Då är det bara packa och åka hem.
Tänka över både min och hingstens mentala
kapacitet, mognad och hantering.

Så på en hingstägares ansvar ligger allt
i att göra hingsten väl förberedd inför
"brukshanteringen"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 584
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 865
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka